Ateho  Elekma

Volvo 940 suuri kulutus

  • 45 Vastauksia
  • 19621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #30 : 01.02.2015, 18:31:46 »
Asetus oli 1,5V mittausalue koska tulos pitäisi olla suhteellisen lähellä eli 2,3V, joten mielenkiintoinen koneen sammuminen. Lambda anturin varoitusvalo kuitenkin säikähti ja nyt sammuu kun kone käynnistyy.  :D Mutta vaikka omasta mielestäni asetus oli 1,5V niin oliko jostain syystä asetus viereinen eli 10A mittausalue sitä en voi tietää kuin kokeilemalla uudelleen.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4398
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #31 : 01.02.2015, 20:59:13 »
Asetus saisi olla isompi kuin mittausalue. 20V asetus on hyvä jos on perusmallinen mittari.

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #32 : 02.02.2015, 19:05:29 »
Asetuksen muuttaminen 9V ja antoi lukeman 2,35V joka on rajoissa eli IMMu pitäisi olla ehjä. Tiedä nyt sitä onko se sitten ehjä vai ei.
Sattumoisin huomasin konetta pestessä, että koneen etupäässä oleva imusarjan pultti oli löystynyt n.3 mm auki. Tarkistin kaikki pultit ja jokainen oli hieman löysä. Nyt kone vastaa kaasun polkasemiseen hieman tehokkaammin.
Muutama kilometri takana niin kulutuksesta on vaikea sanoa yhtään mitään, mutta toivottavasti toimenpiteet vaikuttavat jotain.
 

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #33 : 11.02.2015, 21:04:13 »
Ja viimeisin löytö on pakoputkelta tuleva ilmanottoputki oli irti ilmansuodattimen päästä joten sisään ainoastaan kylmää ilmaa. Ilmankos raju kulutus. Ensimmäinen 100 km takana ja vaikuttaa jo siedettävältä n. 12 L/100 km.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #34 : 11.02.2015, 21:57:57 »
Heitä se koko lämmityshässäkkä helvettihin sieltä, ja käännä se läppä vielä ottamaan vaan kylmää ni kyl se jo paranee paljo.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #35 : 11.02.2015, 23:21:04 »
Kannatan. Se on jäänne kaasari ajoilta. Ei ole mitään positiivista merkitystä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #36 : 13.02.2015, 21:49:37 »
Oliskohan herroilta jäänyt tykkimestarin koulutus kesken tai reputtaneet sen? Toki ruudin lämpötila vaikuttaa ammuksen lentomatkaan, joten seosilman lämpötila merkitsee yhtälailla polttoaineen räjähdysvoimaan oli kyse ruisku tai kaasari koneesta

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #37 : 13.02.2015, 22:14:30 »
Oliskohan herroilta jäänyt tykkimestarin koulutus kesken tai reputtaneet sen? Toki ruudin lämpötila vaikuttaa ammuksen lentomatkaan, joten seosilman lämpötila merkitsee yhtälailla polttoaineen räjähdysvoimaan oli kyse ruisku tai kaasari koneesta
Kyllä ja mitä viileämpää imuilma on, sitä tiiviimpää se on = sylinterin täytös parempi = parempi hyötysuhde!

Esim. ahdetuissa moottoreissa on välijäähdytin jäähdyttämässä ahdettua ilmaa mahdollisimman viileäksi.

40-luvulla luultiin lämpimän imuilman nostavan tehoa...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #38 : 14.02.2015, 01:09:52 »
Oliskohan herroilta jäänyt tykkimestarin koulutus kesken tai reputtaneet sen? Toki ruudin lämpötila vaikuttaa ammuksen lentomatkaan, joten seosilman lämpötila merkitsee yhtälailla polttoaineen räjähdysvoimaan oli kyse ruisku tai kaasari koneesta

Ei jäänyt, ruudin lämpötilan vaikutus ammuksen lentomatkaan onkin monisyisempi asia kuin äkkiseltään arvaisi.
Kaikissa ruutikäyttöisissä ampumavälineissä aseen lämpötila vaikuttaa erittäin monisyisin mekanismein projektiilin lähtönopeuteen, alkaen ruudin kemiasta ja projektiikin käytöksestä putken/piipun sisällä, puhumattakaan siitä, miten viileä putki/piippu jäähdyttää tulikuumia ruutikaasuja.

Mutta otto-moottorissa kylmä ilma vain nostaa tehoa, koska sylinteriin mahtuu enemmän ilmaa per täytös, jolloin tehdyn työn määrä kasvaa per työtahti.
Lisäksi otto-moottorin puristustahti puristaa ilmaa kasaan ja sen paine nousee, kuten lämpötilakin.
Otto-moottorissa puristuksen aikana lämpötila ei saa ylittää tiettyä arvoa tai seurauksena saattaa olla deflagraatio/detonaatio, mikä on erittäin epätoivottu asia otto-moottorissa.

Joten pysytään aseissa deflagraation parissa ja moottoreissa puhtaasti normaalin palamisen parissa.
Detonaation ja Deflagraation eroista voi lueskella edesmenneen PT-Kekkosen tekstejä, jotka ovat viihdyttäviä ja asiapitoisia.
http://guns.connect.fi/gow/historia2.html

Imu-ilman esilämmitys on kaasutin ajan juttuja, jollaisia ei ruiskukoneissa tarvita lainkaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #39 : 14.02.2015, 10:11:23 »
Kyllähän tuon imuilman lämpötila eron huomaa jo +30 ja 0 kelissä, mitä kylmempi ilma nii sen räyhäkämmin kiskoo  S*

Itellä meni viimesin tankillinen 12,9l/100km... 525km josta n120 on ollu maantietä  ::) Loput kaupunki pyörimistä, tuossakin nollatun ecun jälkeen sopeumat hieman hakusessa joten ei edes paha  S*

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #40 : 14.02.2015, 10:21:40 »
Ja minulla vaparissa B230FB on otettu tuo lämpimän imuilman otto kokonaan pois sitä haaroitinta myöden. Tilalla on halkaisijaltaan 100mm letku suoraan keulaan maskin taakse, suunnattuna eteenpäin.

Eli ottaa just niin raakaa ilmaa kuin olla ja voi. Pakkasilla kulkee lämmettyään kevyemmin, mutta liikkeellelähtiessä kyllä maistuu bensa (vaihteistot yms. jäykkiä).

Poissa Mika65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #41 : 19.02.2015, 21:05:20 »
Lämminilmaputken hyöty on merkittävä. Ajoin 50 km maantieajoa ja huomasin kulutuksen olevan melko suuri ja laskin sen olleen jotakuinkin 15,7 L/100km. Lämminilmaputken kiinnittämisen jälkeen kulutus putosi 10,5 L/100km ja silleen olen ajanut viimeiset 220 km ja kuluttanut vaivaiset 23 L polttoainetta. Ensimmäistä kertaa tiedän mitä merkitsee pintakaasulla ajaminen Volvolla. Kaasua ei juurikaan tarvitse painaa enempää kuin 0.5-1,5 cm. Viime talvena kulutus oli n. 11,5-12,5 L. Nyt lukemat ovat järkevät 10,5L. Koska putki oli irti, niin ilmansuodatin oli pahasti likaantunut. Sen kun vielä vaihdan niin kulutus saattaa tippua lisää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #42 : 19.02.2015, 21:17:09 »
Sulla on autossa jotain pielessä. Jos sinun autosi on 940 volvo ruiskulla, niin se lämpöputki ei tee yhtään mitään muuta kuin lisää moottorin imuvastusta ja lämpökuormaa. Siinä kaikki.

Mutta toisaalta, väliäkö hällä jos toimii.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #43 : 19.02.2015, 21:33:30 »
Omasta vaparikoneisesta olen ottanut koko putken pois ja turbossa sitä ei ollut enää alun alkujaankaan. Kaasutinkoneisten perujahan tuo lienee, jäätynyt kaasutin kun on vähän huonompi juttu mutta sähkösuihkutuksella vedot vaan paranee kun ilma kylmenee. Ikinä ei ole auto kiihtynyt niin hyvin kuin -25 asteessa pitkän pintakaasuosuuden jälkeen kun kaikki keulassa oli varmasti kylmää.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 suuri kulutus
« Vastaus #44 : 19.02.2015, 22:01:12 »
Kyllä se vika on jossain muualla. Yleensä sen putken poistaminen vähentää kulutusta kun se termostaattiläppä jumii kuumalle. Eikä tuo kulutus ole vieläkään hyväksyttävä ellet aja tosi lyhyttä pätkää. 8.5 olisi sellainen normaali kulutus matkapainotteisessa seka-ajossa
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Autoracing  KL-varaosat