Kulkukoira  Proturbo

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 137003 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #195 : 03.10.2014, 01:51:23 »
Onko mahdollista, että ajelin tän perässä viikko takaperin perjantaina? VT9:lta käännyit Kiikkaan päin ja jatkoit siitä Kiikosiin päin?

Ei ole mahdollista, tallissa on ollut jo pidemmän aikaa. :D

Meillä joskus oli samoja ongelmia cometicin tiivisteen kanssa että käytettynä meni vellit sekaisin.
Laitettiin vaan öljy ja nestekanavien kohdalle tasotiivistettä joka tiivisteen kerroksen väliin ja nesteet on pysyneet oikeilla paikoillaan.

Juu miekin laitoin joka väliin Hylomarin spraytiivistettä mutta oli vissiin liian mietoa tavaraa. Olisi saattanut esim. Loctiten tasotiivisteellä tulla tiiviiksi, mutta enää en ala kokeilemaan. ::)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #196 : 03.10.2014, 06:51:34 »
LH-jet ei oikein vakuuttanut toimivuudellaan, sen tilalle tulee se mikä olisi pitänyt alunperinkin tulla, eli Megasquirt ja suorasytkä... :)
Kohta alkaa sellainen paskamyrsky että pelastautukaa kun vielä voitte...

Epäilisin tiivisteen suhteen ihan samaa, tuskin toimii hyvin useammassa eri koneessa vaikka uudelleenkäytettävä onkin. Laadukas massatiiviste vaan väliin niin pitäisi homman toimia kunhan säädöt on kohdallaan. O0
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #197 : 03.10.2014, 08:16:57 »
Jos huohotus on ollut sellaista että öljyä roiskuu ahdolla, on mäntä halki hyvin suurella todennäköisyydellä. Tee joku levy dekin päälle ja työnnä paineilmaa pyttyyn niin kuulet kyllä jos suhisee kampikammiossa...
Tuota vikaa ei huomaa mistään. Mäntä halkeaa rengasurien kohdalta ja päästää paineet renkaiden ali.   
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #198 : 03.10.2014, 09:13:22 »
Jos huohotus on ollut sellaista että öljyä roiskuu ahdolla, on mäntä halki hyvin suurella todennäköisyydellä. Tee joku levy dekin päälle ja työnnä paineilmaa pyttyyn niin kuulet kyllä jos suhisee kampikammiossa...
Tuota vikaa ei huomaa mistään. Mäntä halkeaa rengasurien kohdalta ja päästää paineet renkaiden ali.

Siis rautalangasta: halkeaa männänrengasurasta? Onnistuukohan tuota kokeilla kansi paikallaan tulpanrei'ästä kun ko. pytyn venat on kiinni ?
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #199 : 03.10.2014, 11:34:51 »
Ruuvaat tulpan irti ja puristuspainemittari kiinni, tuo ilmoittaa saman tein kun pikkusen startilla pyöräytät.   
Mulla paras ollu niin että 2kg paine rikkinäisessä männässä ja ehjässä 10kg.

Sillon kun mäntä on halki, työntää huohottimesta ihan helvetisti öljyä. Ihan perus juttu on että konehuone ympäriinsä öljyssä :D   
 
« Viimeksi muokattu: 03.10.2014, 11:36:57 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #200 : 03.10.2014, 19:53:49 »
Ruuvaat tulpan irti ja puristuspainemittari kiinni, tuo ilmoittaa saman tein kun pikkusen startilla pyöräytät.   
Mulla paras ollu niin että 2kg paine rikkinäisessä männässä ja ehjässä 10kg.

Sillon kun mäntä on halki, työntää huohottimesta ihan helvetisti öljyä. Ihan perus juttu on että konehuone ympäriinsä öljyssä :D

Kyllä, tarkoitus oli käyttää puristuspainemittaria jo silloin kun kone oli vielä kasassa. Semmoinen työkalu minulla on ollutkin mutta annoin sen jollekin lainaan ja sille tielle on jäänyt. Uuden mittarin osto on siis edessä ja heti kun uusi kansi on paikallaan niin testaamaan... :)


Kohta alkaa sellainen paskamyrsky että pelastautukaa kun vielä voitte...

Epäilisin tiivisteen suhteen ihan samaa, tuskin toimii hyvin useammassa eri koneessa vaikka uudelleenkäytettävä onkin. Laadukas massatiiviste vaan väliin niin pitäisi homman toimia kunhan säädöt on kohdallaan. O0


Joo ei tarvi kenenkään provosoitua. LH-jetti on huippukampe, en vaan osannut.  :D :D :D
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #201 : 12.11.2014, 14:09:40 »
hieno projekti, autokin oikein ilo silmälle. ite oon aina tykänny noista R-Soprtin varusteista
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6)
« Vastaus #202 : 18.01.2016, 16:04:00 »
Noniin. Oiskohan se taas aika päivittää tätäkin... :D
Viimeksi jäätiin arvuuttelemaan mistä suuri huohotus johtuu, no mäntähän siellä oli rikki. Nelospytyn männän kyljestä oli sulanut ruokalusikan verran tavaraa, eli ei se kumma ole jos kampikammioon kertyi pikkasen painetta.



Männästä oli murtunut pieniä palasia ja joista pienimmät oli päässeet öljypumppuun, jonka hammaspyörät oli naarmuilla. Moottori on nyt rakenteilla uusilla sisuskaluilla, siitä lisää myöhemmin… Tein uutta tekniikkaa varten myös megasquirtin, siitäkin lisää tulossa... :)
Purkua varten Volvo kuskattu trailerilla uuteen talliin, hyvin tuli S60:n perässä!



Tässä rikkinäinen tekniikka pois nostettu.



Nurkassa sattuu lojumaan Moparin 440 (7,2 litrainen isolohko), joten pakkohan sitä oli kokeilla Volvon pellin alle! :pomo:



Yllättävän hyvin tuntui mahtuvan, ainoa joka pani hanttiin oli jarrutehostin. Toki pitäisi tehdä tosi tiukat pakosarjat...





727 vaihdelaatikko asettui tunneliin aika justiin, joten sille pitäisi tehdä hieman lisää tilaa.





Noh, korjataan nyt kuitenkin tuo Volvon oma moottori ja laitetaan se paikoilleen. Kasikoneelle on jo paikka varattuna jossain muualla. :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6)
« Vastaus #203 : 19.01.2016, 20:34:07 »
Palataanpa aiheeseen.. Sulanut mäntä oli saanut ruman jäljen sylinteriin ja moottorikoneistamon tuomio oli että täytyy porata.



Kun kerran uudet männät täytyi hankkia, niin ostin sitten kerralla taotut Wisecot. Männät toimitti ahtoja.com, ne on poraukseltaan 96,50mm ja puristussuhteeksi tulee 8,5:1. Männät on tarkoitettu B234F moottoriin joten niissä on venttiilikolot valmiina.





Koneistukset teki Tornion moottorikoneistamo. Porauksen ja hoonauksen lisäksi kiertokanget ja kampiakseli tarkistettiin. Kanget ovat samat H-profiilit mitkä aikaisemmassakin koneessa ja ne oli virheettömät, mutta kampiakselissa oli ykköspytyn kiertokangen laakerikaulalla hiushalkeama, joten se meni romuksi. Naapurilta sattui onneksi löytymään -92 vuosimallin B230 lohkosta joutilas kampura, jonka sain edullisesti ostettua. Koneistaja totesi sen hyväksi joten sille tehtiin vain laakerikaulojen kiillotus.
Koneistaja mittasi että dekkitaso on suora, joten sille ei tehty mitään. Koneen kasauksen halusin tehdä itse.
Tässä kuvassa lohko ennen maalausta. Siihen on juuri naputeltu uudet 40mm vesiblommit paikoilleen. Kannattaa hankkia uudet blommit ennenkuin irrottaa vanhat, noita ei tahdo löytyä ihan joka paikasta! Raaputtelin lohkosta vanhoja maaleja pois mitä lähti ja sitten 1,5 purkkia Mastonin 250 astetta kestävää sprayta päälle. Jää nähtäväksi, kuinka hyvin uusi maali pysyy. ::)





Turbon öljynpaluureiästä hioin dremelillä kynnyksen pois ja tein siihen kierteet. Reiälle juuri sopiva kierre on 3/4" putkikierre (whitworth). Siihen pitää hankkia vielä sopiva letkukara.



Mäntien kanssa ilmeni ongelma. :P Normaalisti kiertokanget keskitetty kangen alapäästä, mutta Volvon matalakitkaisissa B200/230 moottoreissa se ne on keskitetty kangen yläpäästä. Toisin sanoen kanget eivät saa liikkua sivulle päin (kampiakselin pituussuunnassa) kuin joitain millin kymmenyksiä, ja B230:ssä tämä on toteutettu kangen tiukalla sovituksella mäntään.
Ongelma minulla on se, että uusissa Wisecon männissä kiertokangelle jää sivusuuntaista liikkumatilaa yhteensä noin 7mm. Tuossa kuvaa ja videon pätkää.



http://vid964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/WP_20160118_16_41_06_Pro.mp4

Männäntappiin pitää siis tehdä holkit, mutta kuinka leveät? Paljonko pitää jäädä välystä? :o
« Viimeksi muokattu: 19.01.2016, 20:38:23 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vastaus edelliseen viestiini löytyi vihreästä kirjasta. Sopiva kiertokangen sivuttaisvälys kampiakselilla on 0,25-0,45mm.



Kävin teettämässä männäntappiin sopivat holkit Tornion Ykkösvaihteessa. Holkkien leveydeksi 3,25mm ja niiden kanssa kiertokankien yläpäähän jäi sivuttaisvälystä ~0,60mm. Se on hieman enemmän kuin vihreä kirja neuvoo, mutta luultavasti aivan sopiva.. 8)



Wisecon mäntien mukana tuli ohje jonka mukaan männänrenkaiden päittäisvälys pitää viilata viritys-asteen mukaan sopivaksi. Mitä enemmän viritetty moottori, sitä isompi välys. Sarjan mukana tulleissa männänrenkaissa oli sopiva välys vakiomoottorille, mutta arvioin että minun moottori kuuluu ohjeen luokitusten "High performance street/strip" ja "Street moderate turbo/nitrous" välimaastoon. Tällöin ylemmän männänrenkaan päittäisvälys on 0,43-0,48mm ja alemman 0,53mm.



Koska en omista kellosepän käsiä, en yrittänyt viilata männänrenkaita käsipelillä vaan hommasin Us-partsilla tällaisen työkalun. On muuten viimeisen päälle helppokäyttöinen kampe harrastajallekin, pitää vaan olla varovainen kun tämä hioo männänrenkaasta kerralla aika paljon pois. Tahkoamisen jälkeen siistin teräväksi jääneet reunat naisten isolla kynsiviilalla. :-*



Mäntien asennuksessa kompensoin jälleen keskinkertaisia taitoja hyvällä työkalulla. ;D Peltisestä männänrengaspuristimesta ei ole kovin häävit kokemukset joten ostin tällaisen alumiinisen säädettävän asennuskartion:
http://www.summitracing.com/int/parts/sme-90a3700/overview/
Kartio tuli Us-partsin kautta kahden viikon toimitusajalla, ja hinta postikuluineen oli 48€.


« Viimeksi muokattu: 13.02.2016, 03:12:53 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa -Monni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Nooni, sehän on kesällä sitten ajossa  8) Viime kesänä tuli tää auto nähtyä, kun tuli siinä naapurissa pörrättyä  :)

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Joo kyllä tämä nyt tulee ajoon, kaikki osat on hommattu ja enää kasausta vailla. Viime kesän oli pihalla parkissa, nyt toivottavasti enemmän liikenteessä.. :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Äkkiä kun sivua selasin niin katsoin että heeeetkinen.. Moparin venttiilikopat vilahti... M m m miiitää..  :o :D Ehdin jo innostua että nyt on rojekti kohdillaan.. Mutta sitten..  ;D :)

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
 ;D ;D Pakko oli testata kun samassa tilassa lojui joutilaana V8, moottorinosturi ja 240 ilman moottoria. ELK
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Alakerta tuli kasattua loppuun. Kiertokangenlaakereiksi laitoin ACL:t ja runkolaakereiksi Glycot, ne toimitti Janicol Racing. Standardikoossa molemmat.
Tulihan tuota kiertokangen sivuttaisvälystä siltikin aika paljon, vaikka männäntappiin holkit laitoinkin. Reiluhko sivuttaisvälys johtuu siitä, että myös mäntä liikkuu hieman sivuttain. Onneksi välys on kuitenkin niin pieni, ettei kiertokangen sivut pääse raapimaan kampiakselia. Tuossa videota:

http://vid964.photobucket.com/albums/ae129/KarstaMasa/WP_20160218_13_05_31_Pro_VT1.mp4

Vanhasta öljypumpusta oli päässyt metallisiruja läpi ja ne oli naarmuttaneet öljypumpun rattaita. Sitä en enää uskaltanut laittaa paikoilleen joten tilasin KL-racingistä uuden Volvon alkuperäisen 144-loppuisen pumpun. Samalla sieltä tuli kaikki moottorin tiivisteet. On muuten viime kerrasta helpottunut tuo KL:stä tilaaminen, kun ei tarvi enää pyöritellä ulkomaanmaksujen kanssa vaan pystyy tilaamaan suoraan luottokortilla ja paketti tulee lähimpään matkahuoltoon. :)



Kannentiivisteeksi ostin paikallisesta Autoasi-liikkeestä Goetze kansipahvin. Kannenpulteiksi tuli samat KL:n 12.9 pinnapultit jotka on olleet käytössä aikaisemminkin.

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Samppasport  Futurez