Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46

  • 158 Vastauksia
  • 88609 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Volvo 244 Turbo -81 B21ET & M46
« : 08.12.2012, 14:15:15 »
Lainaus
Jokaisella autolla pitää olla tarina takana. Tämän Turbo Volvon tarina on seuraava. En siis tiedä pitääkö paikkaansa, mutta mielenkiintoinen se ainakin on. Vuonna 1981 jokin öljysheikki on ostanut 18 kpl kyseisiä Volvoja henkivartijoilleen. Autoja ei kuitenkaan toimitettu koskaan määrämaahan, koska valtaan nousi nimeltämainitsematon joulukuussa -06 narun jatkoksi laitettu
ukko ja jäädytti ulkomaisia hankintoja. Autot ovat seisseet tullivarastossa 2 vuotta ja Suomalainen autoliike olisi ostanut ne tai osan niistä. Tätä tukee auton rekisteröintipäivä. Auto on muutoskatsastettu 2 kk ko päivästä. Sitä en tiedä mitä sille on silloin tehty, mutta
todennäköisesti auto on kolaroitu ja kilvet vaihdettu.


Laitetaas tämmöinen ketju pystyyn koskien minun 240 Turbon käyttökunnostusta. Ketjussa vilahtelee välissä muitankin olleita ja menneitä autoja. Tavoite olisi siis käyttöentisöidä tämä vastaamaan Turbo+ mallia pienin muutoksin.

240 Turbo "TUA"

Auton mallimerkintä
Volvo 244 TURBO

Moottori
B21ET+IC

Vaihteisto
M46

Vuosimalli
1981 (rek. 14.9.1983)

Hankittu
29.7.2013

Väri ja sisuta
148 Seneca red metallic/Wine red metallic
4790 Helmen hopea

Varusteet
  • llmastointi (ei toimi)
  • kattoluukku
  • sumuvalot (ei kiinni)
  • käännettävä vetokoukku (poistetaan)
  • Virgo-vanteet kesä/talvi

Viritykset
  • Alkuperäinen coolerisarja
  • 2,5" Pakoputkisto yhdellä pöntöllä
  • D-nokka-akseli
  • Bleed Valve (säädetty 0,9bar)



Tehot
Entinen omistaja Puavo käytti autoa penkissä 9.5 2009 Espoossa Debilillä. Autossa oli silloin vielä alkuperäinen nokka-akseli (T).
151,8kW ~ 206hv @ 4800rpm
358Nm @ 2300rpm
0,9 bar
Dyno-käyrä



Kuvia

Viimeksi kun oli ajossa:















Alkuperäisestä tekstirungosta ja autosta kiitokset Puavolle!
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 23:18:45 kirjoittanut Kalamies »

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #1 : 31.08.2013, 17:07:58 »
Kohta pääsee jotain oikeasti tekemäänkin.  :)



Tulokkaastakin lisätty alotusviestiin juttua. Ei viittinyt  turhaan tehdä sille omaa topiccia.


Auto saattaa olla jollekkin tuttu?  ;)


Listataan tähän nopeesti mitä sille on tehty mun aikana:

Merkki liimattu


Turhaa johtoa poistettu


Kuskinpenkki korjattu


Huohotus tehty oikein, oikanlaiset matot heitetty kiinni, soitin asennettu, säädetty ja hipoiltu.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 23:19:21 kirjoittanut Kalamies »

Poissa HIGHEND

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • Pappavolvoilua. Ja muita mukavia lötköttimiä.
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #2 : 31.08.2013, 17:56:04 »
Mä en vaan tajua miten sä saat noista p**koosta penkeistä väännettyä uudenveroisia. Asiaa.
S80 2.4D & 240 B200E
Lisäksi kaiken maailman pönttöä ja päristintä

Poissa PaavoB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #3 : 31.08.2013, 18:08:22 »
Pakko udella että mistä tuo TUA-800 kuvissa näkyvä myyrä-avaimenperä on hommattu?!  ;D Taitaa itsellä olla se "myyrän auto" jakso vaikuttanut aikalailla uravalintaan  :2funny: Käteenkin tatuoituna myyrä sinisine haalareineen nojaamassa sytytystulppaan!  :D
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta.

"Se voi olla taikka sitten ei."

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #4 : 02.09.2013, 02:21:28 »
Heh, ny tässäki topicissa tapahtuu :) :P

PS:
Meijän pitäs katella/mietii vissii joku päivä noit joitain miun "ylimääräsii" osii jos keksit niille omissa rojekteis käyttöö.
Jtn saap ilmatteekskin...
Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #5 : 11.09.2013, 21:53:46 »
Kiitokset. Risoja penkkejä on pakko kunnostaa kun uusiinkaan ei ole varaa. Myyrä on tarttunut Prahasta mukaan joskus aikoinaan, eli "ehtaa" kamaa siis.  :) Ja itse asiaan:

Tämmöset paketit on aina kivoja, vaikka ei iso loota olekkaan. Kiitokset käyttäjälle T-Gul


Kyseessähän on maskiin tuleva Turbo -merkki joka pitäisi asennella tuon GLT:n tilalle.  S* Farmariin on "tilattu" samanlainen kunhan se joskus lähtee matkaan.


Ei vaan minkäänlaista käsitystä mihin tuon nyt laitan. Vaihtoehtona olis pistää nykyseen maskiin ehjä ristikko ja merkki siihen tai sitten vaan tuohon nykyseen missä reikä? Lohkolämppärin joutuu autoon uusimaan ja pikkuinen pistoke silpotussa maskissa voisi olla aika karu? Pitää siis varmaan askarrella pistoke muualle ja kunnostaa maski. Pitää miettiä.

Auto tuli myös pikasesti vahattua miittiä varten, jos vaikka Warkka haluaisi kiesiä siellä ulkoiluttaa. Mätänetistä hain myös uudet pyöränlaakerit eteen ja niille pitäisi vielä etsiä motivaatiota tai asentaja. Sitten enää valojen säätö, hammastanko ja päästölappu... Ehkä se joskus leimataan.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #6 : 16.09.2013, 16:57:07 »
Merkki asettui silpottuun maskiin ja autoa käytiin näyttämässä miitissäkin. Reissu meni ihan ok, vaikka tuota linttaa joutuikin hetken sahaamaan käyntiin. :D

Tosiaan Warkalta hain muutama viikko takaperin alkup. panhardin jossa oli tuoreet puslat. Jotainhan sille piti keksiä, joten löin sen kappaleiksi ja pimppailin.









Pohjamaaleissa se siellä kuivuu. En tiedä tuliko hyvä, mutta jotain piti näpertää ajankuluksi.


Farmariin tuli myös haettua projektilohko, mutta siinä nyt ei mitään ihmeellistä ole edes kuvattavaksi. Ainut hauska yksityiskohta on amazonin puolikas jossa kone oli kiinni. Pitänee pistää pellit kierrätykseen ja etuakselisto myyntiin.

Kaverin kautta tuli myös laitettua tarjousta yhdestä Volvosta. Jos hyvä tuuri käy (halpa ja ehjä), niin saadaan taas uusia leluja.  ::)
« Viimeksi muokattu: 16.09.2013, 17:01:44 kirjoittanut Kalamies »

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #7 : 16.09.2013, 18:23:16 »
Jokos syy käyntiinlähtöongelmiin paljastui? 

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #8 : 16.09.2013, 19:16:48 »
Rikkinäistä takaiskua ja surkeaa akkua veikkaisin. Voi toki olla henkimaailmankin juttuja, mutta noi menee ainakin vaihtoon aluksi. Takaisku löytyis jo valmiiksi, mutta aattelin jos tuonne sujauttais samalla keikkaa Bilteeman "044" pumpun. :idiot2: Yks mahis olis vuotava huohotus jonka takia määränjakajalle asti ei kulje alipaine, mutta tähän en usko kun vanhalla huohotuksella samaa vikaa. Bensapaineet nyt alkuun ainakin selville niin saadaan osviittaa.

Muutenkin autossa on "tyhjäkäyntipiirin" toiminta on vähän hämärää. Aattelin että otan ton ilmastoinnin solenoidi venttiilin ainakin pois tuolta olemasta, kun koko kylmäkone ei edes rokkaa atm. Tyhjäkäynti seilaa auton mielialan mukaan 700 +-250rpm. 900rpm se on nyt säädetty, mutta on milloin mitäkin. Liekö sitten lisäilmaluisti elää omiaan?


Taitaa lopuksi mennä niin, että autosta pitää koko konehuone melkeen leväyttää talvella.  :D Vaihtoon samalla keikkaa remmi, sytkävermeet, kiilahihnat, laturin johtosarja, ahtoputket, paisari, venttiilikoppa, imusarjan tiivisteet. ym. Semmonen suurhuolto jos vaikka sais niitä varmoja kilometrejä. Ei siinä mitään sahata autoa harrastajat ympärillä tulille, mutta julkisilla paikoilla voi vähän hävettää.

Paikalla JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #9 : 16.09.2013, 21:06:06 »
Rikkinäistä takaiskua...

Kovin tuttu ominaisuus jo siltä ajalta kuin se oli mulla. Kaasu pohjassa vaan starttaa sitä noin 30 s kyllä se aina lähti tulille. Ei voi olla huono akku, jos jaksaa tuon ajan startata.
Tätä ominaisuutta eri ollut muistaakseni kylmällä koneella. Ainoastaan, kun se oli seisonut hetken. Esimerkiksi miitin verran.
K-jetin ominaisuus kun on, että suuttimilla pitää olla tietty paine, jotta ne aukeavat. Olikohan se 3.6 bar.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #10 : 16.09.2013, 21:08:47 »
Vähän pieni toi panhardin säätökierre.

Lisäilmaluisti on aika hidas kaveri, se ei saa tyhjäkäyntiä humppaamaan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #11 : 16.09.2013, 21:29:06 »
Joo-o. Juhan kuvaus sopii autoon melkolailla täydellisesti. Melkeen tekisi mieli pistää bensapumpulle "pakkosyöttö", mutta autosta on lähtenyt senverta puuhapiuhaa ettei uutta ainakaan tee mieli vetää. Tässä on aika paljonkin ominaisuuksia jo vuosien takaa... Esimerkiksi kaasuvaijeri on ollut sähköteipillä kasassa viimeiset 6-vuotta.  :D


Panhardin kierteestä tuli tosiaan vain M12, kun joku oli "unohtanut" M14 tapit taskuunsa.  :( Tehtiin kyllä prässillä strategisia mittailuja, mutta saa nähdä löytääkö koko kapistus edes ikinä autoon asti.

Tosiaan luistilla menee se ~viitisen minuuttia aukeamiseen. Epäilys on sille ilmastoinnin kökötykselle aika suuri. Koko laitos on muutenkin tuettu nippusiteellä imusarjaan. Pitää ottaa siltä virta ainakin pois näin alkuun.

[Mutu] Voisiko olla mahdollista että auton surkea latausjännite aiheuttaisi sen ettei pumppu jaksaisi työntää kamaa tyhjäkäynnillä? Tällönhän se käynti laskisi? [/Mutu]

Poissa warkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 409
  • Ei mihinkää!!
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #12 : 19.09.2013, 13:37:49 »
Itsellä jos pelottais tuo panhardin kierteistapin ohkasuus, niin autoon alle vaan.
Sitten vaan kaarista renkaisiin mittailuja auto kuormattuna ja ilman kuormaa.
Vähän siinä ajelis/työntelis metrin jos toisenkin edestakasin kokeillessa miten asettuu ja taas mitaten.
Sopivan säädön löydyttyä hitsais kierteet jumiin ???

Noh itsellähän on se ipd:n säädettävä polypuslilla  ;)


Volvo 245 gl b200k(b200et)maxxecu v1 -89vm.ikuinen harrasteproju.
On tää some kyllä yks ja hankala paikka tulla eriäviä mielipiteitä omaavien kanssa toimeen/välttää niitä mielipiteitä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #13 : 11.10.2013, 19:30:28 »
Mielellään olis tohon tekassu edes M14 kierteen, mutta koko koulussa ei ollut ensimmäistäkään tappia siihen hommaan...  :idiot2: Jos jollain on IPD läinen, niin mitatkaa siitä kierteen halkaisija.

Eräs päivä tutkittiin tyhjäkäyntiin vaikuttavia imuvuotoja Bräkkärillä ja turbolle menevästä silarista tuntui vuotavan. Nappasin sen irti ja laitoin IC:ltä paremman tilalle. Tuota hieman lyhensin ja laitoin IC:lle



Ei kumma jos ei ihan korrektisti pelaa? Tämän jälkeen säädin tyhjäkäynnin taas 900rpm ja katotaan miten laitos käyttäytyy. Tuntus että kun viisari on noussut sen 1/4 niin käynti tippuu sinne 750rpm hujakoille josta taas nousee takaisin 900, ellei jopa yli. Pitää jatkaa tutkintoja.



Aikasemmin tuli huomattua pieni metallinen sirinä joutokäynnillä ja ahdinta epäiltiin väljäksi. Tänään kun purin lämminpuolen ahtoputket ne oli täysin öljyn kyllästämät. Siinä sitten tuumin, että se on nyt kausi pulkassa, mutta ahdin onkin ehyt ja öljy tulee huohottimesta. Kone on siis väljähkö. Pitää viellä tuo metallinen sirinä selvittää. Isäntä epäili vesipumppua ja sitä ei olekkaan vaihdettu ties milloin. Tartteis koko jakopää duunata talvella, niin ei sitten tarvi murehtia onko tehty vai ei.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen Turbokerho: TUA & 245
« Vastaus #14 : 26.10.2013, 21:39:10 »
Mjotorsport sano pojat toisilleen, kun helvetin moisen pamauksen saattelemana koko TUA:n taka-akseli oli parisen senttiä vikapaikassa. Nitkuteltiin auto kotio ja todettiin, että tais tämä "kausi" olla pulkassa. Siinä sitten illemmalla työnneltiin TUA talliin ja katottiin mitä saatin särki.

Näky oli varsin mielenkiintoinen takarenkaita irroittaessa:



Tuli sitten mieleen, että vois nappasta koko akselin pois ja kasailla ehostettuna takasin. Samalla tuli kuitenkin todettua, että onhan tuo hemmetin mätä koppi.  :-\  Saas nähdä mitä tulee tehtyä vai tuleeko mitään...

Tähän jäätiin:
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015, 23:28:29 kirjoittanut Kalamies »

 

Elekma  Autoracing