Race.fi  Puotilan autokorjaamo

744 GLE -87 "Pure Jenkki"

  • 357 Vastauksia
  • 113758 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
132584 mailia taulussa.



Kesän ja koko vuoden saldoksi jää 2084 leppoisaa mailia eli reilut 3300 km. Sen kummemmin en viitsi tälle käyttökuluja laskea, näin pienillä ajomäärillä tulisi aika vääristynyt kustannus/km-suhde. Kulutuslukemat olivat 8,99 - 10,33 l/100km, koko kesän keskiarvo 9,43.

Tässä vielä kattoverhoilua:





^Tuon pussin muoto on oikea, suunta väärä :P Takapenkillä ikävää kun pitemmillä henkilöillä roikkuu verhoilu päätä vasten... Lapset siellä tosin enimmäkseen ovat matkustaneet.

Nuokin laskettaneen liki 30-vuotiaassa pelissä ominaisuuksiksi:


Sellaista tällä kertaa. Onhan taas tekemistä ensi talveksi, toivottavasti ei käyttis-pesonen porsi hirveästi niin jäisi aikaa ja rahaa tällekin.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
GLE:tä yritin käynnistellä pitkästä aikaa, eipä jaksanu kovin montaa kierrosta pyöräyttää kun akku hyytyi. Laitoin lataukseen, josko se siitä tokenisi.

Tarkoitus olisi pikku hiljaa aloitella talven ruosteurakkaa, jotta saisi keväällä leimattua taas. Eihän siinä ole kuin kovaa työtä, harmi että hallitus on niin kovasti autoharrastusvastainen. "Joka viikonloppuko meidän autoja muka pitää korjailla?" En kehdannut sanoa totuutta, joka PÄIVÄ näitä pitäisi laittaa/hinkata. Prkl tiesuola.

Semmosta vinkkiä kyselisin, että mistä saa halvalla hyvät kiilahihnat? Motonetissa on jotain vitosen hihnoja luettelossa, mutta tekeekö niillä mittään? Entiset on Contitech, ei tietoa iästä mutta vähänhän nuo jo meinaa kitistä. Ei viittis laittaa semmosia mitkä jo uutena kitisee yhtä paljon. Vai onko semmosia olemassakaan mitkä ei vinokoneessa pidä ylimääräistä ääntä?

Edit: Laitetaas tähän TODO-lista.

Kuskinpuolen pyöräkotelo:


Kuskinpuolen helma takapyörän edestä:


Poikittaispalkki tankin edessä, kuskinpuolen takalattia:


Runkopalkki ja tunkin korvakko, edelleen kuskin puolella:


Ja mitä muuta tuosta nyt vielä löytynee...
« Viimeksi muokattu: 21.11.2015, 20:40:53 kirjoittanut dneproshin »

s73

  • Vieras
Täällä oli juttua jossain topicissa hihnoista, en muista missä.
Gates tai volvon omat on minulla kestäneet jakohihnan vaihtovälin, myös ovat niitä leveimpiä.
Voi mennä myös vesipumpun hihnapyörä vaihtoon jos on kovin kulunut.
Hihnan vaihdon jälkeen, aja  lämpimäksi kone ja kiristä hieman, hihnoja.
Halvalla ei saa hyviä hihnoja, volvon omat maksaa n.12€./kpl.  :juhau:

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
^ Kiitos vinkistä, tässä alkaakin pikku hiljaa muodostumaan ostoslistan tynkää siniselle tiskille, enää puuttuu rahat :)

Muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen iski jonkinlainen inspiraatio ja kävin tänään purkamassa vähän osasia pois GLE:stä:





Vesipumppu vuotaa ja tuntuu klappia. Vaihdettu kolmisen vuotta ja n. 16000 mailia eli vajaat 26 tkm sitten. Tiivistysratkaisuhan tuossa on kieltämättä epäilyttävä, tiivistysmassaa on käytetty vähintään riittävästi kuten kuvastakin vähän näkyy. Täytynee ostaa orkkispumppu että kestäisi edes jakohihnan vaihtovälin >:(

Paikoillaan oli Contitechin apulaitehihnat, murtuilleet olivat kun käänsin ympäri. Vaihdettu ilmeisesti samalla kertaa vesipumpun ja jakopään kanssa. Laitan tähän mitat ylös:
- Ohjaustehostin/vesipumppu 11,9 X 1000
- Laturi 11,9 X 1013
- Ilmastointi 13 X 975

Venakopan alla on ihan siistin näköistä:


Täytyy tarkistaa välykset ja laittaa uusi tiiviste, josko sillä lopettaisi lattian öljyämisen. Myös virranjakajan kansi oli sisältä öljyssä, otanpa jakajan käsittelyyn kuhan keksin miten se irroitetaan...

Ilmastoinnin suhteen en ole vielä varma teenkö sen kuuluisan "viimeisen ilmastointihuollon" vai jaksaisinko vielä ruveta etsimään miksi ei aineet pysy sisällä...

On se vaan tuo seiskan konehuoneessa puuhasteleminen terapeuttista, kun ei ole kiire. Tilaa riittää ja työkalutkin yleensä sopivat helposti paikoilleen. Ehkä tuo jakajan kannen irroittelu saattaa pitemmän päälle muodostua jonkinlaiseksi rasitteeksi, tää oli minulle vasta toinen kerta... Räikkälenkki onneksi helpottaa hommaa kummasti.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2015, 22:31:50 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Otitko hihnoista nuo mitat? Mie kävin just tänään hakees viimesen hihnan ja katellessa niitä tajusin, et kaikki on 11,9x1010 koossa.

Täytyy varmaan tilata jakopäähänkin osat, niin tekee sen samalla (tarrassa pvm 5.4.2011...)

Edit: miullakin ilmastoinninhihna 13x975
« Viimeksi muokattu: 18.12.2015, 09:34:04 kirjoittanut Teemu- »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Nuo mitat on suoraan hihnojen selästä luettu. Kävin siniseltä kysymässä hihnoja, paljastui vähän "outolinnuksi" tää auto. Tai onhan se käynyt ilmi jo aiemminkin, rekkarilla tai valmistenumerolla ei löydy tietoja edes Volvon järjestelmästä :o

Mukaan sain ainoastaan 11,9 X 1013 hihnan, joka tässä vehkeessä pyörittää laturia. Motonet esimerkiksi tarjoaa jotakuinkin vastaavaa 11,9 X 1015 hihnaa ohjaustehostimelle tai ilmastoituihin malleihin laturille (jälkimmäinen vaihtoehto täsmää siis tähän autoon).

Ohjaustehostinta ja vesipumppua pyörittävälle hihnalle saatiin kaivettua jonkinnäköinen numero, samoin ilmastoinnin remmille - niitä ei ollut hyllyssä. Käski ottamaan vanhat hihnat mukaan kun menen hakemaan uusia, ei ilmeisesti näkynyt suoraan noita mittoja varaosajärjestelmässä. Sittenpä näkee tuleeko sieltä sopivat vai ei...

Otin samaan konkurssiin mukaan tiivisteen venakoppaan ja pari öljykorkille. Tilaukseen meni lisäksi vesipumppusarja ja laturin suojapelti.

Noita remmikonfiguraatioita näissä näyttää olevan vähintäänkin tarpeeksi, milloin on tuplaremmiä vesipumpulle ja milloin on laturi milläkin puolella konetta :D

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Näköjään, mullakin on kolme hihnaa ja jokanen kiertää eri reittiä. Pitää omasta repiä noi hihnat irti ja käydä katselee. Mulla on hihnat vaan niin kuluneet ettei niissä näy mitään merkkejä. :D

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Nonnih. Vesipumppu paljastui GMB:n peltisiivillä varustetuksi tekeleeksi, en voi tämän esityksen perusteella suositella ko. tuotetta.

Pitäisköhän olla huolissaan kun virranjakajan kannen nastat olivat melko hapettuneen oloiset ja pyörijäkin hieman - siis nuo ihan Boschilaiset jotka vaihdoin viime keväänä. Käynnissä en ole havainnut mitään ongelmia, vaikka jakaja tosiaan on hyvin öljytty joka puolelta:







Yllättäen akun alla näyttäisi olevan kovaa peltiä:


Sen sijaan toisella puolella pääsee paikkaushommiin:


Tuossa vielä tuo Hellan "upea" sininen aftermarket-henkinen ajovalopesurin pussi pumppuineen päivineen:


(Tarviiko tuota katsastuksessa, saattaisin haluta jättää tuon pois...)

Jakajan irroituksen jälkeen sain näköhavainnon nokka-akselin stanssauksesta: M.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2015, 22:41:03 kirjoittanut dneproshin »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Miksei se ole "oikeassa" säiliössä kuten kuuluisi?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Ei aavistustakaan... Joku jälkiasenteinen viritelmähän tuo on, varmaan Suomeen tuonnin yhteydessä laitettu että täyttää paikalliset vaatimukset. Katkaisijakin on kojelaudassa sellainen "yleismallinen" vipukytkin. En ole itse kertaakaan käyttänyt tuota, pussissa saattaa olla melkoiset vuosikertanesteet sisällä.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Mulla ei ainankaan oo kummassakaan autossa ajovalopesureita, eikä oo mitään mainintaa ollut ikinä noiden kanssa.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Mulla on myös tuollainen pussi tossa jenkkiseiskassa. Ilmeisesti ajovaloille laitettu kun Amerikassa ei varmaankaan pesureita ole. Itse pesuritkin
on jälkiasenteisen näköiset. Kyllähän se pois joutaisi kun ei ole ikinä tullut käytettyä. Tosin onhan se osa auton historiaa.

Jakajankannen nastojen hapettumiselle nyt ei mitään voi, sitä tapahtuu kun kipinä siirtyy ilman välityksellä. Vinokoneeseen tulpat tulisi vaihtaa
10 000km välein, eli samalla kun tulpat ja öljyt vaihtaa, voisi puhdistaa jakajan kontaktit.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vinokoneeseen tulpat tulisi vaihtaa 10 000km välein.
Tälle jotain perusteluja? Ohjekirja taitaa sanoa 40tkm, ja tuossa pari vuotta takaperin kun alettiin asiaa perkaamaan niin tuli sitten 2013 vai 2012 vaihdettua isän autoon ekan kerran tulpat sen omistusaikana. Se kuitenkin ostin auton -99, kokolailla puoltoistasataa tkm vähempi ajettuna  ;D. Ja ne oli vielä ihan käyttökelposet kun taputteli pari kymppiä kärkiväliä pienemmäks, jätin omaan k-jettikoneiseen varatulpiks jos sattuu joskus kuumana kasteleen tulpat.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Tälle jotain perusteluja? Ohjekirja taitaa sanoa 40tkm, ja tuossa pari vuotta takaperin kun alettiin asiaa perkaamaan niin tuli sitten 2013 vai 2012 vaihdettua isän autoon ekan kerran tulpat sen omistusaikana. Se kuitenkin ostin auton -99, kokolailla puoltoistasataa tkm vähempi ajettuna  ;D. Ja ne oli vielä ihan käyttökelposet kun taputteli pari kymppiä kärkiväliä pienemmäks, jätin omaan k-jettikoneiseen varatulpiks jos sattuu joskus kuumana kasteleen tulpat.
Alfamerin korjausopas sanoo 10tkm. 360 ohjekirja sanoo: "uusinta suuressa huollossa". "Suuri huolto" on kerran vuodessa/enintään 20tkm. Nyt en muista mitä 740 ohjekirja sano, mutta eiköhän sekin viitannut sinne 10tkm tuntumaan.

Ja vinokone kyllä käy vaikka siellä olisi kuinka paljon ajetut tulpat, ei siinä mitään.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
tulppien vaihtoväli riippuu mitkä tulpanjohdot siellä on,ekoihin vaihdettiin aikanaan 10.000tkn välein ja sitten vaihtoväli oli 40tkm ja 91 kun tuli 15tkm huoltoväli niin volvon huolto-ohjelman mukaan vaihdettiin 45tkm välein. ja puhun nyt b19-b230 moottoreista.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Proturbo  Autodiagnoosi