Vaikka vinokoneista ei henk.kohtaista kokemusta olekkaan..
Niin eiköhän sitä ihan perus B230F + 530 kansi yhdistelmästä jo saa työtunteja uhraamalla melko kevyesti >170hp (riippuen dynosta, tietenkin)?
Eli käytännössä..
- imu- ja pakokanavia muokkaamalla ja palotilan tilavuutta muuttamalla
- kireempi nokka (esim. K -nokka? tai jokkis/ralliharrastajalta teetetty nokka)
- 4-2-1 peltipakosarja, järkevällä mitoituksella
(ettei mitään 50mm primääri putkia 200mm pitkinä ja 76mm putkistoa pakosarjan jatkeeksi)- E85 + seossuhde kuntoon
(vaikutus tehoihin yllättävän suuri.. parhaimmillaan ollut yli 12% lisää huipputehoa verrattuna E98)Tuolla ainakin halkaistu -531 kansi.. ymmärtää hiukan paremmin, missä ja miksi on parantamisen varaa imu- ja pakokanavissa.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=152239Omasta mielestä ainakin vaparin viritys on paljon haastavampaa hyötyyn nähden
(työtunnit, käytetty raha - vrt. saavutettuihin tehoihin), verrattuna ahtamiseen.. tai ahdetun moottorin viritykseen.
Mut on paljon mielenkiintoisempaa, just sen takia kun vaatii enemmän ymmärrystä moottoritekniikasta, jotta siitä vapaasti hengittävästä moottorista saa vaikkapa +50% lisää voimaa.
Tuolta löytyy myös hyviä vinkkejä..http://www.motordesign.se/en/tuning-technique