Futurez  Kulkukoira

Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa

  • 255 Vastauksia
  • 133711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #195 : 29.04.2015, 23:06:30 »
Tässä topikissa aikaisemmin B20+m46 -hommista höyryilleenä voisi laittaa koosteen tuosta omasta paketista.

-Oma B20 vauhtipyörä
-uusi kaksnelikymppisen kytkinpaketti, levyn halkaisija 215mm (jolloin siis käy yksiin sen B20:n vauhtiksen kanssa)
-Aman oma kytkinvaijeri
-kaksnelikympin nopeusmittarin vaijeri (m46 -mallinen, joka on hieman normaalia pitempi)
-"tonnikoppa"
-kaksnelikympin m46 kardaani
-perässä kaksnelikympin kardaanin laippa (käy suoraan)
-seitensatkun/ysisatkun kardaanin tukikumi

Laatikon kannake, lattarautaa ja jotkut IKH:n tarviketukikumit. Käy korin puolelle orkkiskierteisiin kiinni.


Kardaanin tukikumi ja itse tehty "adapteri". Käy myöskin orkkiskierteisiin kiinni.


Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #196 : 31.05.2015, 13:41:00 »
Moi. Mitä eroa on noissa m46- laatikoissa, kun minulla on niitä 2 kpl nyt. Toinen on 2-satkusta, valurauta loota ja J-type loikkari, pyöreällä kardaanilaipalla. Ja toinen on sitten 7 (tai 9, en muista taaskaan :-[) -sarjasta, ja siinä on peruslootan kuoret alumiinia, ja loikkari on P/J-type, ja kolmiomallinen kardaanilaippa kumikiekolla.

Onko tuo kolmiolaippa vaihdettavissa pyöreään, ja onko alukopassa jotain konkreettista eroa (kestävyydessä tms ?) tuohon valurautaiseen ? Muuta kuin että se on paljon kevyempi :)

Kumpaa kannattaa alkaa sovittelemaan amazoniin ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #197 : 31.05.2015, 22:13:43 »
Moi. Mitä eroa on noissa m46- laatikoissa, kun minulla on niitä 2 kpl nyt. Toinen on 2-satkusta, valurauta loota ja J-type loikkari, pyöreällä kardaanilaipalla. Ja toinen on sitten 7 (tai 9, en muista taaskaan :-[) -sarjasta, ja siinä on peruslootan kuoret alumiinia, ja loikkari on P/J-type, ja kolmiomallinen kardaanilaippa kumikiekolla.

Onko tuo kolmiolaippa vaihdettavissa pyöreään, ja onko alukopassa jotain konkreettista eroa (kestävyydessä tms ?) tuohon valurautaiseen ? Muuta kuin että se on paljon kevyempi :)

Kumpaa kannattaa alkaa sovittelemaan amazoniin ?

P-type ylivaihde on vahvempi kuin J-type, en tiedä mikä tuo P/J -type oikein on...
Laipan veikkaisin käyvän tuohon.

Mä laittaisin näistä vaihtoehdoista sen ehjemmän laatikon paikalleen. :)
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #198 : 08.06.2015, 23:03:02 »
P-type ylivaihde on vahvempi kuin J-type, en tiedä mikä tuo P/J -type oikein on...
Laipan veikkaisin käyvän tuohon.

Mä laittaisin näistä vaihtoehdoista sen ehjemmän laatikon paikalleen. :)


Joo nyt tarviisi tietää eroja noille loikkariyksiköille (J- ja P/J-type). Laipan saa vaihdettua, sen sain selville.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #199 : 08.06.2015, 23:22:21 »
Joo nyt tarviisi tietää eroja noille loikkariyksiköille (J- ja P/J-type). Laipan saa vaihdettua, sen sain selville.

Kahden minuutin googletuksella:
http://gtsixing.blogspot.fi/

Jos nyt oikein tuosta ymmärsin tuo saattaisi käydä suoraan J-typen paikalle?
P-typessä on vahvempi laatikon akseli.
Nopeusmittarin lähdönkin saa J-typestä vaihdettua...

Sun vika, nyt mäkin haluan tommosen. :)
144-70

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #200 : 10.06.2015, 00:10:17 »
Joo olen lukenut tuonkin läpi, ja monet muutkin sivut. Laipan lisäksi pitäisi vaihtaa tuo koko runko"kuori" takaosa (mittarivaijeripaikan takia), ja jos siis oikein ymmärsin niin tuokin vaihtoi sen ??? Tuossa P/J lootassa on tuo mittarivaijerin paikka, mutta se on vaan ulkopuolen valumuotissa ollut raakile-paikka, siitä ei mene kuoren läpi minkäänlaista yhteyttä, vaan on täysin umpinainenkolonen vaan.

Ja joo muutenhan nuo runkovalut on pitkälti täysin samanlaiset, ja käyvät ristiin. Näin olen ymmärtänyt.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #201 : 19.06.2015, 13:01:41 »
Kertokaapas onko odotettavissa lisää yllätyksiä vaihdelaatikko rempassa, kun tein keväällä itse "tonninkopan", ja sepä ei sattunutkaan 9-satkun M46 alumiinilootaan :idiot2:

Ero on siis tuossa vaihteenvaihdin -akselin sijainnissa, joka on ylempänä tuossa alulaatikossa :buck2:



Tein siihen tällaisen ratkaisun:



Homma tyssäsi siihen, että kasatessa laakeri jäi niin tiukkaan, että ei käsineen jaksanut pyörittää enää akselia. Ei mikään shimmi satu kohdalleen :-[ Tosin minulla ei ollut tiivistepahvia välissä, vaan silikoni. Vanha tiiviste meni riekaleiksi. Se näyttäisi olevan 0.4mm paksu, ja minulla oli vaan 0.8 tiiviste. Shimmilevyt oli 0.9 ja 1.0mm

Millaisia välyksiä siellä olisi suositeltavaa olla ylipäätään ??? Entä loikkarin ja lootan välinen tiiviste, onko sielläkin yhtä tärkeää tuo tiivisteellä "shimmaus" vai riittääkö sinne silikonitökötti ?
« Viimeksi muokattu: 19.06.2015, 13:05:40 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #202 : 19.06.2015, 17:29:34 »
Tuo siirtäjän reiän muokkaustarve on kiinni vuosimallista. Muistelisin itsekin joskus tehneeni tuollaisen samanlaisen kolon johonkin kytkinkoppaan. Taisi olla jopa ihan tehdastekoinen tonninkoppa, johon tuli kiinni M46.

Sulla jumittaa varmaan se sivuakselin laakeri. Ne shimmithän on alunperin vain siinä pääakselin laakerin välissä ja se laakeri saakin mennä piukkaan, kun se on ihan tavallinen kuulalaakeri. Sivuakselissa on kartiolaakeri, niin se meneekin jumiin, jos ei ole oikean paksuista tiivistettä välissä.

Se laakerin ulkokehähän lähtee siitä pienellä suostuttelulla irti, niin sähän voisit näppäränä koneistajana ottaa siitä kehän reunasta tarvittavat kymmenykset pois, että kopan voi kasata ilman paperitiivistettä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #203 : 19.06.2015, 19:09:37 »
Näppärä koneistaja ehkä :) Mut enää ei ole mitään koneita käytössä. At all :'(

Muutenkin voisi kyllä tilailla oikeat tiivisteet, niin jatkossakin on elämä helpompaa.

Ja niin, kiitoksia vinkistä :hello: ilman koppaa ei mikään ahdistanut.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa p131

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
    • Automatic Overdrive
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #204 : 03.10.2015, 22:05:02 »
Nakkaa vaan ihan suosiolla siihen se M40. Pääset huomattavasti halvemmalla.

Mites, tuossa ajellessa on juohtunut sellainen asia mieleen, että käykös tuohon tonninkopan jatkoksi sitten vinokoneen automaatti?

Ei tonninkopan jatkoksi, mutta noin automaatin pitäisi kääntyä se tarvittava parikymmentä astetta. Bell housingia 25mm lyhyemmäksi ja sopiva adapteri väliin. Keskittyy ylivaihteen ympärille.

« Viimeksi muokattu: 14.11.2015, 09:40:43 kirjoittanut p131 »

Poissa Isopahkala

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #205 : 10.12.2015, 09:37:41 »
Ongelmia omassa m45 laatikossa. Putkirunko Projektissa on kyseinen m45 loota mihin aloin vaihtamaan syncro rattaita samanlaisesta vaihdelaatikosta koska 1 ja 2 vaihde menee liian vaikeasti päälle. Purin laatikon osiin ja otin vanhasta puretusta syncrot tähän. Laitoin laatikon kasaan niin akselit olikin täysin jumissa... Kun kepin puoleisen päätyn löysäs alkoi taas akselit pyörimään. No otin shimmi Pirkan alemman akselin päästä pois niin nyt toimii ja pyörii kevyesti kun laatikko on kallellaan niin että kytkimen akseli on alaspäin. Taas kun laatikko on vaakassa pöydällä niin akselit pyörii tökkimällä. Ja taas kun laatikon kääntää vähän kallelleen niin että kytkimen akseli on ylöspäin niin laatikko menee jälleen lukkoon.. Olen kokeillut purkaa laatikon uudelleen mutta juuri sama homma. En yhtäkkiä löytänyt vastauksia tai jotain shimmaus ohjeita tähän. Apua kuitenkin tarvittais jotta sais laatikon taas paikalleen.. Kiitos jo etukäteen!



« Viimeksi muokattu: 10.12.2015, 09:44:42 kirjoittanut Isopahkala »

Poissa Isopahkala

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #206 : 10.12.2015, 12:01:24 »
Homma tuli kuntoon.. Olin vaihtanut vanhasta laatikosta myös 1 vaihteen rattaan ja tämän takia löi lukkoon. Onneksi oli eriväristä öljyä rattaissa niin huomasin että on vaihtanut paikkaa..

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #207 : 03.08.2016, 22:51:11 »
Lähiaikoina olis tarkotus laittaa PV:seen M40 lodju ja siinähän tulee pieni ongelma nopeusmittarinvaijerin kanssa kun se ei mahdu paikoilleen osumatta kardaanitunneliin. Eli jonkinsortin kulmavaihde pitäisi viritellä mutta olisko kellään ideoita mistä löytäisi sopivan? Vaihtoehto B olisi leka ja rälläkkä...

M41 lootaan saa kulmavaihteen kaupasta mutta tuossa annetaan ymmärtää ettei se ole yhteensopiva M40 kanssa.  :(
http://www.vp-autoparts.com/EU/main.aspx?page=article&artno=666756

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #208 : 26.08.2016, 17:45:50 »
Ajoneuvoasentaja ja insinööri löivät viisaat päät yhteen, tuloksena kuhmu otsassa ja reikä kardaanitunnelissa josta saadaan nopeusmittarin vaijeri kulkemaan sisäkautta. Uhrina PV544 johon istutettiin Amazonin pitkäkeppinen M40 loota jossa vaijerin kiinnitys eri kulmassa kuin PV:ssä. PV:n M40 laatikot on kiven alla niin piti tommonen sovellus tehdä, jää maton alle piiloon. 8)


Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Vaihdelaatikko M30 M40 M45 M46 M47 veteraanissa
« Vastaus #209 : 26.08.2016, 21:06:17 »
Moottorikin on varmaan tuettu tarpeeksi hyvin, ettei vaihteiston heiluessa vaijeri hakkaa koriin läpivientikumista huolimatta? Liikettä tulee kuitenkin jonkin verran.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho