Kulkukoira  Proturbo

V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!

  • 61 Vastauksia
  • 28756 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #15 : 09.12.2011, 12:09:47 »
Jos lambda näyttää "suoraa viivaa" kuten elokuvissa sairaalan EKG laite, niin mitäköhän se kertoo potilaan kunnosta ? :)

Joskus elokuvissa, kun halutaan feikata sitä sydämen pysähdystä, niin ne piuhat kannattaa laittaa väärään paikkaan tai jättää kytkemättä, eli EKG laitteen johdot täytyy olla myös oikein kytkety :D

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
« Vastaus #16 : 14.12.2011, 19:56:10 »
Takimmainen lambda oli tullu tiesä päähän - Nyt vaihdettu ja jouluvalot kaikki sammuksissa! :)
Mutta... Arvot tyhjäkäynnillä ei parantuneet, vaan nousivat; HCppm 250 (ennen 152)!!! Katti vaihtoon, ou yeah!!! :buck2:
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa veeseitkyt72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
« Vastaus #17 : 14.12.2011, 22:46:32 »
Ajoitko auton kuumaksi ennen mittausta hc on pirun korkea.Kannattais ajaa pakkovaihteilla
isoilla kierroksilla ennen mittausta.
v70 2,4 170hp -06

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
« Vastaus #18 : 15.12.2011, 09:06:56 »
Ei sitä kyllä sen kummemmin lämmitelty... n. 5-10 min. oli hallissa tyhjäkäynnillä, sitte kokeiltii 2000 kierrosta (arvot parantuneet lambdan vaihdon jälkeen) ja sitte otettii tyhjäkäynnin arvot; lupaili ensin ihan ok arvoja, mutta nous sitte kuitenki taivaisiin! :-\

Kaikki muut arvot on nyt ok, paitti se tyhjäkäynnin HCppm! :( Voisko jotaa muuta olla tehtävis vai pitääkö se katti nyt laittaa uusiks?

Vois ainaki kokeilla sitä pakkovaihteella rälläämist, ku joudun kohta kuitenki menee takas sinne korjaamolle ku moottorin vikavalo sytty uudestaa eilen ku lähin motarille kiihyttelee!? ???
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa rmb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ?
« Vastaus #19 : 18.12.2011, 12:51:23 »
Ei sitä kyllä sen kummemmin lämmitelty... n. 5-10 min. oli hallissa tyhjäkäynnillä, sitte kokeiltii 2000 kierrosta (arvot parantuneet lambdan vaihdon jälkeen) ja sitte otettii tyhjäkäynnin arvot; lupaili ensin ihan ok arvoja, mutta nous sitte kuitenki taivaisiin! :-\

Kaikki muut arvot on nyt ok, paitti se tyhjäkäynnin HCppm! :( Voisko jotaa muuta olla tehtävis vai pitääkö se katti nyt laittaa uusiks?

Vois ainaki kokeilla sitä pakkovaihteella rälläämist, ku joudun kohta kuitenki menee takas sinne korjaamolle ku moottorin vikavalo sytty uudestaa eilen ku lähin motarille kiihyttelee!? ???

Älä ihmeessä mene kattia vielä vaihtamaan. Itselläni oli juuri ennen viime katsastusta sama ongelma eli kaikki muut arvot ja kierroksilla pakokaasuissa oli ok,mutta tyhjäkäynnillä HC jäi 120ppm pintaan eikä tippunut siitä millään alle vaikka kuinka huudatti kuumaksi.

Vaihdoin autoon sytytystulpat ja moottoriöljyt jonka jälkeen HC arvo tippui tyhjäkäynnilläkin alle 100 ja ilman suurempia huuattamisia.

Mulla koneena vain 10 venttiilinen mutta ei taida olla väliä.

Vaihda tulpat(mielellään orginaalit) ja öljyt ensin jos niitä ei ole vähään aikaan vaihdettu ja muista käyttää kone kunnolla lämpimäksi ennen mittausta. Tuo päästöarvojen nousu tuonne 250 pintaan lambdan vaihdon jälkeen johtuu todennäköisesti siitä että moottoria ei ole lämmitetty tarpeeksi.

Vanhuuttaan nuo katalysaattorit tarvitsee kunnon lämmön ennenkuin alkavat puhdistamaan kunnolla.

PS. Lambda vikakoodi tulee myös yleensä siitä jos ennen lambdaa pakoputkessa on pienikin vuoto. nuppineulan pään kokoinen reikä/vuoto riittää ennen lambdaa.


« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 12:56:27 kirjoittanut rmb »

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #20 : 21.12.2011, 21:11:27 »
Öljyt on vaihettu ajallaan ja tulpat vaihettii tänää... HC edellee korkea!

Lambdat sekoilee; taka L on vaihdettu ja piirtää nättiä käyrää koneen käydessä, mutta ajotietokone sytyttää aina uudestaan vikavalon ja että taka L olisi viallinen!
Mutta mutta...
Etu L ei piirräkkään niin nättiä käyrää vaan piirtää asteikolla 1 kohdalla koko ajan suoraa viivaa ja vaikka L:n pistokkeen ottaa irti, ei tapahdu mitään!!! :buck2:

Huomenna tulee joku sähköihin perehtyny korjaaja paikalle...
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa veeseitkyt72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #21 : 21.12.2011, 21:30:47 »
Takalambdan pitäs olla melko paikallaan koko ajan ja etulamdan säätää edestakaisin, niin
saattaa olla että etulambdakin on huono tai koneen säätöpuolella on jotain hämminkiä.
v70 2,4 170hp -06

Poissa rmb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #22 : 21.12.2011, 23:01:25 »
Onko lambdat tarvike vai alkuperäiset. Volvossa tarvikelambdat ei välttämättä toimi tai toimivat mutta sytyttävät vikavalon.

Töissä törmään monesti siihen että ensin ollut lambda vika vaihdettu tarvikelambdat ja edelleen vika päällä. Auto tulee pajalle ja todetaan että ei muuta vikaa>vaihdetaan orggis lambdat ja viat ja vikavalo  poistuu.

Tämä on hyvin yleistä että Volvoissa että tietyt tarvikelambdat ei vaan toimi Volvoissa.

Ihmetyttää kun kerrot että lambdan vaihdon jälkeen arvot muuttui huonommaksi joten tämän perusteella epäilen tarvikelambdaa jos sellainen paikallaaan on


Nercs

  • Vieras
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #23 : 22.12.2011, 09:18:45 »
Eihän ne Volvoon myy muita kuin alkuperäisiä lambdoja kun ne  toimii  ainostaan kunnolla eli kauppias estää ne takaisin tuonit.Kuten tuolla yllä sanottiin.
Tuossa linkissä on ne kunnossa olevan lambdan käyrät,ja muutakin tietoiskua.
http://www.hessumobiili.fi/tiedostot/Happianturi(lambda).pdf

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #24 : 23.12.2011, 15:57:23 »
Olipa mukavaa lähteä korjaamolta (vika ennallaan)  :'(
Sähkärillä oli vähä erikoisemmat vehkeet, ni kyllä eka lambda toimii normaalisti, mut ompahan nyt ainaki auton sähköt syynätty :)

Päätin nyt kuitenkin itse niin, että kävin salvasta tilaamassa orkkiksen lambdan jolla oli hintaa 100e enemmän kun korjaamolla vaihdetulla (ihanan kallista!!!). Vaihdatan sen ja jos vikavalo korjaantuu, menen palauttamaan "sopimattoman" lambdan! Jos vika säilyy entisellään, vaihdatan katin ja sitten minulla on yksi ylimääräinen lambda joutilaana... Tämä kuitenkin joulun jälkeen...

Joten rauhaisaa joulua kaikille!!!  :-*
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #25 : 23.12.2011, 18:54:26 »
Katselin noita alkuperäisiä päästöarvoja, tyhjäkäynnillä HC ja CO on korkeita, kierroksilla sekä HC, että CO laskee, CO jopa niin paljon, että arvo on hyvä.

Mikä tuo CO arvon tilanne on tällähetkellä
Epäilisin, että kyllä sielä jokin muu vika on (bensaa kulkee palamattomana), epäilen siis sitä, että katti saisi hapetettua CO:n, mutta ei HC:ta.

Vaikka vuotava polttoainesuutin, liian suuri polttainepaine, vuotava venttiili, viallinen lambdan lämmityspiiri, jolloin seos rikastetaan jo pelkän vikakoodin tallentumisen takia (tästä ei vissiin vikakoodia kuitenkaan ollut)

Onko sulla vikakoodeja, jotka olisi ihan volvon testerillä luettu?

Nercs

  • Vieras
Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #26 : 23.12.2011, 21:08:42 »
Laitappa ne päästöarvot tänne julki. Jos korkea Hcc silloin ei bensa pala puhtaasti eli  kipinä puoli kuntoon sekä ne suuttimet puhdistetaan voit laittaa sitä suuttimien puhdistusainettaa bensan joukkon voi auttaajoskus.Ilmaputsari uusi ja muutenkin  ne öljyt kunnolliset ja sähköpuoli kunnossa eli akku ja lataus.
Jos CO korkea niin koneessa on ryyppy päällä eli temostaattikotelossa oleva lämpöanturi antaa väärää tietoa(48€).Missään ei ilmavuotoa

Miksu mitä mieltä näistä minun vinkeitä jotka kirjoitin ihan alussa ilmeisesti ne korjaamolla ei välitä siitä mitä asiakas kertoo??
Toinen juttu kun kaasarivehkeissä tuo Hcc oli alle 50 kun se yli 300tkm ajettu Volvo oli vaan huollettu ja sitä kautta kunnossa
« Viimeksi muokattu: 23.12.2011, 21:32:29 kirjoittanut Nercs »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Nokka-akselin asentotunnistin
« Vastaus #27 : 23.12.2011, 21:47:28 »
Miksu mitä mieltä näistä minun vinkeitä jotka kirjoitin ihan alussa ilmeisesti ne korjaamolla ei välitä siitä mitä asiakas kertoo??
Toinen juttu kun kaasarivehkeissä tuo Hcc oli alle 50 kun se yli 300tkm ajettu Volvo oli vaan huollettu ja sitä kautta kunnossa

Noitahan muunmuassa täytyy tutkia,  suuttimien puhdistusaineista en tiedä, kokeiluhan ei maksa, kuin aineen verran.
Mikä tahansa imuvuoto välillä ilmamassamittari -> etummainen lambda saa seoksen rikkaaksi, eli tietysti ne ilmavuodot pitää tutkia ja tukkia.
Jos ilmavuoto on pakoputkessa ennen lambdaa, on sen vaikutus tosi suuri ja kaasun virtauksista johtuen ongelma saattaa välillä olla vähäisempikin ja taas tietyillä kierrosilla oireet korostuu, riippuu siis ihan vuodon paikasta.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #28 : 25.12.2011, 08:09:01 »
Jep, jos HC korkea niin ei se katin vaihto sitä kummenna. Viallisessa autossa on musta suotta kokeilla enää mitään suutinten cleanereita. Jos etulamba on "tarvike" niin heti eroon siitä.
« Viimeksi muokattu: 25.12.2011, 08:18:28 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #29 : 25.12.2011, 11:05:23 »
Joo, totta tosiaan.
Jos tää on denson ohjausjärjestelmällä, niin ei ole mitään toivoakaan, että jokin muu toimisi, kuin juuri oikea lambda ja helpoiten se oikea löytyy volvotiskiltä

 

Proturbo  Autodiagnoosi