Autoracing  KL-varaosat

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 107007 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #180 : 28.06.2015, 23:25:32 »
Mitähän katsuri tykkää tosta hukkaportin putkesta?  :D
Eikös toi ole webaston putki?  ::)  Siisti peli kaikin puolin, melkeen ehdottaisin kirkkaita etuvilkkuja.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #181 : 28.06.2015, 23:41:16 »
Minkätyylistä tuulitunnelia flektille meinaat? Juuri suurempaa tohon syyläriin ei mahdu ja se on ihan siinä kiinni. Ei tuo lämpeneminen ongelma silti ainakaan normiajossa luulis olevan, mutta vähän tuo jäähdytysteho epäilyttää. Lämpöä oon katsonut läppärin ruudulta, eli megan lämpöanturilta, joten se on ihan oikein. Lisäksi vakio lämpömittari käytössä. Hukkiksen putki on vissiin vähän katsastajariippuvainen asia, jotku tosiaan rinnastaa webaston putkeen :D Kirkkaat etuvilkut löytyy hyllystä, joten kokeilen niitä varmaan joskus.

Saattaa tosin olla, että nyt tuli jotain vikaa, tai sitten vaan tulpat pimeni (toivottavasti), ei kuitenkaan käy enää kunnolla. Pitää tutkia huomenissa.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #182 : 29.06.2015, 08:40:56 »
Mahtaisko vedenkierto jotenkin,ilmaa jossain vielä jäänyt,itel joskus ei meinannu millään ilmaantuu ja yhtäkkii plupsahti. No vinokone on semmonen lämpövoimala muutenkin. Mulla ei oo mitään tuulitunnelii ku ei se sovi enää tai sit pitäs olla tosi pieni.
Aivan upeelta näyttää muuten kärry  S*

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #183 : 29.06.2015, 14:14:19 »
Minkätyylistä tuulitunnelia flektille meinaat? Juuri suurempaa tohon syyläriin ei mahdu ja se on ihan siinä kiinni. Ei tuo lämpeneminen ongelma silti ainakaan normiajossa luulis olevan, mutta vähän tuo jäähdytysteho epäilyttää. Lämpöä oon katsonut läppärin ruudulta, eli megan lämpöanturilta, joten se on ihan oikein. Lisäksi vakio lämpömittari käytössä.

Tein omaani semmosen ~2cm syvän, kennon kokoisen laatikon johon flekti kiinni. Tällöin flekti imee koko syylärin läpi ilmaa. Ilman koteloa flekti imee luonnollisesti vain flektin alalta, ehkä vähä yli puolet kennon pinta-alasta. Mulla oli kanssa tuota paikallaan lämpiämis ongelmaa, tuolla ratkaisulla ongelma hävisi..

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #184 : 30.06.2015, 23:26:07 »
Pitääpä itelle rakentaa samanmoinen ja siihen saakka olla vaan tarkkana lämpöjen kanssa :)

Sain eilen leimattua auton! Kaikki oli aikalailla kunnossa, mutta paljon siinä on vielä näpräämistä. Nyt kuitenkin saa ajaa tiellä. Voimansiirrossa on varmaankin jossakin väljää, kun auto alkaa helposti nytkyttää jos ei ole selkeästi veto päällä tai pois päältä. Lämppärin hana on vissiin jumissa auki-asennossa, kun tulee lämmintä koko ajan.

Se ongelma megan kanssa, joka oli, niin auttoi firmwaren laitto uudestaan. Sekosi, kun vahingossa muutin auton käydessä yhtä asetusta, jossa olisi pitänyt olla sammuksissa. Samalla tuli vaihettua tulpatkin kunnollisiin, aikasemmin oli 3 Briskiä ja 1 Volvon. Nyt Densot kokeeksi. Tänään laitoin uudet öljyt ja suodattimen. Noi ekat oli Teboilin Gold S:ät ns. pesuöljyinä ja nyt laitoin
Castrol Magnatec 5W-40.

Pitää koittaa tässä viikolla säädellä, jos uskaltautuisi ajaa tohon Ahveniston suurmiittiin tällä. Kuitenkin joku 140km suuntaansa, nii pitää tulla muin neuvoin jos näyttää liian vaaralliselta.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #185 : 08.02.2016, 17:43:24 »
Viime postaus on kesältä, kun olin juuri saanut auton leimattua. Tällä välin on kuitenkin tapahtunut monenlaista ja auto on ollut käyttiksenä syyskuusta lähin. Jäänyt kirjoittelematta, kun en saanut ensin autoa pelaamaan kunnolla. Megasquirtin kanssa esiintyi niitä hyvin tyypillisiä reset-ongelmia, eli prosessorin resettejä. Ajamaan pystyi jotenkuten, mutta ei sietänyt ahtoja ja välillä saattoi sammahdella tyhjäkäynnilläkin. Niiden syytä metsästin sitkeästi, mutta en meinannut aiheuttajaa löytää millään. Vasta joskus loka-marraskuun vaihteessa löytyi vika sytkäpuolan sijainnista. Sillä aikaa kerkesin kyllä vaikka mitä kokeilemaan ja nettiä koluamaan aiheeseen liittyen. Maadotuksia ja virtapuolta tuli muuteltua, suuttimet meni vaihtoon (muistakin syistä), tulpanjohtojen vastuksia kasvatettiin, kampuran asentoanturi vaihtui E36 316 M43 nokan anturiin, megan levylle tehtiin useampia modeja häiriöitä vähentämään jne. ei tule kaikkea mieleenkään. Prosessorin vaihdoin samoihin aikoihin MS2-versioon.

Kun vihdoinkin sain auton pelaamaan, niin viikon päästä saikin kannen nostaa pois, kun teki jäähdyttimeen painetta. Tämä hämmensi, sillä konetta rakentaessa oli nakutusherkkyyttä pidetty mielessä ja valintoja tehty sitä ajatellen, eivätkä ennakotkaan olleet mahdottomia. Syy oli todennäköisesti kuitenkin onneksi kannen tasopinnasta löytynyt koneistusvirhe: Matala ura melkein koko kannen matkalla liekkirenkaiden kohdalla. Silmällä sitä ei tahtonut havaita, mutta tuli ilmi, kun kannesta päätettiin ottaa varmuuden vuoksi siivu pois.

Kun kannesta kerran oli venttiilit irti, siistin samalla hieman kanavia. Koitin oikeastaan parannella jonkun aikasempia viilauksia. Ei se hyvä varmasti ole, mutta välttää. Laitoin kannen kiinni Victor-Reinzin pahvilla, 12.9 pulteilla venyvien sijaan ja vaihdoin nokaksi Y:n. K oli ärsyttävän hengetön alakierroksilla. Y:ssä on nostot aika laimeat, lähinnä kiinnosti se, että pakoajoitus on imua pidempi ja overlap pienehkö. Koneen luonne muuttuikin paljon kivammaksi. Lähinnä alipainealueen kiihtyvyys parani. Yläkierroksilla teho tulee aika yht'äkkisesti melko suuren turbon takia, mutta saa tullakin.

Nostin ahtopainetta hukkiksen vastapaineohjauksella kompressorin painesäätimellä. Sen säätöalue on ihan väärä, mutta vaikuttais, että sitä pystyy kuitenkin käyttämään. Nyt talvella on vähän huono testailla, kun on pito-ongelmia. Tuntui vähän siltä, että puolasta alkaa voima loppua. Kärkiväliä kun pudotti 0,7mm -> 0,5mm, niin jaksaa sytyttää taas. Dwell on nyt 3,9ms, en tiedä sietääkö Bosch -407 paljoa enempää.

Taka-akselin isot puslat vaihoin Powerflexin mustiin, kun olin tuntevinani välystä, mutta syynä olikin toisen alatukivarren etumainen pultti, joka oli löystynyt/jäänyt löysälle. Puslatkin vaikutti kuitenkin ajotuntumaan ihan huomattavasti. Esim. hidastetöyssyihin ajaminen tuntuu jämptimmältä, ei kuitenkaa kivirekimäiseltä. Ehkä iskut välittyvät iskareihin paremmin.

Etutolppien alapäihin oon rakennellut omatekoiset korvikkeet Kaplhenkenkin myymille Roll correction/ Fast steering palikoille. Pitää laittaa niistä kuvaa ja lisätietoa jossain vaiheessa. Kuitenkin niillä saa madalletussa autossa tukivarsien kulman järkevämmäksi ja etupyörät kääntymään enemmän.

Vakiomittaristosta luovuin ja sen tilalla on nykyään Chuwi VI8 windows-tabletti. Ohjelmana käytän Tunerstudiota, eli sillä on helppo muutella säätöjäkin tarvittaessa. Teen kyllä mittaristopaneelista vielä uuden version tässä jossain vaiheessa, jossa tabletista tulee entistä integroidumpi, sitten ehkä kuvaa.

Takakonttiin tahto ensin vuotaa vettä jostain. Tiivisteltyäni takalamput viimesen päälle, ihmettelin kun silti jostain tulee vielä, mutta sehän tulikin takalasin ja tiivisteen välistä lasin alareunasta ja valui hattuhyllyn läpi konttiin. Ihmettelinkin vettä hattuhyllyn alareunassa, mutta ajattelin sen tiivistyneen vain sinne. Lämppärin hanan oon kans joutunut vaihtamaan sekä lämppärin moottorin, kun se hajosi tossa pakkasten tullessa. Lämpöä ei hyttiin silti oikein tule. En ole tosin varma mikä termostaatti siellä on, pitäisi vaihtaa varmuudeksi. Megasquirtin mukaan moottorin lämmöt on kesällä ~87°C, talvella muutaman asteen vähemmän. Jouluna tuli eka vähän pidempi reissu tällä ajettua eli Turku-Helsinki-Turku. Menomatkalla laskeskelin kulutukseksi ~11L/100km RE85, muutettuna bensiinin kulutukseksi se olisi ~8-8,5L/100km. Ei mahdottoman paha, mutta sittemmin olen ainakin muuttanut polttoaineen suihkutuksen semi-sekventiaaliseksi, joten hiukan voidaan tuosta vielä saada pois. Kylmäkäynnistysrikastuksia on tässä myös välillä saanut säädellä, kun on ollut -20°C pakkasiakin. Kyllä sen noissa keleissä saa lähtemään vielä, onneks ei täällä etelässä usein kylmempää olekaan. Vaihteisto on kyllä niin kankea ens alkuun kylmällä, ettei tahdo saada vaihteita päälle. Pitäis laittaa jotkut paremmat öljyt sinne.

Laitan tähän muutamia kuvia satunnaisista jutuista, mitä on tällä aikaa tapahtunut. Pitäisi ottaa kuvia kaikennäköisestä, mistä ei ole tullut vielä otettua.


Tässä on etsitty vikaa kampiakselin anturista. LH 2.4 vakioanturi, Peugeot 405 anturi ja Bemarin nokka-anturi. Kaikki näistä pelasi megan kanssa, 405:sen anturin signaali tuntui heikoimmalta ja Bemarin parhaalta.

Tuollainen adapteri piti tehdä nostamaan Bmw:n anturia.


Kerran syksyllä kävi tälleen, tulpan eristeestä murtu pala pois Ei käynyt kovin hyvin sen jälkeen. Oli vanhat tulpat, niin on saattanut saada jonkun osuman, minkä takia toi oli irronnut. Ei näkynyt aiheuttavan kummempia vaurioita onneksi.




Lämpimäksi käyttöä kansirempan jälkeen. Tunti käyttelyä pihalla ja sitten kannen jälkikiristys kovien pulttien takia. Kiristin tosin varmuudeksi vielä kolmannenkin kerran, kun auto oli ajettu kunnolla kuumaksi.






Talvilookkia

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #186 : 09.02.2016, 10:25:46 »
Onhan se "hieman" muuttunut siitä, mitä auton on viimeksi nähnyt hopeisena liikenteessä.
Uskomattoman työn olet tehnyt tämän kanssa. Useampi olisi jo käyttänyt paalikortin ko työmäärän edessä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #187 : 09.02.2016, 17:14:07 »
Onhan se "hieman" muuttunut siitä, mitä auton on viimeksi nähnyt hopeisena liikenteessä.
Uskomattoman työn olet tehnyt tämän kanssa. Useampi olisi jo käyttänyt paalikortin ko työmäärän edessä.
JuHaU:n kommentin vuoksi piti ihan etusivu tarkistaa ja ei helvetti tosiaan minkä työmäärän tämä auto on tähän kuosiin päätyessään nähnyt! :o Ihmettelinkin, että mikäs volvo tämä on kun ei ole silmiin ennen osunut. :2funny:

Ei kyllä voi kuin kumartaa niin että otsa lyö lattiaan ja nostaa hatun niin korkalle kuin käsi antaa myöden. -H-
Käsittämätöntä periksiantamattomuutta. Minulle tuottaa ahdistusta jo takapyöräkotelon/helman rakentaminen uusiksi. :D

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #188 : 09.02.2016, 17:42:45 »
Kiitoksia vain  :) Mutta ei silti, ei toi ihan niin hyvä ole oikeasti mitä kuvia katsomalla ajattelisi. Pohjiin jäi epätasasuutta paikotellen ja tollasta, kun ekaa kertaa teki. Ei ne silti oikeastaan itelle ole suurempi ongelma kun on nyt ainakin ruosteeton, hyvät maalit päällä ja tekniikka pelaa. Vähän harmittaa uittaa suolassa, mutta on toisaalta hyvin ruostesuojattukin nyt ja onhan sitä kiva käyttää nyt, kun on vihdoinkin ajossa eikä vaan seisottaa tallissa.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #189 : 05.11.2016, 03:08:40 »
Nyt ois kesä takana Volvolla ja talveksi leimattu E36 316 hoitamaan talvipelin hommia. Volvokin tulee saamaan pientä huomiota talven aikana, kuitenkin ennen sitä vielä vähän aikaa liikennekäytössä. Saattaa olla, että teen pientä testiä suuremmilla suuttimilla ja ahtopaineilla, jos kelit antavat myöden. Tekniikkapuoleen olis tulossa talven aikana suurempaa muutosta.

Kesän aikana ei mitään suurempaa sattunut, yksi kansipahvi meni vissiin sopan puutteeseen huolimattomuuttani, kun suuttimet meinaa loppua kesken. Kytkin pääsi kertaalleen luistamaan, mutta ei tuhoutunut kunnolla vielä. Ei luista kiihdytyksessä, mutta liian raakoja kytkinpommeja pitää välttää.

Kesällä käytiin tällä ja R33 Skylinellä Gatebil Mantorpin reissulla, jossa ei onneksi hajonnut mitään. Kuvaa leiristämme ja matkan varrelta.





Nokaksi vaihtu K-nokka taas. Talvella/alkukesästä oli Y-nokka käytössä, kun alattelin alaväännön huonouden johtuvan siitä, mutta syynä taisikin olla jonkun sorkkimat imukanavat, joiden sisäkurvi oli viilattu teräväksi. Niiden pyöristyksen jälkeen on vääntänyt K-nokallakin sen verran, että ei arkiliikenteessä ärsytä.

LH:n imusarjan tilalle rakentelin uuden. Kunnon budjettimalli tallilta löytyvästä tavarasta ja mitoitus varmasti on mitä on. Sisältä kuitenkin pyritty aika viimeisteltyyn lopputulokseen. Kaasuläppä on 850 vaparista.



Ja tässä moottoritilaa nykyisessä mallissaan. Kaikennäköistä pientä muutosta tapahtunut imusarjan lisäksi. IGN-4 sytkäpuola, hukkiksen putkia muuteltu, kun eivät virranneet riittävästi, sekä nyt se on yhdistetty sivistyneesti takaisin pakoputkeen. Ilmanputsari siirretty lokasuojan sisältä, vaikka se oikeastaan oli hyvä paikka. Kuitenkin aloin epäillä sen melko pitkään putkeen talvella kondensoituneen vettä ja jääkokkareen lentäneen turbon kompurasiipeen. Siivestä oli pala lohjennut irti ja tämä oli ainakin yksi mahdollinen selitys.

Flektillekin on nykyään tuo kehikko, että se imee koko jäähdyttimen läpi, mutta jäähdytysteho on silti riittämätön. Pitää ensi kesäksi hommata kunnollinen flekti.



Perävälitys oli mielestäni liian harva tälle M90:lle, joten kunnostin yhden 3,91 välityksellä olevan perän ja tein siihen hitsilukon. Se taisi liiasta lämmöstä ottaa hieman nokkiinsa, kun hammasvälys muuttui hitsatessa liian tiukaksi, ei enää pyörinyt kunnolla. On kuitenkin toiminut sittemmin hyvin, ei äännä eikä ole hajonnut. Välitys sopii omaan käyttööni paljon paremmin.



Alustaan tein tällaiset palikat oikeastaan jo viime talvena, kun ei pyörät kääntyneet muka riittävästi. Noilla siis tukivarret vähän parempaan kulmaan madalluksen jälkeen, sekä lisää kääntyvyyttä ja nopeampi ohjaus. Ovat toimineet ja kestäneet ainakin toistaiseksi, mutta leimallehan noilla ei kannata mennä.



Laitetaan vielä kuva nykyisestä mittaristosta, kun sitä ei ole vielä ollut. 8" Windows-pohjainen tabletti siis ja Tunerstudio hoitaa mittariston virkaa sekä Megan säätöhommat tulee tehtyä sitä kautta. Oli tarkoitus upottaa se vielä eri tavalla kojelautaan vakiomittariston koteloa hyödyntäen, mutta toistaiseksi on saanut olla noin.



Muuta huoltoa mitä tässä on ilmennyt, niin seosmittarin anturi piti vaihtaa. Sen näyttämä alkoi sekoilla vajaakuormalla laihalla seoksella ajaessa, muuten pelasi vielä aikalailla. Uudella anturilla kaikki on taas kunnossa.

Laturi myös lakkasi lataamasta yhdessä vaiheessa. Vaihdoin ensin jännitteensäätimen, mutta vika ei ollut siinä, vaan laturin maadotus oli päässyt tärisemään löysälle koneen kyljestä. Olisi kyllä silti kannattanut ehkä jo aikasemmin vaihtaa jännitekompensoimaton säädin, joka nyt tuli tilalle.


Tärkein juttu tässä päivityksessä kuitenkin olisi, että vinokone taidetaan nostaa pois keulilta ja tilalle olis tulossa tina 5. Perusteluna lähinnä mielenkiinto tutustua uuteen. Mietinnässä oli ensin myös tina 6, sekä bemarin M52, mutta tähän nyt päädyttiin. Toisaalta voisi ajatella, että jos olisin jatkanut vinokoneen ehostusta esimerkiksi 16V kannella, niin olisi siinäkin saanut lähes kaiken rakentaa uusiksi, ehkä jopa voimansiirtoa myöden. Sinäänsä harmi, että nyt menetetään tämän auton "hyvät paperit", joissa oli siis vain maininta, että autossa on ahdin, mutta se on melko väistämätöntä.

Uuteen koneeseen löytyisi jo uudet kanget sekä suuttimet. Itse konetta ei tosin viel ole, mutta tilanne toivottavasti on toinen viikonlopun jälkeen.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #190 : 19.11.2016, 18:50:04 »
Komia prokkis!  O0
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #191 : 20.11.2016, 01:27:52 »
Komia prokkis!  O0
Kiitoksia! :) Makrun 740 onkin yksi syy, miksi myös itse päädyin tähän konevalintaan ja häneltä olen myös saanut hyviä neuvoja rakentelun suhteen.


Kone tosiaan haettiin pari viikkoa sitten. Se on S60 vm. 02 2.0T moottori, eli 81mm porauksella, 77mm iskulla ja 9,5:1 puristussuhteella. Teho on vakiona 180hp.
Kuvissa moottori juuri kotiin tuotuna. Se oli erittäin likainen, mutta suurimmat rasvat sorkittuani irti, loput lähtivät kohtuudella liuotinpesuaine ja painepesuri yhdistelmällä.





Kun kone oli vähän hygieenisempi, aloitettiin purkaminen. Kampikammio oli aika nokinen, varmaankin jossain vaiheessa on laiminlyöty öljynvaihtovälejä. Muuten kuitenkin vaikuttaisi, että aihio on hyvä. Sylintereissä ei ole sormella tuntuvaa pykälää ja kiertokangen laakerit vaikuttivat ehjiltä. Koneeseen olisi tarkoitus laittaa "perus resepti" eli 90mm iskulla oleva kampiakseli ja vastaavalla iskulla olevan T4/T5 moottorin männät, jolloin tilavuudeksi tulee 2,3 litraa.





Männät, kova vauhtipyörä ja VVT:n poistamiseen vaparin pakonokka on nyt myös hommattuna. Näistä kiitos JuhaU:lle sekä Makrulle.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #192 : 28.12.2016, 00:51:25 »
Projekti on edistynyt pikkuhiljaa lähinnä osien haalimisen, suunnittelun ja pienen rakentelunkin merkeissä. Kampiakselin suhteen kävi niin, että 93,2mm iskuinen akseli alkoi tuon normaalin 90mm akselin sijaan kiinnostamaan, lähinnä sillä saavutettavan suuremman puristussuhteen takia n. 8,5:1 -> 9,5:1. Moottorin tilavuuden kasvaessa siinä sivussa desin verran 2,4 litraan. Päädyin sitten ostamaan 93,2mm akselin D5-koneesta. Osittaisena syynä oli myös huonohko tarjonta ehjissä RN-mallisissa 90mm akseleissa.



Ratkaisu ei ollut ongelmaton, sillä akk:ssa männät ottavat kiinni kampiakselin vastapainoihin. Paras ratkaisu olisi ollut työstää kampiakselista vaadittava määrä, mutta päädyin ottamaan tarvittavan männistä, niiden kestävyyden toki hieman samalla heikentyessä. Materiaalia ei tarvinnut poistaa paljoa, mutta paikka ei ollut parhain, männäntapin alapuolelta. Melko luottavaisin mielin kuitenkin kasaan moottorin niiden osalta. Pidentyneen iskun ansiosta myös ykk:ssa männät tulivat 1,6mm liian ylös. Yläpäänkin päätin hioda kotikonstein sopivaan mittaan. Yksi mäntä on tosin vasta käsitelty.

Nämä siis "vanhan mallin" osilla eli 139,5mm veivit ja vanhat T5 männät. Pidemmällä veivillä ei olisi ollut näitä ongelmia, mutta sellaisten käyttö taas edellyttäisi uusia mäntiä. Veivisuhdehan tässä menee myös entistä huonommaksi 1,55 -> 1,5. Ei anneta sen haitata, toivottavasti.





Ostin koneeseen 960 valmiiksi 5-koneeseen lyhennetyn öljypohjan. Pohja osoittautui sellaiseksi malliksi, että siinä ei ole lainkaan kierrettä öljynsuodattimen kiinnittämistä varten. Ilmeisesti osassa 960:siä ei ole sitä. Öljynsuodattimen pinnapulttia ei siis saanut mihinkään kiinnitettyä. Lopulta päädyttiin tekemään lohkon alaosaan, pääöljykanavaan m20x1,5 kierre ja koneistamaan siihen sopiva pitkä pinnapultti joka tulee myös öljypohjasta läpi. Koneessa on nyt käytettävä esimerkiksi S40 1.9TD öljynsuodatinta, koska tinakoneen suodattimissa on 3/4-16 -kierre, joka olisi ollut liian pieni tehtäväksi pääöljykanavan reikään. Pitää tästä lisätä kuva jossain vaiheessa, kun muistan ottaa. Tämän homman fiksaamisesta myös kiitokset Makrulle ja hänen tallinaapurilleen.

Voimansiirto puuttuu edelleen. Varmaankin SRE 765 asetelmaa ja jotain bemarin vahvaa laatikko pitäisi laittaa. Kanteen voisi paremmat venttiilinjoset laittaa ja vähän hipostella kanavia. Laakerit ja tiivisteet on koneen kasaamista varten pääasiassa hommattuna.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2016, 00:53:03 kirjoittanut kiroileva_fossiili »

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #193 : 08.02.2017, 11:45:12 »
Pari kuukautta taas vierähtänyt, mutta jotain on sentään saatu aikaiseksikin!

Mäntiin tein venakolot ihan vingulla hiomalla vapaalla kädellä. Pitää vielä tehdä tarkistus ihan kannen ja venttiilien kanssa, että ne ovat riittävät.


Ratkaisuksi öljynsuodattimen pinnapultin uupumiseen tehtiin siis lohkoon pääöljykanavaan kierteet ja koneistetutettiin tuollainen pinnapultti. Se tulee nyt siis läpi öljypohjasta ja siihen voidaan kiertää suodatin normaalisti.




Vitoskone-takavetokonversion perusjuttuja eli piti hommata 960 kutoskoneesta öljyn imuputki ja lyhentää sitä sopivasta kohtaa 90mm, eli yhden sylinterin verran, niin sopi hienosti paikalleen.



Seuraavaksi olikin jo aika kasata moottorin alakerta. Kokoamisvaiheesta ei tainnut tulla kuvailtua mitään, mutta kampiakselille tuli Kingin laakerit ja kiertokankiin Glycot. Kanget tosiaan Maxspeedinrodsin kiinan H-profiilit. Käytin kasaamiseen ohjeiden vastaisesti tiivistesilikonia, enkä Volvon suosittelemaa ns. anaerobista tiivisteliimaa. Toivottavasti ajaa asiansa sekin.

Aika rujon näköinen kone edelleen, vaikka oli sitä jo tuossa vaiheessa putsattu aika tavalla. Tahtoo vaan tuossa karkeapintaisessa alumiinissa lika pysyä hyvin kiinni. Puhdistelin tämän jälkeen vielä konetta kuitenkin lisää ja päätin maalata sen, niin tulee hienommaksi.





Venttiilikoppa sai samalla maalit niskaan. Tein myös tuollaiset VVT-solenoidin peitelevyt. Imupuolellahan tässä ei VVT:tä edes ollut, mutta laitoin siihen symmetrisyyden vuoksi myös vastaavan peitelevyn.



Maailmalta kotiutui BMW:n GS6-37DZ aski. Tämä on siis 6-vaihteinen dieselin laatikko ja vaatii kytkinkoppamuutoksen sopiakseen. Kytkinasetelmaksi löytyi SRE-765 ja levyksi pitäisi olla tulossa KL-Racingin kimppatilauksessa 6-lapainen jousittamaton sintteri.





Tämän jälkeen oli vuorossa kannen läpikäynti. Kanavien pienimuotoista porttausta myös samalla, toivottavasti virtaus edes paranisi. Mutta pitäähän niitä sorkkia nyt kun on siihen tilaisuus, vaikka vähän uskaliasta onkin ilman kunnollista asiantuntemusta ja virtauspenkkiä. Tämä homma on vielä kesken, imukanavat ovat vasta lähestulkoon valmiit ja pakoihin ei edes vielä kajottu. Venttiilinjouset pitäisi vaihtaa samalla jäykempiin varmuuden vuoksi. Jouset jo löytyy, mutta retainerien ja lukkojen suhteen on ollut kova metsästäminen.

Lauantaina on VRCF talvimiitti, johon olisi tarkoitus tulla Volvolla. Muutama viikko sitten auto oli käynyt viimeksi, mutta nyt oli akku ihan loppu. Taitaa olla muutenkin vähän heikko akku jo, pitää katsoa jos nurkissa olisi jokin tuota parempi vielä. Apuvirralla käyntiin ja talliin. Pitää talvirenkaat laittaa ja tehdä loppuun keskenjääneet hifiasennukset. Samalla tuli huomattua, että kuljettajan jalkatilaan oli vuotanut aika tavalla vettä. Yksi reikä löytyi sulakekotelon alta, josta ainakin vettä oli valunut. En tiedä voisiko se siitä päätyä lattialle saakka, mutta muita ehdokkaita en ainakaan löytänyt. Sisätilan tuuletin myös taas reistailee. Siivet pääsee ottamaan kiinni tuulettimen koteloon joissain tilanteissa. Moottori on varmaan päässyt liikahtamaan kotelon sisällä. Syynä todennäköisesti puhallinkopan kylkeen tekemäni huoltoluukku  :idiot2: Noh, nyt siitä on hyötyä...

Pitäisi muistaa ottaa parempaa kameraa mukaan tallille, niin saisi parempia kuvia asioista.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: 242 Turbo -RK
« Vastaus #194 : 09.02.2017, 19:54:25 »
Osittaisena syynä oli myös huonohko tarjonta ehjissä RN-mallisissa 90mm akseleissa.

Eikö N-kampiakseli sovi RN-lohkoon?
citikka

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron