KL-varaosat  Race.fi

Kiertokangen pultit

  • 15 Vastauksia
  • 7767 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Kiertokangen pultit
« : 12.12.2016, 21:08:13 »
Saako vinokoneen vakiokankiin pultteja muualta kuin merkkiliikkeestä?
Onko H-kankien ARP-pultit samalla kierteellä eli käykö suoraan?
Unohtui uudet pultit ja pitäisi saada kone kasaan, viimeksi oli tilaustavaraa Volvolla.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #1 : 12.12.2016, 21:55:26 »
Eikö vakiopultteja enään ole? Tai ostat joltain vakiokangista pultit tai sitten koko kankisarjan. Multakin saattais ylimääräset löytyä...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #2 : 12.12.2016, 22:00:37 »
Käsitin että pultit pitäisi vaihtaa kun avaa. Ja näin teenkin kun kyseessä ahdettu kilpurin kone. Arvelin että löytyisi jostain hyllystä pultit niin saisi nopeammin kun volvolle tilaamalla.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #3 : 13.12.2016, 11:06:54 »
Tietääkseni h-kankiin ei käy vakioiset pultit tämä siis pelkkä muistikuva, joku varmistakoon jos näin on.
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #4 : 13.12.2016, 14:43:45 »
Jos sinne vakiokanget jää niin ei ne kyllä ensimmäisenä pulteista antaudu vaikka jättää alkuperäisetkin. Oikeaan momenttiin vaan ja kovaa ajoa. Eihän nuo kuitenkaan millään lailla venyvät ole.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #5 : 13.12.2016, 19:40:20 »
Alkuperäiset sinne menikin mutta uudet. Mun mielestä ne on venyvät kun momenttikin on 20nm+90 astetta.
Onneksi Volvolla oli sarja hyllyssä. Ei kehtaa ottaa riskiä, oppinut että kun jotain jättää tietoisesti niin tuhoa tulee.
Jääradat aukeaa kohta ja tulee paha mieli jos alkaa naputtamaan löystynyt laakerikansi  :'(
Yllättävän hyvin vakiokanget kestää kun kuitenkin pari kisaa ajettu 1,8bar paineella ja rajoitinta vasten paukutusta reilusti. Vielä näyttivät suorilta mitä nyt alakautta pystyi katsomaan.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #6 : 13.12.2016, 19:49:46 »
Tuskin ovat huonoa tavaraa ne Volvon orggis pultit.
Aikoinaan(yli kymmenen vuotta sitten) kiinalaisilla V-pulteillakin kiusattiin vinokonetta 640 Nm:n väännöillä kera kiinalaisten H-Profiili kankien. Ei mitään ongelmaa.
Sten Parnerin kamoilla siis.
Sitten päivitettiin ARP 2000 pultteihin kun vaihdettiin männäntapit vahvempiin kun Parnerin tappi oli huimalla 2.8 mm:n reunuksella.
Nekään ei tosin poikki mennyt.
Ja uudenmallisiin männänrenkaisiin siirryttiin myös samalla Venolian takomäntien kanssa.
Ja nyt sitten AutoVerdi ARP pultit tulevaan mottiin.
Pultit tuskin pettää missään tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 20:25:19 kirjoittanut Eikka »

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #7 : 13.12.2016, 19:56:17 »
Millä momentilla kerran vedetyt pultit kiristetään?
Edit: siis pulttien kestoa en epäilekään mutta se miten ne saa oikeaan kireyteen. Kovia pultteja luulisi löytyvän pulttikaupasta.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 19:57:53 kirjoittanut kuppe »
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #8 : 13.12.2016, 20:10:05 »
Jos en väärin muista niin ARP 2000 pultit vedettiin 90 Nm:ään ja siten että kaksi kertaa 60 Nm:ään edes takaisin ja kolmas kerta 90 Nm:ään.
ARP:eissa tulee se rasva mukana paketissa pultin kierteisiin.
Huomion arvoista olisi myös testata momenttiavaimen tarkkuus.
Lahdessa on ainakin kaksi paikkaa jossa onnistuu.
Testattu Snap-On:lla.
Ja kovin liki oikeaa näytti.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 20:14:01 kirjoittanut Eikka »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #9 : 13.12.2016, 20:12:50 »
Jostain löysin ohjeen missä sanottiin veivin pulttien olevan käyttökelpoiset jos eivät ole venyneet yli 55,5mm pituuteen. Astekiristys ei automaattisesti tarkoita venymäalueelle (myötörajan yli, miten vaan.) kiristämistä, mutta sillä saadaan eliminoitua kitkan vaikutus lopulliseen kiristysmomenttiin.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 21:48:17 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 280
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #10 : 13.12.2016, 20:21:50 »
Pitää huomenna mitata vanhat pultit ja jos mitoissa niin laittaa jemmaan.
Momenttiavain juuri tarkastettu kun joudutaan kylmäkoneiden moottoreita ym kasaamaan takuutyönä niin parempi olla kunnossa.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa T-gul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #11 : 02.01.2017, 15:16:04 »
Jos en väärin muista niin ARP 2000 pultit vedettiin 90 Nm:ään ja siten että kaksi kertaa 60 Nm:ään edes takaisin ja kolmas kerta 90 Nm:ään.
ARP:eissa tulee se rasva mukana paketissa pultin kierteisiin.
Huomion arvoista olisi myös testata momenttiavaimen tarkkuus.
Lahdessa on ainakin kaksi paikkaa jossa onnistuu.
Testattu Snap-On:lla.
Ja kovin liki oikeaa näytti.

Onko tämä oikea ohje kiristykseen?
1. 90Nm kiinni
2. 60Nm auki
3. 60Nm kiinni
4. 90Nm kiinni

Vai miten tuo tulkitaan? 
V60-14 Rebelblue R-design, 854 T-5R -95 "T-GUL" manual
262 C -78, 244 Turbo -81, 164 -70, 760 GLE Limousine -84
164 Limousine -70, 780 Turbo-87, 1800ES -73

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #12 : 02.01.2017, 15:20:50 »
Ei ainakaan ARP:n omat laput neuvo vetämään noin kireelle. 20nm + astekiristys taitaa olla ohjearvo ja jos astekiristys ei ole mahdollista, tehdään lopullinen kiristys annettuun momenttiin.

SPM:n sivulta lainattuna:
Lainaus
7/16" (11,1 mm) = 95 Nm

3/8" (9,53 mm) = 62 Nm

5/16" (7,94 mm) = 40 Nm

« Viimeksi muokattu: 02.01.2017, 16:35:55 kirjoittanut Kalamies »

Poissa T-gul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 331
  • www.vrcf.fi
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #13 : 02.01.2017, 15:47:23 »
Ei ainakaan ARP:n omat laput neuvo vetämään noin kireelle. 20nm + astekiristys taitaa olla ohjearvo ja jos astekiristys ei ole mahdollista, tehdään lopullinen kiristys annettuun momenttiin.

Ok. Mikä se astelukema on? T5 konetta kasailen ja ostamieni kankien mukana ei tullut ohjetta, ainoastaan se ARP rasva.
V60-14 Rebelblue R-design, 854 T-5R -95 "T-GUL" manual
262 C -78, 244 Turbo -81, 164 -70, 760 GLE Limousine -84
164 Limousine -70, 780 Turbo-87, 1800ES -73

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: Kiertokangen pultit
« Vastaus #14 : 02.01.2017, 16:34:01 »
Muisti teki tepposet. Venymäkiristyshän se oli eikä aste.

Lainaus
Install the bolts in the rod and tighten them hand tight. ARP recommends using the STRETCH METHOD when tightening the bolts. Following the instructions for using a stretch gauge, Stretch the bolts to .0055-.0060. If you dont have a stretch gauge, torque the bolts to 55ft-lbs using ARP Ultra-Torque Assembly Lubricant.

Näin sanoo rasvan ja mukana tullut pikkulappu.

 

Ateho  Elekma