RallyBaron  Samppasport

V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? VIELÄKIN VIKA PÄÄLLÄ!!!

  • 61 Vastauksia
  • 28763 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #30 : 25.12.2011, 16:34:14 »
Etu lambdasta en tiedä mikä siellä on? -eikä siinä vikaa pitäis ollakkaan?

Moottorin vikavalo palaa ja syyksi kone ilmoittaa taka lambdaa.

Miten noita muita ehdottamianne vikoja sitte lähtee selvittelee..?
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #31 : 25.12.2011, 20:52:08 »
No nyt meinaa tipahtaa jo kärryiltä: mikä lambda on jo vaihdettu ja korvattiinko se originaalilla? Ilmansuodatin, onko missä kunnossa?
« Viimeksi muokattu: 25.12.2011, 22:09:21 kirjoittanut Masked Jackal »
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #32 : 26.12.2011, 13:19:04 »
Siis... Katsastuksessa ei mennyt päästöistä läpi. Moottorin vikavalo on palanut... Taka lambda piirisi suoraa viivaa ja oli siis kaput! Vein auton korjaamolle jossa siihen vaihdettiin taka lambda, vikavalo ei sammunut vaan se nollattiin. Otettiin päästöt, mutta huonolta näytti ja minulle sanottiin että katti vaihtoon! Ajelin hissuksee kotia ja valo pysyi poissa, kunnes läksin myöhemmin kiihdyttämään motarille... vikavalo syttyi taas! Meni muutama päivä ennen ku menin takasin korjaamolle vaihdattamaan tulppia ja korjaaja sitte tutkiskeli siinä... Sanoin muutamaan otteeseen että olen kuullut että tää järjestelmä ei välttämättä hyväksy tota tarvike lambdaa, mut meni niinku kuuroille korville (no miähän olen nainen, ni kukapa mua tälläses uskois) :-*
Korjaamolle pyydettiin sähköihin erikoistunut mies tutkimaa mun autoa... Tutki sitä muutamia tunteja ja sain hakea auton pois, mutta mitään selkoa ei mihinkää oltu saatu :buck2:

Kävin tilaamassa salvasta orkkis lambdan ja se saapunee parin päivän sisään... Toivottavasti sen joku kaveri viitii vaihtaa, salvalle en maksa 90e tunti, enkä kyl viiti maksaa enää mihinkää korjaamoo mitää! Jos vikavalo sammuu itestää, menen tarvike lambdan kanssa sinne korjaamolle missä se on vaihdettu, palautan ja vaadin rahat takaisin!

Toivottavasti homma tulis hoitoo näin yksinkertasesti! :)


Empä tiiä ilmansuodattimesta? Oon kyllä ruuvannu tolla romulla tänä vuonna lähemmä 50 tkm ja se on merkkihuollettu viim. 240tkm kohalla (nyt mittaris 300 tkm.) Mihi kohtaa sen suodattimen vaihto sitte kuuluu?
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #33 : 26.12.2011, 13:36:13 »
Taka lambda kyllä aikalailla piirtääkin suoraa viivaa, sen käytös ei ole ollenkaan sama, kuin etummaisen lambdan.
Taka lambdan avulla tarkkaillaan katalysaattorin toimintaa vertaillen sen arvoa etummaiseen lambdaan, se ilmaisee vikakoodina sen, jos havaitsee siinä jotain katalysaattorin toiminnassa.
Seoksen muodostamisen kannalta takalambda on kyllä tarpeeton värkki, eikä sen takia viittaa vika sinne ollenkaan

Tuolla ensimmäisellä sivulla kirjoittelit 3kpl vikakoodeja, jotka on luettu jollain kiinalaisella laitteella, noi vikakoodit ei kyllä ole mitään mitä autossa pitäisi olla,    kiinan laite todennäköisesti näyttää ne koodit ihan pyllylleen..
Koska vikavalo syttyy, pitäisi siellä järjetelmässä olla ihan vikakoodikin, jonka avustuksella pystyy vikaa paikantamaan, jos auto on käynyt salvassa, on siellä myös volvon oma testeri jolla ne ihan oikeat vikakoodit saa sieltä ulos, mitä nämä koodit ovat olleet?
Mikä peruste sille on ollut, että yleensäkkään sitä takimmaista lambdaa on alettu mittaamaan?

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #34 : 26.12.2011, 13:37:32 »
Suodattimen vaihto on 60tkm välein, eli nyt :) Ei sillä tässä tapauksessa ole sinänsä merkitystä ellei ole ihan tukossa.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #35 : 26.12.2011, 14:00:38 »
Se kiinankilpuri ja sen koodit on unohettu jo!  :buck2:

Ei oo luettu merkkiliikkeessä, vaan siellä korjaamolla missä nyt oon autoa käyttän. Mulla on se tuloste tuolla autossa, siinähän se koodi lukis... Mut tietokone ilmotti että vika on moottorin päästö valvonnassa ja tarkennuksena; taaimmainen happitunnistin. ei muuta.
Aikasemmin kun kaveri korjas autoa, otti siitä vikakoodit työpaikallaan ja silloin sielt tuli 3 vikaa; moottori ei saa tarpeeks virtaa(nyt sitä vikaa ei oo ollu), seos liian rikasta, nokka-akselin asentotunnistin(vaihdettu ja orkkis osa).

En ollu näkemässä millasta aaltoa se etu lambda piirisi, mutta kuulemma ihan normaalia, mut taka lambda piirtää sellast erittäin epäsäännöllistä... (näin ite). Rikas seos rikkonut katin?
Ainii ja hei, katin vaihtoa ku tiedustelin niin kysyttiin että onko obd:ta? -no empä osannu vastata...
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #36 : 26.12.2011, 14:57:03 »
Jos vikakoodi kertoo seoksen olevan liian rikas, tulee se tieto liian rikkaasta seoksesta moottorinohjainlaitteelle  etummaiselta lambda-anturilta
Se ei kerro, että lembda-anturi olisi rikki, vaan sen, että lambda-anturi on mitannut seoksen olevan liian rikas, eli pakokaasussa on liian vähän happea.
Sama asiahan on mitattu myös pakokaasumittarilla, eli seos on liian rikas.

Seoksen rikastumiseen ei taempi lambda-anturi vaikuta.
Jos polttoaineen-ilman seos on liian rikas ja lambda-anturi mittaa että siinä on liian vähän happea, tämän mittauksen perusteella moottoriohjainlaite vähentää syötettävää polttoainemäärää tiettyyn pisteeseen saakka, raja-arvon ylittyessä tulee vikakoodi lambda-anturilta joka kertoo seoksen olevan niin rikas, että seoksen säätövara ei enää riittänyt.

Eli vaikka polttoaineen määrä on vähennetty jo pienimmilleen, on seos silti liian rikas,  jokin asia siis saa sylinteriin menemään liian paljon bensaa suhteessa ilman määrään  tai sitten päinvastoin, jostain syystä sylinteriin menee ilmaa liian vähän suhteessa ilmamassamittarin mittaamaan ilmamäärään.

Myös ilmamassamittari voi olla viallinen, se mittaa moottoriin imetyn ilmamäärän olevan suurempi, kuin mitä se todellisuudessa on,   virheellisesti mitattua suurempaa ilmamäärää vasten syötetään sitten enemmän polttoainetta, eli seos rikastuu
Ilmamassamittarin antama arvo voi kuitenkin olla täysin oikeiden rajojen sisällä vaikka ilmoittaakin määrän väärin, eli vikakoodia ilmamassamittarilta ei anneta, koska arvo sinänsä on järkevä.

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #37 : 27.12.2011, 16:22:06 »
Tässä nyt viimesimmät auto-com:in antamat vikakoodit: ECM-2200 Taaempi happitunnistin, ECM-220F Taaempi happitunnistin


Voikos sitä immittaria mitenkää testata vaiko ostetaan uusi ja todetaan että auttoi tai ei?

Entä miten imuvuotoa lähdetään selvittämään?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 16:50:25 kirjoittanut d-wa »
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

s73

  • Vieras
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #38 : 27.12.2011, 19:11:33 »
tyrkkää sinne ensin uusi ilmansuodatin ja katso mitä tapahtuu. Nyky autot herjaa helposti huollon puutettta. Mielestäni huono suodatin toimii kuristimena,  sotkee koko tsydeemin ja halvimpia kokeiluja.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 19:19:33 kirjoittanut s73 »

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #39 : 27.12.2011, 19:31:06 »
Tässä nyt viimesimmät auto-com:in antamat vikakoodit: ECM-2200 Taaempi happitunnistin, ECM-220F Taaempi happitunnistin


Voikos sitä immittaria mitenkää testata vaiko ostetaan uusi ja todetaan että auttoi tai ei?

Entä miten imuvuotoa lähdetään selvittämään?

Mulla oli kerran 850-96 ja takalamdaa ilmoitti viaksi päästöjen ollessa myös pielessä>vaihdettiin
etulamda>tulpat>IMM>ja loppujen lopuksi moottorin ohjauksen keskus yksikkö>  on näköjään omituista tuo päästöpelleily näissä kulkineissa ja joo.... jäihän tuo vähän ns. kusetuksen maku kitalakeen.....sitä kattia epäili yksi ja 2lamdaa toinen (juuri laitettu original) vian ollessa sittenkin bensapumpussa ja moottorin läpötila anturissa, 1 lamdassa (etu), niiden jälkeen se saamarin ECU sekosi joten vaihettiin sekin ja taas päästiin "kartalle".

Voiko tämä oikeasti olla näin vaikeaa jos osaa asiansa???>autoni oli korjaamolla  2vko putkeen paikassa jossa volvoja laitetaan paljon>kun jossain välissä sitten ehtivät vilkaista
oli työtunnit 2kpl>anturit,ECU vaihdettu toimivaan käytettyyn  jne... auto meni käsistä myytäessä koeajon jälkeen>vedot kohillaan kuten päästötkin,vikavalonollattu jne... lämpömittarin valaistus ym. pientä siinä samalla kuntoutunut....>touhutonni tosin paloi vaan enää en arvuuttelis jos uudelleen pitäis sama rumba toteuttaa.

Niitä ilmavuotoja voinee päätellä suihkuttamalla starttispraytä tms. imusarjan/kaasulapän jne..tienoille niihin" liitoksiin" kuunnellen muuttuuko joutokäyntikierrokset minkään liitoksen kohdalla....
IMM johto irti> pitäis kai vaikuttaa käyntiin melko selvästi>tehnee myös vikakoodin joten tiedä häntä?>sitä IMM anturia voinee myös putsata siihen tarkoitetulla aineella spraytä sekin> motonet myynee?

 Kun tottunut näihin "vastuksettomiin" vanhuksiin ilman tietotekniikan tuomia murheita joissa mekaanisia oireita tosin silloin tällöin esiintyy, esim. kansiremppa 500 000km seutuvilla jne ;).
Tsemppiä, kosketelkaa toisianne.... eiköhän tuokin mysteeri aikanaan selvinne.
Ja tuo putsarikin kannattaa selvittää josko likainen tai muuten tukossa.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 19:42:28 kirjoittanut Koo Pee »

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #40 : 31.12.2011, 09:53:14 »
Kysyjälle pari vinkkiä.Tältä foorumilta saa hyvia asennusohjeita jos haluaa itse laittaa auton kuntoon.Jos se ilmaputsarin vaihto ei onnistu siinä kotipihassa ja ne muut huoltohommat että se 1 litraa bensaa ja ilmaa n. 14.5 litraa kun se on sen polttoaineseoksen suhde(johon vaikuttaa ne hyvät öljyt sekä tuo suuttimien kunto, ilmamassamittari eli paljon autolla ajettu).Jolloin sieltä pakoputken päästä tulee ainoastaan vesihöyryä ja mittarit näyttää sallittuja lukemia.
Itse en näe tuossa jutussa mitään hyvää , te kyselette ja korjaamo korjaa autoa saamatta sitä kuntoon.Oletteko kertonut korjaamolle mitä kannataisi tehdä vai onko teille jäänyt se laskunmaksu mahdollisuus.Ettei tämä juttu menisi ihan ketuille niin vie sellaiseen korjamoon missä se auto tulee kuntoon.Missä päin tämä Volvo oleskelee.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2011, 10:03:55 kirjoittanut Nercs »

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #41 : 01.01.2012, 00:36:17 »
Autolla on työnnetty 302 tkm ja sijaitsee kymenlaaksossa - kotkassa. (karkeat perushommat pitäis nyt olla kondiksessa; öljyt, tulpat, suodattimet...)

Kun tietäisin ja tuntisin jonkun tee-se-itse-volvo-osaajan, maksaisin hälle mieluusti liksaa sitä jotta hää asiantuntemuksella ja kokemuksella korjais tuon kulkupelin!

Minusta on enää edes turha puhua mistään "merkkihuollosta"!!! Autosalvalla on jo ties kuin monta merkkiä tallissaan ja siksi enää harvalla on sitä "merkkiosaamista". Onhan näillä kulkupeleillä niitä omia enemmän ja vähemmän hienoja toimintoja!

Tänne sen enempää avautumatta elämäntilanteesta, mutta se vaikuttaa... vaikkapa varallisuuteen!

Auto pitäisi saada kuntoon, joten jos vaan joku tietää täältä päin jonkun volvo-velhon, niin olisin kiitollinen tiijosta! :)


Parempaa vuotta 2012 kaikille!!!  :-*
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

Poissa veeseitkyt72

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #42 : 01.01.2012, 13:52:28 »
Onko päästöjä mitattu uudemman kerran kovan lämmittelyn jälkeen?
Harmillinen homma  :( sulla menossa. Imuvuotoja voi tutkia suihkuttamalla esim.kaasarinputsaus spraytä
imusrj. ym. tiivisteiden ympärille
v70 2,4 170hp -06

Poissa d-wa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 PÄÄSTÖT KURALLA! HELPPIÄ? (KATTI VAIHTOON???)
« Vastaus #43 : 30.01.2012, 20:34:50 »
Imuvuoto ainakin oli! Nyt korjattu + imusarjan tiivisteet vaihdettu ja joku "boxi"?
...mutta vika edelleen...

Kävi korjaamolla jolloin vaihdettiin etu lambda. Hyväksytyt päästöt olivat saaneet kylmällä koneella, mutta kun lämpenee, vikavalo syttyy ja päästöt nousevat!

...vika siis edelleen ja vikavalo palaa...

Vien huomen katsastukseen... Saa nähhä meneekö läpi? Menee jos luottavat korjaamon antamaan päästölappuun eivätkä mittaa itse uudestaan!?


Mitenkäs tuo ilmamassamittari? Voisko vaikuttaa?
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1263104  -oliskohan tuo käypä mun autoon?
Nykyinen: V70 2,5T AT -05 CHROMIUM EDITION
Ex: V70 2,5 20V AT -99 ja V70 2,4 20V AT -98
Ex: V40 T4 1,9 -98
Ex: 850 2,5 20V AT -95

s73

  • Vieras
valkkaa sellainen konttori jossa ei olla niin tarkkoja. Äläkä kerro  ongelmista, jos katsuri kysyy et tiedä ja ihmettelet.  menee ehkä läpi. Viallinem imm sotkee moottorin toimintaa, oireista ei tietoa. 

 

Futurez  Kulkukoira