Futurez  Kulkukoira

Viritys vaihtoehdot, 240 vapari

  • 20 Vastauksia
  • 10551 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« : 18.09.2016, 23:02:41 »
Suunnittelen 240SE farkkuuni lisäpotkua ILMAN TURBOA. En tarvitse mitään älyttömiä...180-200hv ( vai onko se älytön vanhalle miehelle   :)) ja käyttötarkoitus oikeastaan vaan siirtyminen kotoa mökille ja takaisin... ja jotain nurkka-ajoa joskus.

1)
Tällä hetkellä siinä on vincoderin numeron mukaan B5234T5 eli ymmärtääkseni B230F (530kansi)ja laatikko M58/M3P/MP

2)
Joskus purin -81 farkun... ja vincoder antaa siihen koneen B5204SR4 2,0... mutta otteessa 2,12...(lohkossa numero 498892-03814 ja tälle en vielä löytänyt suomennosta ja jakopään kotelossa 892)... jotain sen kanssa on säädetty... kun se tuli mulle niin oli kaasarilla.... -160 kansi ja suuttimet kannessa kiinni tulpattuna. Vai onko tää yhdistelmä täysin toivoton?

No oikeasti haluaisin säilyttää sen 2,3 koneen alkuperäisenä koska se on vasta sisäänajettu.. 268 tkm.

Eli siis ei turboa... mutta lastu... kansityö(t)... nokka... E85...pakosarja... mitä muuta?

Ja nyt se kysymys tietäjille: kummasta koneesta itse alkaisit rakentamaan...  mitkä olisi näiden kahden vaihtoehdon virityspotentiaalit?  Mitä tuo M58 kestää? Tartteeko erikseen katsastaa isommalle teholle / eri polttoaineelle?
« Viimeksi muokattu: 19.09.2016, 08:56:41 kirjoittanut JuHaU »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Viritys vaihtoehdot
« Vastaus #1 : 18.09.2016, 23:26:15 »
Nuo koneet on vitoskoneita mitä olet ilmoitellut, eli vin-numeron tulkinta ei ole mennyt ihan kohdalleen. Mutta todennäköisesti on siis juu B230F, ja vanhassa koneessa B21A(/E jos kerran suuttimet kannessa).

Laatikkona sulla varmaankin viisivaihteinen eli M47, mikä kestää kaiken mitä vaparina otat.



B230F ehdottomasti lähtökohdaksi, vaparina tulet tarvitsemaan jokaisen kuutiosentin :)
No kun halvalla sai.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot
« Vastaus #2 : 18.09.2016, 23:44:32 »
Itse myös ihmettelin noita tietoja... mutta ajattelin että kyllä netti tietää paremmin ku mä....

http://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/YV1245883n1923451


Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Viritys vaihtoehdot
« Vastaus #3 : 18.09.2016, 23:47:47 »
https://www.volvoclub.org.uk/vin_200.shtml

B230F ja M47 kuten arvelinkin
No kun halvalla sai.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot
« Vastaus #4 : 19.09.2016, 00:52:35 »
Kiitti oikaisusta... näköjään toi vin decoder ei tiedä mitään....

Yritin tota -81 tietoja tulkita antamasi linkistä mutta mutta...YV1AX4554B1350573 (otteesa oleva valmistenimero)... wtf on toi AX?

45= B21F mutta sitten 54? Muistaakseni siinä oli manuaali sähköloikkarilla... eipä sillä käytännön merkitystä että mikä laatikko... ihmettelen vaan että miksi vi***sa en osaa tulkita vaikka on ihan selvä taulukko... ja minäkin.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Viritys vaihtoehdot
« Vastaus #5 : 19.09.2016, 03:21:34 »
Kiitti oikaisusta... näköjään toi vin decoder ei tiedä mitään....

Yritin tota -81 tietoja tulkita antamasi linkistä mutta mutta...YV1AX4554B1350573 (otteesa oleva valmistenimero)... wtf on toi AX?

Jenkki-VIN juttuja. A= 240, X= 3-Point Safety Harness (Seat Belt)


45= B21F mutta sitten 54? Muistaakseni siinä oli manuaali sähköloikkarilla... eipä sillä käytännön merkitystä että mikä laatikko... ihmettelen vaan että miksi vi***sa en osaa tulkita vaikka on ihan selvä taulukko... ja minäkin.
Tässä tapauksessa 54 purkautuu siten, että 5 on ovien lukumäärä ja 4 on vain jostain laskettu tarkistussumma.
« Viimeksi muokattu: 19.09.2016, 03:24:49 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #6 : 19.09.2016, 18:00:12 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11521.0
Siinä jotain vihjeitä, vähän joutuu toki selaamaan. Kansi/nokka, sähköflekti jne.
Myös penkkilappujen joukosta löytyy muutama vapari, esim:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.msg1019619;topicseen#msg1019619

Poissa werwer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #7 : 20.09.2016, 19:47:17 »
Bensaa se B230F ei vakiona ainakaa tarpeeksi saa. Ittelle laitoin: 8mm bensalinjat, paineensäätimen, pikkasen isommat suuttimet, Timo's motorin lastuilla sai sen vetämään puhtaammin läpi kierrosalueen, kantta oikastu 1,5mm, m- nokka-akseli lensi ensimmäiseksi mäkeen tilalla kg003, pellisarja ja catback-putkisto katti paikallaan menee jopa helposti vähäpäästöisen arvoihin. Persdyno antaa jotain 150+, kunnon kansihommilla tulis varmaan lisempää ja vakio 500tkm alakerralle pitäs varmaan jotain kans tehdä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #8 : 20.09.2016, 21:15:43 »
Bensaa se B230F ei vakiona ainakaa tarpeeksi saa. Ittelle laitoin: 8mm bensalinjat, paineensäätimen, pikkasen isommat suuttimet, Timo's motorin lastuilla sai sen vetämään puhtaammin läpi kierrosalueen, kantta oikastu 1,5mm, m- nokka-akseli lensi ensimmäiseksi mäkeen tilalla kg003, pellisarja ja catback-putkisto katti paikallaan menee jopa helposti vähäpäästöisen arvoihin. Persdyno antaa jotain 150+, kunnon kansihommilla tulis varmaan lisempää ja vakio 500tkm alakerralle pitäs varmaan jotain kans tehdä.
AFR noin 12-10 (kierrosalueesta riippuen) ei ole tarpeeksi? Huhhuh mitä touhua, ja bensalinjat isommiks perään, nehän taitaa vakiona loppua jo ennen 400hp...

Bensa- ja sytkälastumuutoksilla sais ylös hiukan lisää kun ottaa sitä älytöntä rikastusta poies ylhäältä ja passailee seoksen johonkin 12.5 afr tienooseen ja 4000rpm yläpuolelle ennakkoa hiukan lisää, vielä V-nokka niin alkaa kiertämäänkin ylöspäin. Näiden jälkeen kaikki isommat muutokset onkin koko lailla hyvällä hyötysuhteella haaskausta vrt vaan nöyrtyä ja tempasta valmis turbokone keulalle josta saa sormia heiluttelemalla 190hp ja huikean laajan vetoalueen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #9 : 21.09.2016, 11:35:27 »
Toi vindecoderz näyttää ihan puuta heinää ainakin euro autoille. S90 oli sen mukaan XC70 B21 moottorilla. Vuosmallin se sentään sai oikein :D

Laita turbo kylkeen, pääset helpommalla, halvemmalla ja saat paremmin arki ja vaikka ratakäyttöönkin toimivan koneen jossa helposti 170-250hv ja pienellä vaivalla (ilman laatikko/kytkinvaihtoa) 300-400hv (sit täytyy olla iso IC ja järeämpi kytkin ja parempi laatikko).
Ostat
-vakio B230FT pakosarjan, niitä saa 10-50e
-Turboahdin 100-800e
-Turbon suuttimet 10-50e
-Turbon ECU 10-100e
-Lastu jos haluat yli 200hv sittenkin
-Parempi nokka vakion lusmu M nokan tilalle 0-100e
-Turbon etuputki 10-80e
-Turbon putkisto 30-250e
______________
120-1500e + 10-20h töitä

Modaat IMM kaapelin pidemmäksi että saat IMM turbon imupuolelle, poraat lohkoon mielellään alkuperäiseen paikkaan turbon öljypalureijän ja paine pääöljykanavasta orkkis paikasta M12 pultille banjoreikä. Asennat pakosarjan uusine tiivisteineen kanteen turbon kera, vesikierron laitat jos haluat ahtimelle syylarin alavesiletkun ja paisarin letkun väliin. IC keulalle, ahtoletkut turbolta IC:n kautta kaasuläpälle, kaasuläpältä täyskaasun kytkimeltä johto irti (turbokoneessa ei pidä olla täyskaasutunnistin käytössä).

Vaparin ECU ja sytkäboksi toimii turbon kanssa pienillä paineilla, eli jonnekkin 0,4-0,5bar, eli nekin riittävät sun käyttöön vallan mainiosti. 0,5bar paineilla B230F saa tehot nostettua 116hv->174hv ja väännöt 190->285Nm.


Voit tietenkin pistää kiinni 2000e ja saada sen 200hv/240Nm irti tuosta taas vaparina, tässä lista:
-Järeä nokka, uusi 3-400e, käytetty 50-250e
-Lastu, noille tehoille mielellään custom 300-1000e
-Kannen porttaus 0-1000e
-Suuttimet vähintään 270ccm 30-200e
-Peltisarja 50-400e
-Loppu putkisto 50-500e
_______________________
480e JOS teet porttauksen itse, löydät halvan nokan, teet itse peltisarjan tai saat käytetyn sarjan ja takaputken halvalla, 530 kannella EI Saa vakiona mitenkään 180hv vaparina!

3700e jos haluat sen about reilu 200hv, lastutettuna ja säädettynä ja oikeasti hyvin toimivana. Ei järkeä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa werwer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #10 : 21.09.2016, 18:10:50 »
AFR noin 12-10 (kierrosalueesta riippuen) ei ole tarpeeksi? Huhhuh mitä touhua, ja bensalinjat isommiks perään, nehän taitaa vakiona loppua jo ennen 400hp...

Bensa- ja sytkälastumuutoksilla sais ylös hiukan lisää kun ottaa sitä älytöntä rikastusta poies ylhäältä ja passailee seoksen johonkin 12.5 afr tienooseen ja 4000rpm yläpuolelle ennakkoa hiukan lisää, vielä V-nokka niin alkaa kiertämäänkin ylöspäin. Näiden jälkeen kaikki isommat muutokset onkin koko lailla hyvällä hyötysuhteella haaskausta vrt vaan nöyrtyä ja tempasta valmis turbokone keulalle josta saa sormia heiluttelemalla 190hp ja huikean laajan vetoalueen.


Vakio LH 2.4 lastuilla kyseessä, siittä mitään AFR ja ennakoita noin vain säädellä. Lamda korjaa kyllä tasases ajossa seokset. Bensan saannilla meinasin että suuttimilla pysyis tasanen paine tuolla lähellä rajoittajaakin en jotta sitä sitä väkisin liikaa pitäis syöttää, joku 300cc suuttimet tuossa. Miksi pitäis noin pieni asteinen nokka olla kun dynaaminen puristussuhde kannen madalluksen jälkeen aivan taivaissa. Tuo oma kumminki kestäny viimeisen 120tkm ihan ok noilla vireillä. kivasti kiertää rajoittimeen asti tollanen vapari ja Kummelia lainatakseni "siinä on niin hieno ääni".
« Viimeksi muokattu: 21.09.2016, 19:04:00 kirjoittanut werwer »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #11 : 21.09.2016, 21:52:02 »

Vakio LH 2.4 lastuilla kyseessä, siittä mitään AFR ja ennakoita noin vain säädellä. Lamda korjaa kyllä tasases ajossa seokset. Bensan saannilla meinasin että suuttimilla pysyis tasanen paine tuolla lähellä rajoittajaakin en jotta sitä sitä väkisin liikaa pitäis syöttää, joku 300cc suuttimet tuossa. Miksi pitäis noin pieni asteinen nokka olla kun dynaaminen puristussuhde kannen madalluksen jälkeen aivan taivaissa. Tuo oma kumminki kestäny viimeisen 120tkm ihan ok noilla vireillä. kivasti kiertää rajoittimeen asti tollanen vapari ja Kummelia lainatakseni "siinä on niin hieno ääni".
No eipä tuo nyt ole mikään ihmeellinen temppu ollut, toimii paljon paremmin haaskaamatta aikaa ja vaivaa täysin turhanpäiväiseen bensalinjojen puljaamiseen. Ei varmasti lopu paine ehjästä orggisratkaisusta rajoittajallakaan, ja toisaalta onkin vakiolastuilla ihan hyvä jos loppuu niin loppuu se musta savukin  :P.
V-nokkaa tarjosin ihan aloittajalle, tuommoseen vermeeseen voikin tasavääntönokka tuoda nakutusongelmia. Piristyy meinaan jännästi V-nokalla ja säätämällä sopat oikeasti kohdilleen, varsinkin jos vielä jaksaa nähdä vaivaa myös sytkän muokkaamiseen. Ei tokikaan muutu raketiksi...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #12 : 22.09.2016, 17:36:45 »
AFR noin 12-10 (kierrosalueesta riippuen) ei ole tarpeeksi? Huhhuh mitä touhua, ja bensalinjat isommiks perään, nehän taitaa vakiona loppua jo ennen 400hp...

Täältä löytyy omakohtainen kokemus missä 400hp rikottu vakio linjoilla ja säätimellä... Siitä onko se tuossa tehossa järkevää en menisi sanomaan. Mutta vaparina kun pääsee tuonne asti niin johan onkin tekijä ;D
Ja tuolla seossuhteella se 500hp ylitetty, tai no 10afr on jo aika rankkaa sopistusta.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #13 : 22.09.2016, 22:48:14 »
Okei... nyt tulee just sitä infoa mitä kaipaan... eikä tarkoitus ole tehdä mitään rata/kisaautoa...  eikä sen kummemmin elvistellä... ja budjetti max 2k luokkaa. Jos sillä sillä ei saa 200 hv niin 170 saa riittää. Niin... ja ymmärrän että turbolla saa... mutta kun EN HALUa.  Tuolta länsinaapurin puolelta olen  etsinyt palikoita... ja ovat selvästi edullisempia kuin täällä... esim :

B230FK 1998 PRIS: 5000.-kr
B230FT 1996 PRIS: 5000.-kr
B230F 1990 23 000 mil PRIS: 3000:-kr
B230FB (130 hk, 531 topp) 1992 25000mil 4500:-kr
B5234T3 (s-v70R - 850R motor) 250hk 10000:-kr
B5234T t5 2,3 226hk 10 000:-kr
B5204T 2,0 italien 211hk 10 000:-kr
Volvo 531 Topplock - Turbo 700:-
Justerbart kamdrev - Volvo B21, B23, B230 795:-
B230 lättryckare-98 + M90  3500:-
Mun mielestä ainakin halvempia...vai mitä?  ja valikoimaa riittää.

Hinnat SEK... tietysti tulee noutokuluja mutta kun yhdistää viikon lomareissuun niin ihan sama.

Olen jo laittanut parin kaverin kautta sweduissa etsinnän kokonaisesta autosta jossa olisi mukana tämän foorumin ostopalstalla etsimäni varusteet ja mahd virityskone aihio niin sais lätkästyä monta kärpästä kerralla. Ja ylijäämät vois myydä kalliilla täällä :)

Mutta kiitokset kaikille vinkeistä..  lisääkin saa tulla... tosin monet tähän liittyvät termit on mulle vielä hebreaa ( varsinkin noihin sähköisiin ohjausjärjestelmiin liittyvät.. silloin kun nuorena ropasin koneita niin oli vaan tulpat, akku, laturi, startti ja jotain muita sähkö-laitteita)mutta yritän vielä tässäkin iässä opetella vaikka yhden uuden asia per päivä. :) :)
« Viimeksi muokattu: 22.09.2016, 22:51:18 kirjoittanut HarPes »

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #14 : 22.09.2016, 23:06:05 »
Tuommoinen sisäänajettu b230FB ahdettuna melkoisen makea käyttis pikkurahalla.  Ahdin,  lastut ja kytkin ostoslistaan ja kovaa ajua.  Jos oikein hurjaks rupee,  niin voipi vaihtaa bensapumpun parempituottoiseen.  Mutta sinä ei haluta helppo tie onneen

 

Kulkukoira  Proturbo