Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?

  • 50 Vastauksia
  • 21226 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vaihdoin joku aika sitten sylinterikannen B18 koneeseen kun vanhassa kannessa oli pakoventtiilit uponnu. "Uudessa" kannessa on viilattu kanavat isommiksi ja palotilat muotoiltu. Nyt on sitten semmonen ongelma että kun kone käy tyhjäkäyntiä ja painaa kaasua reippaasti niin kone reagoi jotenkin viiveellä "töksähtäen" ja vasta sitten nostaa kierroksia ja varsinkin kylmällä koneella tämä on vittumainen ongelma kun meinaa hyytyä ellei pumppaa kaasua, mutta jos painaa hitaasti kaasua niin toimii. Kuumalla koneella ei haittaa niin paljoa mutta on käyny silleenkin että kun pitkään alamäkeen moottorijarruttaa ja kun pysähtyy ja yrittää lähteä liikkeelle niin meinaa hyytyä. Kaasutin on Weber DGV ja se on toiminu aiemmin ihan ok. Kiihdytyspumppu ruikkii kamaa ihan kunnolla ja ensiökurkun akseli on arviolta ainakin 1-1.5mm väljä, lotrasin jarrukliineriä sen lisäksi muihin mahdollisiin imuvuoto paikkoihin mutta ei reagoinu mitenkään. Oon säätäny tyhjäkäynnin niin että pari kierrosta molempia ruuveja pyörittäny auki ja tällähetkellä tyhjäkäynti arviolta 900-1000 rpm. Tyhjäkäynnillä pakoputkesta kuuluu välillä semmosia pieniä poksahduksia, se on kylläkin tehny sitä aina ja sitten vielä jos vauhdissa painaa kaasun pohjaan niin joskus röpeltää jonkin verran ja saattaa hieman hyytyä ennenkuin lähtee mutta kyllä se kuitenkin lopulta lähtee. Osaiskohan joku paremmin asioista tietävä kertoa mitä kaasarille pitäisi tehdä? Mulla on mahdollisuus käyttää pakokaasutesteriä jos semmosesta on hyötyä. Kaikki sytkävehkeet on uusittu viimeaikoina joten niissä tuskin mitään vikaa on. Toivottavasti tästä sepustuksesta saa jotain selkoa. :) Pitää joku päivä tarkistaa suuttimet.

Tekniikka lyhyesti: B18, k nokka, weber dgv + misab imusarja, 10:1 puristus, kansi viilattu, tulpat ngk b7hs, 123ignition.

Löyty muuten tommonen kiva sivu missä on suuntaa antavia suutinkokoja: http://www.misab.se/bestyckn.php?kid=4-140-172     

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #1 : 27.11.2014, 00:13:27 »
Jäljillä olet; viilattu kansi vaatii varmaan lisää soppaa, joten suutinjumppa alkakoon  :D

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #2 : 27.11.2014, 00:45:48 »
Kuulostas ihan liika laihaks menevält seokselt...
940 classic

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #3 : 27.11.2014, 15:37:36 »
Laihalla se kai sitten on, bensankulutuksen perusteella vois käydä liian rikkaalla, tai sitten se johtu pakoventtiileistä. Kyllähän toi kaasu pohjassa kulkee kun saa kierroksia.

Sen kaasarin on muuten säätäny Ruotsin armeija. :) Ollu jossain tappikoneessa kiinni.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2014, 16:24:31 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #4 : 27.11.2014, 16:58:08 »
Laihallakin ollessa kuluttaa enemmän kun joutuu polkemaan että kulkee.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JVeij

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #5 : 28.11.2014, 14:01:36 »
Ja tuo laihaseos ei kyllä varmasti tee koneelle hyvää. säätöön välittömästi
Volvo Amazon Favorit 67

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #6 : 29.11.2014, 16:20:42 »
Katsoin kaasuttimessa olevien suuttimien koot ja ne oli samat mitä tuolla misabin sivuilla "B18+K-nokka" kohdassa oli ei paljoa metsässä. Pitää laittaa tilaukseen isompia suuttimia jos vaikka saisi pelittämään hieman paremmin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #7 : 29.11.2014, 16:25:15 »
Onko imuvuodot tarkistettu?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #8 : 29.11.2014, 16:52:28 »
On tarkistettu.

ensiökurkun akseli on arviolta ainakin 1-1.5mm väljä, lotrasin jarrukliineriä sen lisäksi muihin mahdollisiin imuvuoto paikkoihin mutta ei reagoinu mitenkään.

Poissa AKK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
  • Pelti on katoavaista mutta ruoste ikuista!
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #9 : 30.11.2014, 16:44:50 »
Onkos sulla se lämpimän ilman keräysputki? Jos sulla siis alkoi nää ongelmat nyt säiden kylmetessä
940 classic

Poissa 142

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 305
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #10 : 30.11.2014, 20:24:31 »
Mites bensan pinta?
suomenvolvokerho.com

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #11 : 30.11.2014, 20:32:48 »
Ei ole ja onhan sitä pärjätty ilmankin :) Luin jostain sivulta että liian kireä power-valven jousi aiheuttaa sitä että kun painaa kaasun pohjaan niin hyytyy ensiksi, pitää tarkistaa sen lisäksi myös että kalvo on ehjä. Yritän hommata suutimia jostain ja raportoin sitten. Bensan pinta se mitä alunperin kuuluukin olla.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #12 : 01.12.2014, 22:08:49 »
Voisi kuvitella, että jos tyhjäkäyntiseos on laiha, niin kiihdytyspumppu ei tyrkkää siihen nähden tarpeeksi tavaraa, että kone "heräisi".

Kokeile kääntää tyhjäkäynnin seosruuvista reilusti rikkaammalle.

Edit: Olithan jo tarkistanut, että kaasuttimessa ei ole schaibaa?
Edit2: Kaasarit ovat aika huonoja ymmärtämään mitään muutoksia imuvirtauspulsseissa/virtausnopeuksissa.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2014, 23:15:15 kirjoittanut järviin »

Poissa kio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #13 : 02.12.2014, 17:13:17 »
voisi olla neulaventtiili ja weberithan ovat aika herkkiä polttoaine paineelle  n. 0,2 bar

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Kaasuttimen säädöistä johtuva ongelma vai mikä?
« Vastaus #14 : 03.03.2015, 21:12:41 »
Weberille ei oo tullu tehtyä mittään kun se nyt jotenkin pelaa. ::) Nyt kaivattas mielipidettä toisenlaisiin kaasareihin elikkä B20 R-Sport Solex Addhe 2x45 tupliin, paukuttelee tyhjäkäynnillä ja osakaasulla putkeen ja ilmanputsariin varsinkin kylmänä ja joskus lämpimänä eli ilmeisesti liian pienet tyhjäkäyntisuuttimet koska kaasupohjassa toimii kunnolla. Isommat suuttimet pitäs tilata mutta ne maksaa paljon joten ei viitsi kovin montaa eri kokoa ostaa ja mietin onko nuo muutkaan suuttimet järkevän kokoisia. Ilmavuotoa ei pitäisi olla kun käy tyhjää muuten ihan ok ja kaikki sytkäosat uusittu.

Nyt kaasareissa on paikallaan:

-Tyhjäkäyntisuutin 50
-Main air corrector 200 (pääilmasuutin?)
-Idle air corrector 120 (tyhjäkäynti-ilmasuutin?)
-Seosputki A04 ja sen loppupätkässä lukee 150 eli se on varmaan pääsuutin?
-Kurkuista ei mitään tietoa, vissiin alkuperäiset R-sport(36mm?)

Niin että onko järkevän kokoiset suuttimet jos kone on väljä B20 92mm männillä, 44/38 venttiilit ja isot kanavat, K-nokka ja 4-2-1 pakosarja 2" putki?
Meinasin laittaa 55-60 tyhjäkäyntisuuttimet vai pitäskö olla isommat?

Misabin sivu ei enää toimi, olisi ollut helppo katsoa sieltä.

 

Samppasport  Futurez