Oliskohan herroilta jäänyt tykkimestarin koulutus kesken tai reputtaneet sen? Toki ruudin lämpötila vaikuttaa ammuksen lentomatkaan, joten seosilman lämpötila merkitsee yhtälailla polttoaineen räjähdysvoimaan oli kyse ruisku tai kaasari koneesta
Ei jäänyt, ruudin lämpötilan vaikutus ammuksen lentomatkaan onkin monisyisempi asia kuin äkkiseltään arvaisi.
Kaikissa ruutikäyttöisissä ampumavälineissä aseen lämpötila vaikuttaa erittäin monisyisin mekanismein projektiilin lähtönopeuteen, alkaen ruudin kemiasta ja projektiikin käytöksestä putken/piipun sisällä, puhumattakaan siitä, miten viileä putki/piippu jäähdyttää tulikuumia ruutikaasuja.
Mutta otto-moottorissa kylmä ilma vain nostaa tehoa, koska sylinteriin mahtuu enemmän ilmaa per täytös, jolloin tehdyn työn määrä kasvaa per työtahti.
Lisäksi otto-moottorin puristustahti puristaa ilmaa kasaan ja sen paine nousee, kuten lämpötilakin.
Otto-moottorissa puristuksen aikana lämpötila ei saa ylittää tiettyä arvoa tai seurauksena saattaa olla deflagraatio/detonaatio, mikä on erittäin epätoivottu asia otto-moottorissa.
Joten pysytään aseissa deflagraation parissa ja moottoreissa puhtaasti normaalin palamisen parissa.
Detonaation ja Deflagraation eroista voi lueskella edesmenneen PT-Kekkosen tekstejä, jotka ovat viihdyttäviä ja asiapitoisia.
http://guns.connect.fi/gow/historia2.htmlImu-ilman esilämmitys on kaasutin ajan juttuja, jollaisia ei ruiskukoneissa tarvita lainkaan.