Futurez  Kulkukoira

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3270681 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jenze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9120 : 27.11.2015, 10:45:02 »
V70 d5 2011 jäähdytysnesteen lämpötila pyörii näillä nollakeleillä 67-70 asteen välillä, onko normaalia? Termari vaihtoon? Ilmeisesti hintava homma näissä... Kulutus on aika normaalia mutta huolestuttaa oma tarkeneminen kun oikea talvi tulee...

Tuli vasta hommattua tuollainen lukija joten ei kokemusta missä tuo lämpötila yleensä pyörii.
Neljän asteen pakkasessa taisi jäädä 67 asteeseen lämmöt.
Mittaukset tehty pitkässä ajossa 80-100 kmh.
Audi A6 Allroad
ex v70 D5 205hv '11 geartronic

Poissa remotion

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9121 : 27.11.2015, 12:43:10 »
Itsellä oli kuluneina vuosina S60 D5 ja pari V70 tuossa 2010-2014v malleja talviautoina ja juuri sellaisella +5c lämmöllä kesti ajaa espoon perukoilta stadiin asti (20km) eikä lämmöt siltikään ihan tapissa.
Kylmemmällä ilmalla sitten taas lämpesi aika nopeasti kun webasto löi päälle automaattisesti alle 5c lämmössä, joten siitä talvikäytöstä ilman en osaa sanoa.
Mutta kun kulutus on jotain 5-6l/100 välistä niin sehän jo kertoo että moottori on niin ekologinen että ei se voi nopeasti lämmetä, varsinkaan ajoviimassa jos lähtee heti ajamaan 80-100...

Poissa Jenze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 51
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9122 : 27.11.2015, 15:27:05 »
Tilanne on se että ei läpene yli 70 asteen vaikka ajaisi 150km :)
Kiihdyttäessä tai lämppärillä voi käydä 74c mutta laskee heti takaisin...
Audi A6 Allroad
ex v70 D5 205hv '11 geartronic

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9123 : 27.11.2015, 16:38:33 »
Huomasin yllätyksekseni että 940 vain toinen takasumuvalo palaa, joten kävin nohevana ostamassa polttimon siihen.
Sitten huomasin että jaahas autostahan on blokattu se apparinpuolen valon reikä lampunkupuun, vaan sähköt kuitenkin tulee polttimon kannalle.

Joten haluan nyt laittaa sen toisenkin takasumarin toimintaan.

Millä kannattaa tehdä reikä siihen harmaaseen ohueen muoviseen tai peltiseen kupuun joka on valon kontinpuolella?

äkkiseltään tulisi mieleen polttaa siihen reikä. Vaan ei tekisi mieli polttaa koko autoa. :D
Tai sitten porata ja hiomalla isommaksi reikä, mutta pelkään että halkea koko pinta äkkiä.

Tere.
Tieliikennelain mukaan vain vasen takasumuvalo saa palaa.
Katsastukseen joudut sen aina poistamaan käytöstä(ellei poliisit tienpäällä ehdi ensin)
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9124 : 27.11.2015, 16:51:01 »
Kyllä tietyn ikäisissä saa palaa molemmat, itse en vain pidä sitä järkevänä koska tuolla teillä liikkuu myös autoja joissa ei ole lisäjarruvaloa ja jarruttavan sellaisen erottaminen tuplasumarillisesta voi olla pahuksen hankalaa.

Poissa Dmies

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 691
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9125 : 27.11.2015, 18:59:40 »
Tere.
Tieliikennelain mukaan vain vasen takasumuvalo saa palaa.
Katsastukseen joudut sen aina poistamaan käytöstä(ellei poliisit tienpäällä ehdi ensin)
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/579fb3aa935279358c96ed7a1a975d15/4771-Valomaarayksia.pdf

5.3 Takasumuvalaisin 
Takasumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään saamaan ajoneuvo näky-vämmäksi takaapäin tiheässä sumussa, lumisateella ja rankkasateella. 
Vähintään yksi punaista valoa lähettävä takasumuvalaisin on 1.1.1993 jälkeen käyttöönotetussa autossa pakollinen ja niitä saa olla enintään kaksi. Takasumuvalaisimelle on oltava merkkivalo. Takasumuvalaisimen on sijaittava vähintään 250 mm ja enintään 1000 mm korkeudella. Jos valaisimia on vain yksi, on sen sijaittava keskilinjan vasemmalla puolella. Mikäli valaisimia on kaksi, on niiden sijaittava symmetrisesti, mikä aiheuttaa niiden välillevähimmäisetäisyysvaatimuksen, jotta niitä ei voida tulkita yhdeksi ajoneuvon keskilinjalle asennetuksi valaisimeksi. Valaisimen tulee olla vähintään 0,10 m etäisyydellä jarruvalaisimesta. Takasumuvalaisimen tulee olla taaksepäin suunnattu ja sen tulee näkyä vaakatasossa 25° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
01.01.1989
     tai sen jälkeen käyttöön otetussa
-     autossa, perävaunussa, traktorissa, moottori
pyörässä ja moottorityökoneessa saa olla
enintään yksi takasumuvalo, E- hyväksytty sääntö 38 mukaisesti.    ANA Tpp 29, 167 ja 123
§, 150/83 + 875/87 

01.01.1993
     tai sen jälkeen käyttöön otetussa
-     takasumuvalaisimen tulee olla hyväksytty 77/538/ETY muutettuna 89/518/ETY tai E 38
mukaisesti. ARVA 78, 229, 121 ja 175 §
-     pakollinen autossa, enintään kaksi valoa
   

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9126 : 27.11.2015, 19:05:01 »
Kyllä tietyn ikäisissä saa palaa molemmat

Näin o.
itse en vain pidä sitä järkevänä koska tuolla teillä liikkuu myös autoja joissa ei ole lisäjarruvaloa ja jarruttavan sellaisen erottaminen tuplasumarillisesta voi olla pahuksen hankalaa.
Noniinno, palavat yleensä eri umpioissa ja molempien funktio on saada takana-ajavan huomio...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9127 : 27.11.2015, 19:48:38 »
Päivää räpylään kaikille tasapuolisesti.

Emäntä käski kysymään että mikä mahtaa meidän "Junnussa" olla ku tyhjäkäynnillä hurisee välillä muutaman sekunnin ja sitten lopettaa ja aloittaa hetken päästä uudelleen.

Onko jokin lämmitys vai?
Jäähyttimessä on nesteet kohillaan ja niin pois päin.

V70 -13 vuoden malli.
Ettei olis vvt-pyörän vika tuo ääni?

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9128 : 27.11.2015, 20:28:49 »
Ettei vaan olis niinkin yksinkertainen asia kuin ilmastoinnin kompressori. Nappaa auto-AC pois päältä ja kokeile loppuuko.

s73

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9129 : 28.11.2015, 13:20:03 »
Moottorin alle tuleva suojamuovi, onko tarvikkeena myytävä muovi  kova koppura vai pehmeä, mistä saa hyvän?

Miten saa muovin takareunassa olevan pultin kierteen korjattua, pystyykö hitsaamaan uuden mutterin vai helicoililla?
740 fl.

Poissa B204FT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9130 : 28.11.2015, 19:19:32 »
Semmoi kysymys, eli 740 farkku kysees. G80 perällä vielä jopa. Eli ku ajan vaikkapa motaria sen 40km, pysähdyn risteykseen ja lähen liikkeelle vasemmalle tai oikealle, niin perä rupeaa paukkumaan. Kuulostaa pahalta muttei oo vielä 2 vuoden aikana hajonnu. Öljyä on tarpeeks ja ei väliä mitä öljyy sinne lyö ni sama meteli on. Eli onko tää ominaisuus vai ihan vika? Ja ajettu 437tkm

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9131 : 28.11.2015, 20:21:00 »
Mistähän saisin muutoskatsastelua varten b230k moottorin painon tulostettua paperille? Tän päivää oon koittanu googlailla, mutta ei oikein vastaan ole tullu sellasia vähänkään virallisemman olosia tekstejä jossa olisi paino ilmoitettu. Toisen merkkinen moottori siis tarkoituksena muutoskatsastella tohon -88 740:iin, kaikki muut liput ja laput on selvillä ja se volvon lupalappu kourassa mutta pitäs vielä ton orkkismoottorin paino keksiä. Jos jollain olisi vaikka korjaamokäsikirjaa tai vastaava josta kehtaisi scannailla niin olisin hyvin kiitollinen, tai linkkiä mistä mahdollisesti löytyisi.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9132 : 28.11.2015, 21:59:58 »
Mihin sitä massaa uudella määräyksellä? Akselimassat riittänee.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9133 : 29.11.2015, 09:06:38 »
Semmoi kysymys, eli 740 farkku kysees. G80 perällä vielä jopa. Eli ku ajan vaikkapa motaria sen 40km, pysähdyn risteykseen ja lähen liikkeelle vasemmalle tai oikealle, niin perä rupeaa paukkumaan. Kuulostaa pahalta muttei oo vielä 2 vuoden aikana hajonnu. Öljyä on tarpeeks ja ei väliä mitä öljyy sinne lyö ni sama meteli on. Eli onko tää ominaisuus vai ihan vika? Ja ajettu 437tkm

Vika. Ei sieltä ehjästä perästä mitään ääntä kuuluis lähtee. Tietty räikkälukot erikseen. Toimiiko se lukko?
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Bansku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #9134 : 29.11.2015, 09:33:40 »
No joo mutta kai tän katsurin pitää tietää paljonko se akselimassa lisääntyy. Bemarin m50 on nyt siis tuolla koneena, siitä on se raakakoneen painoksi ilmoitettu 136kg, joten pakkohan se on vanhan koneen paino saada tietää että voi verrata miten on akselimassojen laita sitten. Eli pitäis nyt vaan saada paperille b230k koneen paino, pelkkä raakakone riittää.

Mihin sitä massaa uudella määräyksellä? Akselimassat riittänee.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2015, 09:36:03 kirjoittanut Bansku »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron