Ateho  Elekma

automaatista manuaaliin (740)

  • 30 Vastauksia
  • 16442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa bolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #15 : 19.01.2011, 20:45:02 »
elikkäs jos oikein ymmärsin niin toi P/J laatikko sopii kaikkiin 700:siin mootoreihin.
noissa akseleissa paksuus ero on ihan silmin nähtävä. kampiakselin sisään tuleva osa on varmaan kaikissa saman kokoinen (tai sitten ei hahmota)

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #16 : 19.01.2011, 21:19:26 »
Noi kuvan akselit menee ylivaihdeyksikköön, ei kampuran silmälaakeriin.
Minun mielestä kytkinlevyn booreja on kahta erilaista. Oliko näin? Mutta lootahan käy kyllä. Pitää vain valita oikea kytkin.
« Viimeksi muokattu: 19.01.2011, 21:35:05 kirjoittanut järviin »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #17 : 20.01.2011, 11:21:54 »
elikkäs jos oikein ymmärsin niin toi P/J laatikko sopii kaikkiin 700:siin mootoreihin.
noissa akseleissa paksuus ero on ihan silmin nähtävä. kampiakselin sisään tuleva osa on varmaan kaikissa saman kokoinen (tai sitten ei hahmota)

Taitavat kaikki tyypit sopia ainakin kytkinpuolesta. Tosin taas laatikon kytkinkaaveli on "volkkarimallia" dieseleissä ja silmälaakeri on holkilla tehty sopivaksi. Akselien paksuusero on tosiaan "laatikon sisäinen". Akselin perässä on sitten se murrosnivel, ja siinä on kahta tyyppiä: "kumilevystä" rakennettu, kolmihaarainen ja tavanomaiselle rstinivelelle nelihaarainen. Levyt voi vaihtaa keskenään eri liitos samalla tavalla. Lisäksi on hyvä tietää, että vanhemmissa 200-sarjan tuotteissa saattaa olla tuo nivelakselin liitoskappale lyhyempi ainakin M46 laatikoissa. "Arvattavaa" riittää  ;D - ei ole helppo asia.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #18 : 20.01.2011, 12:29:09 »
Onko M46 lähtöakselin laippaa monellakin boorilla? Mun tarttis -86 askiin vaihtaa hardylaippa rautalaippaan, kiinnostaisi hitusen onko tässä vuosimallieroa vai vain tyyppiero?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #19 : 20.01.2011, 19:02:50 »
Mulla on levällään vm.-81, -87, -90. Noissa kaikissa sama.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #20 : 20.01.2011, 19:12:20 »
Kyllä se on kaikissa sama M46 - M47 sarjoissa ainakin. Tosin kannattaa varata kunnon vehkeet - ovat joskus aika tiukassa.

Poissa VolvoTollo

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #21 : 11.04.2011, 17:56:27 »
itse tein tämän saman laatikon vaihto operaation ja sain kaikki muuten toimimaan PAITSI nappi vitosen :( eli jos joku osaa neuvoa niin olisin kiitollinen. Laatikossa rele napsahtaa mutta ylivaihde ei kytkeydy saati syty mittaristoon 5 merkkivaloa?? (Ja kyllä...siellä on polttimo ja ehjäkin vielä..luulisin ainakin :) )

Poissa Dartteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 385
    • Asesepänliike Teräsjänne Oy
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #22 : 12.04.2011, 11:22:02 »
Jaa, muut eivät sitten tykkää AW:n laatikoista...Itsehän vaihdoin M46:n tilalle AW71L:n.

Tästä operaatiosta oppineena ehdotan seuraavaa: Kannattaa ostaa se joku mätä manuaaliaskinen vollo viereen ja purkaa sieltä tarpeeksi. Laatikko lienee melkolailla toiseksiviimeinen osakokonaisuus, mitä näistä hajoaa...

Joku sitä osalistaakin osittain jo listaili, mutta järjestyksessä:
  • Silmälaakeri
  • Vauhtipyörä
  • Kytkinlevy ja -asetelma, haarukat kumppanit
  • looda ite, kuten TVS jo mainitsi, kova vitonen lienee helpompi, säästyt sähkö-ongelmilta
  • Kardaani, kannattaa vaihtaa kokonaan, jotta vältyt värinöiltä, vaikka takapätkä lieneekin kaikissa jäykkäperäisissä seiskossa ja yseissä sama
  • Kytkimen työsylinteri, letkut ja pääsylinteri tai veijarivehkeet
  • Jarru- ja kytkinpoljin
  • Kepin ympärysmuovit

Onnea operaatioon, suorituskyky ainakin muuttuu ja mukavuus vähenee...
Harmonisaatio meni metsään! B230FT, B230FBT, B230FT, AQ250B ja B5254T2

http://terasjanne.com

Poissa Kk85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #23 : 26.10.2016, 20:38:47 »
Vittumaine homma, ainakin näin ilman nosturia ja apukäsiä...  ;D
Enää puuttus kardaani ja kytkinvaijeri, eli huomenna ajoon...
Rojekti aloteltii lauantaina ja muksuja vahtiessa ja vääriä varaosia liikkeestä hakiessa menny suurin aika...
Vauhtipyörän metästyksessäki meni tovi kun elintenluovuttajan vpyörä ei käynykkään...

En ihan heti ruppeis uuestaa sammaan hommaan kylmässä tallissa ja ilman nosturia..  S*

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #24 : 26.10.2016, 21:45:09 »
Keula riittävän ylös niin ei oo homma eikä mikään yksinkään ;). Perus pukeillakin olen lootan ponnannu mutta se oli vaikeeta. Sitten taas kun nostin keulan 20cm korkeammalle, meni helposti.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kk85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #25 : 28.10.2016, 23:25:12 »
pnp kytkin on hieno nimitys sille napikalle, joka on automaatin vaihdekepissä estämässä starttaamisen vaihde päällä. Eikä sitä tarvi/kannata disabloida kun auto on sille valmiiksi johdotettu aina, ja manuaalin johtosarjassa on sille jo valmiiksi jömppi.

Homma muuten paketissa, mutta tuo pnp kytkin roikkuu vielä mukana ja kytkimen säädöt päin sitä kysyvän miehen persettä......
Tuo elintenluovuttaja on tuossa "vieressä" mutta ei mun silimään ota missään johdotuksissa mikkään jömppi... Liian vähän ilolientä tai sitten sokkeeks tulossa?
Auto kuitenkin käy ja kukkuu nyt manuaalina, vielä kun tuon ylimääräsen helyn saa tuosta kepin vierestä pois ni avot.. ;D

Ongelmittahan tuo vaihto ei mennyt kun käyttis on vm -90 ja luovuttaja -89, Vuojessa laitettu liikaa turhaa sähkö härpäkettä aikasemmin toimivaan pakettiin..  ;)
Ja siis suurin murhe oli löytää sopiva vpyörä, kiitos siitä vpyörän anturin..  ;) ;D

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #26 : 28.10.2016, 23:55:16 »
Manuaaliaskin pakkivalokytkimen johtosarjassa pitäis olla nelipinninen liitin, missä nyt se shifteri on kiinni. Siinä on jömppi tuolle starttaukselle ja kaksi johtoa pakkivalokytkimelle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kk85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #27 : 29.10.2016, 00:25:06 »
Pittääpäs vielä aamusta tarkistaa josko löytys..
Aika pika vilkasulla viimeks katoin..

Poissa Kk85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #28 : 29.10.2016, 23:52:05 »
pnp hommaan ei vielä ehtinyt käestää sen enmpiä, mutta pitemmän ajon havaintoja..
-Kytkin ei ihan pelitä nyt niinkun pitäs, säätämällä ei parane. Ehkä ollut joku rasvanäppi asentamassa... ajon jälkeen lievää kytkimen käryä parkissa ollessa...
-Suorituskyky parani ja ihan vit**ti! Muutenkin kone tuntuu vääntävän pajon paremmin
-TÄRISTÄÄ... nopeudesta riippuen. Tärinän alue 60km/h - 90km/h, veikkaan kardaania tärinän tasasuuesta johtuen, eikä ole väliä onko veto päällä tai pois.

Tärinästä koko homma lähti liikkeelle (turbiini paskana) ja tärinään päätty tämä 50km testi lenkki..   ;)
Hommat jatkuu siis........ :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 29.10.2016, 23:54:29 kirjoittanut Kk85 »

The moose

  • Vieras
Vs: automaatista manuaaliin (740)
« Vastaus #29 : 30.10.2016, 01:20:53 »
Pnp katkasijalta lähtee johdot joita vähän kiskoen niitä tulee sulake/ rele lootan alta lisää kunhan johdot ei oo jumissa peltilipareiden alla. Sieltä tulee liitin vastaan jossa pakkivalot ja pnp katkovirrat jakaantuu ja tähän laitetaan liittimet yhteen. Muistelisin että kulmasta kulmaan johdot yhdistetään. Väriä ei muista ulkoa. Kokeilemalla selviää.

 

Proturbo  Autodiagnoosi