Elekma  Autoracing

Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset

  • 12 Vastauksia
  • 6512 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« : 18.10.2015, 02:14:18 »
Tervepä taas tänne!

Mulla oli joku aika sitten tällästä puuhaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49994.0

Mutta vaihdoinkin ne asialliseen Volvo- merkkiseen pirssiin vuosmalli 69. Tuli hyvä vastaan ja aattelin että pääsen helpommalla kun hommaan tälläsen.

Auto käy nätisti ja on ajokuntonen, tosin jarruton tällä hetkellä. Kässärillä olen pysäytellyt autoa mitä sillä tossa pihassa innoissani eilen eteentakas suhailin.

Mätävikaa löytyy, mutta kaimma ne siittä korjattua saa. Helmat ja kaaret on vähän puhki ja toinen etulokari täytyy vaihtaa. Ovessakin on joku ihme lommo mikä vaatii vähän käsittelyä.

Mutta, koneen kyljessä luki B20 ja laatikkona on joku nelivaihteinen loota missä hervoton vaihdekeppi. Meinas sammua liikkeellelähdössä aina, varmaan joku pyörä vähän jumittelee. REnkainakin tässä oli jotkut ajomukavuuden ja turvallisuuden takaavat isot pinnotetut ristikudosnastarenkaat :o

Konetta en varmaan ala heti repimään auki ja irti kun se kerta niin nätisti kävi, ehkä tuplakaasarit voin pistää jos niistä tossa koneessa on yhtä iso apu mitä noissa SAabin H-mosissa. Mulla olis kaksi 1 4/8 tuuman SUta odottelemassa tyhjänpanttina. Vai saako nokka-akselin vaihdettua koneen ollessa paikallaan? Mikäköhän nokka tossa mun koneessa todennäkösesti on? Onko näissä jotain erilaisia kansia ollut tehtaalta tullessaan?

Mutta mitä parannuksia tämmäseen alustaan kanattaa tehdä? Lisävakaajia, negatiivista pystykallistumaa, ulosjoustojen rajotuksia?

Entäs jarrut, tossa kun ei edessä ole satuloita paikallaan laisinkaan niin olisi nyt heti parempi päivittää parempiin jos jotkut paremmat tonne suoraan menisi. Pääsylkkäkin tuolta puuttuu, täytyy sellanenkin jostain hommata.

Perävälitys oli joku 4.3 tai vastaavaa kun mittasin. On ainakin tiheä :D

Mutta ihan ekana tarttisi saada toi auto papereihin. Mitenköhän se mahtaa onnistua? Pitääkö tuolta TRafilta pyytää jotain kantakortteja vai kelpaako että menen konttorille ja sanon että tämä auto on ollut mulla nyt 10 vuotta ja haluisin paperit?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #1 : 22.10.2015, 23:16:48 »
Nokkaa ei saa vaihdettua kone paikallaan, todennäköisesti siinä on A nokka jos on yhdellä strömpällä. Kansissa ei vallan mahdottomia eroja ole, loppupään koneissa 44mm imuventtiili kun alkupäässä on 42mm. Jos on orkkispata niin pienemmällä ventttiilillä. Pakosarja kannattanee vaihtaa aika alkupäässä virittelyä.

Alustassa ei nyt oikeastaan muuta ihmeellistä mutta etupäässä ylätukivarren kiinnityksiä etupalkin puolelta kannattaisi ehkä vähän pudottaa. Vakiona käyttäytyy hieman nurinkurisesti tuo camber sisäänjoustossa.

Vakio perä on 4,1:1 ja farkun perässä 4,3:1. Etujarrut kannattaa vaihtaa jäähdytettyihin.

Toki paljon sanelee mihin käyttöön autoa laittaa...
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015, 23:18:47 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #2 : 29.10.2015, 23:45:47 »
Tollaseen ruopimiseen ja kadulle toi auto tulisi, eli pitäisi saada leimasta läpi. Ei tosin tartte olla mikään ajettavin, käyttöautoksi tuskin tulee. Nyt kun tuossa ei noita satuloita tosiaan ole edessä ollenkaan ja jos meinaa jarrut päivittää jäähdytetyiksi, minkä auton satulat sinne kannattaa pistää jos tahtoo tehokkaimmat jarrut? Pääsylinteriäkään ei ole, joten mikä pääsylinteri sinne kannattaa pistää? Mielessä olisi 240 Volvon satulat, sekä 240 volvon pääsylinteri. Sopiiko 940 Vokken jarrut suoraan tai pienellä laitolla?

Paperihommat etenee, sain tilattua kansallisarkistosta tietoa tosta autosta ja tänään tuli postiin. Papereissa omistaja on autoliike ja käyttö myyntivarastossa. Kiinnostavinta on se, että koko autoliikettä ei enää ole.

Täytyy kysellä TRafilta että mites nyt

Mikä tossa nopeusmittarissa on ton punasen nippelin tarkotus mitä voi vetää tossa edestakasin?
« Viimeksi muokattu: 30.10.2015, 01:31:42 kirjoittanut MorrisRacingTeam »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #3 : 01.11.2015, 19:02:59 »
940 ja yleensäkin uudempien kanssa joutuu enemmän sovittelemaan kun ovat kelluvalla satulalla.240 taisi olla vielä kiinteä satula, saattaa sopia aika suoraankin, ehkä...

Se punainen nippeli on vaan sellainen apuviisari jolle en mitään järkevää tarkoitusta keksinyt.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #4 : 09.11.2015, 16:55:04 »
Se punanen nippeli matomittarissa on sitä varten että lukema on helpompi katsoa. 240 Satuloita varten pitää muistaakseni tehdä adapterit mutta jostaki luin että 164 jäähytetyt pitäs olla bolt on.
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #5 : 24.11.2015, 19:58:26 »
Nonniin ajoin volvon eilen talliin sisään (käy kolmella, mitä ihmettä), ja tänään kattoin vähän mitä osia mun tarttee hommata tohon autoon:

-Jarrusatulat eteen molemmin puolin ja ne jäähdytetyt levyt ja samalla laakerit sinne levyn sisään
-apusimpukka oli ihan perseestä joten se täytyy vaihtaa, tai se hela sinne
-toinen takajarrusatula puuttuu
-oik. takakaari+helmakotelon sivutakaosa on kadonnut
-vas. takakaari on myös huono
-pääsylinteri puuttuu jarruilta
-takaluukusta hävinnyt varapyöräkotelosta pohja


Kattoin tota ohjausvivustoa ja kuuluuko ton pitkän tagon missä nivelet molemmissa päissä olla sellanen käyrä banaanin mallinen? Näytti oudolta

Mun tarvii kattoa mikä tota konetta vaivaa, miksi käy kolmella. Katon että tuleeko kipinää ja onko puristuksia. Voi olla männänrengaskin poikki. Öljyt ainakin haisee aika rehvakkaasti bensalle vaikka edellinen omistaja kehu juuri vaihtaneensa ne.

Papereihin saaminen on hiukan edistynyt, katsastaja halusi jonkunsortin selvityksen missä auto on ollut.

Saako ton ohjauksen nopeutta jotenkin nopeutettua? Tietysti noita välityksiä voi pistää rattiputken väliin muttei taida olla laillista?

Mun täytyy vielä varmistaa toi 164 satuloiden sopivuus, täytyy kyästä tolta veteraanipalstalta josko siellä joku tietäisi varmaksi
« Viimeksi muokattu: 24.11.2015, 20:34:10 kirjoittanut MorrisRacingTeam »

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #6 : 24.11.2015, 22:57:50 »

Kattoin tota ohjausvivustoa ja kuuluuko ton pitkän tagon missä nivelet molemmissa päissä olla sellanen käyrä banaanin mallinen? Näytti oudolta

Mun tarvii kattoa mikä tota konetta vaivaa, miksi käy kolmella. Katon että tuleeko kipinää ja onko puristuksia. Voi olla männänrengaskin poikki. Öljyt ainakin haisee aika rehvakkaasti bensalle vaikka edellinen omistaja kehu juuri vaihtaneensa ne.

Papereihin saaminen on hiukan edistynyt, katsastaja halusi jonkunsortin selvityksen missä auto on ollut.

Saako ton ohjauksen nopeutta jotenkin nopeutettua? Tietysti noita välityksiä voi pistää rattiputken väliin muttei taida olla laillista?

Mun täytyy vielä varmistaa toi 164 satuloiden sopivuus, täytyy kyästä tolta veteraanipalstalta josko siellä joku tietäisi varmaksi

Välitangon ei kuulu olla banaani. Ohjauksen nopeutin on helpoin, tehostettu simpukka se laillinen.

Papereihin pitää muistaakseni olla kymmenen vuoden omistushistoria tiedossa eikä saa olla ristiriitoja trafin arkistojen kanssa.

Kolmella käymiseen useampi vaihtoehto, tulpan vika se helpoin ja palasina oleva mäntä pahin...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #7 : 24.11.2015, 23:26:13 »
Papereihin pitää muistaakseni olla kymmenen vuoden omistushistoria tiedossa eikä saa olla ristiriitoja trafin arkistojen kanssa.
Viisi vuotta on raja ollut muutaman vuoden ajan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1395
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #8 : 25.11.2015, 16:45:20 »
Viisi vuotta on raja ollut muutaman vuoden ajan.

Kiitos oikaisusta, ei ole tarvinnut koskaan noita pykäliä käytäntöön asti toteuttaa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #9 : 25.11.2015, 17:41:41 »
Nonniin ajoin volvon eilen talliin sisään (käy kolmella, mitä ihmettä), ja tänään kattoin vähän mitä osia mun tarttee hommata tohon autoon:

-Jarrusatulat eteen molemmin puolin ja ne jäähdytetyt levyt ja samalla laakerit sinne levyn sisään
-apusimpukka oli ihan perseestä joten se täytyy vaihtaa, tai se hela sinne
-toinen takajarrusatula puuttuu
-oik. takakaari+helmakotelon sivutakaosa on kadonnut
-vas. takakaari on myös huono
-pääsylinteri puuttuu jarruilta
-takaluukusta hävinnyt varapyöräkotelosta pohja


Kattoin tota ohjausvivustoa ja kuuluuko ton pitkän tagon missä nivelet molemmissa päissä olla sellanen käyrä banaanin mallinen? Näytti oudolta

Mun tarvii kattoa mikä tota konetta vaivaa, miksi käy kolmella. Katon että tuleeko kipinää ja onko puristuksia. Voi olla männänrengaskin poikki. Öljyt ainakin haisee aika rehvakkaasti bensalle vaikka edellinen omistaja kehu juuri vaihtaneensa ne.

Papereihin saaminen on hiukan edistynyt, katsastaja halusi jonkunsortin selvityksen missä auto on ollut.

Saako ton ohjauksen nopeutta jotenkin nopeutettua? Tietysti noita välityksiä voi pistää rattiputken väliin muttei taida olla laillista?

Mun täytyy vielä varmistaa toi 164 satuloiden sopivuus, täytyy kyästä tolta veteraanipalstalta josko siellä joku tietäisi varmaksi

164 satula menevät heittämällä, mutta ovat kalliit ja vaikeat löytää. Samoja satuloita on käytetty myös 140-sarjassa. Ohje 240:n satuloiden sovitukseen:

Satulaa tai levyä lähemmäksi toisiaan n 3 mm ja satulan pultinreiät 1/2" pultille sopivaksi. 240 ja 140 sarjassa on eri jenga jarruputkissa joten siinä on vähän lisää wirittelyä

Pääsylkkä käy 240:stä melkein bolt on, putket vaan lähti eri paikoista. Takasatulaa ei taida saada uutena enää mistään, ellei sovella 200-sarjan osasta.

Ruiskukoneisissa on paremmin virtaava pakosarja ja -putki. Voi kyllä olla helpompi löytää ihan peltipakosarja tänä päivänä ja tehdä putki metritavarasta.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #10 : 25.11.2015, 21:08:16 »
5 vuotta konttorillakin sanoi että pitäs olla tiedossa omistajat, toisella konttorilla vaativat täydellistä omistajaketjua...

Varmaan sitten noi 240 satulat helpommat. Mites meneekö sitten 240 volvon jäähdytetyt levytkin? Oliko 240 volvossa vielä toi systeemi että laakerit on levyn sisässä?

Ei tartte sylkkien olla uusia, ihan hyviä saa kun uittaa sitruunahapossa ja laittaa korjaussarjan siihen ja kasaa reilulla jarrurasvalla.

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #11 : 25.11.2015, 21:57:08 »
Ohje on nimenomaan 240:n laikoille, tuolta kaivettu:

www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10248.0
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa MorrisRacingTeam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 140 budjettiviritykset ja parannukset
« Vastaus #12 : 26.11.2015, 22:47:06 »
Kattos niinpä onkin.

Ei sitten muuta kun 240 levyjä ja satuloita hommaamaan 8)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron