Autoracing  KL-varaosat

Den svenskaste bilen av alla: pieniä projekteja kaksisataasarjaan

  • 37 Vastauksia
  • 19825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Kaikilla todellisilla GT-miehillä on kuulemma poikittaistuki konehuoneessa. Sellainen piti siis saada.



Homma alkoi sillä, että ensin mittailin konehuonetta ja iskunvaimentimen tolppien yläpäitä. Poikittaistukea ei siis tällä kerralla tehdä puusta, vaan tuo lauta on tuossa vaan tarjoamassa referenssipisteitä mittauksia varten. Camber-kulmien ollessa säädettynä ääriäpäihin niissä rajoissa, joita Volvon tehdas on meille suonut ilman muutoksia, on iskareiden yläpäiden väli 99,5 cm. Tässä autossa siis. Kun vanhimmilla yksilöillä on  ikää 40 vuotta ja nuorimmatkin ovat jo 22 vuotta vanhoja eivät nämä mitat välttämättä ole ihan vakioita eri yksilöiden välillä.

Tässä vaiheessa näytti siltä, että konehuoneeseen saisi suoran tangon mahtumaan tuon korkean imusarjan ja 1986+ konepellin väliin. Ylettömästi tilaa ei ole, mutta riittävästi.





Seuraavaksi piti määrittää, että minkälaisessa kulmassa tasopinta on suhteessa tasojen väliseen suoraan. 12,7 astetta sain tulokseksi. Tämän jälkeen vielä mittailin tolpan yläpäätä ja tein siitä piirroksen itselleni:



Selkeää. Sillä eteenpäin ja mitat tietokoneen ruudulle:



Tästä oli helppo jatkaa. Halusin poikkitangon olevan irrotettavissa, joten kiinnikkeet piti suunnitella niin, että tanko pultataan kiinni hitsaamisen sijaan.



Päädyin siihen, että putkeen tehdään jonkinlainen kiinnikepala, joka pultataan kahden levyn väliin. Tässä vaiheessa oleellista oli tarkat mitat konehuoneesta ja erityisesti iskaritolpan ja konepellin välisestä tilasta. Tämän mallisen palan pitäisi mahtua, ja toteutus olisi yksinkertainen. Yksinkertainen on hyvä, tällä polulla jatkettiin.



Putken kiinnikkeiden osalta sama yksinkertaisuus jatkuu. Päätin ylimitoittaa kiinnitysreikien määrän, ja pultteja tulisi kaksi molemmille puolille.  Pulttikooksi tuli 10mm. Reiät saisivat olla hieman soikiot, jotta kiinnityksessä on hieman pelivaraa.





Poikkituki on nyt valmis. Sitä vaan ei vielä tässä vaiheessa ollut olemassa.

Muotojen monimutkaisuuden tähden päädyin laserleikkauttamaan osat. Käsipelilläkin ne voinee tehdä, mutta tuntipalkoille siinä hommassa ei pääse. Plasmaleikkuri hieman helpottaisi, jos käsipelillä pitäisi ruveta tekemään, mutta sellaista ei tämän oman vauhtiputkan työkaluhyllystä löydy.

Laserleikkausta varten piti saada kaksiulotteisia CAD-kuvia. Lopulta osat muotoituivat tämän näköisiksi:



Todellisille tee-se-itse -miehelle pistän tähän vielä mitatkin esille:













Materiaalin osalta alumiini olisi tässä varmaan todella rock, mutta omat vajaavaiset kyvyt alumiinin hitsauksessa ohjasivat toiseen suuntaan. Terästä hitsaa melkein kuka vaan ja melkein millä vaan hitsikoneella, joten teräs olisi tässä omalla kohdalla paras materiaali. Rosterikin olisi varmaan ollut OK, mutta koska joka tapauksessa haluan maalata poikkitukikokonaisuuden, niin katsoin turhaksi maksaa rosterista lisähintaa. Hetken odottelun jälkeen osat olivat olemassa:



Pahempia mittavirheitä ei ainakaan vielä tässä vaiheessa tullut vastaan. Palikat mahtuivat paikoilleen ja mikään ei vielä näytä ottavan konepeltiinkään kiinni.





Poikittaistuki alkaa hahmottua todellisuuteen. Tässä määritetään poikkituen putken lopullista pituutta:





Putken mitaksi sopii 88,5 cm. Putki siis viilapenkkiin kiinni ja poikki oikeasta kohdasta:





Seuraavaksi pitää valmistella putken tulppapalat. Leikkautin tulpat yhtenä kappaleena, jolloin ne pitää ensin erottaa toisistaan ja viilata ylimääräiset väkäset tasaisiksi:





Katsoin helpoimmaksi hitsata tulpan ensin putken päätykiinnikkeeseen kiinni takapuolelta. Tästä syystä kiinnikkeessä on uloke ja tulpassa on neliö reikä.



Kun tulppa on kiinni kiinnikekappaleessa, ja kun putki on sujautettu paikalleen, jää tulppa sopivasti vähän reilun millin putken päätä korkeammalle.



Siitä osat on helppo sulattaa yhteen.



Samat temput pitää tehdä myös putken toisessa päässä. Nyt oli kuitenkin oleellista, että putken päätykiinnikkeet tulevat samaan linjaan keskenään. Se oli helposti varmistettavissa niin, että nosti putken ylös pöydän pinnasta palikoiden varaan, jolloin päätykiinnikkeet asettuvat samaan tasoon suhteessa toisiinsa.



Vielä pistehitsit kiinnikkeisiin, ja väliputkea pääsee sovittamaan autoon.



Vilken tusenmarks fiba! Kun 2m pitkästä putkesta katkaisee tarvittavan 88,5cm palan, niin jäljelle jää 111,5 cm ylimääräinen kappale. Koska mahdollisuuksien rajoissa on se, että hitsaukseen ryhtyy väärän putken pätkän kanssa, on lähes varmaa että niin myös käy. Onneksi osat oli vasta pistehitsattu kasaan. Hitsit auki ja pari askelta tulosuuntaan. Muutaman ylimääräisen voimasanan ja parin kahvikupin jälkeen putki oli oikeassa mitassa:



Tässä vaiheessa pääsee jo varmistumaan, että tuliko suunniteltua sopimatonta kuraa vai paikalleen istuvaa priimaa:



Imusarjan ja tangon väliin jäi vähän alle 1 cm tilaa. Aivan riittävästi.





Samoin konepelti mahtuu kiinni, eikä putki tai mikään muukaan osa ota siihen kiinni. Tässä vaiheessa vaikuttaa vahvasti siltä, että kyllä tästä poikkituki syntyy. Putki kylläkin menee osittain öljyn täyttöaukon yli, mutta sen kanssa on vaan elettävä, koska halusin putken olevan suora ilman mutkaosia. Putken ja öljykorkin väliin jää kuitenkin niin reippaasti tilaa, että poikkitukea ei tarvitse poistaa öljyä lisättäessä.

Kaikki vaikuttaa siis toimivan, joten kiinnikkeiden paikat voi merkitä levyihin:





Ja kiinnikkeet pistehitseillä levyyn kiinni. Hitsasin ensin vain toisen kiinnikkeen levyyn.



Varsinaisen hitsauksen päätin tehdä puikkokoneella. MIG-hitsainta ei tällä hetkellä ole, ja tuo 5mm tavara menee ihan hyvin puikollakin. Ei ehkä kauneinta hitsisaumaa, mutta riittävän hyvää ja toimivaa tähän käyttötarkoitukseen.



Kun ensimmäinen tuki oli kiinni, pulttasin 8mm paksuisen kiinnikepalan telineiden väliin ja hitsasin toisen kiinni. Telineiden väli jää niin kapeaksi, että tuo toinen palikka oli helpointa hitsata kokonaan ulkopuolelta. Sen ehkä saisi puikolla tuosta välistäkin, mutta toimii näinkin. Tätä varten viistin telineekappaleen alapinnan rälläkällä ennen hitsausta, jotta sain hitsin tunkeutumaan läpi asti.



Sen jälkeen pääsikin jo pinnoitushommiin. Pohjamaali päälle. Pintaan oli tarkoitus vetää VHT:n ryppyisen pinnan muodostava maali, jota olen ennen ostanut Stirwellin verkkokaupsta. Siellä oli kuitenkin seuraava tyly ilmoitus: VHT tuotteiden maahatuonti on toistaiseksi keskeytetty niiden sisältämän tolueenin takia.

Paha takaisku. Olin jo päässyt mieltymään tuohon tekstuuripintaan.



Paremman puutteessa siis "tavallista" satiinipintaiseksi kuivuvaa mustaa maalia päälle. Muut osat odottavat vielä maalausta ja lopullista asennusta.

Seuraavaksi pitäisi keksiä jotain vastaavaa Volvon 700-sarjan merikonttiin. Siinä vaan on vähän hankalammat iskaritolpan yläpäät tällaista projektia ajatellen, kun Volvon insinöörit ovat halunneet tehdä siitä pinnasta kaarevan ja epätasaisen. Samoin suunnittelupöydällä on muhimassa 200-sarjaan ne alemmat tuet, joilla moottorin alla oleva pokittaispalkki sidotaan koriin pituussuunnassa.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2015, 20:14:20 kirjoittanut Jktku »

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • b21et 240
Se on hienoa että asioita tehdään perusteellisesti. Näitä lukee mielellään

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Suuri plussa työnjäljestä, mutta pahoiteluni skeptisyydestä: meinaatko että oikeesti tuo mitta piisaa ettei kone heilu senttiä imusarjan kohdalta? Mietin vaan kun vakiotuennalla se heiluu ehkä 3-4cm jo startilla...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Suuri plussa työnjäljestä, mutta pahoiteluni skeptisyydestä: meinaatko että oikeesti tuo mitta piisaa ettei kone heilu senttiä imusarjan kohdalta? Mietin vaan kun vakiotuennalla se heiluu ehkä 3-4cm jo startilla...
Tämä varmaan rajoittaa suurimmat heilumiset.



Aika perusteellinen projektin aloitus :juhau:

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Pienet kolinat vaan lisää sitä aidon motorsportin tunnelmaa  ;D.

Joo, se on kyllä totta, että kakkosnelosen moottorin tuenta tehtaan asussa on koko lailla hanurista. Tuo kolmas lisätuki hieman parantaa tilannetta.

Moottorin tuentaa saisi kokolailla paremmaksi, kun siirtäisi moottorin kiinnityspisteet koriin runkopalkkien päälle uusilla tukivarsilla. Saisi tukipisteet siirrettyä kauemmas, niin heilunta vähenisi. 700- ja 900-sarjassa on tässä suhteessa menty oikeaan suuntaan, kun tuenta on kauempana moottorilohkosta. En vaan tiedä mitä katsastusinsinööri sellaiseen tuennan muutokseen mahtaisi meinata. Ilmeisesti moottorin kiinnikkeitä saa muuttaa, jos uudet kiinnikkeet ovat "riittävän vahvat" tai niistä on muuten esittää riittävän luotettava selvitys.

Siellä on tällä hetkellä uudet Volvo-merkkiset Turbo-mallin kiinnityskumit paikalla. Vaikka ei ne tarvikemalliset kumitkaan kovin huonoja ole, parhimmillan ne kestää jopa useita viikkoja. Ajatuksissa on ollut muokata tuota vakiotuentaa sellaisilla matalilla ja kovilla kiinnityskumeilla, mutta ne tarvitsee vielä jonkinnäköisen alumiinisen välikappaleen vielä väliin, joten se on vielä jäänyt taka-alalle. Ihan jääkiekkoasteelle en ajatellut kuitenkaan mennä.

Noissa levyyn hitsatuissa kappaleissa nuo poikittaistuen kiinnikereiät on sillä tavalla ovaalit, että tuota tankoa on varaa nostaa vielä ainakin 7mm nykyasennosta. Poissuljettu ajatus ei ole sekään, että pistää kumia tuohon imusarjan ja tangon väliin. Tuli aikanaan sitouduttua tuohon k-jetin imusarjaan, ja siitä ei ole sen jälkeen ollut mitään muuta kuin lisätyötä joka vaiheessa. Normi F-mallin imusarja olisi tässä projektissa ollut ihan paikallaan. Tuo on vaan niin paljon kivamman näköinen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Jävla poijken!

Onko tuossa suuttimet asennettu imukanavaan?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Jävla poijken!

Onko tuossa suuttimet asennettu imukanavaan?

Javistt gamla gossen, där har du rätt! Vaihdoin erilaiset o-renkaat ja pistin kanteen kiinni. Ja vähän toisenlainen suutintukki. Tuollainen k-jettiläinen kansi kun sattui olemaan sopivasti, niin ei niitä reikiä voinut käyttämättä jättää.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Jaahas, uutta palapeliä kasaamaan...





Kuvassa punainen paperiprototyyppi, josta lähdettiin liikkeelle ja teräksinen valmis tuotos hakee muotoaan. Saas nähdä, mitä Turkulainen näistä saa aikaan.

Poissa Clayman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • Volvo for life
Tuota työpisteen siisteyttä kun ihailee niin ei enää ihmettele priimaa työn jälkeä. Hienoa!
Any solution that doesn't involve duct tape is not properly thought out. Additional beer consumption may be required.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Eikö kukaan muu pettynyt kun sitä poikkitukea ei tehtykään tuosta listanpätkästä?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Ei voi kuin ihailla. Saatoin ottaa kuvia talteen jos joskus hamassa tulevaisuudessa tulee haviteltua tehoja pellin alle ja moiselle raudalle tulee käyttöä.  8)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Tuota työpisteen siisteyttä kun ihailee niin ei enää ihmettele priimaa työn jälkeä. Hienoa!

Mä olen töissä pitänyt hitsaamon pöydän vastaavalla tavalla puhtaana. Kiva ruveta tekemään jotain, kun ei ensimmäisenä tarvitse raivata pöydälle tilaa. Joka ikinen päivä, kun lopetan hommat, puhallan hitsauspöydän ja pylväsporakoneen pöydän puhtaaksi ja lakaisen lattian.  :)



Valehteleeko silmä, vai onko nyt materiaalina ruostumaton teräs? ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Valehteleeko silmä, vai onko nyt materiaalina ruostumaton teräs? ???

Jos valehtelee, niin mennään molemmat käymään silmälääkärissä, sillä kyllä tuo ruostumattomalta näyttää  :idiot2:

Hienoa jälkeä tulee O0

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8906
  • Teiden tukko
Jos valehtelee, niin mennään molemmat käymään silmälääkärissä, sillä kyllä tuo ruostumattomalta näyttää  :idiot2:

Hienoa jälkeä tulee O0

No kun ei aina voi olla ihan varma, niin täytyy kysyä.  :D

Tässä rojektissa on kyllä asiallista tekemistä. Osat on kyllä viimesen päälle. O0
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Itse asiassa tavallista mustaa rautaa, eli normi rakenneterästä nuo osat on. Ja työpöydän siisteys on kameran aikaansaamaa silmänlumetta  ;D.

Tuosta palapelistä rakentui tuki jarrupääsylinterille. Tuo yksi lappu tulee niiden pulttien alle, jolla moottorin poikkitukipalkki on korissa kiinni, ja siitä lähtee tukitanko jarrupääsylinterin kiinnityspultteihin. Syy moiselle löytyy tästä:

https://youtu.be/1Z7y1Bt2cRM

Eli ilman tukea tulipelti joustaa 0,56mm, ja tuen kanssa 0,3mm. Eli jos asian haluaa positiivisesti ilmaista, niin ilman tukea se joustaa melkein 85% enemmän kuin tuen kanssa.

Nyt on vaan yksi huono kuva tuosta tuesta:


 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron