Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: adrock - 28.02.2011, 14:07:17
-
Aamulla oli makeaa lunta auton alla ja vaikuttaisi, että toi lohkolämmitin vuotaa. Ei pahasti, mutta kuitenkin. Miten sen saa irti ja takaisin ja onkohan siihen mitään tiivistystä olemassa?
Mikä olisi paras tapa ottaa vedet pois, kun tuntuu tuo alavesiletkun klemmari olevan jumissa ja ylemmän kun avaa niin vedet valuu pitkin poikin ja saahan niistä sitten suurimman osan kerättyä talteen, mutta ehtii koria nuollessaan vähän likastua: onko se vaarallista?
-
Alavesiletkusta vedet pihalle ja laita sit uudet nesteet kun laitat takas. Jos ei muuten klemmari lähe, ni leikkaat poikki ja laitat sit uuden klemmarin.
Onkos se lämppärin vastus vesiletkun välissä klemmareilla?
-
Onkos se lämppärin vastus vesiletkun välissä klemmareilla?
Öö, missä välissä? Siellä se on moottorin kylkeen tuupattuna.
Museosta löytyikin jotain asiaa, että ilmeisesti Siniseltä ei saisi enää noita tiivisteitä. ...Jos se nyt on Volvon oma härveli, täytyy siis sekin tutkia tietty ensin, että minkä merkkinen laitos siellä on.
Just jouluna otin vedet pois ja uudet tilalle, mut noh, eihän noi nyt miljoonia maksa.
-
Öö, missä välissä? Siellä se on moottorin kylkeen tuupattuna.
Museosta löytyikin jotain asiaa, että ilmeisesti Siniseltä ei saisi enää noita tiivisteitä. ...Jos se nyt on Volvon oma härveli, täytyy siis sekin tutkia tietty ensin, että minkä merkkinen laitos siellä on.
Just jouluna otin vedet pois ja uudet tilalle, mut noh, eihän noi nyt miljoonia maksa.
Okei. En siis tienny, et millanen lämppäri tos on, siks kysyin. Joissain on se vastus letkussa.
Ootko motonetin varaosista kattonu? Siel näky olevan aika kattava valikoima noita lämppärin osia.
-
Okei. En siis tienny, et millanen lämppäri tos on, siks kysyin. Joissain on se vastus letkussa.
Ootko motonetin varaosista kattonu? Siel näky olevan aika kattava valikoima noita lämppärin osia.
Ei osunut ainakaan silmään tuolta Motonetin sivuilta.
Miten tuo lämmittimen irroitus? Mietin vaan, että jos on pahakin homma, niin jätän suosiolla ammattilaiselle.
-
Ei osunut ainakaan silmään tuolta Motonetin sivuilta.
Miten tuo lämmittimen irroitus? Mietin vaan, että jos on pahakin homma, niin jätän suosiolla ammattilaiselle.
Motonet:
Varaosat --> Jäähdytys ja lämmitys --> Moottorinlämmittimet
Ei oo tullu koskaan otettu tollasta lämppäriä irti, mut eipä luulis vaikee homma olevan.
-
Motonet:
Varaosat --> Jäähdytys ja lämmitys --> Moottorinlämmittimet
Tuolta katselin juuri, en löytänyt tiivisteitä.
Mutta tiivisteliimasta on kuulemma hyviä kokemuksia. Taidankin elvytyksenä kokeilla sitä! (tässä ollut samaan aikaan monta kyselyä päällä ;))
-H-
-
Tuolta katselin juuri, en löytänyt tiivisteitä.
Mutta tiivisteliimasta on kuulemma hyviä kokemuksia. Taidankin elvytyksenä kokeilla sitä! (tässä ollut samaan aikaan monta kyselyä päällä ;))
-H-
Lämmönkestävä sikakitti vois kyl varmaan olla ihan hyvä tuohon. Ei tollasia tiivisteitä sit löytys ihan yleimallisena? Kävis vanhan tiivisteen kanssa kyselemäs puljuista? Tiivistekeskus vantaalla vois olla aika hyvä paikka siihen.
-
Lämmönkestävä sikakitti vois kyl varmaan olla ihan hyvä tuohon. Ei tollasia tiivisteitä sit löytys ihan yleimallisena? Kävis vanhan tiivisteen kanssa kyselemäs puljuista? Tiivistekeskus vantaalla vois olla aika hyvä paikka siihen.
En ole nähnyt, millainen se on, mutta Vantaalle on vähän matkaa yhden tiivisteen perässä :)
Ilmeisesti se on sellainen, että toinen pää lituska.. vai mitenhän se meni. Suljin jo noita metsästämiäni sivuja, niin ei voi enää luntata. Mutta tosiaan vuoto ei ole mitään suihkua ja autokin kakkoskäytössä, joten kokeilen ensin liimaussysteemillä. Mutta jos ei onnistu, niin sit tarttee kiertää kauppoja vanhan tiivisteen kanssa.
Tää olikin nopeasti teorioitu kuntoon ja jos onnistuu ilman lämppärin irroitusta niin parempi minulle :)
-
Jos en ihan väärin muista niin vastuksen irroittamiseksi keskeltä 10 millin kannalla oleva mutteri löysälle, naputellaan vastus irti lohkosta ja sitten taitellaan vastus ja vesikanavassa oleva vastuksen kiinnike ulos. Sitä mutteria ei kannata avata kokonaan ettei vesikavassa oleva rauta tipahda lohkon vesitilaan. Sikamassa toimii hyvin tuon tiivistämisessä, puhdistaa ja kuivaa vain hyvin ja antaa kuivua rauhassa ennen kuin lisää nesteet. Itse olen paikannut kyseisellä liimalla vuotavan syylärin, sikamassalla ja koivutapilla on myös onnistuneesti korvattu lohkosta hävinnyt pakkasproppu :D
-
Kiinnitys riippuu vastuksen merkistä, itsellä tosiaan Volvon alkuperäinen Brako B200K kyljessä. Siihen tulee vastuksen päälle vain sellanen rauta joka painaa sitä lohkoon kiinni ja muistaakseni kahdella M6 pultilla tuli se rauta lohkoon kiinni. Itsehän siis landian puolella kyselin Brakon tiivisteen perään ja joku osasi kertoa ettei saa enää Volvolta, itse en sitten käynyt edes kysymässä. Levitin vanhaan tiivisteeseen molemmin puolin tiivisteliimat ja rupesi pitämään, ei tosin ensimmäisellä kerralla.
-
Pakosarjan takaosan alta löytyy tyhjennysroppu lohkon kupeesta, 13mm kantainen letkulähtö josta ne voi kätevästi letkulla laskea vatiin. Jos on noin tuoreet nesteet, joku vanha paita tms suppiloon suodattimeksi ja kaataa sen läpite vanhat nesteet takasin, saa vähä puhtaammaks ne liemet ennenko kaataa takas.
-
Würthin silikoni on kanssa hyväks havaittu moottoriin liittyvissä asioissa. Kestää öljyä, lämpöä, ym. Itsellä on 940 lohkolämppärin juureen laitettu juuri tuota yllä mainittua silikonia ja taitaa olla ainoa liitos joka ei vuoda. :2funny: Nykysilikonit ei sisällä enään etikkaa (vai mitä se nyt oli?) eli ei syövytä metalliosia.