Carcom Oy  Ateho

Viritys vaihtoehdot, 240 vapari

  • 20 Vastauksia
  • 10627 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #15 : 22.09.2016, 23:58:06 »
Tuommoinen sisäänajettu b230FB ahdettuna melkoisen makea käyttis pikkurahalla.  Ahdin,  lastut ja kytkin ostoslistaan ja kovaa ajua.  Jos oikein hurjaks rupee,  niin voipi vaihtaa bensapumpun parempituottoiseen.  Mutta sinä ei haluta helppo tie onneen

ei voi kun kompata. 20tkm ajoa takana tollasella kokoonpanolla ja lisää senkun tulee. Mulla vaparin uudehkokytkin niin ei luistanut vielä 270nm kohdalla. Nyt vähän paineita nostanut niin kipuraja josain 0,7-0,8bar välillä. Painetta nyt 0,6bar varmaan aika liki 200hv/300nm. Bensapumppukin on vaparin orkkis ja kulutuskaan ei noussut vapariin nähden :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #16 : 23.09.2016, 00:14:50 »
Vapariviritykseen on vaihtoehtoja pyydetty ja pitäydytään siinä. Ahtamisestakin on omat aiheensa olemassa ja luettavissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #17 : 23.09.2016, 00:36:55 »

Vapari Virittäminen kunniaan!
Halpaa se ei todellakaan ole. Pitkäisku (+2.8L) vaparin nakkoot tehä 16v tai Evon pipolla, nostan hattua -H-

Kansi, nokka ja bensan saanti kyllä on aika ratkaisevassa asemassa tässä kokoonpanossa.
Alkuun pääsee kyllä nokalla ja ohjelmoinnilla, eikä konkurssi pääse ylättämään.  Muuttuu B230F luonne kummasti ja yllättävästi kulutuskin pienenee. Siitäpä sitten kun lähetään ylöspäin, taivas on vain rajana

Täällä on hyviä topiceja vaparin virittämisestä, Nokista, Kansista, Ohjelmoinneista. Käytä aikaa ja lue
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #18 : 23.09.2016, 11:51:57 »
Vaikka vinokoneista ei henk.kohtaista kokemusta olekkaan..

Niin eiköhän sitä ihan perus B230F + 530 kansi yhdistelmästä jo saa työtunteja uhraamalla melko kevyesti >170hp (riippuen dynosta, tietenkin)?
Eli käytännössä..
- imu- ja pakokanavia muokkaamalla ja palotilan tilavuutta muuttamalla
- kireempi nokka (esim. K -nokka? tai jokkis/ralliharrastajalta teetetty nokka)
- 4-2-1 peltipakosarja, järkevällä mitoituksella (ettei mitään 50mm primääri putkia 200mm pitkinä ja 76mm putkistoa pakosarjan jatkeeksi)
- E85 + seossuhde kuntoon (vaikutus tehoihin yllättävän suuri.. parhaimmillaan ollut yli 12% lisää huipputehoa verrattuna E98)

Tuolla ainakin halkaistu -531 kansi.. ymmärtää hiukan paremmin, missä ja miksi on parantamisen varaa imu- ja pakokanavissa.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=152239

Omasta mielestä ainakin vaparin viritys on paljon haastavampaa hyötyyn nähden (työtunnit, käytetty raha - vrt. saavutettuihin tehoihin), verrattuna ahtamiseen.. tai ahdetun moottorin viritykseen.
Mut on paljon mielenkiintoisempaa, just sen takia kun vaatii enemmän ymmärrystä moottoritekniikasta, jotta siitä vapaasti hengittävästä moottorista saa vaikkapa +50% lisää voimaa.

Tuolta löytyy myös hyviä vinkkejä..
http://www.motordesign.se/en/tuning-technique
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #19 : 26.09.2016, 13:03:59 »
Kiitokset kaikille neuvoista ja kommenteista... hyviä eväitä mun talven projektiin?
Ja syy että en halua turboa on se että tarkoitus laittaa museorekisteriin heti kun mahdollista... enkä halua sen estäviä ulkoisia muutoksia. Ja kun todellakin se max. 200 kaakkia riittää mun käyttöön.

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Viritys vaihtoehdot, 240 vapari
« Vastaus #20 : 29.12.2016, 15:06:53 »
Eikös ne hyväksy osat mitä on tehtaalta tarjolla sinä vuonna. Meillä ainakin 65 vm. Pelissä kromiset venakopat ja ilmanputsari kävis museorekisterissä koska mallistoon saanut tilattua aikanaan sellaisen varustepaketin. Onko koneen vaihto/ahtimen lisäys sitten liian iso juttu?
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

 

Futurez  Kulkukoira