RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 881276 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2010 : 04.02.2016, 15:15:17 »

Lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2016020421067273_au.shtml
Hui kauhistus. Tuohan lisää vastuuta autoilijoilta käyttää omaa järkeä.. :idiot2:
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2011 : 04.02.2016, 16:04:56 »
Tällä saadaan sit mukavasti lisää onnettomuuksia... :(

Mitenkähän vakuutusyhtiö suhtautuu tuohon? Varmaan lisäävät ehtoihin pykälän, että jos autossa ei ole ollut talvirenkaita onnettumuusaikaan (talvella) niin korvauksia ei tipu..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2012 : 04.02.2016, 17:15:41 »
Talvirengaspakko pois, tilalle autoilijoiden oma harkinta ja velvollisuus varustaa autonsa asianmukaisin renkain. Ehdotus kuuluu uuteen tieliikennelakiin, jota parhaillaan kirjoitetaan liikenne- ja viestintäministeriössä. Uudessa tieliikennelaissa autoilija saisi itse päättää, milloin tarvitsee talvikiekkoja.

Pahoin pelkään, että tämäkin asia onnistutaan ryssimään ministeriössä lakia valmisteltaessa.

Tämä ryssimis-efekti on tullut nähtyä ihan omin silminkin tässä aikojen saatossa, sillä lakia kirjoittavat liian usein byrokraatit, eivätkä asiantuntijat.

Helpointa tämä on ryssäistä talven määritelmässä. Samaten tekemällä siitä liian tulkinanvaraista, jolloin käräjä-oikeuksilla on taas lisätyötä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2013 : 04.02.2016, 17:54:47 »
Mitenkähän vakuutusyhtiö suhtautuu tuohon? Varmaan lisäävät ehtoihin pykälän, että jos autossa ei ole ollut talvirenkaita onnettumuusaikaan (talvella) niin korvauksia ei tipu..
Tuskin tuohon tulee muutosta nykyiseen. Alla ote kaskovakuutusehdosta.

"Jos vakuutettu on aiheuttanut vakuutustapahtuman
törkeästä huolimattomuudesta tai jos
vakuutetun alkoholin tai huumausaineiden käyttö
on vaikuttanut vakuutustapahtumaan, voidaan
hänelle tulevaa korvausta alentaa tai se evätä.
Harkittaessa korvauksen alentamista tai epäämistä
otetaan huomioon, mikä merkitys vakuutetun
henkilön toimenpiteellä on ollut vahingon
syntymiseen. Lisäksi otetaan huomioon vakuutetun
henkilön tahallisuus tai huolimattomuuden
laatu sekä olosuhteet muutoin."

Hyvin pärjää kun järkeä käyttää.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2014 : 04.02.2016, 19:19:41 »
Tällä saadaan sit mukavasti lisää onnettomuuksia... :(

Ja kuka on silloin vastuussa, kun tämä kiva kaveri ajaa lumen sataessa kesärenkailla? Tämä talvirengas asia on sellainen minkä valintaa en jättäisi tänä päivänä Teppo Tavikselle.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2015 : 05.02.2016, 20:25:23 »
Nyt voi sanoa, että neliveto ja kitkat olisivat täällä pöndellä sellainen yhdistelmä, että täältä tultaisiin pois vasta keväällä!  :-[

Pihatie on peilijäässä ja sen päällä on ~5cm puuterilunta.
Pihatie on roudan takia kallellaan vasemmalle, joten pienikin sutiminen johtaa siihen, että mäntyihin nojailtaisiin, eli liuttaisiin alamäensuuntaan.

Tässä ei auta edes nastat ja lukkoperä, vaan pelkästään pihaan peruuttamista varten piti kaivella lumiketjut alle, jopa toiseen eturenkaaseen ja silti ei meinaa pito riittää....    :o

Jos nopeudella 1km/h jarrutus aiheuttaa peruuttaessa keulan liukumisen alamäen suuntaan, niin eiköhän keli ole kohtuullisen pluikas?  ::)

Ja joku meinaa, että lumiketjut ovat virattomia, koska nelivedolla ja kitkoilla pääsee mihin tahansa?  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2016 : 05.02.2016, 22:07:58 »
Ja joku meinaa, että lumiketjut ovat virattomia, koska nelivedolla ja kitkoilla pääsee mihin tahansa?  :buck2:

Mä en kyllä jaksa uskoa että lumiketjut ovat normaalissa liikennöinnissä tarpeen - muuten kuin ehkä jossain juuri tonttisuunnittelun vuoksi? Olen työajoja varten noita joskus pohtinut, mutta homma on varmaan saman tyyppinen kun sadevarusteilla - ei niitä kuitenkaan tulisi käytettyä.

Mutta peilijää ja pakkaslumi meinas viedä täälläkin ojaan ehkä kympin vauhdeista kaltevassa mutkassa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Matti Virtanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 97
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2017 : 05.02.2016, 23:52:06 »
Mitä tarkoittaa tonttisuunnittelu?
En ikinä vastaa tuntemattomaan numeroon, laitan luurin korvaan tai annan soida. Jos ei runkkarit uskalla soittaa omalla numerolla niin turha edes vaivautua vastaamaan. Miksi jotkut soittavat salaisesta?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2018 : 06.02.2016, 00:15:47 »
Ja tähän väliin ihan vain pieni muistutus: Pysytään aiheessa!
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2019 : 06.02.2016, 23:29:09 »
Mä en kyllä jaksa uskoa että lumiketjut ovat normaalissa liikennöinnissä tarpeen - muuten kuin ehkä jossain juuri tonttisuunnittelun vuoksi? Olen työajoja varten noita joskus pohtinut, mutta homma on varmaan saman tyyppinen kun sadevarusteilla - ei niitä kuitenkaan tulisi käytettyä.

Sade-varusteet (varjo&viitta) löytyvät minulta autossa mukana ja käytän myös niitä, kun tarvetta on.
Lumiketjuja löytyy kesällä yksi pari, talvella kaksi paria ja käytän niitäkin tarpeen mukaan.

Mutta peilijää ja pakkaslumi meinas viedä täälläkin ojaan ehkä kympin vauhdeista kaltevassa mutkassa.

Niimpä!

Tälläinen on pöndeltä lähtevä pihatie.
https://www.youtube.com/watch?v=INQMWTN4qW4

Tätä ei nousta tässä kelissä edes nelivedolla, vaan pitoa pitää olla vielä rallinastaa enemmän.

Huomannette, että keula tekee jänniä liikkeitä välillä, syytä ei tarvinne kertoa...



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2020 : 07.02.2016, 03:17:57 »
Ja kuka on silloin vastuussa, kun tämä kiva kaveri ajaa lumen sataessa kesärenkailla? Tämä talvirengas asia on sellainen minkä valintaa en jättäisi tänä päivänä Teppo Tavikselle.
Kuskihan se on vastuussa aina. Tietenkin.

Monien muiden kuljettajan harkinnassa olevien asioiden ohella myös talvirenkaan valinta on suorastaan pakko jättää kuljettajalle siitä yksinkertaisesta syystä ettei talvikeliä ja siihen sopivaa rengastusta ole mahdollista määritellä laissa.

Talviaika, renkaan tyyppi ja kulutuspintavaatimus siellä on nyt määritelty, eikä mikään näistä määritelmistä poista kuljettajan vastuuta omasta harkinnasta millään tavoin.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2021 : 07.02.2016, 03:22:41 »
Hyvin pärjää kun järkeä käyttää.
Muuta vaihtoehtoa ei olekaan. Ei kuljettajan vastuuta voi kukaan muu kantaa. Lailla ei voi säätää ajokelejä eikä järkeä sellaiseen päähän jossa sitä ei ennestään ole.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2022 : 07.02.2016, 08:24:13 »
Tänä päivänä tuo maalaisjärki on katoava luonnonvara.

Oikeasti katsokaa vaikka telkkaria ja säätiedotusta. On pakkasvaaraa, hellevaaraa ym yms. Ei ennen ollut ja selvittiin hengissä. Eikä auta vaikka huonosta kelistä ilmoitettaisiin vuotta aikaisemmin, niin aina siellä joku kiva kaveri on kokeilemassa onneaan. Jos talvirengaspakko poistetaan väitän, että näitä idiootteja on enemmän. Sitten kun se pasauttaa teidän vaimon, lapsen, sukulaisen tai kaverin päälle niin sitten se on vasta konkreettista jota en toivo kenellekkään. Tämän vuoksi en siirtäisi harkintavaraa kyllä autoilijoille.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2023 : 07.02.2016, 10:22:02 »
Tuli pitkästä aikaa ajeltua kaupunki olosuhteissa niin tuli kitkojen akilleen kantapää tutuksi. Kiillottunut polanne risteyksissä niin ei mitään pitoa jarrutuksessa.  Ensin tuntuu että pitoa on mutta kun hidastuvuus isonee yht äkkiä pitoa ei olekkaan. En ihmettele yhtään kirjoituksia joissa se nasta on kuitenkin loppupeleissä turvallisempi. Jos kehitys kitkoissa etenee samaa tahtia kuin aiemmin niin jo 5-10 vuoden kuluttua tavoittaa nastallisen renkaan jarrutus pidon jäisellä pinnalla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2024 : 07.02.2016, 17:20:33 »
Tämän vuoksi en siirtäisi harkintavaraa kyllä autoilijoille.
Ei lain säätäjä ole missään vaiheessa kantanut kuljettajan vastuuta, joten ei ole mitään siirrettävää.

Yhtään kertaa talvirengaslain voimassaoloaikana ei talvi ole noudattanut lakia. Poliisi suorastaan kehottaa joka syksy vaihtamaan renkaat silloin kun se on tarpeen eikä silloin kun laki vaatii.

Talvirenkasn pitää olla M + S tyyppinen. Sen muodollisen vaatimuksen täyttää myös talveen sopimaton Keski-Euroopan kitkarengas jonka merkittävin meriitti on siedettävä pito sateella ja kyky kestää sulamatta yli 160 km/h nopeutta tai maasturin rengas, joilla ei kummallakaan ole todellisia talviominaisuuksia.

Rouvan S80 tänä talvena vaihtoon lähteneet oman aikansa testivoittajarenkaat olisivat tähänastisen kuluman perusteella ekstrapoloituna olleet kulutuspinnaltaan lailliset talvirenkaat vielä 14 tai 15 talvenaan. Annoimme periksi jo nyt, koska jo 9 vuoden jälkeen pito oli heikohkoa. Kunnon nastarenkaan tapaan toki luiston raja oli edelleen pehmeä ja helposti hallittava vaikka luistot varmaan uutta pienemmillä G-voimilla jo alkoivatkin.

Laki on voimassa, mutta joku saattaa silti luistella päin talvisella tiellä jo ennen talvirengaspakkoa, koska talvi alkas Suomessa aina viimeistään lokakuussa. Talvirengasaikana saattaa joku luistella päin yli 10 vuotta vanhoilla 3.5 millisillä katsastuskelpoisilla renkailla.

Vastuu on kuljettajan.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy