Proturbo  Autodiagnoosi

Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus

  • 16 Vastauksia
  • 7164 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« : 05.10.2015, 14:38:40 »
V70 -01 2,5D johon asennettu joku eberspächer. Eberin omalla kellolla käyttö, joten ei ole Volvon omassa järjestelmässä. Ilmastoinnin ollessa automatiikalla ainakin puhallin huutaa täysillä(söi varttissa akun liki tyhjäks).
Oma mekaanikko kertoi että sille olis jokin säätö mahdollisuus, joku mötikkä puhaltimen läheisyydessä.

Jollakin tietoa/kokemusta moisesta mahdollisuudesta?

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6849
  • Kaikkee sitä...
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #1 : 05.10.2015, 15:17:01 »
Onkohan siellä IPCU-rele?

http://www.autotarvike.fi/eberspacher-ipcu-rele.html

Jos on niin onko säädöt pielessä tai rele rikki?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #2 : 05.10.2015, 17:11:58 »
Onkohan siellä IPCU-rele?

http://www.autotarvike.fi/eberspacher-ipcu-rele.html

Jos on niin onko säädöt pielessä tai rele rikki?
Tuo on varmaankin se mistä mekaanikko puhui. Tutkitaan löytyskö.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #3 : 05.10.2015, 20:22:52 »
Itsellä juuri sama asia melkein viereisessä aiheessa..  ::)

Juuri asensin IPCU releen puhaltimen viereen. Eberin mustapuna johto fg+ nastaan, maajohto vastapuolelle. Puhaltimen sininen johto poikki ja siihen kytketään A ja E nastat. A moottorille menevä ja E ipcu:lle saapuva signaali ilm.ohjainlaitteelta. Keskimmäinen 15 nasta jää tyhjäksi.
Omassa viestissäni juuri kyselin että tietääkö kukaan oikeita asetuksia siihen ipcuun. Eipä tunnu tietävän, joten heitin siihen arveluna monessa volvossa olevat(60%,400hz,10v,low). Puhallin kyllä pyörii mutta liian kovalla, joten täytyy yrittää huomenna keritä mittaamaan "oskulla" mitä käppyrää volvon signaali tuottaa.
Mikähän olisi sopiva puhallusnopeus, noin niinkuin vaik säätönapin ledien määrällä mitattuna?
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #4 : 05.10.2015, 20:27:33 »
Sen veran äsken kattelin että kyllä siellä IPSU boxi taitaa olla. Tietäs vaan minkä näkönen.   :D
Sininen johto on kuitenkin katkaistu ja siis käytössä. Se oli helppo nähdä.

Tuolla puhallin nopeudella mikä mulla on niin akun jännite putoo alle 12v. Eli kyllä on 2 vuotta vanha akkukin jo aika moron.  :-\

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #5 : 05.10.2015, 20:42:33 »

Vanhemmissa autoissa oli portaittainen puhaltimen nopeuden säätö, joka nopeudelle oma johtonsa, jos haluaa laittaa niin hitaimpaan.
 uudemmissa ?
Eberiltä tuleva puhaltimen piuha kannattaa ottaa kokonaan irti tai jättää asentamatta , puhaltimennopeus säätö toimii sitten kun laittaa auton käyntiin. Kone lämpenee nopeammin ja akku kestää paremmin.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6849
  • Kaikkee sitä...
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #6 : 05.10.2015, 20:48:48 »
Mulla aikasemmissa autoissa pyöri puhallin joko pienimmällä tai kakkosnopeudella...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #7 : 05.10.2015, 20:52:06 »
Joissain vanhemmissa boxeissa on kuulemma potentiometri millä saa nopeuden säädettyä. Uudemmissa ohjelmoitava. Kivahan se olis kun sisällekkin puhaltaa vaikka auton tallista otankin yleensä, tosin kylmästä. Mutta ei tarvi laseja sulatella.
Joku konsti pitää kyllä keksiä ettei aina ole pelkoo että akku tyhjä.

Mulla aikasemmissa autoissa pyöri puhallin joko pienimmällä tai kakkosnopeudella...
Kyllä toi on kovemmalla kun letti lepattaa. Edellisessä oli kakkosnopeus, 9satkussa oli ykkösnopeus valjastettu siihen käyttöön.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6849
  • Kaikkee sitä...
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #8 : 05.10.2015, 20:52:14 »
Eberiltä tuleva puhaltimen piuha kannattaa ottaa kokonaan irti tai jättää asentamatta , puhaltimennopeus säätö toimii sitten kun laittaa auton käyntiin. Kone lämpenee nopeammin ja akku kestää paremmin.

Eberi ohjaa mun ymmärtääkseni sisäpuhaltimen päälle vasta kun jäähdytysvesi on riittävän lämmintä.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #9 : 05.10.2015, 20:53:30 »
Eberi ohjaa mun ymmärtääkseni sisäpuhaltimen päälle vasta kun jäähdytysvesi on riittävän lämmintä.
Mulla lähtee pyöriin kun eberi on ihan hetken käyny. Periaatteessa heti kun kunnolla syttyny.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6849
  • Kaikkee sitä...
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #10 : 05.10.2015, 20:54:15 »
Kyllä toi on kovemmalla kun letti lepattaa. Edellisessä oli kakkosnopeus, 9satkussa oli ykkösnopeus valjastettu siihen käyttöön.

Sitä mä just meinasin että pienikin puhallus riittää sulattamaan klasit. (jos tarvetta)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6849
  • Kaikkee sitä...
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #11 : 05.10.2015, 20:55:25 »
Mulla lähtee pyöriin kun eberi on ihan hetken käyny. Periaatteessa heti kun kunnolla syttyny.

Bemarissa pyöri vasta 5...10 min päästä, riippuen pakkasesta.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #12 : 05.10.2015, 20:58:10 »
Sitä mä just meinasin että pienikin puhallus riittää sulattamaan klasit. (jos tarvetta)
Tässä taauksessa ei suosita kakkostakaan.  :D

Bemarissa pyöri vasta 5...10 min päästä, riippuen pakkasesta.
Joku 5 min olis jees.

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #13 : 05.10.2015, 22:34:50 »
Kokeilkaapa 100%, 15000hz, 2,4V ja high
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Eberspächer ja sisätilan puhallinnopeus
« Vastaus #14 : 05.10.2015, 23:56:07 »
Kivahan se olis kun sisällekkin puhaltaa vaikka auton tallista otankin yleensä, tosin kylmästä. Mutta ei tarvi laseja sulatella.
Joku konsti pitää kyllä keksiä ettei aina ole pelkoo että akku tyhjä.
Kyllä toi on kovemmalla kun letti lepattaa. Edellisessä oli kakkosnopeus, 9satkussa oli ykkösnopeus valjastettu siihen käyttöön.

Ei kyllä voi tallissa käyttää polttoainelämmitintä

 

Carcom Oy  Ateho