Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 740 Ruumisvankkurista lauluauto + muuta tekemistä

  • 103 Vastauksia
  • 42231 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #30 : 28.07.2015, 06:25:22 »
Voihan siinä jakopäässä pihistää ja arvailla onko rullien laakerit kunnossa kun purkaa sen. Pelkkä hihnakin maksoi erillään muistaakseni yli 50e Volvolla. Tasapainoakselien hihnaa ei omassa koskaan ollutkaan paikallaan. Öljypumpun hihnapyörä syytä päivittää uudemman malliseksi jos ei jo ole ja pultti vaihtaa siihen joka tapauksessa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #31 : 30.07.2015, 22:39:40 »
Voihan siinä jakopäässä pihistää ja arvailla onko rullien laakerit kunnossa kun purkaa sen. Pelkkä hihnakin maksoi erillään muistaakseni yli 50e Volvolla. Tasapainoakselien hihnaa ei omassa koskaan ollutkaan paikallaan. Öljypumpun hihnapyörä syytä päivittää uudemman malliseksi jos ei jo ole ja pultti vaihtaa siihen joka tapauksessa.

Joo, muistelinki että se öljypumpun pultti piti vaihtaa, sitä ei varmaan tietysti saa mistään motonetistä... Huomenna ois tarkotus vaihtaa nokat mutta voi olla että hihna jää vielä vaihtamatta, 273tkm/2013 on vaihettu hihna ja autolla nyt rulluuteltu 287tkm ja vuos on 2015, ei varmaan vielä vaihdon tarpeessa, eikö noilla ainakin 70 tonnia / 5v pitäs pystyä ajamaan?



Lisä mitsku kotelo alkaa olee aikas huva, eli peltihän toimi vaan muottina ja loppu onkin lasikuitua ja kittiä. Nyt vaan pitäis keksiä jostain öljynpainemittari jonka anturi käy vakion tilalle ja laittaa öljypaine tuohon mittari telineeseen kiinni kans.

Miten noiden seosten pitäis käyttäytyä, täys kaasuvedolla 0.9bar ahdoilla seos näyttää siinä optimaalin ja rich välissä olevan, ei siis ainakaan laihalla pitäis käydä, tosin en tiedä voiko tohon kapeakaistaan  yhtään luottaa.

Niin ja aika hauska juttu, alunperin laitoin ton mittarin kiinni ja se näytti laihaa koko ajan vaikka kaasutteli jne, ei värähtänykkään mittari, no otin yleismittarin ja aloin mittaamaan suoraan lambdan signaalia, no eihän se antanu mitään signaalia -> lambda vaihtoon ja heti alko rokkaamaan mittarikin, öö miten toi auto on toiminu ihan täydellisesti eikä oo lambda valo syttyilly tai mitään jossei se oo toiminu ollenkaan... Ota noista nyt selvää. Niin ja ei antanu vikakoodejakaan.

Huomenna nokkajumppaa, toivottavasti niillä nyt tulee sitä toivottua voemanpaskaa edes vähän, luulis melkein 3mm isommilla nostoilla olevien nokkien vaihto jotain tekevän...

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #32 : 31.07.2015, 18:26:52 »
Nyt tarvis apua......



Kysymys A

Tuolta vissiin puuttuu nyt se tasapaino akselin hihna? Siis eikö sillä oikeesti oo mitään tärkeetä pyöritettävää vai onko vaan tasapaino akselin takia?

Kysymys B

Onko tuo oikeen puolimmainen vajaa hampainen hihnapyörä nyt se öljypumpun pyörä? Onko tossa nyt se parempi vai huonompi pyörä? Mistä tommosen pultin saa sitten, tuskin ainakaan motonet?

Kysymys C

Miten toi automaatti kiristin nollataan/löysätään??

Jos öljypumppu on tuolla puolen konetta niin mikä ihme mahtaa sit olla siel ahtimen puolella mistä lähtee ainakin 2 putkea??



Meinaan tuota pulikkaa josta noi putket lähtee, siihenkin kuuluis joku anturi mutta siitä on piuhapaikat katki...? Liittyykö ilmastointiin jotenkin?

Muuten kaikki luojan kiitos mennyt vielä ihan putkeen eikä oo hajonnut mitään eikä katkennu pultteja  :hello:
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #33 : 01.08.2015, 00:40:57 »
Mjoo C kysymykseen löytypi jo vastaus eli hitsaasti puristamalla kasaan ja sillein.

Edelleen on auki että millanen pultti tohon öljypumpulle pitää nyt sit laittaa ja onks toi se uudempi hihnapyörä?

Jotain sain vielä iltaa kohden tehtyäkin  ;D



Nokat sain purkastua pois ja kyllä, uusissa nokissa on jo ihan silmin nähtä ero nostossa  S*



Välikannen purkasin kans pois ja pesin sen myrkyillä ja painepesurilla jonka jälkeen kuivaus paineilmalla ja öljyt liukupinnoille perään.



Pesin ahtoputket ja letkut ja hiosin ja maalasin metallihohdolla, tosin lakka puuttuu vielä joten väri ei pääse vielä oikeuksiinsa. Samalla värillä tuli maalattua myös kampuran hihnapyörä. Vielä pienenä lisätuuninkina ajattelin leikata jakopään suojakopasta niiden hihnapyörien kohalta palan pois ja liimata/kiinnittää muuten läpinäkyvää pleksiä siihen palan, pystyy katella siitä sitten noita hienon värisiä hihnapyöriä ja muutenkin jakopään tilannetta.

Huomenna haen uuden alucoolerin sen perus kiinakennon, uuden jakohihnan ja uuden pultin tohon öljypumpulle jos löydän. Niin ja en sit tajunnu hommata uusia o renkaita siihen välikannen väliin missä on ne tulpanreikien läpiviennit, lienee semmoset löytyy motonet tai jostain tiivisteliikkeestä kun ottaa mallit mukaan.

Eli huomenissa kantta kasaan ja uutta cooleria kiinni, samalla käyn ostamassa ainakin sen bensalastun. Lienee ahdot 1 bar ja noilla muutoksilla alkaa jo liikahtamaan vielä hiukan rivakammin.

Sain muuten tänään ihan oikean syyn hommata sen isomman ahtimen, ahtoputkissa oli öljyä, siis ihan kunnolla että laskee varmasti ahtimesta läpi...

No huomisen ropauksia odotellessa.

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 + 960 + b6254T projekti
« Vastaus #34 : 02.08.2015, 13:10:02 »
Dodiih onnistumisia ja epäonnistumisia... En nyt tiedä kumpaa enemmän mutta teho laski alle 10% joten viritys on onnistunut vai miten se meni.



Aloitetaan nyt vaikka siitä että auto on kasassa ja käy. Eli ihan hirveesti ei menny pieleen vielä tässä vaiheessa.

Auto kävi ihan kivasti joo, mutta se nakutti heti käynnistyessä ja nakutus vaimeni koko ajan. Muistin yhden venttiilin painin kupin johon oli kulunut nokan muotoinen todella matala painauma, sen verran kuitenkin että sen tunsi sormella. Nyt minä ääliönä menin sit laittamaan sen ERI asentoon eli just eripäin mitä se kulumis ura oli. No se lieneen syynä nakutukseen, täytyis hommaa uus paininkuppi ja taas jakopää auki ja toinen nokka irti. VAI loppuiskohan ääni jos sen kääntäis takas siihen asentoon missä se olikin koska eise ennen pitäny tollasta ääntä.

No hauskaahan tässä on että kun lähti ajamaan ja ajo isommilla kierroksilla niin nakutus hävis kokonaan, no ajelin siinä ja vedin vähän rajumman kiihdytyksen ja pistin kytkimen pohjaan ni auto sammu, no annas olla nakutus palas, eli oiske se nyt niin tarkka öljynpaineesta? Täytyy koittaa nyt alkuun kääntää se.



Sitten toi cooleri asennus, joo ei oo ihan bolt on homma, meni monta tuntia kun pyörittelin sitä kennoa sielä ympäri ja ämpäri ja eri paikkoihin kun koitin löytää jonkun asennon missä lähdöt saa mahtumaan. Lopulta tehtiin vähän tilaa ja nyt cooleri on paikoillaan. Niin ja kyllä, ahtoputkiston tekeminenkin voi olla vaikeeta. No silikooneja ja klemmareita meni enemmän ja vähemmän että sai tuon kiinni, onneks ne on halpoja  :idiot2: tai sit ei.

No nyt sitten oliko tästä parin päivän hommasta mitään hyötyä?

Vetoja löytyy nyt enemmän niikun oletettavaa, seon melkein heti kun painaa kaasua niin alkaa ahdot nousta JA ennen se turbon tuoma veto loppu siinä 4k kierroksien kohdalla, vaan ei nyt, nyt se vetää kun perkele ihan sinne ylös asti  S*

No, muutoksien jälkeen se alko lyömään täys kaasu kiihdyttäessä fuel cuttia, laskin ahdot 0.8bar ja nyt ainakin kapeakaistan mukaan pysyy seokset rikkaan puolella täys kaasulla. Kyllä, se lastu pitää hakea ensitilassa.



No sit vielä yks vika mikä tuli rempan yhteydessä, tarkotus oli saada se välikannen öljyvuoto kuriin samalla kun nokat vaihtaa, no okei, nyt ei vuoda välikannesta eikä venttiili kopasta mutta jotain meni rikki/irtos koska nyt tuo vuotaa jostain koneen takaa öljyä, PALJON, vitunmoinen öljykäry ja ihan märkä koneen takaosa, no niikun kuvakin näyttää, paineella tulee jostain koska sitä on roiskunu ihan pitkiisä virran jakajaamyöten. No kaverin kanssa kateltiin fikkarilla ja ainakin vissiin virranjakaja meni jotenkin huonosti paikalleen sieltä vuotaa, ties mistä muualta.

Täytyy ottaa työnalle tänään sen nakutuksen kokonaan pois saaminen ja ainakin asetella se virranjakajan aluslevy paremmin ja katsoa vieläkö vuotaa jostain. Ja virranjakajassa on uus o rengas. tosin se ulompi vaan, onko sielä sisäpuolellakin missä se akseli on vielä joku o renkuli sitten?

No en tiedä miten meni noin omasta mielestä, vikaa lähdettiin korjaamaan (öljyvuoto) ja sen seurauksena tuli nakutus ja isompi öljyvuoto. On tämä perkele sitä motorsporttia sit vissii...

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT rojuktointia
« Vastaus #35 : 02.08.2015, 22:25:44 »
Voehan muoviämpäri.

Motonetin myymä o renkuli olikin liian pieni siihen virranjakajaan, siks vuoti öljyä sieltä, samalla löysin sen unohtuneen pikku o renkaan siihen pyörijän akselin päähän. Sain myös nakutuksen miltei loppumaan kääntämällä sen painin kupin siihen asentoon missä se olikin, se ääntää vieläkin mutta yhtä vähän kun ennen nokkien vaihtoa, no täytyy jostain metsästää uus kuppi.

No sitten se isompi ongelma... Ei siinä, nythän tuo toimii jo oikein kivasti ja liikahtaakin ihan kiitettävästi, se kusee öljyä suoraan pakosarjalle PALJON, pelkäsin ihan oikeasti että se syttyy kohta tuleen kun pihaan pääsin.

Nyt kun tulpattuna on välikansi, venakoppa, virranjakaja mistähän se nyt päästää läpi?? No tietysti korkista, sekin on tiivis mutta jostain sen on pakko puskea öljyä että mulla tulis tatti otsaan.

No minähän tein niin että suojasin virranjakajan, laturin ja ilmanputsarin ja vedin tehopesut konetilaan ja painetta perään (niin ja ennen tehopesua vielä  pahimmat brakleenilla). Ok, auto käyntiin, pien ajo ja korkista ainakin vuotaa ja valuu pitkiisä.

Onkohan tossa nyt huohotin tukossa? miten tossa koneessa on huohotus toteutettu? Ainakaan sellasta säiliötä ei oo mitä ysisarjan 8v turboissa, eikä mitään putkea mikä laskis maahan, en keksi muuta kun ton hienon lämppärin kuoresta tehdyn putken mikä menee tohon heti immun jälkeen, siinä ei varmaan toi venttiili toimi tai jotain?

Auttakaas nyt tietäjät niin pääsee taas Volvolla heittämään lenkkiä  S*

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #36 : 03.08.2015, 01:40:41 »
Ihan samalla tavallahan ysin turbossa tuo putki menee immun ja turbon väliseen putkeen sieltä huohotin pöntöstä. Eiköhän sitä seuraamalla löydä miten toteutettu 16v...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #37 : 03.08.2015, 10:11:53 »
Kapeakaista seosmittauksella ahtopainealueella ei tee yhtään mitään. Ihan sama, onko sitä mittaria sielä ollenkaan. Lambda-säätöisessä ruiskussa alipaineella asteikko menee kivasti laidasta laitaan. Säätämiseen tai moottoririkkoon siitä ei ole apua.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #38 : 03.08.2015, 17:38:10 »
Kapeakaista seosmittauksella ahtopainealueella ei tee yhtään mitään. Ihan sama, onko sitä mittaria sielä ollenkaan. Lambda-säätöisessä ruiskussa alipaineella asteikko menee kivasti laidasta laitaan. Säätämiseen tai moottoririkkoon siitä ei ole apua.

Anteeksi että puutun tähän, mutta kapeakaistallakin saa ihan nätisti auton toimimaan ja säätöihin. Vaatii vaan vähän aikaa, vaivaa, viitseliäisyyttä ja mieluiten skoopin.
Mutta kapeakaistallakin näkee seokset ahdoilla. (ennen laajakaistojakin ollut viriautoja  :)) )

TIETENKIN laajakaista on parempi, helpompi ja tarkempi. Ja niin järkevän hintasia nykyään, ettei kannata opiskella sen enempää kapeakaistaa.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #39 : 03.08.2015, 22:56:41 »
Mjooh.

Kapeakaista asiaan, vaikkei se mitään pelastais tai muuttais niin minä saan ainakin mielenrauhaa siitä että täyskaasu vedolla mittari näyttää rikasta.

No onneks 760 on tulossa mega ja laajakaista josta näkee tarkemmin seokset.

Sitten 740 asiaan...



Tuli taas ainakin yritettyä pysäyttää öljyvuotoa... Nyt on pesty auton moottori toiseen kertaan. Vaihdoin öljyt tohon(ja suodattimen.), tuolta tuli vanhaa öljyä 5 litraa ulos, vissiin ei kovin hyvä juttu taas. En tajua todellakaan mistä sitä öljyä tuli sitten niin paljon. Ihan nätit öljyt, ei merkkejä vedestä tai mitään. Uudet laitoin tilalle mobilin täys synteettiset (liian pien viskoset 5w30), no ajoin ne kuumaks ja löin oilboosterin perään jonka pitäs nostaa viskositeettia, ainkin oli ku vaseliinia se aine.

No sit kokeilemaan ja taas iski masennus, öljyä valuu niin perkeleesti, ei enään öljykorkista, ei virran jakajasta, ei välikannesta, ei venakopasta, nyt se tulee jostain moottorin takaa ja sitä tulee vain korkeilla kierroksilla/ahdoilla ja kun sitä tulee niin sitä tulee paineella.



No onnistuin käydä 10km ajamassa ilman että poltin autoa, kävin nappaamassa muutamat kuvat. Piti nyt ottaa kuvia kun kerranin puhdas auto  :hello:

Tosiaan vielä siitä öljyvuodosta, sitä on niikun vaikea paikantaa kun paikallaan käydessä/kaasutellessa sitä ei tule ja ajon jälkeen koko moottorin pakopuolen lohkon reuna/alaosa JA tulipellin puoleinen lohkon osa on aivan öljyssä. Siis sitä öljyä tulee oikeasti paljon, sitä valuu pakoputkea pitkin katilla asti, voitte vaan kuvitella paljonko pelotti että syttyy tuleen, no otin sammuttimen mukaan ihan varuiks.

Joo eikai siinä auta kun purkaa pakosarja irti ja ahdin irti että näkee mahdollisia vauriopaikkoja. Ainakin 2 toden näköistä paikkaa mistä tiputtaa on se vesiputki joka tulee lämppärin kennolta koneen takaa ahtimelle, sitä pitkin tippuu öljyä ahtimelle, toinen mistä tippuu on hukkaportin kellon käyttötanko.

Mikä ihme se nippa on siinä moottorin kyljessä mikä töröttää avonaisena, suoraan tulipellin puolimmaisen pytyn pakopuolella alhaalla? Kuuluisko siinä olla jotain?

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #40 : 03.08.2015, 23:01:20 »
Siitä nipasta saa jäähdytysnesteet laskettua pois
No kun halvalla sai.

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #41 : 04.08.2015, 17:23:06 »
Josset ole vielä kattona nii kato turbon öljynpaluuntiiviste lohko ja putken välistä. Itsellä työnsi 944 & v70 juuri siitä välistä ahdoilla öljyt pihalle. Näytti kuin ois konehuone pesty öljyllä  :D samoten putki & vaiheloota aivan öljyssä.. :buck2: oli asentaessa tullut vekki ko.tiivisteeseen. Valvolinet 10w40 itsellä pysyny muutenni paremmin koneessa kuin mobil

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #42 : 05.08.2015, 07:18:24 »
Mulla on kans kahessa 940 turbossa ollu vuoto just siellä öljynpaluuputkessa.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1998
  • Näpräilijä
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #43 : 05.08.2015, 10:58:07 »
Eikä tarvitse iso reikä olla, kun puhaltaa pihalle. Laatikko ja pohja on täälläkin hyvin voideltu ;D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Volvo 760 B6254FT & Volvo 740 B204FT apua tarvitaan sivu3!!
« Vastaus #44 : 05.08.2015, 11:29:30 »
Mjooh.

Kapeakaista asiaan, vaikkei se mitään pelastais tai muuttais niin minä saan ainakin mielenrauhaa siitä että täyskaasu vedolla mittari näyttää rikasta.

Näinhän se tekee, täyskaasulla näyttää rikasta vaikka seokset oikeasti olisi laihalla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Futurez  Kulkukoira