Ateho  Elekma

Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti

  • 8 Vastauksia
  • 6621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mx3r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Power Is Everything
Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« : 28.11.2015, 00:57:00 »
Onko muut rakennellu ko. näyttöjä uusiksi?

Ite alotin projektin noin 3kk sitten ja nyt sain päätökseen, tuli ihan toimiva. Samalla huomasin, että samalla kytkennällä saa alkup. soittimenkin toimimaan siihen näyttöön, muutoin kuin pelkkänä navina. itellä se toimii musiikkivideonäyttönä/tv/elokuva/navina.

Jos kiinnostaa niin projektikuvia yms. voisin laitella tänne. ? :)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #1 : 28.11.2015, 08:32:34 »
Laita ihmeessä, mikä auto kyseessä?

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #2 : 28.11.2015, 09:40:43 »
Itse tein vastaavan jutun omaan s80 -99 viime kesänä. Toimii myös kuvaamallasi tavalla.

Itse laitoin S80:seen vm.-99  naviruudun sisälle LG:n kuvasuhteella3:4 olevan 5-tuumasen älypuhelimen (107€). Peittää juuri sopivsti tyhjän tilan. Purkasin navista näyttöruudun, laturi on liitetty sisäkautta tupakansytyttimeen ja ostin puhelimeen naviohjelman (CoPilot)(39€) Näytöstä voi tehdä sitä mitä älypuhelimellakin voi vaikka liittää langattoman OBD2-lukijan. Ääni kulkee bluetoothin kautta radioon Hu-801. Rattinapilla saan näytön ylös ja alas.




« Viimeksi muokattu: 28.11.2015, 09:45:58 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa mx3r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Power Is Everything
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #3 : 28.11.2015, 15:25:51 »
Itse tein vastaavan jutun omaan s80 -99 viime kesänä. Toimii myös kuvaamallasi tavalla.

Itse laitoin S80:seen vm.-99  naviruudun sisälle LG:n kuvasuhteella3:4 olevan 5-tuumasen älypuhelimen (107€). Peittää juuri sopivsti tyhjän tilan. Purkasin navista näyttöruudun, laturi on liitetty sisäkautta tupakansytyttimeen ja ostin puhelimeen naviohjelman (CoPilot)(39€) Näytöstä voi tehdä sitä mitä älypuhelimellakin voi vaikka liittää langattoman OBD2-lukijan. Ääni kulkee bluetoothin kautta radioon Hu-801. Rattinapilla saan näytön ylös ja alas.

Luin pariin kertaan, mutta en ymmärtäny tuota puhelimen 5 tuumasen kytkemisjuttua, ja miksi laturi näytölle? :) ja miten ihmeessä sie tuon OBD 2 siihen kytket. Mulla on hieman erilainen systeemi. :)

Poissa mx3r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Power Is Everything
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #4 : 28.11.2015, 15:28:35 »
Laita ihmeessä, mikä auto kyseessä?

Laitan kuvia kunhan saan siirrettyä koneelle, 2005vm v70 kysymyksessä :)

Poissa mx3r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Power Is Everything
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #5 : 28.11.2015, 16:59:49 »
Nyt on jotain projektikuvia!

Ihan ekaksi purkasin kokonäyttöhärdellin pois kojelaudasta. Näyttö oli kiinni kolmella torx ruuvilla ja näytön muovikehys neljällä torx ruuvilla. Sitten vain liittimet näytöstä irti ja koko paketti pois niin, että jää tyhjäksi se paikka, niinkuin kuvasta näkyy.



Tämän jälkeen aloin irroitteleen pieniä ruuveja pois ympäriltä, jotta saan piirilevyt näkyviin ja pois yksiköstä. Kuvassa piiriilevyt irroitettu ja näyttö jäljellä.
 


Seuraavana päästäänkin alkuperäisen näytön irroittamiseen yksiköstä. nämä ovat neljällä pienellä ruuvilla kiinni. Kahdella ylhäältä ja 2 alhaalta.



Näytön takaosan ruuvit myös pois. kahdella ruuvilla alhaalta kiinni ja pienellä nostolla (muoviset kynsillä kiinni yläosasta) lähtee takaosa pois.



Nyt näyttö lähtee ihan nätisti irroittamalla pois. Näytön takana on vielä metallinen kehys/tukikappale, joka on 4 ruuvilla kiinni näytössä. Ne vielä pois niin pystyt vaihtamaan näytön! Kuvaa ei siitä löydy.





Tässä vaiheessa kaikki orkkis osat talteen jos joskus haluaa kasata alkup, vaikka se saattaa melko mahdotonta olla jos ei muista kytkentöjä! (kuva) (kuvassa näkyy rasian päällä kyseinen näytön takana oleva metallinen kehys/tuki kappale)



Nyt kun kaikki on levällään, aloitetaan uuden näytön asentaminen takaisin järjestelmään. Kasaaminen tapahtuu päinvastasessa järjestyksessä kuin tuo purkaminen. (näytöstä riippuen, minulla oli uusi näyttö ohuempi kuin alkuperäinen, joten liimasin näytön taakse vaahtomuovista "koroke" kappaleen, jonka jälkeen asetin metallisen takakehyksen 4 ruuvilla kiinni näyttöön. Tuli tiukka sovite, mutta hyvä. (kuvassa uusi näyttö paikallaan takakehyksen kanssa). HOX! uudessa näytössä on vain yksi "liuska". Kiinnitysvaiheessa kannattaa laittaa se liuska jotenkin siististi, joko etummaisen kehyksen ja näytön välistä tai ulkopuolelta, miten ite tykkää. itse laitoin takaa. Liuskaan tulee kiinni jatkopala, jolla saadaan jatkoliuska liikkumaan näytön mukana, kun näyttö nousee.



Liuskan jatkopala.



Jatkoliuska.



Sitten näyttö kehyksineen päivineen asetetaan järjestelmään, kiinnitys samoihin paikkoihin 4 ruuvilla. (takamuosivuojan voi myös asettaa paikoilleen, varovasti niiden muovikynsien kanssa takaisin laitossa). Kuvassa näyttö kiinni järjestelmässä liuskoineen ja jatkopaloineen päivineen.



Nyt on Lisää kuvia!

Elikkäs, ylläolevien vaiheiden jälkeen aletaan rakentaan toimintamekaanismia. Tarvitset 3 relettä, sähköjohtoa, 2 ns. "kosketusrelettä'', joilla näyttöä liikutetaan.
Ensimmäisenä releet laitetaan yhteen ja niihin juotetaan komponenttien johtosarja, nostomoottorille omat, molemmille kosketusreleille omat, virta ja maa puolelle omat ja herätteelle oma. Lopuksi juotosten päälle reilusti kuumaaliimaa tai muuta vastaavaa eristeeen tyylistä. Kuvissa siis rele rakennettuna.





Tämän jälkeen "kosketusreleiden" johtojen kytkeminen irrallisena ennen relesarjaan kytkemistä. Kuvassa näkyy kytkentä. Nämä releet siis toimii ylä ja alareleenä, näytön nousua ja laskua varten! Kuten kuvassa näkyy, toisesta releestä on pyöreä kärki leikattu pois kosketusviiksestä, koska se tulee alareleeksi ja kyseinen pyöreä osa olisi tiellä näytön laskeutuessa.



Kun nämä pääkomponentit on valmiina, kasataan seuraavana näyttömekaanismia hieman lisää. Rullasin sormilla näytön moottorin hammasrattaista näyttöä alas kokeilun vuoksi, ettei se koske näyttöön tai mikään muukaan ei pääse näyttöä naarmuttamaan, kun kehyksen laittaa paikalleen.



Näytön ollessa alhaalla, asetin metallikehyksen paikalleen (joka purettiin ruuveilla alkuvaiheessa) hollille ilman ruuveja, koska joudut käyttämään sen vielä pois. Kuvassa kehys istutettu hollille ennen kosketusreleiden asettelua. Näytön voi seuraavana nostaa vaikka puoleenväliin hammasrattaista alakosketusreleen suunnittelua varten kuten kuvassa.



Seuraavana aloin sovittelemaan ja hakemaan hyvää paikkaa alakosketusreleelle.  Paikan pitää olla sellainen, josta näyttö pääsee kunnolla koskemaan releen kosketusviikseen. (juurikin siihenmistä leikattiin aiemmin kuvassa se pyöreä osa pois viiksestä). Ite kytkin alareleen kuvassa näkyvään paikkaan silikooniliimalla. Kiinnityksen voi laittaa millä haluaa, kunhan se on jämerä että pysyy poikittain, ettei kosketusrele pääse pyörähtämään vaakatasoon. Kuvassa releelle löydetty hyvä paikka ja liimattu paikalleen. Laskin näytön alas ennen liimausta, jotta näen että näytön alareuna koskettaa releen viikseä kunnolla painaen viiksen alas, kuten kuvassa :)
 


Vuorossa on yläkosketusreleen asentaminen. (ennen tätä, hollilla olleen metallisen kehyksen voi ruuvata kiinni). yläkosketusreleen voi asentaa kuvassa näkyvällä tavalla ylemmäs tai alemmas, riippuen kuinka pitkän johdon haluat releeseen kiinnittää. mitä lyhyempi sen parempi niin ei takerru mihinkään. (Johto vetää näyttöä alas, kun näyttö saavuttaa yläasennon). Tämäkin liimatiin kiinni silikooniliimalla.. Hox! yläreleen oltava juuri noinpäin kuin kuvassa, muuten näyttö ei laske. Ennen liimausta eristin releen ja liitokset, vaikka kutistesukalla tai sähköteipillä. Kuvassa releen paikka haettu, eristetty ja liimattu.



Eristetty ja liimattu!



Kuvaa ei valitettavasti ole seuraavista vaiheesta, mutta seuraavaksi laitoin pätkän johtoa yläkosketusreleen viikseen kiinni, juottamalla, ja toisenpään näytön johonkin hyvään alareunaan muovikiskon ruuvin alle, koska juotos ei tarttunut. (Seuraavissa kuvissa saattaa se johdon pätkä näkyä!)

Seuraavaksi otin relesarjan joka rakennettiin aikasemmassa vaiheessa, kytkin johdot oikeisiin paikkoihin. Alkuperäiset moottorin johdot nyppäsinn kokonaan poikki ja juotin releeltä tulevat moottorin johdot moottorin napoihin kiinni, (ennen juottamista piti vaikka akusta/patterista kokeilla, että moottori pyörii oikeinpäin.) Rele on rakennettu siten, että moottorille tulee jatkuva virta kokoajan, koska jos unohdat näytön ylös auton sammutettua, rele vetää itsestään näytön alas. Siksi on tärkeä testata moottorin pyöriminen oikeinpäin.  ;) Testauksen jälkeen juota johdot kiinni ja kytke muutkin johdot omille paikoilleen! :)

En valitettavasti saa videoita tänne lisättyä, josta olisi toimintaperiaate kytkentöjen jälkeen näkynyt, joten toivottavasti kuvasta ymmärtää :)

Toimintaperiaate valmiina.



valmis paketti ennen autoon asettelua!



Näyttöosa on nyt viritetty valmiiksi, aletaan hakemaan näytön piirilevylle sopiva paikka, missä se ei koske näytöön, johtoihin, moottoriin tai mihinkään muuhunkaan ja näytön liuskalla on tilaa liikkua näytön noustessa ylös!

Itse kehitin piirilevylle paikan autossa olevan muovikehyksen/kiinnitys osan "koloon" rakentamalla telineen/tason piirilevylle metallilevyn. (muovikehys, on se joka tulee näytön ympärille autossa, jossa näyttö on kolmella torx ruuvilla kiinni ja itse kyseinen kehys neljällä torx ruuvilla kiinni autossa!) Tein levystä tarpeeksi ison, että reunat tulee reiän urille ja liimasin silikoniliimalla levyn kiinni. Metallilevyn päälle liimasin samankokoisen palasen vaahtomuovia, jotta piirilevyn pinta ei pääse koskemaan metallilevyn kautta muihin juotososiin. (Voit itse laittaa piirilevyn mihin vain haluat, kunhan näytön liuska liikkuu jouhevasti eikä takertele, eikä piirilevy koska mihinkään näytön liikkuessa. Telineen voit rakentaa mistä haluat.) Vaahtomuovin päälle liimasin sitten piirilevyn. Kun asetat piirilevyä, katso, että se menee oikein päin näytön liuskan takia. Kuvissa siis muovikehys, johon olen liimannut jo metallisen levyn ja piirilevyn. (pahoittelen huonoa laatua).

Metallikehys liimattu.



vaahtomuovi ja piirilevy liimattu ja kuivumassa.



Kuivumisen aikana voi vaikka kasailla näyttömekanismin ympärille kaikki ne metalliset peltikehykset, jotka ihan alussa irroitettiin. Mikäli piirilevy tulee samaan kohtaan kuin minulla, kannattaa jättää näytön etupuolelle kiinni tuleva peltikappale pois, koska se menee niin lähelle näytön liuskan kiinnityskohtaa, että ajanmyötä saattaa hankautua liuska rikki. Poiston jälkeen tilaa kyllä on! :) (hienolla piirrustustaidoilla kuvaan piirretty suurinpiirtein metallin palasen näköinen kappale joka jää pois).



Seuraavaksi kiinnitetään näytöltä tuleva jatkoliuska kiinni piirilevyyn. Tässä vaiheessa kun liuska on kiinni, kannattaa koko paketti asetella kehyksen (johon piirilevy on liimattu) kanssa jo hollille. Ei upoteta vielä konsolin sisälle. Kuvassa näkyy vain liuskan kiinnitys.



Virta ja kuvajohtojen kytkeminen olisi seuraava vaihe. Mikäli omistat jonkun muun soittimen kuin orkkiksen, 2-din mallisen tai muun soittimen, jossa pyörii musiikkivideot, dvd, navigaattori, tv tai muu vastaava.

Lisäksi soittimessa on lähtö videolle en muista merkintää se on joko aux input/output tai audio input/output. Keltainen kuitenkin väriltään. kytketään kuvajohto yhdellä rca johdolla (on myös keltainen, voi olla muukin, kunhan ajaa asian) piirilevyn kuvan sisäänmenopistokkeeseen (kuva). Myös sekin on keltainen piirilevyssä. Virtajohto kytketään vastapäätä olevaan pistokkeeseen.


 
Virtajohdosta haarautuu musta ja punainen johto.
itse otin virran soittimen herätteeltä ja maan soittimen maapiuhasta. Lisäksi rakensin itselleni katkasijan, jotta näyttö ei aina nouse virran tullessa soittimelle tai auton käynnistyttyä. Se nousee silloin, kun itse sen siitä nostan :D

Kuvassa virtajohto kytketty ja liitetty oikeisiin väreihin ;)



Kaikki tämän tehtyä täytyy vielä keksiä paikka pääreleille, joka rakennettiin aikaisemmassa vaiheessa. (ne 3 kappaletta, joista lähti monta johtoa). Itse sijoitin releet  hätävilkkukatkasijan taakse kojelaudan sisälle kuljettajanpuolen puhallinritilän päälle ja silikoniliimalla kiinni. Liiman kuivuttua, upotetaan näyttö runkoineen päivineen omalle paikalle. Tässävaiheessa voi vaikka nippusiteellä sitoa johtoja vähän nätimmin kojelaudan sisään ja testata, että näyttö nousee ja laskee ja mikään johto ei jää väliin. Jos kaikki ok, kiristä kehys neljällä torx ruuvilla ja sen jälkeen näyttö kolmella torx ruuvilla. Viimeisenä voit asettaa koristeritilän paikalleen. (Projektin alussa ensimmäisen kuvan ritilä).

Katkasijalle rakennettu paikka ritilään! (kuvat)

Näyttö toimi niinkuin piti ja lopputulos tässä!





Kiitos kun katsoit projektin. Jos jotain jäi epäselväksi, kysy reilusti! Neuvon ja autan jos vain tarvitsee.
Oma iso projekti niskatukinäyttöjen jälkeen, joka onnistui mielestäni hyvin. :) Aikaa meni, mutta lopussa se palkitaan! ;)

Vídeoita saa vaikka fb:n Volvo Groupin kautta tai muuten vain Fb:ssä, Kun täällä en ole keinoa vielä löytänyt niiden lähettämiseen!
« Viimeksi muokattu: 01.12.2015, 01:17:25 kirjoittanut mx3r »

Poissa Karitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • S80 T6 -99
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #6 : 28.11.2015, 17:29:37 »
Nuo purkamisvaiheet näyttää tutulta. Itse kysyisin, että mikä tuo vanhan tilalle tuleva näyttö on? Se ei siis ole älypuhelin tms. minkä laitat tilalle? Jos se tilalle tuleva on navinäyttö niin miten ihmeessä saat siihen mainitsemasi toiminnot?

Itse asensin ÄLYPUHELIMEN (en uutta naviruutua) kehysten sisään sellaisenaan enkä keksinyt muuta tapaa saada siihen virtaa kuin laturin kautta. Laturi on asennettu kojelaudan sisään. Kännykän bluetooth toimintaa käytän Yatourin kautta, mikä on liitetty radion taakse. En siis käytä OBD:tä missään.

Jos jokin parempi ratkaisu on omaan rakennelmaani niin otan vinkkejä ilolla vastaan.

Odotan innolla projektisi jatkoa... :P
« Viimeksi muokattu: 28.11.2015, 17:34:08 kirjoittanut Karitsu »
Volvo Pro:lla koodien lukua ja nollausta.

745 > 850 STW 2,0 > 850 STW 2,5 > S80 T6

Poissa mx3r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • Power Is Everything
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #7 : 28.11.2015, 18:06:49 »
Juu eli siis se on iha perus vga näyttö. Ja musavideon saan näkymään piirilevyllä, jossa on virtapää ja videon sisääntulopaikka, sen huomaat kyllä sit kun jatkan tuota projektin tekemistä. Ja piirilevyyn tulee kuva 2-din soittimesta kuvaboksin kautta, joka antaa mahd parhaan kuvanlaadun. (Mulla on boksi siksi, koska mulla on autossa vielä niskatukiin upotetut näytöt niin kaikkiin pitää saada yhtähyvä kuva!) Ja tosiaan, puhelimen saa heijastettua naveineen päivineen reflekt nimisellä boksilla bluetoothin kautta!. Piirilevyyn virta mulla tulee soittimen herätteestä katkasijan kautta näytölle. Eli en tarvitse erillistä laturia :)

Poissa s60320

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Vs: Kojelaudan nousevan näytön tuunausprojekti
« Vastaus #8 : 07.02.2016, 22:53:05 »
Tuossa ylempänä oli varsin hyvät ohjeet projektin toteutuksesta, siitä iso peukku mx3r:lle!  O0

Itse olen tuollaisen systeemiin kolmeen Volvoon rakentanut ja halusin vielä selventää kuinka tuo relesysteemi toimii:

Tuossa näytön nostamisessa/laskemisessa ei käytetä auton omaa elektroniikkaa näytön nostinmoottoria lukuunottamatta. Eli vaihtoreleelltä lähtee moottorille virta ja virran napaisuus riippuu siitä onko rele vetäneenä (heräte tupakansytyttimeltä), jolloin näyttö nousee, vai onko herätteen virta katkaisu, jolloin napaisuus vaihtuu ja näyttö laskeutuu. Kun näyttö on saavuttanut ylä- tai ala-aseman, niin kosketusrele katkaisee virran moottorilta.

Tuota on hieman hankala sanallisesti selittää ja tuo kytkentäkaaviokin on hieman omalaatuinen, mutta toivottavasti selventää edes vähän   :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tuohon tupakansytyttimestä lähtevään herätteeseen tulee varmaankin laittaa väliin kondensaattori, jotta autoa käynnistettäessä tuleva lyhyt virtakatkos ei turhaan sekottaisi näytön nousuprosessia.  ???

Tupakansytyttimen herätteeseen voi laittaa myös väliin katkaisijan, josta voi halutessaan laskea näytön alas. Jos sen vielä saisi jotenkin siististi tehtyä niin, että katkaisijana voisi käyttää esim. takaniskatuet kaatavaa nappia siinä ilmastointipaneelissa...  ;)

Jos tuo kytkentäkaavio ei näy kunnolla, niin tuossa linkki Jussin kirjoittamaan topiciin meidän projektista, missä näkyy tuo kytkentäkaaviokin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63681.msg1035055#msg1035055

Tuossa on vielä pieni video releiden testausvaiheesta: https://plus.google.com/u/0/photos/116102084925768455403/albums/6165872821695661553/616587282202351226
« Viimeksi muokattu: 07.02.2016, 23:11:09 kirjoittanut s60320 »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron