Autodiagnoosi  Carcom Oy

960 -95, Toinen yritys. E85!

  • 679 Vastauksia
  • 148731 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
960 -95, Toinen yritys. E85!
« : 10.05.2015, 00:42:46 »
Jos tänne pienen huoltopäiväkirjan tekisi kun on tuo tullut näköjään jäädäkseen :).

2.5l 24v suora kutonen, M90 manuaali ja ajettu vain 255tkm (voi jopa pitää paikkaansa). Varusteita: Kattoluukku, vaalea nahkasisusta, jälkiasennettu peruutustutka, sähköantenni (jopa toimii), vain edessä sähkölasit, takaikkunalla aurinkoverho.

Nettiautoa ja muita on selattu nyt useampi kuukausi jotta löytyisi hyvä ja halpa 960 ja nyt se löytyi! Sunnuntai aamuna huomasin ilmoituksen ja puhelun jälkeen olinkin jo matkalla Espooseen. Kysyin puhelimessa onko ruostetta ja myyjä vakuutteli ettei ole kuin pientä pintakukkaa. Ensimmäisenä paikanpäällä huomasin potentiaalisen ruostereiän muovihelman alla ja meinasin jo lähteä samantien kotiin. Mutta oli pakko käydä koeajolla. Auto tuntui tosi hyvältä mutta en siihen hintaan olisi ostanut. Myyjän kanssa neuvottelun jälkeen tein tarjouksen ja hinnasta lähti 1/3 pois tuosta vaan. Kättä päälle ja ostin unelma-autoni :P.

Laitoin kyynärtueksi mukitelineellisen version. Mukitelineet ei niin hyvin toimi manuaalin kanssa mutta se on korkeampi ja sopii paremmin minun ajoasennolle Sen vaihto vaati koko konsolin purkamisen kun perusmallin romulokero on kiinni neljällä ruuvilla alapuolelta ja sekin piti vaihtaa.



Sisusta on lähestulkoon ehjä, paljon pieniä halkeamia penkeissä (halvempaa nahkaa) mutta todella likainen. Kaikki osat sisällä on enemmän mustia kuin vaaleita. Kokeilin alustavasti miten toimii Le Chat saippua ja taikasieni.



Pitää ostaa lisää taikasieniä ja purkaa sisusta pihalle. Tulee niin paljon siistimpi pienellä jynssäyksellä :).

Ja sitten huonot puolet. Pakoputki roikkuu rautalangalla eikä äänenvaimentimet kestä kovin kauaa. Renkaat on aivan loppu, yhdessä vain pari milliä ja muissa vain hitusen enemmän. Ne on ensimmäisenä hankintalistalla. Vaikka olen töissä rengasliikkeessä mutta rengaskoko on hankala 205/65R15. Halppisrenkaat on melkein samanhintaiset kuin 205/55R16 Michelinit joten jos en käytettyjä löydä niin vaihdan vanteet. Kattoluukun tiiviste suhisee ja onkin kivikova. Sen vaihtaminen ei innostaisi mutta suhina on ärsyttävää >:(.
 Vaihdelaatikko harmittaa. Ykkönen ja pakki kuulostaa pahalta, kuin Uazista, mutta muut vaihteet on hiljaiset. Öljymäärän tarkistin ja oli hyvän väristä. Joku laakeri siellä kai on kulunut. Jos ei ääni pahene niin saa olla.
Oikealla takana pyöränkaaressa on ruostekukkaa ja helman takapäässä voi olla ruostereikä. Käyn kesällä läpi nuo. Kolaroitukkin tämä on joskus aikoinaan ja hyvin maalattu mutta kitti halkeilee takalokasuojassa.

Ei ole siis täydellinen helmi mutta ei haittaa. Tuolla ajaessa on niin hyvä ja rento olo. Kun polkaisee sitä oikeanpuoleista poljinta ja kierrokset menee yli 4000 niin unohtuu justiinsa pienet ruosteet. Ensimmäinen kulutus oli 11.2 ja samalla ajotyylillä olisin saanut B230F:nkin yli kymppiin :D

Aamuisin pitää tehdä valinta että kummalla lähtee töihin. En ole metriäkään ajanut golfilla viikkoon :D.
Saa tarjota jos haluaa ostaa edullisen ja hyvän käyttöauton. Tulee myyntiin.

Tämä ei ole ensimmäinen 960 joka on perheessä ollut. Ensimmäinen oli 7 vuotta sitten isällä. Samalla tekniikalla ja saman värinenkin. Mutta karkasi minulta käsistä ja päätyi päin puuta (Hups!)

Kolari on vieläkin tuoreessa muistissa ja hieman jännitti ajaa hiekkatietä mutta pientä kunnioitusta tuo vaatiikiin. Multilink ei ole läheskään niin rauhallinen kuin jäykkäperä. Nyt on siis se toinen yritys 960:n kanssa :)
« Viimeksi muokattu: 20.01.2017, 16:46:22 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #1 : 10.05.2015, 22:01:59 »
Kesärenkaat hain tuosta kolaroidusta. Yksi hajosi silloin mutta vararenkaana oli viides aluvanne. 10v vanhat continentalit joissa pintaa vielä 6mm. Rengasmelu väheni vaikka onkin kovat jo. Ja menee suoraan, halleluja! :)


Renkaanvaihdossa tuli huomattua että takana on tavalliset iskarit eikä nivoja :o. Onko joku vaihtanut vai onko näitä saanut tavallisilla iskareilla?

Etujarrulevyt ja palat on uudet, takana hyväkuntoiset. Vasemmalla takana laakerissa pieni välys. Liekköhän vaikea vaihtaa?

Ja tankki taas täynnä. Kulutus 10,4 ja vieläkin voin kaasujalkaa keventää :).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #2 : 10.05.2015, 22:05:05 »
Olisiko ne nivot kuitenkaan vakiona olleet? Monessa ysissä kyllä tuntuu olevan ne, omassakin. Ei ole paha kulutus kyllä :) Mutta ei tämä ole mikään ekohömpötysmalli :pomo:
a car you can believe in

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #3 : 10.05.2015, 22:33:00 »
Eli tässä on oltava jäykempi lehtijousikin? Jos alkaisi ahdistaa kulutus niin tuossa pihalla on se alle 7 kuluttava golfi senkun vaan kääntää avaimesta ;D.

Vaihdoin radion. Oli ihan siisti Pioneerin soitin mutta jotenkin äänestä puuttui jotain vaikka kuinka säädin. Napsautin kiinni vanhemman Kenwoodin ja nyt soi minun korvaa miellyttävästi :).

Usb ja aux liitännätkin löytyy
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #4 : 10.05.2015, 23:09:02 »
Jännä tuo multilinkin ajettavuus...
Sun kanssa on puitu sitä useammankin kerran, että "paskakärryn akseli" on soralla/vaihtelevalla pidolla retkuperää parempi.

Kuitenkin täällä foorumilla 100% on ollut erimieltä. :D Mitäs me nyt ollaan tehty väärin? ;D

Hyvä väri btw...  Seurantaan meni ja kalenteriin merkattu pitkäveto. Vielä pitäisi keksiä puulajike...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #5 : 10.05.2015, 23:58:07 »
Väri on muuten Nautic blue. Varmasti hintavaa jos meinaisi korjailla naarmuja.
Tänään ajelin vasta lanatulla hiekkatiellä. Menee ihan loogisesti mutta lähtee luistamaan herkemmin ja hätäisemmin kuin 940. Teräviä luistoja kun taas 940:llä ne on rauhallisia ja laajoja.

Mutta sitten kun on pitävää pintaa niin on aikas mahtava :P

Onko ehdotuksia mistä saa takalaakerin ja jarrukilven. Ja kannattaako irroittaa koko napa ja viedä prässiin?
« Viimeksi muokattu: 10.05.2015, 23:59:55 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #6 : 11.05.2015, 06:31:52 »
Joo ja kyllähän tuo varmasti vallesmannin kiharat selvittää paremmin kuin jäykistynyt (minulla ainakin alkaa pompottamaan kiharoista).

Oletko katsonut saako laakeria örumin kautta?

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #7 : 11.05.2015, 07:41:09 »

Tänään ajelin vasta lanatulla hiekkatiellä. Menee ihan loogisesti mutta lähtee luistamaan herkemmin ja hätäisemmin kuin 940. Teräviä luistoja kun taas 940:llä ne on rauhallisia ja laajoja.


Luistamaanhan tälläinen ei lähde kuin väkisin yrittämällä. Yrittää myös korjata luiston mahdollisimman nopeasti. Tästä syystä olet vetänyt edellisen lepikkoon. TM testissäkin todettiin aikanaan, ettei ajettavuus eroa kuin ääritilanteisiin pakottamalla etuvetoisesta.

Aja sillä Golfilla vaan.
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #8 : 11.05.2015, 07:51:38 »
Olisiko ne nivot kuitenkaan vakiona olleet?
Ei ole ollu vakiona. Tulivat varustepaketissa jossa oli mm. sumuvalot ja lukko tasauspyörästöön.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #9 : 11.05.2015, 08:38:39 »
Luistamaanhan tälläinen ei lähde kuin väkisin yrittämällä. Yrittää myös korjata luiston mahdollisimman nopeasti. Tästä syystä olet vetänyt edellisen lepikkoon. TM testissäkin todettiin aikanaan, ettei ajettavuus eroa kuin ääritilanteisiin pakottamalla etuvetoisesta.

Aja sillä Golfilla vaan.
Joo pitävällä istuu tiessä kuin tauti :). Ja juuri noin siinä kävi. Väkisin luistossa voimalla mutta kun luisto loppui niin pito palas just. Tätä tarkoitan että se aina luistava jäykkäakseli on rauhallisempi. Sen luisto on naurettavan helppo pitää hanskassa. Eikä tällä ole tarkoituskaan ajaa kahva edellä vaan niinkuin pitää :). Ja ei, en aja yhtään golfilla ellei ole pakko ;D

Ja minun puolesta tämä aihe on nyt käsitelty!
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #10 : 11.05.2015, 10:52:29 »
Joo pitävällä istuu tiessä kuin tauti :). Ja juuri noin siinä kävi. Väkisin luistossa voimalla mutta kun luisto loppui niin pito palas just. Tätä tarkoitan että se aina luistava jäykkäakseli on rauhallisempi. Sen luisto on naurettavan helppo pitää hanskassa. Eikä tällä ole tarkoituskaan ajaa kahva edellä vaan niinkuin pitää :). Ja ei, en aja yhtään golfilla ellei ole pakko ;D

Ja minun puolesta tämä aihe on nyt käsitelty!

Hienoa. Turvallisia ja nautinnollisia kilometrejä hienolla autolla!

960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #11 : 11.05.2015, 12:01:44 »
Minkäs takia ei 205/55/16 rengas käy, mun mielestä se oli orkkiskoko? Tai sellaset ainakin oli mun 960:n rekisteriotteessa ainoona rengaskokona. Multilinkillä omasta mielestä aivan eri auto mukavuudelta kuin jäykällä akselilla, enkä ainakaan itse oo huomannut tuollaista eroa käytöksessä..
Volvo PV&Duett

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #12 : 11.05.2015, 12:52:08 »
Nyt alla onkin sellaiset :). Mutta kun auton mukana tuli hyvännäköiset 15" vanteet niin olisin ne voinut pitää.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #13 : 11.05.2015, 12:59:11 »
Mulla tuli näköjään lukihäiriö, luin ekasta viestistä että pitää olla 205/65/16 ja ihmettelin :D
Volvo PV&Duett

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: 960 -95, Toinen yritys
« Vastaus #14 : 11.05.2015, 13:08:56 »
Mistähän tuollainen rengaskoko on edes vetäisty, lähimpänä 205/55R16 kokoa kehältään oleva 15" kun on kuitenkin se perinteinen 195/65R15 joka taas on halpaa kuin saippua. Vakiokoot 940:n otteessa juurikin nuo mainitut eikä se nyt niin erilainen auto ole mitä rengasvaatimuksiin tulee.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo