Elekma  Autoracing

V70R AWD man -98

  • 43 Vastauksia
  • 20275 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
« Vastaus #30 : 28.08.2016, 22:11:20 »
Lainaus
Mielenkiintonen homma vaihtaa tämä manuaaliksi. Täytyy seurailla  :)

Joo näitä nelikkoja ei hirveästi oo manualisoitu, tai ainakaan niistä ei ole liiemmin netissä kirjoiteltu. Syynä lienee nelikkomanuaalien vähyys. Hommana ei kuitenkaan ole käsittääkseni pahempi rasti kuin etuvetoonkaan. Tässä kun vielä tuo elektroniikkakin melko yksinkertaista, niin ei sen puoleenkaan mene mahdottomaksi.

Lainaus
Ootko kulutusta seurannu/laskenu etanolilla ajellessa?

Sekalaisessa ajossa pari litraa nousua, ei mielestäni ollenkaan paha. Säästöä kertyy silti reilusti kun aine on niin halpaa, ja sarjakaan ei ollut älyttömän kallis.

Lainaus
Näissähän kaikki korjattava on melkeinpä kiinni apurungossa tai sen välittömässä läheisyydessä  :2funny: helpoin siis pudottaa paketti alas.

Jep :D vaihdelaatikon vielä vaihtaa pudottamatta konetta pois, mutta kun on muutakin remontoitavaa niin säästää omia hermoja pudottamalla kerralla koko paketin alas.

E. Jarruletkujen vaihdosta en paljoa muista, kun siitä alkaa oleen kohta vuosi aikaa, mutta muistaakseni nämä uudet sinne hyvin istui.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2016, 22:25:49 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
« Vastaus #31 : 07.01.2017, 18:49:28 »
Noniin! Ei alkanut remontti syyskuussa, eikä ollut valmis jouluna... Noh, joulun alla tää projekti kuitenkin potkaistiin käyntiin.

Homma alkoi purkamalla tekniikka pois keulalta. Pienen pohdinnan jälkeen päätettiin, että se tekniikka tulee vallitsevissa olosuhteissa (matala talli, eikä autonosturia) helpommin ulos yläkautta. Operaatiota varten ympäriltä purettiin pois kaikki ylimääräinen lisätilan saavuttamiseksi. Lopputulema oli, että kone tuli yläkautta pois melko helposti. Jakolaatikko täytyi kuitenkin ensin irroittaa alakautta, sillä kardaaninlähtö oli niin paljon downpipen alla. Ilmastoinnin kompura ja kenno jätettiin keulalle roikkumaan, jotta vältyttiin järjestelmän uudelleentäytöltä. Konepellin pois ottaminen heti alkujaan helpotti myös hommaa. Alatukivarsien irroitus vetarien irroitusta varten tuotti aluksi vähän harmaita hiuksia, sillä pulttien avaaminen apurungon sisäpuoellta ilman koneen pientä nostamista on melko vaikeaa. Homma kuitenkin onnistui helposti kun konetta hieman nosti. Kuvia purusta:








Nostovaiheessa meinasi käydä köpelösti, kun rautatankokiristysliinaviritelmämme alkoi kallistua. Tilannetta paikattiin parilla lisäkiristysliinalla ja homma saatiin kuin saatiinkin hoidettua ilman kolhuja.  :2funny:






Seuraavaksi vuorossa oli vaihdelaatikon sekä turbiinin ja vetolevyn irroitus.




Tilalle purkuautosta kaksoismassavauhtis ja sille kaveriksi uusi LUKin kytkin.



Jakopääremppa oli tehty viimeksi 2011, joten päätin samaan syssyyn tehdä sen. Vaihdoin myös vesipumpun uuteen Aisinin valmistamaan. Hihnasarja oli INAn valmistama. Pari kuvaa:





Jakopäätä värkätessä huomattiin myös turbon toisen öljyputken olevan kostea lohkon juuresta, joten sinne laitettiin uudet kupariprikat.



Seuraavaksi oli vuorossa manualisoinnin vaatimien muutosten tekeminen auton sisätiloihin:
-Polkimien vaihto
-Vaihdevaijereiden vaihto
-Vaihdekepin vaihto
-Kytkinpolkimelle tuli laittaa tunnistin vakionopeudensäädintä varten, ja sitä varten haaroittaa sekä johdot että alipaineletku.
-Kytkimen pääsylinterin asennus.

Homma oli polkimien osalta melko vmäistä, sillä työskeltelyasento oli karmea. Hommaa olisi helpottanut ehkä kuskin penkin irroittaminen, tai edes se että olisi älynnyt ennen auton purkamisen aloittamista ajaa sähköpenkin aivan taakse.  :o

Kuvia urakasta:










Seuraavaksi päätin uusia haurastuneet paine/alipaineletkut, suurin osa ohuista letkuista tuli uusittua.

Vanhaa:



Uutta:



Siinä alipaineletkuja uusittaessa pisti silmään kun virranjakajan alaosa oli öljyinen. No, jakaja irti, pyörijä irti ja tadaa:



Nokka-akselin stefa oli pompannut pois paikaltaan ja päästi öljyä läpi. Samalla päätettiin tarkistaa myös toisen nokan stefa. Se oli pysynyt paikallaan, mutta selvästi myös vuotanut. Molemmat stefat uusittiin.

Seuraavaksi käsittelyyn pääsi öljytermari. Se letkuineen puhdistettiin ja vaihdettiin uudet o-renkaat letkujen lähtöön ja myös letkujen toiseen päähän. Itse termarin moottorin puolen tiivistettä ei uusittu, mutta sille laitettiin kaveriksi ripaus tiivistemassaa.



Sitten olikin vuorossa jo vaihdelaatikon kiinnitys. Vaihdelaatikkoon uusittiin molemmat stefat. Jakolaatikon ja booriholkin kunto oli hyvä, joten sieltä selvisi helpolla. Jakolaatikkoon vaihdoin uudet öljyt sen ollessa irti.

Ennen tekniikan takaisinnostoa irroitin vielä turbon ja pakosarjan, sillä turbo vaatii huollon. 

Purkuvaiheesta viisastuneena päätimme irroittaa ohjaustehostimen letkut etummaisesta kannakkeestaan ja työntää niitä alaspäin. Tällä tavalla saimme ujutettua tekniikan jakolaatikko kiinnitettynä sisään. Jakolaatikon kiinnitys oli paljon helpompi tehdä tekniikan ollessa vielä ulkona. Viisastuimme myös hieman nostimen käytön kanssa ja estimme liinojen liukumisen sekä pultein että jeesusteipein.  ;D



Tekniikka meni sisään helposti ja kasaustyö alkoi. Kasatessa huomasin, että myös vaihdelaatikon päässä oleva kannake on erilainen kuin automaatissa, onneksi olin säästänyt sen ja vaihto oli helppo. Ryömiessäni auton alle tarkistamaan kardaanin kiinnityksen mahdollisuutta huomasin jakolaatikon kardaaninlähdön stefan olevan märkä. Pyyhin sen ja tarkistin hetken päästä uudelleen ja sain todeta, että se vuotaa. Liekkö uusi jakolaatikkoöljy ollut sen verran juoksevampaa, että paljasti vanhan stefan heikkouden. Stefan vaihto auton alla olisi erittäin vaikeaa ja koska ei oltu ehditty kiinnittää muuta kuin pidempi vetari ja ilmastoinnin kompura, päätettiin nostaa tekniikka vielä uudelleen ulos. Tällä kertaa irroitimme myös koneen etupuolella olevan tärinäkumin, niin nosto sujui helposti.


Stefa oli tietenkin sen verran spesiaali, että sitä ei siihen hätään mistään saanut. Kävi sitten niin, että pukattiin auto ulos tallista, koska opiskelut toisella paikkakunnalla painavat päälle. Tästä jatketaan toivottavasti jo parin viikon päästä kun taas ehtii käymään kotipuolessa, missä auto on.  Katsotaan mitä sitten saadaan taas aikaan.


Suunnitelmat/ToDo:
-Jakolaatikon kardaaninlähdön ja vetarinpuolen stefojen vaihto.
-Tekniikan nosto paikalleen
-Turbon huolto
-Flippiavaimen askartelu
-Peräöljyjen vaihto
-Kärähtänyt säteilylämmitin ja sen johto uusiksi

Pahoittelut pitkästä viestistä  ::)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 19:23:10 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
« Vastaus #32 : 16.01.2017, 21:40:41 »
Sainkin jakolaatikon stefat etuajassa ja lähdin hommiin jo kuluneena viikonloppuna.

Stefat tuli vaihdettua jakolaatikkoon, eli sen vuotaneen kardaanilähdön lisäksi myös vänkärinpuolen vetarin molemmat stefat.

Sitten ei muutakun konetta keulalle uudemman kerran. Tällä kertaa sai kasaamista jatkaa onneksi pidemmälle kuin viime yrittämällä. Yksityiskohtana mainittakoon, että vaihdelaatikkoöljyjen täyttöproppu on ikävästi vaihdelaatikon päässä olevan koneenkannakkeen takana, ja se kannakke jouduttiin käyttämään pois öljyn täyttöä varten. Tekniikka saatiin siis paikalleen ja ympärille ehdittiin laittaa jo paljon tavaraa paikoilleen. Ensi kertaan jäi kuitenkin vielä syyläri ja vesilinjat, kuuleri ja ahtolinjat, akku, ilmanputsari ja turbo, joka odottaa huoltosatsia.

Viinamuunnossarjan boxi jäi viime tammikuussa asentamatta kunnolla. Sille tehtiin paikka ecukoteloon.



Myös peräöljyt vaihdettiin. Tyhjäysproppua näissä ei ilmeisesti ole(?), joten öljyt otettiin pois täyttöreijästä käyttämällä alunperin jarrujen ilmaukseen tarkoitettua laitetta. Uutta öljyä perään meni n. litra.



Hankin myös Nankangin kitkat noille Canistoille, mutta ne pitää käydä vielä asennuttamassa vanteille. Kova ois hinku saada tämä ajoon kun tuppaa olemaan jo ne kuuluisat "nelivetokelitkin"  ::)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 19:25:56 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
« Vastaus #33 : 19.01.2017, 21:18:50 »
Mainitsin tuolla aiemmin ohimennen flippiavaimesta.

Eli sellainen tuli nyt askarreltua. Operaatio ei ollut ollenkaan paha. Kaukosäädin auki, sieltä romppeet uuteen kuoreen. Vanhasta avaimesta vuoleskella siru ulos ja se vasitulle paikalleen uuteen kuoreen. Sitten mars lukkoliikkeeseen ja jyrsintä vanhan avaimen mukaan. Loppusilaukseksi vielä takakuori sellainen kun äRrässä kuuluukin olla.  :P










Turbon huoltosatsi on matkalla, saa nähdä milloin saapuu.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 19:27:20 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa Borderline

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
« Vastaus #34 : 20.01.2017, 23:11:54 »
Moro !
Mulla on sinulle se lohkis irroitettuna valmiina tallissa. Oli calix ja päälisinpuolin OK.
Tarttee vielä testata kunto ja saat sen sitten tarvittaessa.
Volvot: PV 444 -54, Amazon -61, 244 GL -81, 244 GL -85 , 745 TIC -89, 940GLT -91, V70 -98, S80 -08, XC90 -10
+ Buick Special 2dHT -57, Ford Mustang HT 64 1/2 , Ford Mustang GT -94
https://www.garaget.org/Buick57

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
« Vastaus #35 : 21.01.2017, 12:04:48 »
Hyvä homma! Ilmottelen kun oon taas paikkakunnalla.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2017, 12:07:22 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD aut -98 Manualisointi
« Vastaus #36 : 30.01.2017, 19:54:48 »
Ei oo vieläkään turbon huoltosatsi saapunut, mutta kävin silti jotain puuhasteleen.

Käytännössä kasailtiin kaikki mitä pystyi ilman turboa. Kennot keulille, ahto ja vesilinjat kasaan. Akku ja ilmanputsari paikoilleen kuin myös loput sähköosat. Kitkat kävin pyörityttämässä Canistoille niinkuin suunnittelinkin ja laitoin alle. Myös öljynsuodattimen vaihdoin valmiiksi. Alkaa näytttää taas konehuoneelta:



Laitoin tähän nyt ecun, joka on poissa B5204T3 koneesta jonka jatkeena ollut tämä manuaalilaatikko. Siinä on samat suuttimet ja sama ahdin, eli käytännössä ainoa ero on litratilavuudessa. Katsotaan miten pelittää tolla.

Toivottavasti tällä viikolla tulee osat niin saa viikonloppuna käydä laittaan kasaan ja ens viikolla pääsisi sitten koittamaan leimaa  ::)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 19:28:19 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD man. -98
« Vastaus #37 : 20.02.2017, 17:35:11 »
Noniin! Turbon huoltosatsi saapui vihdoin viime viikolla ja lähdinkin hetimiten asennushommiin. Turbon huoltaminen oli helpompi rasti kuin odotin, aikaa kului parisen tuntia, ensi kerralla ei mene sitäkään. Laitoin samaan syssyyn myös uuden bypassin kalvon, kannen ja jousen.

Lähtökohta



Puuhastelua



Valmis



Siinä yön hämärässä ja lopulta aamun sarastaessa aherrettiin pakosarja ja turbo paikoilleen.

Sitten vain itsevarmuutta uhkuen vääntämään avaimesta ja auto hörähti ensimmäisestä käyntiin. ::)

Siinä auton käydessä vilkaisin alle ja sain huomata, että oli melkoinen öljyvuoto jossain. Se paikallistettiin lopulta öljyntermarista lähtevään letkuun. Letkut irti ja sieltähän oli toinen juuri uusittu o-rengas poikki. Ei muutakuin uusi tilalle ja öljyt alkoi pysyä sisällä.

Vielä samana päivänä yrittämään leimaa ja takaisin talliin häntä koipien välissä. Hylky tuli käsijarrusta ja loppuun kuluneista oikean puolen takajarrupaloista. Samalla reissulla tuli myös huomattua, että auto ei vieläkään toimi niin kuin sen kuuluisi, vaan täristää/jurmuttaa kierroksilla samalla tavalla kuin automaattilaatikollakin.

Perjantaina laitoin käsijarrun kuntoon uusimalla puhki kuluneet vaijerit ja lopussa olleet käsijarrukengät. Samalla uusin myös takajarrupalat. Kävin sitten hakemassa leiman ja aloin tutkia käyntihäiriötä.

Alotin lukemalla vikakoodit ja sain selville, että toinen lambda on sökö. Vaihdoin sen uuteen (käytettyyn), mutta vika ei hävinnyt. Vikakoodeja ei tässä vaiheessa enää antanut. Seuraavaksi vaihtoon lähti imm, ahtopaineensäädin ja puola, koska ne löytyivät itseltä, niin oli helppo testata. Rötääminen kierroksilla ei vieläkään loppunut, joten vaihtoon lähti polttoaineensuodatin, ei ollut paha homma vaihtaa.



Sitten olin jo kallistumassa eFlexFuelin puoleen ja kävin jo tankkaamassa ysikasia, että voisi kokeilla ilman sitä. Kävin samalla reissulla hakemassa myös uudet sytytystulpat ja vaihdoin ne ennen viinasarjan irroittamista.  Ja niin se vain sitten alkoi kuin alkoikin toimimaan! Kiertää hienosti rajoittimelle asti ja vetää niin kuin kuuluukin. :)

Autossa on aika ajoin haiskahtanut öljy sisällä ja tulppia vaihtaessa huomasin kannen olevan päältä öljyssä. En kuitenkaan kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota, ennen kuin kävin koeajolla tulppien vaihdon jälkeen ilman sitä tulpanhattujen päälle tulevaa "20 valve"-muoviosaa. Tultuani koeajolta kansi oli entistä enemmän öljyssä ja huomasin, että kanteen menevä huohottimen letkun klemmari oli pettänyt ja letku liikkui aivan horona.



Laitoin tilalle uuden klemmarin ja alkoi öljy pysyä sisäpuolella.

Asensin myös ehjän säteilylämppärin (kiitos Borderline) ja johdonpätkän vastukselta haaroittimelle.

Kaikki muu pelittää nyt hienosti, paitsi sähköpenkki ei liiku eteenpäin, pitää mikrokytkimet putsata ja vakkari ei jostain syystä lähtenyt toimimaan. Kytkin kytkinpolkimelle tulevan katkaisijan "samaan silmukkaan" jarrupolkimen katkaisijan kanssa ja haaroitin alipaineen siihenkin. Mittasin molemmat katkaisijat ja toimivat niin kuin kuuluukin. Irroitin pumpusta alipaineletkun ja siitä imemällä liikutti poljinta. Ihmettelen kuitenkin mitä varten alla olevassa kaaviossa näkyvä vihreä-punainen johto, joka on merkitty vain automaatille on? Kysynkin nyt, että onko manuaalissa erilainen ohjainrele sille kuin automaatissa?




PS: Talvikin tuli sopivasti, kun sai nelikon liikenteeseen :)
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 19:33:06 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD man -98
« Vastaus #38 : 02.03.2017, 22:06:25 »
Taas jotain pientä.

Vakkari lähti toimimaan kun katkaisi siitä ohjainreleestä tuon pinnin koodilla 3T. Vinkki tähän löytyi satunnaiselta jenkkifoorumilta.

Viruttelin auton ja lähdin ottamaan kuvia, mutta jostain syystä puhelimen kamera ei silloin halunnut oikein tarkentaa kuvia ja edes melkein julkaisukelpoisia kuvia tuli vain yksi...



Remontin yhteydessä vaihtamani säteilylämmitin ei montaa lämmityskertaa kestänyt ennen kuin alkoi polttaa sulaketta. Hankin sitten tällaisen Timcon tarroilla varustetun 1000 wattisen nestelämmittimen pumpulla ja termostaatilla. Ensi viikolla olisi tarkoitus asentaa autoon. Ja koska tuon kanssa ei tuossa lämmitystolpassa kestä pitää sisälämppäriä, niin ajattelin hoitaa homman siten, että auton oma puhallin puhaltaa aina, kun auto on roikassa. Ilmeisesti näissäkin on se yksi pinni ilmastoinnin säätöpaneelin takana olevassa liittimessä, joka on alun perin ardikkia varten tarkoitettu, johon pitää kytkeä 12v, niin puhallin alkaa puhaltaa. Täytyy tutkia asiaa enemmän ensi viikolla.



Kerron kokemuksista, kun saan laitteen asennettua.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 19:34:08 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD man -98
« Vastaus #39 : 08.06.2017, 13:14:33 »
Nojoo.  Lämppärin asensin kyllä maaliskuussa, mutta… Olin kyllä huomannut ennen sitä, että paisarissa on öljyä, mutta ajattelin että se on vain jämäöljyä, kun autossa josta syylärin otin, oli öljyä nesteen seassa. Kun pudotin nesteet pois lämppärin asennusta varten, niin aika nopeasti hoksasin, että sitä öljyä on vähän enemmän kuin ”jäämistöä”. Tulin siihen johtopäätökseen, että tämä vaihtosyyläri vuotaa öljyä nesteen sekaan, kun vuoto alkoi juuri sopivasti syylärin vaihdon yhteydessä ja edellisessä autossa oli sama homma (kun sen ostin niin luulin, että siitä oli kansipahvi sökö). Siinä vaiheessa en vaan enää jaksanut alkaa tätä ropaamaan (ja ei ollut kyllä rahaakaan), niin päätin laittaa tämän seisontaan ja aloin ajamaan TDI:llä.

No nyt kun kesä koitti ja tarkoitus oli alkaa TDI:tä ehostamaan niin tämä oli saatava liikenteeseen. Ajattelin disabloida öljynjäähdytyksen, kun sillä ei suurta merkitystä näillä leveysasteilla ole. Tilasin siis vaparin syylärin ja laitoin öljytermostaatin tilalle osan vaparin öljypohjasta. Viikon verran ajelin vanhalla syylärillä ja putsailin nestejärjestelmää öljystä. Nyt kun suurin osa öljystä on saatu sieltä pois niin vaihdoin syylärin uuteen. Vielä varmaan pariin otteeseen saa vedet vaihtaa, että alkaa oleen puhdasta.

Muuten auto pelaa hyvin lukuunottamatta moottorielektroniikan vikavaloa. Rikkaalla käymisestä se herjaa, mutta en sen kummemmin ole ehtinyt tutkimaan. Ja jostain kuuluu myös välillä ulina kun päästää kaasun. Takaa se kuuluu niin veikkaan että perästä. Pitää sitäkin tutkailla. Heitin myös poikkituen konehuoneeseen kun sattui nurkissa pyörimään.



Ja innostuttiin myös vähän tätä kuuraamaan. Pesu vaahdottimella, kinnastelu ja lopuksi Fusson vaha pintaan. Tuli ihan hyvän näköinen vaikka ei hirveästi aikaa käytettykään.














« Viimeksi muokattu: 23.07.2017, 12:02:14 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: V70R AWD man -98
« Vastaus #40 : 08.06.2017, 13:39:24 »
Mistä tilasit ahtimen huoltosarjan ja mitä se käytännös pitää sisällään?
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD man -98
« Vastaus #41 : 10.06.2017, 10:28:38 »
Mistä tilasit ahtimen huoltosarjan ja mitä se käytännös pitää sisällään?

Ihan vaan eBaysta hakusanoilla TD04HL repair kit. Ja bypassin kalvo luonnollisesti omilla hakusanoillaan. Sisältää käytännössä kaiken mitä huoltamiseen tarvii. Ilmoituksissa on myös yleensä tarkat kuvat mitä sarja pitää sisällään. Siitä en oo ihan varma pitääkö T ja G ahtimille olla eri sarja.

Ilmastointikin tästä on lakannut toimimasta. Tutkailin sitä eilen niin tulin siihen tulokseen, että aineet on vähissä ja kompura ei siksi käynnisty. Käynnistyy kyllä ohittamalla "low pressure switch". Täytyy käyttää alkuviikosta ilmastointihuollossa.

Vikavalonkin nollasin. Koodi oli rikkaalla käymisestä. Ei ainakaan vielä oo 200 km ajon jälkeen syttynyt uudestaan. Tarkkaillaan tilannetta.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD man -98
« Vastaus #42 : 23.07.2017, 12:50:48 »
Jäänyt kirjoittelu vähän vähemmälle johtuen oikeastaan tuosta photobucketin "pienestä" uudistuksesta. Aloittelin jo kuvien uudelleenlinkkailun, enköhän saa tänään kaikki linkattua uudelleen.

Asiaan. Vikavalo ei ole enään syttynyt. Ilmastoinninkin huollatin.
Ulina alkoi voimistua ja paikallistui onneksi kardaanin kannatinlaakeriin. Ei muuta kuin kardaani irti ja tutkailemaan.



Paljastui siinä samalla, että molemmat vakionopeusniveletkin vaihtokunnossa. Kuva toisesta kumista:



Nivelet odottelevatkin jo postissa hakemistaan, kiitokset niistä X70R:lle! Kardaani odottelee purettuna tallissa. Purkaminen ei ollut paha homma tämän vuosimallin kardaanissa.





Samalla ajattelin maalata akselin, kun 20 vuotta selvästikin tehnyt tehtävänsä. Putsailin somalilaikalla, tosin hiekkapuhaltamalla olisi tullut paras lopputulos. Pintaan Tikkurilan Temacoat RM40 teollisuusmaali. Alkuviikosta saan kardaanin kasattua ja auton taas nelivetoiseksi :) Näissä nelikoissa ei taida olla etupyörillä mitään lukkoa, sen kyllä huomaa kun on ajellut tällä vajaavetoisena :D

Siinä kardaania irroittaessa, kun auto oli valmiiksi ylhäällä vaihdoin öljyt, suodattimen ja ilmansuodattimen.

Samalla päätin käydä takapään kimppuun. Syynä tähän toinen vuotanut nivomat, joka ei olisi varmaan enään leimasta mennyt...



Tilalle laitoin tällaiset, kun sattui olemaan ylimääräisenä:



Eli siis nelikon iskarit mallia tavallinen. Perä olisi varmaan läsähtänyt entisestään ilman jousien vaihtoa. Tutkiskelin sitten vaihtoehtoja ja päädyin tenavamersun etujousiin :D Halkaisijaltaan kutakuinkin saman kokoiset, pituutta niillä oli enemmän ja langaltaan pari milliä vahvemmat. Ei se ensiyrittämällä mennyt ihan niin kuin kuvittelin:



Tässä vaiheessa jousta oli lyhennetty kierros ja se oli noin sentin pidempi kuin vakio. Jousi oli kuitenkin niin paljon jäykempi, että perä jäi "vähän" korkealle ;D

No ei muuta kuin jouset uudestaan irti ja puoli toista kierrosta lisää pois. Tässä vaiheessa jousi jäi 3-4cm alkuperäistä lyhyemmäksi. Jouset takaisin ja perä asettui näin:





Vähän huonot kuvat, mutta nyt ei perä enää roiku niin kuin nivoilla. Ehkä puoli senttiä olisi voinut jäädä ylemmäs. En ole vielä millään suurella lastilla tätä päässyt testaamaan, mutta aivan kohtuu jämäkältä se tuntuu. Jouset ovat kuitenkin aika paljon alkuperäisiä jäykemmät. Saa nähdä onko tämä lopullinen kokoonpano, mutta näillä mennään nyt.

Maskista oli vähän maalit lähteneet, joten päätin vetaista sen rubbercompilla.

Siinäpä ne tärkeimmät taas. Ensi viikolla jos heittäisi kardaanin takaisin ja kuuraisi tämän ulkoa ja sisältä mahdollista Botniaringin reissua varten. :P
« Viimeksi muokattu: 18.10.2017, 21:11:26 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: V70R AWD man -98
« Vastaus #43 : 06.08.2017, 20:30:33 »
Tämän kanssa meinaa vähän vastustaa...

Sain kardaanin nippuun ja kaikki piti olla viimeisen päälle. Heitin sen paikoilleen ja lähdin testilenkille ja huomasin aika nopeaa, että täristää. Täristys alkoi jo 60 km/h nopeudessa. Pudotin sitten akselin uudestaan pois ja siinä aikani ihmeteltyäni ja kuvia vertailtuani huomasin, että pyörähtänyt ristikon kohdalta 180 astetta. Pyöräytettiin se sitten kohdilleen, akseli takaisin ja intoa uhkuen testaamaan. Hetken jo luulin, että ongelmat loppuivat, mutta 90 km/h jälkeen alkoi täristäminen.

Varasin sitten ajan Oulun Raskoneeseen kardaanin tasapainotukseen ja pudotin akselin taas pois.

Perjantaina oli tasapainotus ja sieltä ei kuulunut muuta kuin että akseli on nyt kunnossa.

Tänään heitin akselin jälleen paikoileen ja testilenkillä osoittautui, että täristää tällä kertaa 100-110km/h alueella. Ei enää pahasti, mutta siten, että kuitenkin selvästi huomaa. Loppuu kun kiihdyttää yli 110.

Mikä tässä on nyt mennyt vikaan?

Ennen remonttia ei täristänyt, vaan laakeri ulisi. Ilman kardaania ei täristä.

Tasapainottanutta asentajaa en päässyt porisuttamaan, kun sai akselin käsittelyyn paria tuntia myöhemmin kuin oli sovittu, eli mennessäni jätin vain akselin sinne ja pääsin hakemaan sen vasta myöhemmin. Oli siihen pari painoa ainakin lisätty. Vakionopeusnivelet siitä oli käytetty irti  :idiot2: Ei ollut ilmeisesti muuten saanut sitä tasapainotuskoneeseen. Ajattelin sinne huomenna soittaa ja yrittää saada asentaja puhelimen päähän, että oliko hänen mielestään akselissa jotain normaalista poikkeavaa.

Olenko itse voinut kämmätä jotakin? Voiko vakionopeusnivelet olla epätasapainoiset? Voiko vakionopeusnivelissä olla vaseliinia epätasaisesti niin paljon, että vaikuttaisi?

Ehdotukset tervetulleita, olisi mukava saada tämä kuntoon.  :-[
« Viimeksi muokattu: 06.08.2017, 20:33:25 kirjoittanut vaneju2 »

 

Kulkukoira  Proturbo