Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?

  • 30 Vastauksia
  • 10034 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« : 27.11.2015, 23:28:20 »
Iltaa.

Tiedän että aihetta on koluttu jo aika paljon, mutta tässä jo useamman illan, pää pyörryksissä foorumilla surffanneena, kysyisin vielä kerran näin kootusti, että mistä löytyy varaosat ja tekijät b230fk koneelle täältä keski-suomesta? Kone on siis paljon (465tkm) ajetun -95 vuoden, 940:n b230fk, josta tarkoitus olisi siis ottaa maltilliset +250hp.

Kone on nyt purettu ja sen perusasiat on ok. Ja mikä kiva, niin öljysumut löytyy. Oma ajatus tulevasta remontista/ piristyksestä oli seuraavanlainen:

Alakerran laakerointi ja männänrenkaiden uusiminen. (Ja jos joltain löytyy sopivasti H-profiilit, niin varulta valmiiksi, vaikkei tehotavoite vaadikkaan.) -> mistä ja minkä merkin laakerit ja tiivisteet ko. koneeseen? Ja Entä männänrenkaat? foorumilla luki että esim. motonetistä, mutta en löytänyt heidän sivuilta ainakaan laakereita juuri tähän koneeseen?? Käyttäjä lähtöinen vikako ja löytyykö kaikki em. tavarat jos meneen motonetin tiskiltä kysymään vai kannattaako hakea muualta?

Öljypumppu? Ymmärsin, että ft mallissa on ns. suuritehoisempi pumppu vakiona, mutta mites fk mallissa? Onko sama pumppu? Ja mites jos mittarissa on 460tkm? Mistä pumpun todellisen kunnon tietää, öljynpaineistako? Vai onko tämä väärä paikka säästää ja onko syytä jo ihan vaan varulta hankkia uusi pumppu? Eli mistä sellainen kannattaa hankkia?

Orkkiskuntoinen 530 kansi. Kuka sille tarvittavat asiat tekisi jyväskylän alueella? Hinta/laatusuhde kiinnostaa kun ei kuitenkaan kuuta tavoitella taivaalta ::) Entäs mistä kannenpultit?

Muita ajatuksia tulevasta kokoonpanosta, joihin voi ottaa kantaa..

-  Tarkoitus hankkia eteen-ylös pakosarja, jollekkin alkuperäistä hiukka isommalle ahtimelle. Tosin myös ahdin vielä hakusessa..
- n. 1000cc suuttimet, koska haave muuttaa viinalle. Toimiiko orkkis imusarja tässä tapauksessa vai tarvitseeko sekin päivitystä? Mistä täällä keski-suomessa kannattaa kysellä viinan kestäviä bensalinjoja ja pumppua?
- Alustava tarkoitus oli käyttää alkuperäis-sähköjä/m.ohjausta jos sen vaan saa toimimaan myös viinalla. -> keneltä lastut?

Eli jos tiedät kertoa mistä ko. osat nykyisin on edullista ja järkevää hankkia tai jos osaat kertoa, että ajatukseni tulevan kokoonpanon suhteen (250hp tavoite) on ihan metsässä, niin ohjaappa rohkeasti oikeaan suuntaan. Kyseessä kun on ensimmäinen volvo projekti  :idiot2:

Kiitos ja kumarrus,
Sami Äänekoskelta.




 

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7969
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #1 : 27.11.2015, 23:46:58 »
Valitse Motonetin verkkokaupasta / luettelosta autoksi esim 740 vm 91 niin löytyy kiertokangenlaakerit  ja runkolaakerit.
Samaa tavaraa ne on kuin 940 mallissakin. Luettelo ei vaan tunne 940 laakereita.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #2 : 28.11.2015, 10:39:38 »
Pumppuhan on öljyruiskujen kanssa aina se suurempituottoinen myös vaparikoneissa. Noilla kilometreillä voi olla jo hieman kulahtanut, avaamalla selviää. Perus laakerointi ja rengastushan ei tällaiseen koneeseen maltaita maksa, laakereina toimii esim. Glycot varsin mainiosti. Itse tuskin edes runkolaakereita vaihtaisin noilla metreillä jos ei mitään vikaa näy. Tiivisteissä kannattaa sen verran satsata että ostaa alkuperäisenä nokan/apuakselin ja kampuran stefat. Alakerran ollessa auki kannattaa myös ÖP:n paineputkeen uusia tiivisteet, nämäkin saa ja kannattaa ottaa tiskiltä.

Mulla voi jäädä jouten uusi orkkis isotuottoinen öljypumppu jos keksinkin laittaa tuohon omaan raatoon koneen pystyyn.  ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #3 : 28.11.2015, 10:50:45 »
Kyselit toisaalla kannenpultteja, omaani olen ostanut Wurthilta M12x140 kuusiokolokannalla ja 12.9 kovuudella.
Alle 2 egeä/kpl.
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Juike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #4 : 29.11.2015, 00:19:48 »
Itse hain kk- ja rk-laakerit, kannenpultit sekä tiivistesarjan paikalliselta varaosamyyjältä, huomattavasti halvempi kuin motonetistä, myös ennen alennuksia.. Glycon laakerit, elringin alakerran tiivisteet, victor reinzin kansipahvi. Loput tulee Volvolta. Männänrenkaat ja vauhtipyörän pultit tilasin janicol racingilta.

Poissa lauripaan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #5 : 29.11.2015, 08:42:20 »
käyt varaosa pojilta tilaamassa ,ei tarvi ajella jyväskylään

ps.konginkankaalta löytyis passeli pakosarja/ahdin ja 1000 suuttimet pistä yv:tä jos kiinnostaa

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #6 : 01.12.2015, 07:02:35 »
Kiitoksia vastauksista!  :)


Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #7 : 02.12.2015, 14:41:39 »
Sen verran aiheesta vielä, että paikallaan oli merkintöjen perusteella T-nokka.. Kansi siis 530, joka on jäämässä aika orkkiskuntoon. Tekeekö tällä T-nokalla mitään tällaisessa n. 250hp:n tavoittelussa, vai mihin käyttöön tuo parhaiten soveltuu?  :idiot2:

Ps. Löysin kyllä taulukon, jossa nokista kerrottiin, mutta ei se ymmärtämättömälle mitään kerro..


Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #8 : 02.12.2015, 14:48:15 »
Sen verran aiheesta vielä, että paikallaan oli merkintöjen perusteella T-nokka.. Kansi siis 530, joka on jäämässä aika orkkiskuntoon. Tekeekö tällä T-nokalla mitään tällaisessa n. 250hp:n tavoittelussa, vai mihin käyttöön tuo parhaiten soveltuu?  :idiot2:

Ps. Löysin kyllä taulukon, jossa nokista kerrottiin, mutta ei se ymmärtämättömälle mitään kerro..

Tekee paljonkin, sillä voi heittää esim. vesilintua. ;)

No ei vaan, t on ihan hyvä nokka jokapäiväiseen ajoon. 250hv saavuttaminen käy kumminkin helpommin kun sinne vaihtaa toisen nokan, esim. a, v, vx, vx3. Moottorista tulee samalla "kierroskone", eli se traktorimainen fiilis ainakin vähenee. Imo.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #9 : 02.12.2015, 15:06:30 »
Tekee paljonkin, sillä voi heittää esim. vesilintua. ;)

No ei vaan, t on ihan hyvä nokka jokapäiväiseen ajoon. 250hv saavuttaminen käy kumminkin helpommin kun sinne vaihtaa toisen nokan, esim. a, v, vx, vx3. Moottorista tulee samalla "kierroskone", eli se traktorimainen fiilis ainakin vähenee. Imo.

Senkin rahan voi säästää ja jättää T:n paikalleen. 250hp saavutetaan T-nokalla ja td04-16t ahtimella.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #10 : 02.12.2015, 19:23:07 »
Tältä foorumilta kun kysyy ahdetun vinokoneen nokka-akselista niin alkaa vinoilu, vääntö ja kaikenmaailman sisäpiiri jutut

Kokeilemella selviää. Käyttökelpoisia nokkia ahdettuun loivimmasta aloittaen:
T, Y, VX3, VX, V, A, D, K, H

Veikkaan että voittaja löytyy ennen A-nokkaa

Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #11 : 02.12.2015, 19:55:52 »
Tältä foorumilta kun kysyy ahdetun vinokoneen nokka-akselista niin alkaa vinoilu, vääntö ja kaikenmaailman sisäpiiri jutut

Kokeilemella selviää. Käyttökelpoisia nokkia ahdettuun loivimmasta aloittaen:
T, Y, VX3, VX, V, A, D, K, H

Veikkaan että voittaja löytyy ennen A-nokkaa

Jees, silloinpa on luonnolista tässä tapauksessa aloittaa tuolla listan ensimmäisellä, eli T:llä.

Tattis  :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #12 : 02.12.2015, 19:59:37 »
Myös M-nokan voinee lisätä tuonne T:n ja Y:n tietämille, arvoiltaan se näkyi olevan varsin lähellä T:tä mutta hiukan isommalla nostolla. T, M (ja Y jos semmosen jakajanuralla löytää?) puolustaa sillai hyvin paikkaansa testimielessä että käypä markkinahinta on juurijuuri setelirahan puolella.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kaskari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #13 : 08.12.2015, 20:20:12 »
Jatketaas kyselyä kun tulee niin hyviä vastauksia. Eli seuraavaksi vauhtipyörä, asetelma ja kytkinlevy ajatuksia..

Eli Projekti etenee ja nyt tarviisi löytyä sopiva kytknpaketti noille tavotelluille alle kolmensadan tehoille.. Kyseessä ei siis ole katuauto, joten Ei ole pakko olla ihan mukavin kytkintuntuman suhteen.. :P

Littupyörää olen tuohon alustavasti miettinyt. Eikös niitä löytynyt noista vanhemmista 200 volvoista vai? siihen kaveriksi esim. sre-618 ja joku 228 levy. Kytkinlevy voi tosiaan olla vaikka massalevy jos ne noilla tehoilla pitää tai sitten sintteri. Sama se mulle. Laatikoksi on kuitenkin tulossa 5-v bmw:n zf laatikko 320diiselistä.

Vai löytyisikö jokin muu valmis/ toimiva kokoonpano, jossa olisi riittävän jämäkkä asetelma, joka sopii suorilla littupöyrään ja ottaa vielä helposti jonkin bmw:n (tai samalla boorilla olevan) kytkilevyn sisuksiinsa.. Niin ja mahtuu kokonaisuudessaan vielä modifoituun zf:n laatikkoon sisälle?

Tällaista tänään..

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Mistä hankkia osaa b230fk/ft koneeseen?
« Vastaus #14 : 08.12.2015, 20:47:33 »
Vauhtipyörä+kytkinsetiks sitten suosista joku m5 vakiokytkin, custom-vauhtis eli LH:n pottapyörä joka sorvataan tasaseks ja siihen jako tolle bmw asetelmalle, saa kevyemmän pyörän kun vakio eli vastaa hyvin lähelle littupyörää, mutta siihen sopii bmw 240mm asetelma. Itellä tämmönen mutta se auto ei ole vielä ajokunnossa, koeajanut dartterin autoa ja on ihan mukava käytöllensäkin, poljinvoimantarve on hitusen korkeanlainen mutta muuten ihan kun vakiolla ajais. Se varmaan voi sulle semmosen pyörän tehdä jos toimitat vakion kovan pyörän aihioks. Toisaalta vakio kova pyörä ja 228mm sre-asetelmakin varmaan pitää ihan jees, jos bemmin lootan akselille löytyy vaan 228 levy.

Tonniset sumut on vähän överi 250hp:hen, 700-800 lähtisin tuota 300hp hakemaan (ite asiassa ite haen 350 kasipuokeilla suuttimilla). Lastun kanssa joudut tekemään jotakin kompromisseja, eli hankkimaan bulkkilastun "customina" jonka toinen hihavakioilla tekee etänä (=ei varmasti ole kohdillaan), tai sitten sijottamaan ostrichiin ja säätämään itse.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autoracing  KL-varaosat