Futurez  Kulkukoira

V70xc ylimaalaus

  • 5 Vastauksia
  • 3663 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JANIIIIII

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
V70xc ylimaalaus
« : 03.11.2015, 11:27:30 »
Olen nyt tässä pienessä päässäni pyöritellyt että jos ja kun asfalttikausi tässä syksyllä loppuu niin jos raapasis uuden maalin auton pintaan. Mitä kannattaisi ottaa huomioon tollaisessa urakassa? Olen siis pikku paikkamaalaukset poislukien neitsyt automaalauksen osalta.. Alkuperäisen mustaksi tarkoitus vetää ja akryylimaalilla (netissä kehuneet että hyvä aloittelia maali). Paljonko maalia kannattaa varata tollaiseen autoon? Ja ei, en vie ammattilaiselle koska kaikkea on pakko kokeilla itse, eihän sitä muuten opi eikö? :) Lämmin talli, ruiskut ja kompurat löytyy jo.
Nykyinen V70R awd, 740 TDIC
Työkalu: Volvo FM13 -08
Ex:v70 awd -02, 850 t5, v40 t4v70xc -00, v70 2.4 -01, 850 2.5 -96, V40 1.8 -99 ja jotain syrjähyppyjä

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70xc ylimaalaus
« Vastaus #1 : 03.11.2015, 12:03:57 »
Hattua pitänee nostaa jos "lonkalta" tuohon ryhdyt -H-

3-4l yleensä maalailee "perusauton" -eli kannattaa tarkistella joltakin kuka oikeasti tietää

Kannattaa kokeilla jonnekin pienelle alueelle, miten maalit reagoivat. Koska voi jopa käydä niin että alla oleva metallimaali alkaa reagoida uusien maalien ohenteiden kanssa ja alkaa kuplimaan. Ikävä huomata jälkikäteen kun auto on jo maalattu ja alkaakin pinta kuplia..  :-[

Tässä teoria;

-Käyt kauttaaltaan auton läpi rasvanpoistoaineella ennen hiontaa, koska hionta painaa rasvan "syvemmälle"
-Riittävä suojaus sellaisiin kohtiin mitä et halua maalata, myös tallin seiniin jne.
-Rasvojen poiston jälkeen hiot maalipinnan puhki, ei pellille asti.
-Pätee kaikkiin työvaiheisiin; ruiskutus ylhäältä alaspäin. Eli loogisesti teet katon ensin.
-Maalin sekoittamisesta; maalin pitää oikeasti olla notkeaa, kuitenkin paksumpaa kuin "kusi"
-Hiomavärin ruiskutus (peittää karkean hionnan jäljet) ja sitten lopuksi _hienolla_ paperilla hionta
-Joka hionnan jälkeen hiomapölyn pois pyyhintä. Ei ole haittaakaan, vaikka käyttäisit mukana rasvanpoistajaa.
-Pintaväri
-Lakka, yleensä silloin kun pintamaali on vielä märkää

Ja tämä on oikeasti TÄRKEÄÄ; Jokainen kohta mitä teet, tee peilikuvana toiselle puolelle! Koska jos aloitat yhdestä kohtaa, kierrät koko auton palaten samaan kohtaan, niin aloituskohdan maali on jo kerinnyt kuivua ja häivyttäminen onkin astetta monimutkaisempaa. Kun teet peilikuvana jokaisen työvaiheen, niin maaliraja pysyy kosteana ja on näinollen helpompi häivyttää.

Jonkinlainen tuuletus kannattaa olla.. Koska yleensä tallissa maalatessa jo pienissä paikkamaalauksissa näkyvyys tuppaa menemään vähän negatiivisen puolelle -puhumattakaan koko auton maalauksesta. Tuolla tuuletuksella on oikeastaan muukin, paljon tärkeämpi syy: Kun liikut auton ympärillä, siinä käy jatkuva ilmavirta (puhumattakaan ruiskun aiheuttamasta ilmavirrasta) niin tuo ilmavirta tempaa mukaansa kaikennäköistä roskaa esim pölyä ja pahimmassa tapauksessa nuo pölyhiukkaset sun muut roskat ovat juuri maalatussa pinnassa. Tästä syystä "oikeissa automaalaamoissa" on puhallinjärjestelmä, joka puskee katosta ilmaa sisään ja imee sitä lattian rajasta pois.

Eiköhän noilla ohjeilla pääse alkuun  :D

Poissa JANIIIIII

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: V70xc ylimaalaus
« Vastaus #2 : 03.11.2015, 12:50:18 »
Kaikkea täytyy koittaa paitsi appiukkoa ja itsemurhaa  ;D mutta tää projekti on viellä ajatuksen tasolla. Katsotaan sitten syssymmällä tuleeko toteutettua. Olisihan se hauska koittaa jotain vähän erikoisempaa tekemistä kun perus huollot  :P
Nykyinen V70R awd, 740 TDIC
Työkalu: Volvo FM13 -08
Ex:v70 awd -02, 850 t5, v40 t4v70xc -00, v70 2.4 -01, 850 2.5 -96, V40 1.8 -99 ja jotain syrjähyppyjä

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V70xc ylimaalaus
« Vastaus #3 : 26.11.2015, 21:07:16 »
Maalaa osissa, luukut ja ovet irti. Kun maalaa esim. luukut kerralla seuraavana päivänä ovet ja viimeks auton niin pääsee vähemmällä ajalla naamari päässä kerralla ja voi korjata seuraavaan edellisiin tulleet virheet  ;D

Tolleen mä teen.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70xc ylimaalaus
« Vastaus #4 : 26.11.2015, 23:18:35 »
Maalaa osissa, luukut ja ovet irti. Kun maalaa esim. luukut kerralla seuraavana päivänä ovet ja viimeks auton niin pääsee vähemmällä ajalla naamari päässä kerralla ja voi korjata seuraavaan edellisiin tulleet virheet  ;D

Tolleen mä teen.

Ja sitten korjaillaan mahdollisia sävyeroja  V:>

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: V70xc ylimaalaus
« Vastaus #5 : 27.11.2015, 06:35:49 »
Ja sitten korjaillaan mahdollisia sävyeroja  V:>
Jos vetää akryylillä kuten aloittaja meinaa niin aika seppä saa olla että ees tulee eroja  :D
Metalliväri erikseen, siinäkin jos samasta purkista maali ja suunnilleen samasta suunnasta maalaa niin hyvä tulee.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy