Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

-530 vs -531

  • 156 Vastauksia
  • 91404 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #75 : 24.07.2015, 13:58:43 »
eikös turbobricks foorumilla jotkut olleet verranneet vakio 530/531 kansia keskenään,en muista oliko vapari vai turbokone.mutta saman koneen päällä olivat kansia ja nokkia vaihdelleet ja penkissä käyneet.
muistaakseni olivat todenneet että jos nokka akseli on alle 12mm nostolla ei ole juurikaan väliä kumpi kansi on kiinni.suuremmalla nokalla 531 on parempi.
Kuulostaa järkevältä. itsellä on ollut ajatus että nokan nosto valitaan kannen virtauksen mukaan. esim. muistelen että 531 vakio imukanava ei virtaa 12mm noston jälkeen enempää, joten nokaksi voidaan valita 12,5-13mm nostoinen nokka, ja duraatio valitaan haluttujen maksimikierrosten mukaan, ja ajoituksella voidaan rajata tehoaluetta.

näin olen itse asian oivaltanut.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #76 : 24.07.2015, 17:07:47 »
Ei ole mainos mut tässä firmassa joskus poikkesin ja sano et 530 kannesta saa kyllä lähes yhtä hyvän kun 531 kannesta. Jos koko kansi pitää tehä uudestaan niin hinta nousee mut silloista tarjousta 405 kanteen pidin varsin kohtuullisena kun olis kaikki venat uusittu yms perus hommat eli isommat venat ja kanavat siistitty. Tosin sit tuli lopputililappu käteen puskista niin lähti kansikin myyntiin. 400e olis ollu koko homma ja varmaan olis rokannu hyvin vaparissa 2.3 alakerran kanssa. Osat olis ollu tuolloin noin puolet hinnasta joten ei kovin paha.

http://www.poikkimakiracing.fi/yritys.htm

Tää heppu on tehny monta kisakantta ja varmaan tietää mitä tekee. Kaiken lisäks on koneet ja laitteet tehdä mitä vaan.

Muutenkin mukava heppu oli joten ei valittamista vaikkei kauppoja tullukkaan.
V70 TDI

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #77 : 24.07.2015, 21:52:20 »
Mie en ymmärrä porukka hehkuttaa 531 vaikka siinä tiettävästi ole muuta eroa ku imukanava ja kalliimpi hankinta hinta?
Sama nekin rahat pistää siihen 530 kannentyöstöön ja varmasti saa yhtähyvän mitä 531 samalla rahalla
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa BrickRacing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #78 : 25.07.2015, 01:40:40 »
Tälläisiä mittaustuloksia on osunut silmiin kansien eroja tutkiskellessa.

240 V8 (B36)

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #79 : 25.07.2015, 15:18:34 »
Useamman noita molempia tehneenä sanoisin, ettei sen pelkän imukanavan takia ainakaan kannattaisi valita kantta, mikäli tekee esim. ahtokäyttöön. Ja varsinkaan, kun tuon 531/405 kannen hinta alkaa olla melko suolainen hankintahinnaltaan. 530, 160 jne saa muutamalla kympillä.

Vaparina tuosta ns. huonommastakin saa ihan kelvollisen hyvillä kanavatöillä 44mm imuventtiilillä. Itse en ole laittanut suurempaa lautasta vakiorenkaaseen, koska jos vakiolautasen koko virtauspinta-ala otetaan käyttöön, se saattaa lähteä irti suuremmalla venttiilikoolla. Voi suuremmankin imuvenan laittaa, mutta suosittelen suurentamaan istukkarenkaan. Yli 46mm en itse lähtisi laittamaan, koska kannesta loppuu potentiaali valunsa puolesta.

Siitä kanavan ahtaimmasta kohdasta joutuu poistamaan paljon ainetta ( joskus on joutunut turvautumaan hitsaajan apuun). Ulkomuistista vedettynä olen tehnyt ahtaimman kohdan n.38mm vakiolautaselle. Ja vaikka kanava tuleekin lähes suoraan sivulta, eikä korkeammalta kuin 405/531, niin siitä ei tarvitse huolestua. Virtauspenkki hevoset ja todellisuus ovat usein kaksi eri asiaa. Enkä hirveästi laittaisi arvoa niille nopeusmittauksillekaan.

Pakopuolessa 160 ja 531 kansissa on kyllä eroa aika selkeästi ohjaimen seudulla. Ensin mainitussa on kuin siinä kohtaa olisi istuin ( muoto muistuttaa  kannen ylöalaisin ollessa sellaista). 530/160 menee helposti puhki heti ohjaimen jälkeen katosta ( suuri vesitila), kun taas 531/405 kansi ei tarvitse tästä kohtaa niin paljon työstöä ja siinä on enemmän materiaalia jo vakiona, mikäli sitä kohtaa tarvitsee muuttaa.

Pakopuolen vakioistukkarenkaaseen menee järkevästi molempiin 37mm venttiili. Suurempaa lautasta käytettäessä pitää vaihtaa isompi istukkarengas. Pakokanavan malli paranee molemmissa kansissa, kun venttiilin halkaisijaa suurennetaan. Vakiona pakopuoli melko pyörteinen.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #80 : 27.07.2015, 17:43:47 »
lienee juurikin tuo pienet vesikanavat syynä että halutaan 531 kansia, ne kun saa ihan cnc portattua kohtuurahaa vastaan.
 
suurempi virityspotentiaali. siitä siinä maksetaan, ja siksi se on haluttu.
Itse ostin 531 kannen koska niin helppo ratkaisu, käyttää koneistamolla laitattamassa seetit ja plaanaus ja pultata kansi kiinni.

« Viimeksi muokattu: 27.07.2015, 17:49:16 kirjoittanut lakeshead »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #81 : 27.07.2015, 19:35:57 »
Mutta eikös viiskolmekymppiäkin ole pienillä vesikanavilla?

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #82 : 27.07.2015, 20:21:47 »
Mutta eikös viiskolmekymppiäkin ole pienillä vesikanavilla?
Kyllä on.
olikos se sitten niin että se vesikanava on lähempänä imukanavaa "pikkukansissa"?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1403
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #83 : 27.07.2015, 22:18:36 »
Mutta eikös viiskolmekymppiäkin ole pienillä vesikanavilla?

Eikös 530 ja 531 ole ns. pienillä vesikanavilla aina? Siis kannen tiivistepinnassa on pienet reiät kauempana sylinteristä kuin "isoreikäisessä" joten kestää isoja porauksia ja paineita paremmin. Itse kanavassa taitaa olla ihan valukeernojen asennuksesta/asennosta kiinni paljonko pelivaraa on porttauksessa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa puhisantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #84 : 29.07.2015, 19:23:20 »
meillä yks tommonen -530 vakioventtiileillä ja -531 pakokanavia vastaaviksi tehdyillä pakokanavilla. Imu puoli onki sitte semmonen että sillä ei oo mitään tekemistä minkään vakio kannen kans vaan on porattu kartion malliset reiät kanteen ja kartionmalliset alumiiniputket lyöty reikiin  :pomo: ja tuo kansi on tosiaan 2.2 litasessa 45mm kaasareilla olevassa vaparikoneessa ja tehoa löyty se 188hp/230nm  :) säätäjävelho vaan meinas että nyt on semmoset kanavat että pakopuolelle isompia venttiilejä jos lissää löylyä haluaa  :D nokkana tossa on laaksosen tekemä 13,7 nostolla oleva nokka. Tyhjäkäyntiä kone ei meinaa käyä huonostikkaan kanavien muodontakia mutta eipä tuota tarvi hirviästi tyhjäkäynnillä käytelläkkään  :D makia se kone on ajaa ku vääntökäyrä mennee melkein vaakassa 4000rpm jälkee aina sinne 8000rpm asti  ::)
Volvo V70 D5 -03, Volvo 740 GLE -85, Volvo 740 GLE -88

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #85 : 29.07.2015, 21:20:16 »
meillä yks tommonen -530 vakioventtiileillä ja -531 pakokanavia vastaaviksi tehdyillä pakokanavilla.
530 ja 531 pakokanavahan on samanlaine?

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #86 : 30.07.2015, 11:34:33 »
Eikös 530 ja 531 ole ns. pienillä vesikanavilla aina?
531 en tiedä mutta 530 on sekä pienillä että isoilla vesikanavilla. Mulla on tuollaisia isovesikanavaisia 530 kansia jokunen hyllyssä ja pitäis jossain vaiheessa tutkia noiden kansien työstömahdollisuuksia
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa puhisantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #87 : 30.07.2015, 16:58:38 »
530 ja 531 pakokanavahan on samanlaine?
ainaki meillä ollu kaikissa -530 kansissa semmonen pieni pahka heti siinä kanavan alussa alhaalla   :o  en oo sitte ihan satavarma että onko sitte -531 semmosta vai ei, tietäjät saa kertoa  ;D
Volvo V70 D5 -03, Volvo 740 GLE -85, Volvo 740 GLE -88

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #88 : 30.07.2015, 23:41:55 »
Taisin tuolla vähän aikaisemmin kirjoittaa, että pakokanavat eivät ole samanlaiset... Vesitilojen koossa/paksuuksissa on myös eroja. Työni kautta olen joutunut näitä (kin) tutkimaan.

Poissa Jarmo Y

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #89 : 01.08.2015, 19:30:19 »
Tyhjäkäyntiä kone ei meinaa käyä huonostikkaan kanavien muodontakia mutta eipä tuota tarvi hirviästi tyhjäkäynnillä käytelläkkään 

No eikai se siihen mitään vaikuta  :)

 

KL-varaosat  Race.fi