KL-varaosat  Race.fi

TKR: Pappaseiska (b230e)

  • 15 Vastauksia
  • 8793 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
TKR: Pappaseiska (b230e)
« : 14.02.2016, 23:50:18 »
Tästä autosta ei pitänyt projektikertomusta ikinä tehdäkään, mutta tässä sitä taas tarinoidaan.

Tarina alkoi siitä kun ensin piti saada väenväkisin VR6 Golf. Pian huomasin, että koin hyvin suurta tarvetta päästä siitä eroon yhtä nopeasti. Golfin hävitettyäni ja käyttisprojektini venyessä ajattelin ostaa jonkin helpon, halvan ja nopean pikkuprojektin. Sattuman summana töiden jälkeen minun oli määrä viedä kunnostettu mersun kansi eräälle korjaamolle. Pihalla huomasin myynnissä olevan pimeässä jopa siistihkön seiskan. Päätin ihan nopeasti vilkaista hintalappua. Lapussa luki houkuttelevasti "Nyt 350€. Pientä laittoa on". Sain hintaa tingattua vielä hieman alaspäin. Vikoina myyjä mainitsi, että kardaanin rättinivel pitää vaihtaa, mutta kyydissä on käypänen kardaanin etupätkä ehyellä rättinivelellä ja ehjällä tukilaakeripaketilla. Kansivian alkua huomasin myös. Myyjä kehui katsoneensa nosturilla pohjan kunnon ja todenneensa sen hyväksi. Korkeintaan pari paikkaa. Uskoin, maksoin ja läksin kotia kohti. Leima oli tosiaan mennyt kylmäksi pari kuukautta aiemmin ja päätin aloittaa perushommista, jotka pystyisi tekemään ilman nelipilaria, sillä toinen käyttisprojekti makaili vielä sillä.

Jarrut kuntoon. Ostin uudet takajarrusatulat, palat joka nurkkaan ja käsijarruhilppeet. Seuraavaksi nyppäsin kannen irti. Kansiremontin tiimellyksessä töissä kävi eräs suurisuinen kaveri naljailemassa siitä, miten turbot ovat niille, jotka eivät osaa virittää. Provosoiduin tästä ja tilasin 46/37 venttiilit kanteeni ja muotoilin kanavat niin hyvin kuin kykenin. Imupuolelle 1/45 r-seetit ja pakopuolelle kolmikulma 1,5/45. Imuventtiilit muotoilin. Venttiileille kairasin olaketerällä hieman lisää tilaa. Tasosta otin millin tässä vaiheessa pois, sillä lähtökohtana pohjalla oli jo 10,3:1 puristus. Nokka-akselin ryöväsin turboysistäni ja se on siis Enem K15 custom (292/113/12,6/2,6). Säädettävä nokkapyörä ja nokkakortinmukainen säätö heittokellolla.

Peltipakosarja (4-1) tuli ensin Janicol Racingilta. Se ei mahtunut olemaan muutoksista huolimatta paikallaan. Möin sen eteenpäin ja K.raakilta tuli tilalle 4-2-1 sarja. Ahdasta oli tämänkin kanssa, mutta pienin muokkauksin sain sen istumaan paikalleen. Viskon ja ilmastoinnin heitin mäkeen ja tilalle 70cm halkaisijalla oleva sähköflekti. Kabiiniin tuli mekaaninen nestevaimennettu öljynpainemittari, FMI 1.2 seosmittari, iso kierroslukumittari ja vedenlämpötilamittari(alkuperäinen mykkä). Keulalle sujahti 4x Hellan 550 Cometit. Sähköjä sai parsia aika urakalla samalla ja lämppärin puhallin meni vaihtoon. Tässä vaiheessa olin autuaan tietämätön tulevasta. Saatuani auton lopulta nelipilarille tämä valkeni minulle. Pakkelia ja massaa siellä täällä. Pohjasta löytyi kaikkiaan 53 reikää. Siinä hetken tuumailtuani huomasin, että kuinka yllättävän nopeasti hommat voivat mennä v*tuiksi.

En osannut antaa itsellenikään periksi, vaan aloin hommiin. Muutaman apulaisen kanssa siinä aika pitkää iltaa sitten painettiin ja saatiin pohja vähän edustavampaan kuntoon. Kolmisen neliötä siihen upposi peltiä ja mm varapyöräkoteloa ei enää ole. Hitsausten ja rankan massausoperaation jälkeen sisustaan sujahti samalla kuskin kuppipenkki, irroitettava keskiö ja mokkaratti. Muutoin sisusta jäi punaisen plyyshin pornahtavaan lumoon.

Perään tuli heitettyä Spartanin lukko. Välitys säilyi 3,54:na. Vaihdelaatikko vaihtui vuotavasta m46sta --> m47ään. Tämän ostin kaverilta "maito"korillisella. Samalla käytin vauhtipyörää poissa ja vaihdoin kampuran takastefan. Kytkin oli onneksi aivan bränikkä. Vauhtipyörään tuli vaihdettua starttikehä.

FRTV:n porukka tuli sovitusti käymään ja oli ideana päästä nopeasti pienten viimeistelyjen jälkeen jääradalle. Pojat olivatkin suurena apuna kun vähän joka kohtaa joutuikin modaamaan mm vaihteiston tukipalkkia, vaihteensiirtimen tankoa ja keppitelinettä. Alle sujahtivat piikit ja useiden tuntien uurastuksen jälkeen auto oli kokeiluvalmis. Toisen paikkakunnan jääratapäiville ei enää keretty, mutta pääsimme lähiradalle omalle kylälle. Vaihdelaatikko tuhoutui yllättävän nopeasti. Kitumalla kotiin ja kotona tajusin unohtaneeni laittaa flektin päälle. Perunoiden poristua paisuntasäiliössä tutkailin ja totesin, että kaikki on edelleen ehjänä - laatikkoa lukuunottamatta.

Toinen m47 löytyi myös samasta jengistä ja taas köyhdyttiin "maito"korillisen verran. Laatikko nippuun ja nyt auto olikin leimavalmis. Leima tärähti aika helposti, vaikka jarruvalot lakkasivat toimimasta sopivasti konttorilla. Hetken tuumailtuani vika löytyi ihan sulakkeesta.

Seuraavaksi oli edessä jännäys, että saadaanko soppa riittämään kierroksilla keljujetillä. Ei saatu. Prötää heti kun alkais liikkua kunnolla. Suhteellisen iso ero silti jo tässä vaiheessa alkuperäiseen nähden.

Nyt ollaankin sitten nykyhetkessä. Tuplakaasarit tilattuna ja katsotaan kuinka paljon lopulta sadaan padasta helposti irti. Kuvia lisään huomenissa. :)

//Hege
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #1 : 15.02.2016, 05:53:38 »
Tämän projektin kanssa on taas nortti palanut ja maitoa mennyt koreittain ;D
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #2 : 15.02.2016, 06:20:57 »
Tämän projektin kanssa on taas nortti palanut ja maitoa mennyt koreittain ;D
Noin satanen on tainnu meijeri maksaa vielä tyhjistä maitopurnukoista :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #3 : 15.02.2016, 09:08:57 »
Täältä takavasemmalta ja paikan päälläkin seuranneena ei sulta ainakaan uskoa omiin tekemisiin eikä huumoriakaan puutu näistä projekteistasi. O0
Välillä usko ja huumori on varmaan ollut koetuksella, mutta toivottavasti tuplilla saat pelaamaan ja koko jutun päätökseen näiltä osin.

... Uskoin, maksoin ja läksin kotia kohti. ...
Tosiaan, jälkikäteen on helppo olla viisaampi, vain yhdellä eli viimeisellä näillä tekemisilläsi olisit veikannut oikein, kun kaksi ekaa oli väärin.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #4 : 15.02.2016, 09:44:22 »
Täältä takavasemmalta ja paikan päälläkin seuranneena ei sulta ainakaan uskoa omiin tekemisiin eikä huumoriakaan puutu näistä projekteistasi. O0
Välillä usko ja huumori on varmaan ollut koetuksella, mutta toivottavasti tuplilla saat pelaamaan ja koko jutun päätökseen näiltä osin.
Tosiaan, jälkikäteen on helppo olla viisaampi, vain yhdellä eli viimeisellä näillä tekemisilläsi olisit veikannut oikein, kun kaksi ekaa oli väärin.
Kiitokset :) Jos pohjan olisin vilkaissut ensiksi, niin tekemättähän se olisi jäänyt. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #5 : 16.02.2016, 09:43:43 »


Tuossa tais olla ensiliekit:
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6134
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #6 : 16.02.2016, 10:51:28 »
Härskiä  8)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #7 : 16.02.2016, 11:19:40 »
Härskiä  8)
Kiitokset.

Tässä tavallaan kokeillaan nokkaa myöten samanlaista kantta, jota käytän turboysissä. Tietysti puristussuhde kovempi, mutta toisaalta taas ysissä on ahdin. Toistaiseksi alavääntö varsinkin on yllättänyt positiivisesti. Piikeilläkin jaksoi mennä jäällä aika hyvin, vaikkei lähellekään kaikkia voimavaroja ole vielä valjastettu. Myös päästömittauksessa nähtiin, että myös vähäpäästöisyyden rajat on ihan selätettävissä ajatellen sitä pääprojektia. :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #8 : 23.02.2016, 20:57:24 »


Siinäpä olis vähän kuvasaastetta. Eli kaasarit lopulta tulivat. Heikkona hetkenä sorruin siis Volvo R-sport 40 Solexeihin (ADDHE). Viime lauantain penkki/säätöajat sai unohtaa muutamastakin eri syystä. Aikataulullisesti mahdotonta ja kaasareiden sisuskalut sen verran kovassa patinassa, että oli pakko lähteä liikenteeseen kunnostamisesta. Kiihdytyspumppujen kalvot oli tilattu jo ennakkoon, mutta heti avaamisen jälkeen oli selvää muidenkin tiivisteiden olevan vaihtokunnossa.

Nyt olis toinen kaasareista purettu, tiivisteet ja tarpeet tilattu ja osat pesty sekä pesukoneessa että ultraäänessä. Ulkosivut kaasuttimesta puhalsin lasikuulalla.

Moposportilta onneksi löytyy järkevään hintaan lähes kaikkea vielä. Sieltä tuli myös Malpassin bensanpaineensäädin ja Pipercrossin suodatintötsät imutorvien päälle. R-sportin omat muoviset imutorvet saavat väistyä parempien alta. Imusarja tuli ATimportilta. Imusarja on isommille kaasuttimille tarkoitettu, mutta eipähän jää kynnystä. Tulevaisuudessa sitten paremmat kaasuttimet tilalle, mutta kokeillaan nyt ensin näillä.

//Hege
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #9 : 29.02.2016, 20:14:05 »


Jokainen reissu tuntuu olevan lupaus seikkailusta. Onneksi pienellä närästyksellä selvittiin. Impulssianturi alkoi pätkimään. 40km päästä loppujen lopuksi kotiin hirvittävän paukkeen ja ketunhännän saattelemana. Huomenna tulisikin uusi anturi.

Ei ollut tarkoitus sijoittaa enää päätyjakajan osasiin, mutta töissä pitää myös päästä käymään. Kaasari ja pystyjakajamuutos tulee kun pääsen pitämään talviloman.

//Hege
« Viimeksi muokattu: 29.02.2016, 20:30:34 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #10 : 29.02.2016, 21:45:14 »
Sulle hege osuu hyvin tää kahta en vaihda lause, volvoa ja projektihaasteita. ;) nostan hattua. :)

Tsemppiä projektiin.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #11 : 29.02.2016, 21:56:50 »
Sulle hege osuu hyvin tää kahta en vaihda lause, volvoa ja projektihaasteita. ;) nostan hattua. :)

Tsemppiä projektiin.
Kiitokset mukavasta palautteesta! :)
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #12 : 21.05.2016, 13:33:05 »
Taka-akseliston puslitukset repeytyivät ja moottori on huohottanut aika ankarasti lopputalvesta lähtien. En jaksa enää yrittää kiillottaa paskaa.

Annoin sille elämän ja voin ottaa sen myös pois. Toisinsanoen pari viimeistä viikkoa on käsillä tällä autolla kunnes pistän paaliin.

Loppuraiskaukset:

Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #13 : 28.05.2016, 17:49:27 »


Korjaan edellistä lausuntoa, ei paaliin vaan pihatraktoriksi! :D
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: TKR: Pappaseiska (b230e)
« Vastaus #14 : 28.05.2016, 21:08:34 »
Et uskalla käydä hakemassa tuohon vikalistaa! Oispa vähän hieno lukea, mitä vikalapussa lukee  :2funny:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autoracing  KL-varaosat