Kulkukoira  Proturbo

-530 vs -531

  • 156 Vastauksia
  • 91029 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
-530 vs -531
« : 09.03.2013, 09:17:12 »
Toipilaana tässä pohdiskelen keskenäni erilaisia asioita. Nyt jäi vaivaamaan jos kantta lähdetään työstämään ajatuksella "sille tehdään kaikki mitä mahdollista" eli muokataan kanavia, tulee isommat venttiilit ehkä palotiloja muokataan yms. Onko lopputuloksessa enää mitään merkitystä oliko lähtökohta -530 vai - 531?  :idiot2:
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #1 : 09.03.2013, 18:29:57 »
Oon joskus kuullut tällaisen nyrkkisäännön.

530 kannesta voi saada viilaamalla yhtä hyvän kuin vakio 531.
531 kantta viilaamalla siitä voi saada yhtä hyvän kuin vakio 16v.

Eli hanki ennemmin ehjä 531 aihioksi.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #2 : 09.03.2013, 18:36:45 »
Itse taas kuullut, että sama se kummasta lähtee viilaamaan.

Vituiks menee kumminki.  ::)

 
« Viimeksi muokattu: 09.03.2013, 22:14:47 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #3 : 09.03.2013, 19:18:26 »
Oon joskus kuullut tällaisen nyrkkisäännön.

530 kannesta voi saada viilaamalla yhtä hyvän kuin vakio 531.
531 kantta viilaamalla siitä voi saada yhtä hyvän kuin vakio 16v.

Eli hanki ennemmin ehjä 531 aihioksi.

Oon vierestä seurannut tota 531 työstöä ja tuntuu olevan jo suorastaan kallista täydellisen 16v kannen hankinta hintaan  :buck2: 16v tosin vaatii sitten kaikkea muuta kivaa 8v kannen tilalle. Taitaa mennä silti kustannukset aika fifty-sixty (?)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #4 : 09.03.2013, 19:22:05 »
Oon vierestä seurannut tota 531 työstöä ja tuntuu olevan jo suorastaan kallista täydellisen 16v kannen hankinta hintaan  :buck2: 16v tosin vaatii sitten kaikkea muuta kivaa 8v kannen tilalle. Taitaa mennä silti kustannukset aika fifty-sixty (?)

Rahaa niihin toki saa uppoomaan ihan riittävästi. Siksi ottaisin lähtökohdaksi vaikka vakio 531 kannen. 530 + viilauskustannukset on enemmän kuin STD 531 hinta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #5 : 09.03.2013, 19:47:40 »
Ostaa ehjän -531 jos saa halvalla(~200e), teetättää siihe paremmat seetit(~100e) ja ei muutako painetta pyttyy..  O0
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #6 : 09.03.2013, 19:52:53 »
Niin vaiko suoraan 16v? Hommaa kyllä sen verran että pitää käyttää kone osina, muokata jakopää ja tehdä virranjakajalle tilaa (lh2.4) ja imusarja hankkia ja pakosarja tietysti. Kustannuksia ja työtä monin verroin 531 nähden. Lienee lienee silti tekijästä ja tekijän budjetista kumpaan lähtee.
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2120
    • Instagram kuvat
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #7 : 09.03.2013, 19:54:13 »
Niin ja tietysti kannattaa itseltä jo alkuvaiheessa kysyä, että mitä odottaa moottorilta johon ko. kansi tulee. Eli kannattaako laittaa kanteen esim. 1000e jos tehot, joita on hakemassa saa myös vakiokannella. Tämä siis yhtään puuttumatta siihen, etteikö auton luonne parane kantta parantamalla, mutta jps puhutaan normi kuolevaisten tehoista niin kustannustehokasta se ei ole.

Itse olen huomannut *vain oman pienen paani mietteita*, että
Jos tehotavoite noin 400hp = Vakio 531
Jos tehotavoite noin 500hp = Kansi työn alle.

8V kanteen saa hyvän nokan 100-200e.. 16V kanteen nokat taitaa olla lähempänä 600e..
Venttiilityöt ja muut saat kertoa vaan rehellisesti kahdella. Niin ja kanavien teot..

Ja kun saat 16V kannen niin samat ajatukset tulee päähän. Kannattaako sitä nyt vakiona sinne laittaa  ;)
« Viimeksi muokattu: 09.03.2013, 19:56:12 kirjoittanut mista »

Paikalla Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #8 : 09.03.2013, 19:56:26 »
Ostaa ehjän -531 jos saa halvalla(~200e), teetättää siihe paremmat seetit(~100e) ja ei muutako painetta pyttyy..  O0
Siinä on ainakin mun suunnitelmat hyvin lueteltuna  :)

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #9 : 09.03.2013, 20:04:11 »
Hyvä että syntyy keskustelua laajemminkin  :D mutta aihe nyt oli että onko 530 ja 531 merkittävän porttauksen jälkeen väliä kumpi oli lähtökohta. Ei aseteta siis tehotavotteita vaan haaveilen mietiskelen näitä vaihtoehtoja  :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #10 : 09.03.2013, 20:10:25 »
Jos puhut LAAJASTA työstä kanteen, että siihen ihan oikeasti tehdään ns kaikki. On tässä vaiheessa 531 kannen osto hinta kansitöihin verrattuna niin pieni, että suoraan 531 kansi ilman muuta. Vain oma mielipide.

Poissa t0mpp4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #11 : 09.03.2013, 20:19:21 »
Muistaisin lukeneeni jostain netin syövereistä, että 531 on jossain kohdin paremmin työstövaraa ja siten siihen saisi paremmat kanavat tai jotain vastaavaa.
Voi olla silti ihan mutua tuo...
BMW M5
Volvo 740

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #12 : 09.03.2013, 20:23:57 »
Jossain vaiheessa vaan tulee aina se järkevyyden raja vastaan. Varmasti kun lyö tuhansia kouraan, voidaanhan palotilat, kanavat jne ajaa vaikka puhki asti ja hitsailla mieluisamman muotoisiksi.

Poissa s40racing

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #13 : 09.03.2013, 21:08:06 »
onhan 530 ja 531 kansien kanavat aivan erillaiset. muoto ja koko suosii tietysti vakiona 531 kantta. vapareissa kannella on jotain väliäkin :D.

vakio kokoiseen seetiin menevällä 46mm imuventtiilillä 530 kannen saa virtaamaan n230hv ja 531 kansi menee yli 250hv järkevän kokoisella kanavalla. 531 kannen saa isommalla venttiilillä virtaamaan vielä enemmän mutta 530 kansi ei parane yleensä isommasta venttiilistä. kannen kanava täytyy sovittaa kuutiotilavuuteen tai saa hyvin vittumaisesti toimivan moottorin.

suurimmassa osassa katu turboissa kannella tuskin mitään väliä :2funny:. turbokilpakoneissa tietysti käytetään kunnolla tehtyä kantta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: -530 vs -531
« Vastaus #14 : 09.03.2013, 21:38:49 »
Kylläpähän se seetitetty -531 auttaa aika paljon -530 nähden turbokoneessa..  Selvä ero.  ::)
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy