Ateho  Elekma

Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...

  • 71 Vastauksia
  • 27175 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Itse ostin auton noin 2kk sitten ja laajahuolto oli tehty eräässä suurenketjun korjaamossa 9.3.2016 (ei Volvo-liike). Ostettaessa autoa (siniseltä) koeajolla sain auton nykimään reilusti vedätettäessä, tarkistivat auton - tulpat olivat huonokuntoisia ja eriparia! Laittoivat orginaalit ja kaupat tuli. Auton oli tutkinut autotohtori ja se sai huomautuksen jäähdytysnesteen pakkaskestosta -30C-astetta.

Nyt vaihdoin huvikseni etuajassa raitisilmasuodattimen. Ilmeni, että edellinen oli laitettu väärinpäin ja oli aika lailla rutussa. Autossa on ECC-ilmastointi, niin pitäisi käyttää paksumpaa 1,5 tuuman suodinta, olivat laittaneet pienen ja senkin päinhonkia.

Soitin tänään liikkeeseen, missä huolto oli viimeksi tehty. Kertoivat sieltä ystävällisesti, että kaikki suotimet, tulpat, jakopää, ilmastointihuolto ja jäähdytysnesteet on vaihdettu. Eli ainakin jäähdytysnesteet ja tulpat oli vaihtamatta, sekä raitisilmasuodatin oli väärin asennettu/väärä suodatin. Raitisilmasuodattimenkotelonluukkukin on rikottu, mutta voihan se olla mennyt joskus muulloinkin. Paisuntasäiliön reunoilla näkyy punaista tahraa - luultavasti laitettu punaista longlife nestettä sinisen sekaan.

Soittelin liikkeeseen uudelleen tällä viikolla ja sovittiin, että saan 100 euron hyvityksen ja voin käyttää auton jäähdytysnesteen vaihdossa ko. liikkeessä ilmaiseksi, mutta omilla nesteillä. (Olin jo hommannut orggis-nesteet autoon). Kävin tänään Saarijärvelle ajelemassa ja nihkeätähän tuo palvelu meinasi olla. Ei oltu lainkaan pahoillaan tapahtuneesta. Nesteet sinne vaihdettiin, mutta meinasi laittaa ilman järjestelmän huuhtelua. Onneksi olin sen verran hereillä. Volvon neste on HOAT-tyyppistä, muutamalla lisäaineella ja perusvihreä bulkkikura on OAT-nestettä. Jos niitä sekoittelaa, niin ei saa mitään hyötyä tuosta paremmasta nesteestä, vaan joutuu vaihtelamaan kahden vuoden välein...


Selitykset:
Tulpat olivat loppuneet kesken ja oli käytetty kahden erimerkin tulpppia, kuulemma olisi pitänyt olla käypäiset. (No Eivät olleet. Volvot tuntuu muutenkin olevan tarkkoja tulpistaan)...

Vesipumpun vahdon yhteydessä valuneen nesteen tilalle oli laitettu etukäteen asentajan sekoittamaa jäähdytysnestettä 6 litraa. Ei osannut selittää mikä on voinut olla syynä matalaan pakkaskestoon.

Raitisilmasuodatin: On mahdollista, että suodatin on mennyt väärin päin. Merkintöjä ennalta rikkonaisesta tai asennuksen aikana rikkoontuneesta kotelosta ei ollut. Käyttävät kuulemma noin vanhoissa Volvoissa vakiona halvimpia mahdollisia suodattimia, eivät aktiivihiilimalleja (vm. 2007). Arveli, että on se läppä voinut jossain muuallakin hajota, kuin heillä, niin ei siitä hyvittänyt mitään. Auto on käynyt huollossa kaksi viime kertaa heillä, sitä ennen aina Volvolla.

AD-Autokorjaamon suodattimenvaihdon työtapa on aukaista vain kaksi etummaista ruuvia ja vääntää luukkua auki ja työntää uusi suodatin siitä helvetin pienestä raosta solmuun sinne koteloonsa. Sanoi, että kyllä ne Volvollakin, noin sen sinne vääntävät. Epäilen vahvasti. Kotelon luukussa oleva murtuma kertoo selvästi, että ruuvi on ollut vielä kiinni, kun on vienyt mukanaan niin ison kappaleen. Hieno tapa vaihtaa suodatin ja kyllähän siinä säästää aikaakin -  kaksi minuuttia.


Tarina jatkuu... 9.3.2016 tuo asentamo oli laittanut autoon myös jarrut taakse - uudet palat ja levyt, nesteen vaihdosta ei ole tietoa. Tänään oli tarkoituksena vaihtaa varmuudeksi jarrunesteet. Takana liukutapit oli laitettu aivan helvetin tiukkaan, kaksi avainta meni rikki ja yksi liuku jäi aukaisematta. Liukutapeissa ei ollut lainkaan rasvaa, kuiviltaan asennettu, eikä varmuudella oikeaan momenttiin. Ne liukutapit mitkä irti sain, olivat aivan hirveässä karstassa, niitä ei oltu putsattu keväällä, vaan asennettu takaisin paskoine päivineen. Takajarrut arvelin sen takia avata, kun vinkuivat välillä. Palojen asennuksessa ei oltu käytetty lainkaan jarrurasvaa.

Aivan uskomatonta kuraa tuolta liikkeeltä! Ite jos olen jarrut huoltanut, niin kaikki on aina lähtenyt vuosienkin jälkeen hyvin auki, Ad-korjaamon jäljiltä 7 kuukauttakin on liikaa!


Liike oli AD-autokorjaamo, Juhan AD-Autohuolto Saarijärvi Jyväskyläntie 31.

Onhan siellä useita asentajia ja joku niistä saatta jopa tuntea momenttiavaimen, ainakin nimeltä, mutta itse en veisi autoani tuonne huoltoon. Jos viet, kannattaa kaikki tarkistaa itse jälkikäteen ja tehdä oikein.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2016, 18:22:56 kirjoittanut Jumu »
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #1 : 16.10.2016, 19:20:18 »
En voi minäkään tuota puljua kehua. Ei osattu manuaaliin vaihtaa öljyjä ja ajettiin korjaamon puolelta pihalle. Alatukivarsiin sentään saivat uudet puslat vaihdettua. Ei kiitos enää tuonne...
a car you can believe in

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #2 : 16.10.2016, 21:29:37 »
Sama kävi itelle, kun kävin reklamointi-reissulla, vaihtoivat sen nesteen, niin komensivat kahvioon. Asentaja ei edes kysynyt mitään. Ite otin sitten puheeksi, että kai meinaatte sen huuhdella vanhoista nesteistä. Niin ei kuulemma ruveta huuhtelemaan. Otin sitten sen toisen omistajan kanssa puheeksi, niin se sitten sanoi, että huuhdellaan vaan.

Sinne lohkoon jää reilusti huuhtelun jälkeen vettä ja käskin sitä juippia laittamaan sinne ensin 4,75l sitä raakaa nestettä ja sitten akkuvettä perään. Kertoi sekoittavansa nesteen sangossa etukäteen 50/50 suhteessa. Eihän se ymmärtäny, ettei silloin nesteen suhde tule oikein, jos lohkossa on pari litraa pelkkä vettä... Joutu ihan sanomaan, että laita nyt se neste niinkuin pyysin! Suostu lopulta tekemään sen oikein... Tolleen sen pakkaskeston juuri saa matalaksi.
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #3 : 21.10.2016, 13:03:10 »
Jos viet, kannattaa kaikki tarkistaa itse jälkikäteen ja tehdä oikein.

Tämä ei ole nykyään yhtään pöllömpi ohjenuora jos ylipäätään joutuu ja välttämättä haluaa viedä autonsa liikkeeseen. Ellei sitten satu olemaan niin tuttu kaveri ja/tai muuten 100% luottamuksen arvoinen tyyppi tekemässä...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #4 : 21.10.2016, 13:11:03 »
Itse olen huomannut että lisätöiden teettäminen perushuollon yhteydessä on aina riski. Tulee kiire ja sählätään. Perushuolloista jää sitten polttimot ja nesteet tarkastamatta, automaattilaatikon pohjaproppu jää vuotamaan, isot hommat kyllä tehdään hyvin. Nykyisin teenkin huoltojen perusasiat mieluummin itse.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #5 : 26.10.2016, 11:14:29 »
Eilen soittelin ko. liikkeeseen tuohon jarrujenasennukseen liittyen.
 
Liukutappien voitelu/puhdistus ei välttämättä kuulu palveluun, jos vaihdetaan levyt ja palat - se on kuulemma jarrusatuloiden huoltoa! Eikä Volvon jarruissa kuulemma koskaan ole ongelmaa liukutappien kanssa, rakenne on niin tiivis, ettei se kaipaa rasvaa, taikka puhdistustakaan. Sinällään on kuulemma rakenteesta johtuvaa, että liukutappeja voi olla vaikea avata, kun menevät niin tiukkaan. No, eivät ne mene, jos ne laittaa oikeaan momenttiin, 30nm. Palojen asennuksessa ei muutenkaan käytetä rasvoja, se on ihan normitapa asentaa! Näillä tekniikoilla saikin vinkuvat jarrut, joita ei pysty itse huoltamaan!
 
Omissa autoissa on jarrut olleet välillä koskematta vuosia kerrallaan ja aina on lähtenyt hyvin irti, kun on ollut voidellut liukutapit, suunnilleen oikeassa momentissa.

Kokemuksesta voin sanoa, että Volvoissakin palat kuluu epätasaisesti eri puolilta, jos liuku on jäykkä. Ja totta kai ne kierteet ajallaan jumiaa, jos ne kuivana laitetaan.

Tässä lyhykäisesti "ammattilaisten" tapa asentaa jarruja - eli opetelkaa ihmeessä tekemään itse toisin!
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #6 : 26.10.2016, 11:19:17 »
Oma luottokorjaamo on joskus ihmetellyt että "tähän on joku vaihtanut jarrupalat putsaamatta mäntää samalla" että toivottavasti se useimmilla korjaamoilla se jarrujen putsaus ja rasvaus kuuluu levyjen ja palojen vaihtoon.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

s73

  • Vieras
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #7 : 26.10.2016, 11:43:25 »
Oma luottokorjaamo on joskus ihmetellyt että "tähän on joku vaihtanut jarrupalat putsaamatta mäntää samalla" että toivottavasti se useimmilla korjaamoilla se jarrujen putsaus ja rasvaus kuuluu levyjen ja palojen vaihtoon.

Mäntä vai liukutapit? ???
En ikinä puhdista mäntiä, liukutapit ja satulan kolot puhdistan, mäntien kumit voi hajota vanhemmiten.   :idiot2:

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #8 : 26.10.2016, 11:44:24 »
Uudet rasvat tappeihin ja ruosteet pois männästä.

EDIT: sieltä männän ja kumin välistä
« Viimeksi muokattu: 26.10.2016, 11:46:23 kirjoittanut Mustalaatikko »
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #9 : 26.10.2016, 21:15:47 »
Kuinka sen männän saa puhtaaksi sieltä kumin alta, jos ei pura mäntää ulos kokonaan? Ite olen sieltä kauluksen (pölysuojan) välistä puristanut sinne silikonirasvaa suojaamaan mäntää korroosiolta. Ja metallisen näkyville jäävän osaa mäntää rasvannut kevyesti jarrurasvalla, esim. Textar Cera tec tai Bräklube.
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #10 : 27.10.2016, 11:14:20 »
Poljen männän ulos jarrupalaa vasten niin pitkälle kuin uskallan ja putsaan sen verran kun voi. Eihän sieltä ihan pohjia silloin tule.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #11 : 27.10.2016, 14:37:19 »
Ok, mutta otatko sen kumin jotenkin pois tieltä, vai raotatko kumia? Aika pieni rako sinne jää putsailla? Olen kuvitellut, ettei sitä mäntää saa kirkkaaksi muuten, kuin purkamalla mäntä kokonaan ulos ja laittamalla sitten uudet kumit.
XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 200tkm. 235/60R18

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6021
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #12 : 27.10.2016, 16:33:10 »
Raotan, mäntä kunnolla ulkona se on aika joustava. En tiedä onko tuosta mun putsailusta kovin paljoa hyötyä mutta kyllä ongelmasatulassa on ennen putsausta ollut kunnon kerros irtomöhnää vuoden ajon jälkeen. Ja sitten vielä pumppailen sitä mäntää viitisen kertaa edes takas.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #13 : 27.10.2016, 16:54:20 »
Jarrusylinterin tiivisteen ulkopuolisen alan putsaaminen voisi olla vieläkin tarpeellisempaa, vaatii tosin usein kumien uusimisen. Pari mäntää on alkanut jumimaan vanhemmiten kun ympärille muodostuu tarpeeksi karstaa, ja se jo tekee hallaa männän kovemmallekkin pinnalle.

Sikäli joku jarrukumirasva tai kumia pehmittämätön suihke sinne kumin alle ei olisi pahitteeksi.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Huonot kokemukset korjaamoista? Juhan AD-Autohuolto...
« Vastaus #14 : 27.10.2016, 17:17:39 »
Emännän auton huollon "jatkot" on kesken. Katsotaan, että kuinka edetään. Voi olla, että kuvien kera laitan tänne merkkihuollon toimintaa Pirkanmaalla( ei Volvo)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Carcom Oy  Ateho