Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 -99 2.5 ei turboa ongelmaa kaasuläppä moottorissa?

  • 6 Vastauksia
  • 2159 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JariMeh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Hellou kaikille.

Vaihdon kaverini volvoon V70 -99 2.5L kytkimen ja remontin jälkeen auto ei ottanut kierroksia. Vikakoodiksi antoi P1033 sekä P1032. Puhdistin kaasuläppämoottorin perusteellisesti ja tämän jälkeen auto alkoi kyllä ottamaan kierroksia mutta viiveellä. Ennen puhdistusta kaasuläppä oli kyllä sen verta likainen ettei läppä päässyt liikkeelle. Puhdistuksen jälkeen vikakoodeja ei ole tullut. Tosiaan vikana on nyt että kun painaa kaasun pohjaan auto odottaa hetken n.1s (kierrokset tipahtavat hieman tänä aikana) ja sitten nostaa kierrokset rajoittajalle. Eli liikkeelle lähtö on vaikeaa mutta esim täyskaasu kiihdytys toimii moitteetta. Olisiko tuo saattanut hajottaa kaasuläppämoottorin jotenkin? Muita ideoita?

Tarkistettua:

Liittimet kaikki paikoillaan ja nätin näköiset.
Alipaine letkut ok.
Ei vikakoodeja.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: V70 -99 2.5 ei turboa ongelmaa kaasuläppä moottorissa?
« Vastaus #1 : 28.11.2014, 15:50:17 »
Villi veikkaus voisiko liittyä ilmamäärän mittaukseen. Eli olikos tässä ilmanputsarin jälkeen sellainen pieni anturi imuletkussa.

Jos vaikka ensin kaasuläpän auetessa vetää laihalle ja sitten korjaa seosta hetken päästä.


Poissa JariMeh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 2.5 ei turboa ongelmaa kaasuläppä moottorissa?
« Vastaus #2 : 01.12.2014, 12:28:05 »
Kyllä tässä on MAF anturi ennen kaasuläppää. Auto tulee tänään takaisin niin saan luettua vikakoodit ja ihmetellä ongelmaa enemmän. Luin täältä foorumin uumenista että saman tyylinen vika oli ollut muillakin kun sulake nro 8 on palanut. Kaasuun tulee viive ja ilmastointi temppuilee. Nro 8 sulake ei ohjaa tässä autossa ilmastointia eikä se ollut kyllä palanutkaan. Tarkistan vielä kaikki loputkin sulakkeet piipparilla tänään. Eiköhän tämäkin saada selvitettyä..

Poissa JariMeh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 2.5 ei turboa ongelmaa kaasuläppä moottorissa?
« Vastaus #3 : 01.12.2014, 18:15:40 »
Autoa ihmetelty enemmän. Auto talliin ja vikakoodit ylös= P1004. Sulakkeet ehjät (tarkistettu piipparilla). Nollasin koodin ja ei tullut enää takaisin. Autosta virrat päälle ja testiä kaasuläppämoottorille. Kaasua painettaessa kaasuläppä aukeaa viiveettä = kaasuläppämoottori toimii. MAF-anturin liitin irti: Auto käy huonosti mutta reagoi kaasuun kuten pitääkin. Vikakoodeja tulee 3kpl P0113, P1108 sekä P1081. 2 ensimmäistä tais olla MAF anturiin liittyviä ja viimeinen Lambda anturin vikakoodi. Liitin takaisin ja vikakoodien nollaus: ei koodeja. MAF-anturin lukema muuttuu kaasutellessa autoa kun testerillä sitä seurasin.

Olisiko tämä kuten TOK mainitsi MAF-anturin vika? Saako näillä vihjeillä joku foorumin guru vahvistettua vian? 

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: V70 -99 2.5 ei turboa ongelmaa kaasuläppä moottorissa?
« Vastaus #4 : 02.12.2014, 08:34:50 »
Jos MAF irti vastaa kaasuun nopeasti niin "se siitä mun teoriasta", ellei sitten ole se perinteinen ilmamassamittariongelma että näyttää lukemaa mutta näyttää väärin...

Vikakoodejahan joskus ilmestyy vasta parin startin jälkeen, jos vika pysyy päällä. Eli kannattanee katsoa koodeja vielä hetken päästä uudestaan.

Poissa JariMeh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 2.5 ei turboa ongelmaa kaasuläppä moottorissa?
« Vastaus #5 : 04.12.2014, 15:34:49 »
Hellou, vikaa katsottu jälleen muutaman päivän jälkeen. Auto rupesi pelaamaan "oikeen" samalla kun moottorinvikavalo rupesi pelaamaan. Vikakoodeina seuraavat: P0106 ja P1004.

Vikakoodit poistin ja autoon palasi sama viive kaasuun. Uusia ideoita syyhyn?

Poissa JariMeh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -99 2.5 ei turboa ongelmaa kaasuläppä moottorissa?
« Vastaus #6 : 04.12.2014, 15:56:32 »
Itse iteselle vastaten. Lukkopellissä olevan anturin alipaineletku oli irti. Auto tuntuisi pelaavan nyt hyvin. Eli tuo oli unohtunut laittaa takaisin  :-[. Oli vaan jäänyt se alipaineletku sen anturin viereen ettei näyttänyt olevan edes irti...

 

Proturbo  Autodiagnoosi