RallyBaron  Samppasport

740 '87 Dakargelb Kunnostusta ja pientä piristämistä

  • 26 Vastauksia
  • 13127 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jöyni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Morjens! :hello:
Tosiaan, tälläinen on ollut työn alla viime kesän lopusta. Tästä autosta oli toinen projektitopic veljen puolesta, mutta itse tätä laittelen, niin ajattelin tehdä uuden topicin. Projekti etenee rahojen ja ajan mukaan. 8)

Auto ostettiin viime kesänä kaverilta ja tarkoitus oli ekana tehdä ihan perus jäärata-auto, mutta päätin käydä tekemään tästä itselleni ekaa autoa, kun kortin saan tämän vuoden elokuussa. ;) Lähtökohta näytti aika lohduttomalta; takalasi oli löyty säröille, kyljet lommoilla, toinen helmapelti märäntynyt suunilleen kokonaan, sisusta oli heikossa kunnossa (esim. kattoverhoilu revitty, ovi pahvit heikossa kunnossa, takajalkatilaan oli kaatunut löpöä, kojelauta joka kohdasta halki ja sähköjohto virityksiä), maski hajotettu, toinen takavalo rikki, Eberi asennettu ihan miten saattuu (johdotukset oli kyllä aika rajua, ihme ku ei oo syttyny palamaan..), pohjassa mätää, putki vedetty sivulle ja iskarit parhaat päivänsä nähneet. Kumminkin autossa oli viime vuoden loppuun asti leimaa.  ::)







Konehuone pesun jälkeen:


Ensin kävin ruosteiden kimpuun, eli sisusta purkuun, että pääsee hitsailemaan.
Alla muutama kuva mätäkohdista:







Näin hienosti oli vanhat paikat kiinni..  :facepalm:



Sitten rälläkkä ja hitsi laulamaan:












Lattiat eristetty ja katto myös:




Penkeiksi tulee 850 Volvon nahkasisusta, kuskinpenkkiä pitää korjailla vielä. Takapenkkiä mallailin, joutuu aika reilusti muokkaamaa, et saa kiinni:



Maalattuja osia:



Osat kävi puhalluksessa:


Uusi maski ja syöttöpumpun hilut:



Alustasarjaksi tuli G&M Sport. Perus 40mm madaltava, jousia tullaan luultavasti vielä laikkaamaan.



Lisämittarit tulee keskisuulakkeiden pakoille, niiku taitaa monella muullakin olla..


Sisäkaaria käyty tekemään, vanhat massat pois, maalia ja uutta massaa tilalle:



Uusi ahdin 8) Borg Warner S200. Kuulema hyvä kiisseli koneisiin.


Mallailua.. Joutui vasaraa ja rälläkkää näyttämään runkopalkille, että sai mahtumaan.


Pakosarjaa yhtenäpäivänä tutkailin ja havaitsin pienen halkeaman, tuossa "väliseinän" päädyssä:

Mahtaako olla vaarallista? :o

Elikkä tässä vaiheessa ollaan nytten. Paljon on vielä tekemistä. Auto tullaan maalaamaan, joko samalla värillä tai jollain muulla, ehdotuksia otetaan vastaan.
Seuraavaksi ois alustan teko loppuun ja samalla käydä värkkäilemää pakoputkistoo ja ahtoputkia.
Kansipahvi ois varmaan ihan hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi?
« Viimeksi muokattu: 23.03.2016, 20:17:43 kirjoittanut Jöyni »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: Volvo 740 D24T '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #1 : 11.02.2014, 12:18:03 »
Aihio ei näyttänyt järin lupaavalta mutta eteenpäin kun selailin niin asiallisen näköistä puuhastelua näyttää olevan! O0 Hyvä että joku pelastaa näitä raiskattuja yksilöitä. Ilmeisesti meinasit M46:sen pitää vielä vaihteistona?
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jöyni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #2 : 11.02.2014, 14:09:55 »
Joo, kyllä tässä pari kertaa oon miettiny, että mihin tuli ryhdyttyä ;D Mutta kyllä pikkuhiljaa..
Vaihteisto on M47. M90 tai Getragia ois tarkoitus hommailla jos budjetti antaa myöten :) Viimeistään silloin kun nykyinen leviää ::)

Poissa Jöyni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #3 : 16.03.2014, 21:10:40 »
Morjens!
Päivitellääs tätä pitkästä aikaa :o

Elikkäs, hirveästi auto ei ole edistynyt, mutta kaikkea pientä olen tehnyt kuitenkin.
Enimmäkseen oon puhdistellu vanhoja massoja muista kaarista ja yhtenä viikonloppuna tuli maalailtua alustan osia ruiskulla mustaksi.
Kansi tuli irroitettua eilen ja sieltä paljastu mukavia yllätyksiä:


Eli perus halkeamat joka venttiilin väleissä ja muutamassa kohassa halkema tuonne ylöspäin.
Kannattaako viedä koeponnistukseen vai suosiolla käydä uutta kantta ehtimään?

Loppuun vielä kuva taka-akselista:

Poissa ebeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Volvo 740 D24T '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #4 : 06.10.2014, 14:17:30 »
Saako lisäinffoo tuosta ahtimesta , itellä oottaa samallainen ahdin hyllyssä ja miten oot sen laiton toteuttanu , miten pakosatsi tuohan ahdin painaa aika vitsisti?

Poissa Jöyni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 740 D24T '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #5 : 03.11.2014, 20:10:09 »
Moro pitkästä aikaa.
Joo, ihan suoraan tuo ahdin ei mee kii. Runkopalkkia joutuu moukaroimaan ja öljylinjat joutuu tekee uusiks.

Päivitetääs samalla.
Elikkäs, uusia osia on hommailut, lähinnä moottoriin. Vanne setti on nyt enshätään hommattu kun niin halvalla sai, Keskin KT4 tarkoitus laittaa alle. Myös sähkölasit + sähköpeilit hommattu katkasijoineen. Puuttuu enää vaa sähkösarja autoon. Penkit on modattu sopiviks.




Kone otettiin kesällä pois keulilta ja purettiin atomeiksi.








Tarkoitus oli ekana vaan uusia laakerit, tiivisteet, kansi ja männänrenkaat. Mutta eipä menny niinku piti. Männät oli liian väljät, samoin männäntapin helat joten uudet männät, uudet helat kankiin ja ehjään kanteen kaikki venttiilit uusittu. Samalla hiottu kampiakseli/tasapainotettu.

Vanhojen mäntien putsaus ja lohkon putsi.




Koneen osat kävi Joensuun Moottorikoneistamolla. Kun osat tuli takasi niin eiku kasaukseen, tosin kiertokangenpultteja piti oottaa melkein 1½kk..







Uuden turbon mallausta


Imusarjan mallausta, kiillotus kesken vielä.


Syöttöpumppu ja suuttimet tuli haettua Joen Dieselistä huollosta. Eli 12mm nestepää, jyrkempi nokkalevy ja suuttimiin uudet käret. Tosin tuo erittäin jyrkkä nokkalevy hajosi pumppupenkissä, joten hieman laimeempi nytten kiinni.





Loppuun vielä kuvaa missä tätä nyt räpellään.



Seuraavaksi ois koneen niputus loppuun ja konehuoneen hionta, korissakin on vielä tekemistä ennen kuin voi uuden maalin vetästä niskaan.
Väriksi suunnitelin jonkun päähän piston takia tälläistä : http://i192.photobucket.com/albums/z231/TheEstoril/DakarwithLTWspoilerfrontside.jpg
Eli Dakar Gelb Bmw:n värikartasta. Mitä ootte mieltä?  ;D Mielipiteitä voi ja pitää antaa.

Eli tästä se pikkuhiljaa etenee, työpäivän jälkeen ku ei aina jaksa väkertää. Hiljaa hyvä tulee  :D
« Viimeksi muokattu: 03.11.2014, 20:13:29 kirjoittanut Jöyni »

Poissa xSaine

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Onko projekti jäissä vai? :idiot2:

Poissa Jöyni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #7 : 08.03.2016, 20:21:45 »
Tervehdys pitkästä aikaan.
Pintavärit on vetästy konehuoneeseen ja koriin. Ovet ym pellit ovat vielä hiontaväreissä, mutta nekin saavat väriä ylleen lähiaikoina. Pientä kasaamista on jo alotettu ja osien saamisen helpottamiseksi tuli ostettua varaosa 740, kun niin hyvään hintaan sai ::) ;D Edetään jälleen verkkaista tahtia kun tämä asepalvelus vähän haittaa harrastamista..  :P



Ei onneks ollu lommoja.. ::)





Jenkki-keulalla tietenkin ;)

Kuvaa pohjasta. Tuplavakaajat tulee taakse vielä ainakin.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2016, 20:27:09 kirjoittanut Jöyni »

Poissa -PENA-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 387
Vs: 740 '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #8 : 10.03.2016, 11:11:53 »
Todella asiallisen näköistä tekemistä!  O0
- Volvo S80 2,4D Aut. -08
- Volvo S80 D5 Aut. -08

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: 740 '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #9 : 12.03.2016, 21:11:04 »
Keltanen sedan-seiska  S* Vanteet vaihtu lennossa? Kyllähän Keskinitkin ois hienot ollu..
Hyvännäköstä touhua ja asiallinen tallikin näyttäis olevan.
Mikä on tuo mopo joka näkyi joissain kuvissa?

Poissa Jöyni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '87 Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #10 : 23.03.2016, 20:14:24 »
Kiitoksia vain! :)
Joo, vanteet vaihtu lennosta, päädyin yllätys yllätys noihin Ocean Mk18 vanteisiin.. ::) Kuvassa näkyvä runko on Solifer Export, sekin ikuisuusprojekti pitäis saada päätökseen.

Pientä puuhastelua on tullut tehtyä. Toinen kylki maalattu uudelleen johtuen valumista ym. jäljistä, nyt se on hyvä. Listat käytetty Starafixillä teippauksessa ja osa listoista laitettu paikalleen. Sivulaseihin laitettu 35% kalvo, näyttää kuvassa jotenkin vaalealta ???
Pääsiäisloman aikaan voisi irroittaa varaosa voleksista, kalvottaa ja liimata kiinni.

Parit kuvat loppuun:


Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 740 '87 Dakargelb Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #11 : 23.03.2016, 20:30:32 »
sus siunaa!!!! O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: 740 '87 Dakargelb Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #12 : 24.03.2016, 14:12:21 »
Asiallista rakentamista ja nuo tilat aijaijai ku olis itelläki oma tommonen talli S* Kaikista suurimmat hatunostot sille että väri on keltainen  :hg: Koitahan saada ennen kesämiittiä valmiiksi niin voidaan ajaa keltaiset sedan seiskat vierekkäin siellä kun ei mihinkään ärrä riviin päästä vaikka väri olis lähellä oikeeta  :2funny:
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: 740 '87 Dakargelb Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #13 : 25.03.2016, 10:09:43 »
Hattua pitää nostaa. -H-

Suhteellisen pommi aihio ja tämähän on kuin uusi!
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Jöyni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 '87 Dakargelb Kunnostusta ja pientä piristämistä
« Vastaus #14 : 30.03.2016, 18:12:24 »
Olihan tuo tosiaan aikamoinen pommi :D Yks kuva viel lisää lähtökohdasta:


Ei varmaan ole valmis ennen kesämiittiä, intti sekottaa kesäkuuhun asti tekemistä ja osaa puuttuu viel  :-\ Esim. vaihdelaatikko uupuu, jos jollain ois m90 tai vastaavaa nii saa tarjota.

Takalasia kävin irrottaa varaosa-autosta ja tuli huomattuu että sekin on rikki.. Kosteutta lasin välissä ja päälimmäinen lasi irti siitä välimuovista. Kellään ideaa mistä sais takalasia? Ja oisko järkeä tehdä takalasi esim polykarbonaatista? Ja kuinka sen kiinnittäisi siististi?
« Viimeksi muokattu: 30.03.2016, 18:14:38 kirjoittanut Jöyni »

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo