Proturbo  Autodiagnoosi

V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)

  • 19 Vastauksia
  • 41555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vikakoodien mukaan vika säätyvässä nokka-akselin ajoituksessa. Pystyykö korjaamaan tai putsaamaan vai meneekö vaihtoon ja paljonko hihnapyörä maksaa?
Auton käynnissä tai ajossa ei huomaa mitään vikaa. Moottorin vikavalo syttyy aina moottoritie ajossa. Sammuu yleensä parin päivän päästä.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2012, 15:05:25 kirjoittanut Ristus »
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: Säätyvä nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #1 : 05.03.2012, 09:14:27 »
Vikakoodien mukaan vika säätyvässä nokka-akselin ajoituksessa. Pystyykö korjaamaan tai putsaamaan vai meneekö vaihtoon ja paljonko hihnapyörä maksaa?
Auton käynnissä tai ajossa ei huomaa mitään vikaa. Moottorin vikavalo syttyy aina moottoritie ajossa. Sammuu yleensä parin päivän päästä.

Jos sulla on volvo niin seuraavat tiedot pätee (Vitoskoneita).

Vapaasti hengittävillä on VVT imunokalla.
Turbot VVT pakonokalla.

R koneet 2003-2007 Tupla VVT.

Vitoskoneiden VVT toimii öljynpaineella. ja ovat mekaanisia.
Kun solenoidi "vetää" se "retardoi" nokan.

Ajoitus.
nokkaasentoanturi pois, "virranjakaajan kansi" pois.
pyöritä (ei stratilla) konetta niin että nokat (keskelltä menevä lovi päässä) on niin että molemmat ovat vaakatasossa.
Toinen ylhällä toinen alhalla kun lovi en mene keskeltä. (tarkista esim haynes kirjasta).
Lukitse nokat.
Mene apukusin puolelle.
Irroita VVT.
laita uusi VVT paikalle
ota vvt:stä kiini ja kierrätä se niin pitkälle kun saat myötäpäivään. Eli oikealle. Sama kun remmin pyörimissuunta.

Kiristä uusi VVT 120nm. (varmista lukema)

Toinen mikä voi olla sökö on solenoidi mikä on huomattavasti helpommin vahdettavissa.

Mutta peruasiat kuntoon ensin.
Mikä Auto, merkki ja malli?
Vuosimalli
Kone.

Niin varmasti apua löytyy nopeammin.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Säätyvä nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #2 : 05.03.2012, 10:33:34 »
Nopeesti arvaisin että auto on S40 tai V40 ja vuosi on jotain 2000-2004 ja kone varmaan 1.8 tai 2.0 vapari

vikakoodi vissiin itkee cct solenoidia joka on siinä kannessa...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: Säätyvä nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #3 : 05.03.2012, 12:59:19 »
V40 T4 2001  katon illemmalle koodin
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #4 : 05.03.2012, 18:28:30 »
koodi:ecm-61
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #6 : 05.03.2012, 20:57:22 »
Lauantaina putsasin moottorin STP:n moottorin "sisäpesuaineella" ja vaihdoin öljyt & suodattimen. Seuraavana päivänä syttyi vikavalo moottoritieajossa. Tänään vikavalo sammui.
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #7 : 05.03.2012, 21:45:38 »
Lauantaina putsasin moottorin STP:n moottorin "sisäpesuaineella" ja vaihdoin öljyt & suodattimen. Seuraavana päivänä syttyi vikavalo moottoritieajossa. Tänään vikavalo sammui.

Siinäpä voi olla syy.

mottoriöly"töhnä" ( oil sludge) irtoaa ja liikkuu ympäri moottoria ja vähän jäi näköjään VVT:hen tukki sen.

eiköhän se normiajolla keräänny tuonne filtteriin pikkuhiljaa :D ja oireet katoaa

Poissa Harwey

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #8 : 06.03.2012, 08:19:52 »
Vikavalo syttynyt ensimmäisen kerran jo kesällä. Sitten aina syttynyt moottoritie ajossa ja sammunut itsestään. Moottorin puhdistus ja öljyn & suodattimen vaihto oli paikallisen sinisentiskin ensimmäinen korjaus neuvo :)
Volvo V70 2,4 10V "Hirviauto"

Poissa crx

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #9 : 14.03.2012, 18:04:43 »
Oma ongelmani liippaa läheltä, joten jatketaan samasta aiheesta.

Auto 1.6 S40 vm2001. Ajettu 215tkm.

Vikakoodiksi antaa P0011 "A" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1).

VVT-solenoidista kuuluu tällainen kurnutus: http://www.youtube.com/watch?v=zScIGOfXnt0 . Välillä ääni voi olla eri kuuloinenkin, mutta pääasiassa tuollaista. Tätä kurnutusta on kestänyt 10-15tkm, joten mistään ihan akuutista viasta ei ole kyse, mutta kivahan se olisi saada korjattua. Aluksi ääni tuli esiin satunnaisesti koneen lämmettyä, nyttemmin ääni on enemmän tai vähemmän säännöllistä.

Monet asiat puhuvat sen puolesta, että syynä on viallinen VVT-solenoidi. Solenoidi kyllä liikkui edestakaisin kun sille antaa virtaa. Mitään öljytukkeumia tai vastaavia ei ole. Kuitenkin se tuli vaihdettua, mutta ongelma ei korjaantunut. Solenoidin vaihdon jälkeen kurnutus hävisi hetkeksi, kunnes se palasi kun ajoin auton tallista pois.

Jakohihna ja VVT-ratas on vaihdettu 90tkm sitten. Pakokaasuarvoissa ei mitään valittamista.

Mainitaan sen verran, että vikakoodinlukujan Freeze frame ja live data kertoo, että fuel system2: CL-fault. Tästä ei tule mitään erillistiä vikakoodia, mutta tuo 'fault' kummastuttaa.

Mitä kannattaisi asian tiimoilta seuraavaksi yrittää? Pystyykö jakohihnan kohdistuksen tarkistamaan ilman sen suojamuovin irroittamista?

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13474
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #10 : 14.03.2012, 18:31:15 »
jatkuuko kurnutus jos vvt-solenoidin johdon nappaa irti? siitä tulee varmana vikakoodi mutta jos vika on solenoidissa pitäs hiljetä jos ei niin vikaa muualla....
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa crx

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #11 : 14.03.2012, 20:13:11 »
Kurnutus loppuu kun solenoidin johdon irroittaa. Tällöin tulee P0010 "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1) vikakoodi ja moottorivikavalo syttyy kojetauluun.

Solenoidin liittimen johtoihin tulee toiseen virtaa koko ajan ja toiseen maata siten, että koetuskynä hehkuu jaksottain kirkkaana ja sitten taas himmeämmin. Kuulostaako normaalilta?

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
  • Recycle Racing #08
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #12 : 15.03.2012, 09:18:12 »
Kurnutus loppuu kun solenoidin johdon irroittaa. Tällöin tulee P0010 "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1) vikakoodi ja moottorivikavalo syttyy kojetauluun.

Solenoidin liittimen johtoihin tulee toiseen virtaa koko ajan ja toiseen maata siten, että koetuskynä hehkuu jaksottain kirkkaana ja sitten taas himmeämmin. Kuulostaako normaalilta?
Eli todennäköisesti on vvt pyörä sökö.
http://www.x40fin.com/index.php?topic=8466.0

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V40 T4 2001 Säätyvä nokka-akselin ajoitus (vikakoodi)
« Vastaus #13 : 18.03.2012, 13:27:02 »
Kuuntelin tuon videon ja ihan selkeä viallisen VVT-pyörän äänihän tuolla.
VVT-solenoidille tulee jatkuva jännite ja ohjaus tapahtuu PWM:llä maadoituksen puolelta, eli pulssimuotoinen ohjaus, sen voi periaatteessa mitata ainoastaan oskilloskoopilla  (On toki joitain kalliimpia yleismittareita jotka osaa mitata PWM:ää, mutta niitä ei parilla kolmella satasella vielä osteta, eikä niilä mitattava % luku kerro vielä riittävästi toiminnasta.)

Poissa rausku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 107
  • www.vrcf.fi
Vs: Säätyvä nokka-akselin ajoitus
« Vastaus #14 : 12.07.2012, 20:27:26 »
Jos sulla on volvo niin seuraavat tiedot pätee (Vitoskoneita).

Vapaasti hengittävillä on VVT imunokalla.
Turbot VVT pakonokalla.

R koneet 2003-2007 Tupla VVT.

Vitoskoneiden VVT toimii öljynpaineella. ja ovat mekaanisia.
Kun solenoidi "vetää" se "retardoi" nokan.

Ajoitus.
nokkaasentoanturi pois, "virranjakaajan kansi" pois.
pyöritä (ei stratilla) konetta niin että nokat (keskelltä menevä lovi päässä) on niin että molemmat ovat vaakatasossa.
Toinen ylhällä toinen alhalla kun lovi en mene keskeltä. (tarkista esim haynes kirjasta).
Lukitse nokat.
Mene apukusin puolelle.
Irroita VVT.
laita uusi VVT paikalle
ota vvt:stä kiini ja kierrätä se niin pitkälle kun saat myötäpäivään. Eli oikealle. Sama kun remmin pyörimissuunta.

Kiristä uusi VVT 120nm. (varmista lukema)

Toinen mikä voi olla sökö on solenoidi mikä on huomattavasti helpommin vahdettavissa.

Mutta peruasiat kuntoon ensin.
Mikä Auto, merkki ja malli?
Vuosimalli
Kone.

Niin varmasti apua löytyy nopeammin.

No niin eli omassa v40 t4 vm2000 taitaapi olla nyt tämä surullisen kuuluisa vvt pyörä paskana. Kun solenoidin töpselin ottaa irti niin naputus alkaa. Kuulostaa vähän diiseliltä. '

Otin solenoidin irti ja pidin pari päivää polttoöljyssä sitä runko osaa ja antelin virtaa ja paineilmaa ja wd40:tä, ja tänään laitoin takasin niin ei vaikutusta sama ääni jatkuu. Mutta pitäskö sen runko osan sisällä liikkua se akseli jotenkin? Ainakin kun lampulla kattelin niin ei näyttänyt liikkuvan, mutta kun wd40:stä oli täynä niin sitä se kyllä sylki niistä kanavista.

Ajattelin vielä tehä forte käsittelyn ja vaihtaa öljyt, jos ei ääni häviä, niin kai se on perkele pakko ostaa se vvt pyörä, niin saapikos tuota enään mistään muualta, kun siniseltä? jos saa niin mistä ja mihinkä hintaan? Saako nokka-akselin lukitsin työkalua biltemasta tai muualta vai joutuuko sen tekemään itse?

Lopuksi ei voi sanoa muutakun että melkosen paskaan suuntaan on nämä "uudet" volvot menneet! Erittäin paljon sähkövikaa ja vielä tämmöstä tähän päälle, ei ole 940:ssä tämmösiä vikoja :D

 

Autoracing  KL-varaosat