Proturbo  Autodiagnoosi

Elektroniikka ja piensähkö

  • 444 Vastauksia
  • 153473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #345 : 14.02.2015, 16:03:27 »
Ainakin hiilipotikat on induktanssittomia.. Tai mistä ne sitä induktanssia kehittäisivät?

 :D Tuo on varmaan hyvä kysymys, mutta mistä mä sen tietäisin, kun en ole alan miehiä. Siis vaikkapa tuossa --> https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20146&name=1-kierrospotentiometrit%2C+hiili valikoimassa kaikki kuuluvat tähän haettuun porukkaan? Noissa tuo ilmoitettu vastusarvo on ilmeisesti maksimi, kun mitään vaihteluväliä ei ole mainittu?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #346 : 14.02.2015, 16:04:09 »
Ainakin hiilipotikat on induktanssittomia.. Tai mistä ne sitä induktanssia kehittäisivät?

Juu,eivät muuten ole! Kaikissa elektroniikan komponenteissa on aina induktanssia, kapasitanssia ja resistanssia. Kysymys on enemmänkin määrästä.

Kokeileppas mitä hiilipotikan induktanssi on 10kHz taajuudella ja vertaa sen arvoja vaikkapa 100MHz taajuudella niin huomaat "kummia".

Kysytään nyt täältä, kun alkaa konstit loppua. Pitäisi löytää induktanssiton vastus, mieluiten potentiometri tai trimmeri, mutta kiinteäkin kelpaa. Mistäköhän taikasanasta tällaisen tunnistaa, onks tietoo?

Mihn tarkoitukseen tarvitset sitä ja millä teholla?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #347 : 14.02.2015, 16:12:31 »
Juu,eivät muuten ole! Kaikissa elektroniikan komponenteissa on aina induktanssia, kapasitanssia ja resistanssia. Kysymys on enemmänkin määrästä.

Kokeileppas mitä hiilipotikan induktanssi on 10kHz taajuudella ja vertaa sen arvoja vaikkapa 100MHz taajuudella niin huomaat "kummia".

Joo, mutta eikö tuossa nyt tarkoitettu että kyseessä ei ole lankapotikan tyyppinen tasavirralle tarkoitettu potikka?

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #348 : 14.02.2015, 16:20:32 »
Mihin tarkoitukseen tarvitset sitä ja millä teholla?

No niin, arvasinkin että kysyt käyttötarkoitusta. Tehonkestolle ei liene suuria vaatimuksia, kun tämä olisi menossa EWE-antennin päätevastukseksi MF/HF kuunteluun, saatan testata myös jotain alamittaista beveragea. Sain opastusta induktanssittoman vastuksen käyttöön, mutta ilmeisesti hakusessa on siis matalainduktanssinen?
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #349 : 14.02.2015, 16:43:35 »
No niin, arvasinkin että kysyt käyttötarkoitusta. Tehonkestolle ei liene suuria vaatimuksia, kun tämä olisi menossa EWE-antennin päätevastukseksi MF/HF kuunteluun, saatan testata myös jotain alamittaista beveragea. Sain opastusta induktanssittoman vastuksen käyttöön, mutta ilmeisesti hakusessa on siis matalainduktanssinen?

Eli pelkästäään RX käyttöön? Jos näin, niin sitten homma on hyvinkin helppoa.
Jo pelkät metallikalvovastukset (1/4W tehonkestolla) kelpaavat. Tosin kannattaa vilkasta sitä datalehteä noista vastuksista.

Jos meinaat käyttää TX-käytössä, niin sitten isoja hiilimassavastuksia rinnankytkentänä.

Potentiometrit voi käytännössä unohtaa ja kun tiedät antennisi ominaisuudet, pärjännet kiinteällä vastusarvolla, sillä pienet impedanssi heitot eivät RX-puolella paljoa haittaa.
TX puolella niiden vaikutus on sitten jotain aivan muuta. Sillä antenni jossa returnloss on 3dB kuuntelee hyvin, mutta on kelvoton TX-puolella ja käräyttää rigin pääteasteen helposti, jollei se ole suojattu.

Saatan olla hitusen hajulla näistä jutuista....   ;)

Joo, mutta eikö tuossa nyt tarkoitettu että kyseessä ei ole lankapotikan tyyppinen tasavirralle tarkoitettu potikka?

Lankapotikat ovat nykyisin aika harvinaisia, sillä niitä käytetään isommilla tehoilla ja ne ovat käytännössä kelvottomia VLF taajuuksien jälkeen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #350 : 14.02.2015, 17:46:25 »
Eli pelkästäään RX käyttöön? Jos näin, niin sitten homma on hyvinkin helppoa.
Jo pelkät metallikalvovastukset (1/4W tehonkestolla) kelpaavat. Tosin kannattaa vilkasta sitä datalehteä noista vastuksista.

Jos meinaat käyttää TX-käytössä, niin sitten isoja hiilimassavastuksia rinnankytkentänä.

Potentiometrit voi käytännössä unohtaa ja kun tiedät antennisi ominaisuudet, pärjännet kiinteällä vastusarvolla, sillä pienet impedanssi heitot eivät RX-puolella paljoa haittaa.
TX puolella niiden vaikutus on sitten jotain aivan muuta. Sillä antenni jossa returnloss on 3dB kuuntelee hyvin, mutta on kelvoton TX-puolella ja käräyttää rigin pääteasteen helposti, jollei se ole suojattu.

Saatan olla hitusen hajulla näistä jutuista....   ;)

RX puolelle kyllä, minulla ei lähetykseen kykenevää kalustoa ole. Potikkaa ajattelin lähinnä sen takia, että käsittääkseni EWE:n päätevastuksen arvo on vahvasti riippuvainen antennin tarkoista mitoista ja maaperän laadusta ja muistaakseni vastusarvon vaikutus näkyy häiriönsiedossa ja pohjakohinassa (siitä on jonkin aikaa kun tästä lueskelin, joten mitään en vanno), joten potikan kanssa olisi ehkä helpoin etsiä sitä hiljaisimman pohjan antavaa vastusarvoa. Eli jos et meinaa, että siitä potikan käytöstä kiinteän vastuksen tilalla olisi jotain haittaa, laittaisin ehkä mieluummin sen potikan. Voihan sen sitten korvata jollain kOhmin luokkaa olevalla kinteällä, jos tuntuu ettei potikasta ole mitään iloa.

Eli otaksunko oikein, jos veikkaan, että ensisijaiset vaihtoehdot löytyvät näistä linkeistä?:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=19771&name=Hiilivastukset%2C+aksiaaliset
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=20146&name=1-kierrospotentiometrit%2C+hiili
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #351 : 14.02.2015, 18:26:50 »
Käyttäisin itse noita metallikalvovastuksia niiden pienemmän virtakohinan vuoksi ja paremman lämpötilastabiiliuden takia.

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?toc=19848&name=Metallikalvovastukset%2C+l%C3%A4piladottavat%2C+aksiaaliset

Potikoissa, olivat ne cermettejä tms. ongelma on niiden induktanssi ja huonompi lämpötila kerroin/stabiilius, puhumattakaan isommasta kohinasta.
Ja kun ne tulevat ulos, ongelmat ovat potikoilla omissa luokissaan, kun niissä eivät nuo IP-luokitukset oikein ole ulos tarkoittuja.

Metallikalvoja kun hankkii lajitelman, niin nopeasti sieltä löytyy oikea arvo ja senhän voi laskeskella tontille samoin tein. Viimeinen wiilaus on sitten aina case-kohtaista.

Tuolla oli joku suhteellisen selvä ohje aiheesta pikasilmäyksellä.
http://www.johncon.com/john/EWE/

Ja kuten sanottu, RX puolella se ei ole niin justiinsa se impedanssi-sovitus kuten se on TX:llä tarpeen, ellei sitten mennä ihan siihen maksimin maksimiin.

Meikäläisen herkin härveli on muuten -166dBm herkkyyden omaava 1Hz kaistanleveydellä, joten vasta tuolla tasolla se alkaa merkata.  ;)
Mutta kyllähän tuolla jo kuuman juotoskolvin kuulee!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #352 : 14.02.2015, 21:25:16 »
Oukei, mennään kiinteillä, jos kerran potikalla voi olla jotain vaikutusta toimintaan. Thänks. :hg:

Noita ohjeitahan löytyy vähän joka antennille niin paljon, kuin vain jaksaa lukea.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2015, 21:27:29 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

s73

  • Vieras
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #353 : 26.07.2015, 17:58:07 »
Boschin pmf 190E pimeni kerrasta, mikä mahtoi tulla?
Korjattavissa?
Pitää koettaa vielä  takuuseen..
Sammui kerrasta. :-[

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #354 : 31.07.2015, 17:47:21 »
Miten triakkeja pystyy testaamaan että toimivatko?
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #355 : 01.08.2015, 15:35:53 »
Miten triakkeja pystyy testaamaan että toimivatko?

Miten triakkeja pystyy testaamaan että toimivatko?

Molellakin tavalla.

Tuossa yksinkertainen koe-kytkentä, jolla voi testata kaikki tarvittavat asia.
http://www.circuitstoday.com/how-to-test-a-triac


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #356 : 15.08.2015, 17:28:59 »
Molellakin tavalla.

Tuossa yksinkertainen koe-kytkentä, jolla voi testata kaikki tarvittavat asia.
http://www.circuitstoday.com/how-to-test-a-triac
Kiitos tuosta, laite toimii ja lämmittää säiliöitä ja letkuja . Syntyy taas parketinalustaa..

Mutta mutta, nyt himppeen duunasin vessaan led-valot. Kun laitan virrat päälle (sulakkeesta) niin valot syttyy, mutteivät reagoi millään lailla vipu-katkaisijaan=eivät sammu, eivätkä säädy. >:(
Virta säädetty muuntajasta ennen kytkemistä kohdalleen.
Vissiin matka Malmbergsille maanantaina...
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #357 : 30.08.2015, 21:40:11 »
Onko kellää tietoa mistä löytäis 2.2uF 400v smd elkon... w211 mesen ballastia yritän ehjätä
MB E 270 CDI -03

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1152
  • vrcf Original
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #358 : 31.08.2015, 09:24:54 »
Onko kellää tietoa mistä löytäis 2.2uF 400v smd elkon... w211 mesen ballastia yritän ehjätä

itse ostin topfieldin digiboksin elkot hämeenlinnan elektrolinnasta, luulisi niiltä saavan kaikenlaisia elkoja. Myös muut elektroniikkaliikkeet niitä myyvät
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron