Ateho  Elekma

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #420 : 04.08.2015, 17:46:42 »
Näyttääkö toi soivalta peliltä?

http://www.aliexpress.com/item/auto-parts-High-quality-air-flow-meter-mass-air-flow-sensor-for-SAAB-0280-213-012/32241838817.html

Vai tuleekohan sutta ja sekundaa... Tuolla ei sit paypal käy. Säästäis Ebay versioon verrattuna sievoisen summan...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #421 : 04.08.2015, 18:11:45 »
Voihan tuo olla hyväkin. En tiedä, kun ei ole kokemusta em. tuotteesta. Mittauselementti näyttää perin jännälle.

Ainakaan myyjällä ei ole palautteita, joten myyjäkin on uusi.

Toimitusaika on pitkähkö!   :o

Tosin kannattaako tämä muutaman kympin säästö tässä kohden?



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #422 : 04.08.2015, 18:24:51 »
Ihan uteliaisuuttaan vois tollasta kokeilla... Toimitusajathan noissa kiinan posteissa on mitä sattuu, ei sieltä voi tarpeeseen tilata. Mikäli hongkongin kautta tulee, niin vähän nopsempaan voi saada...

Kunhan kotia pääsen, niin taidan piruttain kokeilla tilailla tämmösen:

http://www.aliexpress.com/item/AIR-FLOW-SENSOR-FOR-ROVER-25-45-200-400-OEM-0280213012-0986280110-30539175-8827429/2046028009.html

Tossa vähän parempi palaute myyjällä ja toimitusaika vielä reilumpi...  ;D

Ei siinä ainakaan paljon menetä,mikäli on susi... Ja aina voi koittaa saada ton palvelun kautta rahaa takasin. Hinta tossa olis ainakin kohdallaan.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #423 : 04.08.2015, 22:14:33 »
Jos tulee susi, niin voin sen eurolla tai parilla ostella pois.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #424 : 05.08.2015, 23:35:33 »
Ei ihan liity täysin aiheeseen, mutta kumminkin. Ostin omaan c280 mersuun joskus vitsilläni kokeiluksi ebaystä jonkun kiina immun, maksoi päätä huimaavat 17euroa. Ja orkkis imm oli niin risa, että koko auto ei enää toiminut. No laitoin sitten tämän kiina immun kiinni ja olen ajanut sillä nyt kaksi vuotta. Ihan tässä lähipäivinä se taisi taas hajota, tai sitten joku muu. Oireet ovat samat taas.

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #425 : 07.08.2015, 16:46:25 »
Näyttääkö toi soivalta peliltä?

http://www.aliexpress.com/item/auto-parts-High-quality-air-flow-meter-mass-air-flow-sensor-for-SAAB-0280-213-012/32241838817.html

Vai tuleekohan sutta ja sekundaa... Tuolla ei sit paypal käy. Säästäis Ebay versioon verrattuna sievoisen summan...

Kokeilemalla selviää  ;) :D
Ei käy paypal mutta muuten omasta mielestä paljon helpompi ja yksinkertaisempi käyttää. Aliexpress pitää rahat siihen asti kunnes ostaja on kuitannut saaneensa romut ehjänä perille. Jos tulee sekundaa niin oletettavasti sinä maksat postit mikäli haluat tuotteen palauttaa ja saada rahat takasin, eli ns. perävalotakuu. Tämän vuoden puolella olen kymmenkunta pakettia tilannut, osa seurantatunnuksella ja osa suoraan postilaatikkoon. Chinapostilla toimitusaika ollut n. 2-3 viikkoa.  :)
« Viimeksi muokattu: 07.08.2015, 16:50:07 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa kerskavalssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #426 : 23.08.2015, 22:11:25 »
Ajattelin säätää talviauton 240 B230F koneella käymään E85. Latasin jo bin ja sille sopivan XDF (pinkki 561 loppuinen boksi). Riittääkö vakiosuuttimet, luulis että tuon lisäyksen riittää? Riittääkö jos säädän jompaa kumpaa fuel constanttia 1 tai 4, siten että se vaikuttais myös kylmäkäynnistyksiin. Ei ollut tarkoitus asentaa lambdamittaria ollenkaan, vaan säätää karkeasti vähän lisää polttoainetta, esim 20-30%? Vai oppisko suoraan ilman muokkauksiakin toimimaan E85?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #427 : 24.08.2015, 16:22:01 »
Ajattelin säätää talviauton 240 B230F koneella käymään E85. Latasin jo bin ja sille sopivan XDF (pinkki 561 loppuinen boksi). Riittääkö vakiosuuttimet, luulis että tuon lisäyksen riittää? Riittääkö jos säädän jompaa kumpaa fuel constanttia 1 tai 4, siten että se vaikuttais myös kylmäkäynnistyksiin. Ei ollut tarkoitus asentaa lambdamittaria ollenkaan, vaan säätää karkeasti vähän lisää polttoainetta, esim 20-30%? Vai oppisko suoraan ilman muokkauksiakin toimimaan E85?
Ei riitä. Ei riitä constantin säätö. Ei opi suorilta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kerskavalssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #428 : 24.08.2015, 20:11:30 »
Ei riitä. Ei riitä constantin säätö. Ei opi suorilta.
Ok mites toi toteutetaan oikeaoppisesti E85 muutos. Kokemusta löytyy kyllä uudemmista ohjainlaitteista ja muista ruiskuista. Suuttimetko ei riitä, minkäkokoiset ne vakiot on? Eikö tuolla constantin säädöllä saada kuitenkin perus polttoaineseos ja esim kiihdytysrikastukset oikeaksi? Kylmäkäynnistyskartan joutuu säätään uusiks, eli +5C jälkeen reilusti lisää? Onko kellään heittää mitään valmiita karttoja/arvoja?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #429 : 24.08.2015, 22:48:27 »
Ok mites toi toteutetaan oikeaoppisesti E85 muutos. Kokemusta löytyy kyllä uudemmista ohjainlaitteista ja muista ruiskuista. Suuttimetko ei riitä, minkäkokoiset ne vakiot on? Eikö tuolla constantin säädöllä saada kuitenkin perus polttoaineseos ja esim kiihdytysrikastukset oikeaksi? Kylmäkäynnistyskartan joutuu säätään uusiks, eli +5C jälkeen reilusti lisää? Onko kellään heittää mitään valmiita karttoja/arvoja?
vakio F:stä saa sopivat vaihtamalla turbon suuttimet (318cc), jotka ovat liki sen +30% isommat voin vaparin vakiot (214cc).

Vakiolla #4 voi hieroa loput. Jolloin kiihdytysrikastukst yms. menevät oikein.

Kylmärikastus ja Käynnistysrikastukset täytyy säätää wiinalle erikseen, eli lisätä kylmyyden funktiona.

Valmiita karttoja ei ole jaossa ja turbon kartat eivät vapariin toimi, joten niitä on haeskeltava itse.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #430 : 25.08.2015, 00:32:06 »
Jos pistää B19A kylkeen lh-jetin ja 16t puhaltimen nii mitkähä lastut ja suuttimet ois sillo lähimpänä/käyttökelposet joko bensa tai e85?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #431 : 25.08.2015, 00:55:43 »
Jos pistää B19A kylkeen lh-jetin ja 16t puhaltimen nii mitkähä lastut ja suuttimet ois sillo lähimpänä/käyttökelposet joko bensa tai e85?

Osaavaan säätäjän ajamalla/penkissä tekemät tekemät lastut. Bulkkilastuista ei mitkään.

Bensan säädöt ja wiinan säädöt ovat perusosiltaa hyvin samanlaisia polttoaine-kartoiltaan, mutta sytkässä on todella isoja eroja. Polttoaineen perusosat ovat vajaakuormilla liki samat, mutta kuormilla eroja sitten onkin jonkin verran.

Suuttimet valitaan tehotavoitteen mukaan, eikä summan mutikassa.

Minulla on 668cc siksi, että olen ajatellut tyytyä wiinalla siihen maksimissaan 300hv lukemaan turvamarginaaleilla. Oikeasti ne wiinalla riittävät semi-turvallisesti 310-340hv lukemaan kannesta riippuen, eli hyvin pienillä marginaaleilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa kerskavalssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #432 : 26.08.2015, 20:38:19 »
vakio F:stä saa sopivat vaihtamalla turbon suuttimet (318cc), jotka ovat liki sen +30% isommat voin vaparin vakiot (214cc).

Vakiolla #4 voi hieroa loput. Jolloin kiihdytysrikastukst yms. menevät oikein.

Kylmärikastus ja Käynnistysrikastukset täytyy säätää wiinalle erikseen, eli lisätä kylmyyden funktiona.

Valmiita karttoja ei ole jaossa ja turbon kartat eivät vapariin toimi, joten niitä on haeskeltava itse.

Minun laskelmieni mukaan 214cc pitäis kyllä riittää 3bar paineella ja E85 just johonkin 110hp 90% käyttöasteella.

Eli jos vaihtaisin nuo isommat ruutat niin sehän ois varmaan close enough 200e käyttöautoon. Vakiota 4 toki vois hieroa mutta vaatis jo sit laajakaistalambdan eikö?
Säätyykös kylmäkäynnistys ja kylmärikastus yhdellä ja samalla kartalla tässä ruiskussa? Sehän on helppo sit hieroa kohdilleen jos näin on.

Tilasin pari eeprommia, ajatus olis säilyttää erikseen 95E ja E85 prommit, jotka helppo tarvittaessa vaihtaa purkkiin vaikka linkkipysäkilläkin. Tai sit toteutan sen ihan kytkimellä, kun tilasin 512 muistilla olevat piirit. Mites jos suuttimet vaihdan noihin isompiin, ja jos päädyn takaisin ajamaan 95E niin mun pitää skaalata karttaa pienemmälle sen verta mitä suuttimet enempi virtaa eikö? Silloin riittää pelkän tuon constant 4 säätö?

Mulla näytti olevan 561B versio, löysin netistä 516C version ja sille myös XDF, voinko päivittää sen samalla purkkiin (onko parempi kun uudempi, mitä eroa?)
« Viimeksi muokattu: 26.08.2015, 20:43:09 kirjoittanut kerskavalssi »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #433 : 26.08.2015, 21:36:55 »
561C koodi toimii, mutta suuttimet kyllä oikeesti on aivan pilkulleen tapissa E85:lla, B200F kanssa ne vois hikiseen juurjuur piisata. Sensijaan testattu ja puolisen vuotta ajeltu oransseilla T5:sen puimurin suuttimilla pelkällä RE85, suutinvakioks kahden kokeilun perusteella vakion sijaan 3940 ja se tuntuis toimivan OK. Käynnistys- ja kylmärikastuskarttoja tarvii ruuvata aika isostikin isommalle hellelämpötiloista alkaen ja nollan tuntumassa tarvii jo tosi reilusti lisää keittoa. Nämä kartat mulla ovat "lainassa" jotenka ohjeistan vain suuntaa-antavasti että vakioarvojen tuplaus nollalämpötilassa ei ole kaukana totuudesta, pienet yliampumiset eio vaarallisia koska lampaattisäätö korjaa nopeasti pienet virheet jos auto käy edes minuutin-pari ennen sammutusta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #434 : 26.08.2015, 22:16:58 »
Minun laskelmieni mukaan 214cc pitäis kyllä riittää 3bar paineella ja E85 just johonkin 110hp 90% käyttöasteella.
Paljonhan sitä pitäis.....

Turbossa edes vakioahtopaineilla 318cc sumut ovat tapissaan wiinalla +4500rpm kohdalla.
Vaparista en sano varmaa.

Eli jos vaihtaisin nuo isommat ruutat niin sehän ois varmaan close enough 200e käyttöautoon. Vakiota 4 toki vois hieroa mutta vaatis jo sit laajakaistalambdan eikö?
Säätyykös kylmäkäynnistys ja kylmärikastus yhdellä ja samalla kartalla tässä ruiskussa? Sehän on helppo sit hieroa kohdilleen jos näin on.

Isommat ruutat 318cc ja hitunen ehkä suutinvakiota #4 hieraisten ja se on pääosin siinä.
Kylmäkäynnistys ja rikastus ovat täysin omia karttojaan, kuten kiihdytysrikastuksetkin lämpötilan funktiona, mutta ainoastaan käynnistys ja rikastus täytyy säätää wiinalle erikseen vakion #4 lisäksi.
Asia on koluttu muistaakseni tässä topicissa jo, mutta ainakin projektissani se on selitetty perinpohjin ja monasti.

TVS jo opastikin noihin rikastus/käynnistys-karttojen säätöihin.
Hienosäätöä olen käynnistys/rikastus-kartoille tehnyt vasta nelisen vuotta, joten nyt ne alkavat olla niin paikoillaan kun voivat kaikissa suomessa esiintyvissä lämpötiloissa. Mutta jos sitä tulee hitusen liikaa, niin se ei haittaa, sillä kylmärikastus katoaa todella vauhdilla käynnistyksen jälkeen. Noin. 20 sekunnissa startista -20C lämpötilasta kone on jo plus-asteiden puolella sisäisesti.
Minun kaltainen hierominen hieromisen vuoksi ei ole tarpeen.

Tilasin pari eeprommia, ajatus olis säilyttää erikseen 95E ja E85 prommit, jotka helppo tarvittaessa vaihtaa purkkiin vaikka linkkipysäkilläkin. Tai sit toteutan sen ihan kytkimellä, kun tilasin 512 muistilla olevat piirit. Mites jos suuttimet vaihdan noihin isompiin, ja jos päädyn takaisin ajamaan 95E niin mun pitää skaalata karttaa pienemmälle sen verta mitä suuttimet enempi virtaa eikö? Silloin riittää pelkän tuon constant 4 säätö?
512 piiri ja osoitekikkailu ja se on siinä.
Kyllä, suutin vakio #4 muuttuu polttoaineen ja suuttimien funktiona.

Mulla näytti olevan 561B versio, löysin netistä 516C version ja sille myös XDF, voinko päivittää sen samalla purkkiin (onko parempi kun uudempi, mitä eroa?)

Ehdottomasti 561C binääri, sillä A ja B versioissa on pieniä "vikoja".


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Samppasport  Futurez