Futurez  Kulkukoira

V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?

  • 28 Vastauksia
  • 21885 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #15 : 15.01.2012, 12:31:49 »
mulle suositeltiin 0.35 ennakkoa uusilla hiluilla. sehän muuttuu oikkasen hihnan kuluessa. ja taitaapa olla piristetyissä koneissa tuo ennakko suosituksena. vanhoilla osilla ennakko 0.25

0,35 on sellainen arvo, jonka on mullekkin vahemmat volvomekaanikot joskus neuvoneet

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #16 : 15.01.2012, 12:39:28 »
Pikkusen aikasemmalla on toiminu ainakin mulla.
Arvoo en muista. Kellolla säädetty.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #17 : 15.01.2012, 20:36:58 »
Sopivasti pinnalla tämä topikki, tiistaina vaihetaan omaan pumpunhihna kotitöinä. Eli kun vanha hihna paikallaan ja ehjänä, ajoituksiin tuskin tarvinnee koskea?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #18 : 15.01.2012, 20:40:39 »
Sopivasti pinnalla tämä topikki, tiistaina vaihetaan omaan pumpunhihna kotitöinä. Eli kun vanha hihna paikallaan ja ehjänä, ajoituksiin tuskin tarvinnee koskea?

Kun ei koske siihen taempaan rullaan, niin ajoitus on uudella remmillä lähes samassa, kuin missä se on ollut viimeksi kun remmi on uusittu, jos sitä ei ole välillä säädetty.
Ainahan remmin vaihdossa siihen suositellaan tekemään dynaamisen ajoituksen tarkastus testerillä ja sitten säätö takarullasta tarvittaessa.

Poissa brother

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #19 : 15.01.2012, 21:11:04 »
0,55 lukemaa ei voi muuttaa asteiksi, joita testerillä luetaan, siinä on liikaa muuttujia, kuten moottorinkierrosnopeus ja polttoaineen lämpötila, moottorin lämpötila ym ym.  Noi kaikki vaikuttaa siihen, että mitä se testeri näyttää. ja samaan aikaan se 0,55 on edelleen 0,55
0,55 se kuuluu olla siinä tilanteessa, kun kampi- ja nokka-akselin välinen asento on säädetty prikulleen kohdalleen.
Okei, mutta esim. autocomilla tarkastusta tehtäessä auto on asetettu säätötilaan(kierrosnopeus 1200 rpm),lämpötila on käyntilämpö ja polttoaineen lämpö väh. 50 astetta, silloin asteet on -0,5 ja -2,0 välillä. Noi arvot pätee vaikka polttoaineen lämpötila nousee. Muuta muuttuvaa tekijää ei käsittääkseni ole. Ohjearvo 0,275 mm ja -0,5 / -2,0 astetta ovat vertailukelpoisia, joten eikö sille 0,55 mm löytyisi periatteessa samanlailla asteluku?

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #20 : 15.01.2012, 21:57:58 »
Kun ei koske siihen taempaan rullaan, niin ajoitus on uudella remmillä lähes samassa, kuin missä se on ollut viimeksi kun remmi on uusittu, jos sitä ei ole välillä säädetty.
Ainahan remmin vaihdossa siihen suositellaan tekemään dynaamisen ajoituksen tarkastus testerillä ja sitten säätö takarullasta tarvittaessa.

Säädetty ihan Volvolla 30tkm sitten, vanhalla hihnalla nyt ajettu 63tkm. Kannattaako muuten apulaitehihna vaihtaa samaan aikaan (ajettu myöskin 63tkm) vai kestääkö vielä että tulee 90tkm täyteen --> samaan aikaan jakopään kanssa?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #21 : 15.01.2012, 22:16:49 »
Okei, mutta esim. autocomilla tarkastusta tehtäessä auto on asetettu säätötilaan(kierrosnopeus 1200 rpm),lämpötila on käyntilämpö ja polttoaineen lämpö väh. 50 astetta, silloin asteet on -0,5 ja -2,0 välillä. Noi arvot pätee vaikka polttoaineen lämpötila nousee. Muuta muuttuvaa tekijää ei käsittääkseni ole. Ohjearvo 0,275 mm ja -0,5 / -2,0 astetta ovat vertailukelpoisia, joten eikö sille 0,55 mm löytyisi periatteessa samanlailla asteluku?

Tokihan se 0 astetta on siinä kohtaa, kun se nokka alkaa nousemaan ja suutin alkaa aukeamaan, mutta että paljonko asteina on 0,275 ei tule suoraan laskemalla esim. pyörän halkaisijasta ja muuttamalla sen asteiksi, 0,275mm:llä sen nokan kulma ja mahdollinen nousun alun muutos pitäisi tuntea tosi tarkasti, että noin pieniä lukuja pystysi mitenkään laskemaan.
Siksi onkin 2 eri tapaa ja 2 eri mitta-arvoa siihen säätämiseen.
Kellolla säädetään silloin, kun säädetään myös moottorin perusajoitus kohdalleen, muuten suihkutuksen aloitusaika ei ole oikea,  dynaamisella ajoituksen säädöllä taasen saa säädettyä ajoituksen ns. pilkulleen, kun tunnistetaan nimenomaan se, että koska se naftan paine alkaa sitä suutinta ihan oikeasti avaamaan ja suihkutus alkaa..   tällöinkin toki täytyisi tuo moottorin perusajoitus olla tehtynä, että pääsee ihan oikeaan ajoitukseen kaikkien osasien suhteen.
Käytännössä siis kumpikaan ei korvaa kumpaakaan tapaa tehdä ajoitusta.



Säädetty ihan Volvolla 30tkm sitten, vanhalla hihnalla nyt ajettu 63tkm. Kannattaako muuten apulaitehihna vaihtaa samaan aikaan (ajettu myöskin 63tkm) vai kestääkö vielä että tulee 90tkm täyteen --> samaan aikaan jakopään kanssa?

Tarkasta sen hihnan kunto ja vaihda tarvittaessa, siinä kiristäjän rullan kohdassa esim, näkee hyvin ne urat/(mikä on uran vastakohta) että onko murtumia, jos on murtumia, tai puuttuu paloja, uusi se.

Poissa brother

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #22 : 16.01.2012, 11:12:54 »
Kiitos (Miksu), toi selvensi asiaa paljon!  Itselläni on tilanne nyt se että moottorin ajoitus pitäisi olla kohillaan, mutta dynaamisessa säädössä pitäisi saada vähän lisää miinus asteita. Taittopyörän säätö ei riitä joten pitää vähän nitkauttaa sitä nokka-akselin pyörää. Ajattelin tässä samassa jos laittais kokeeksi sitä ennakkoa vähän enemmänkin mutta oikean astelukeman arvuuttelu taitaa olla haastavaa...

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #23 : 16.01.2012, 11:31:17 »
Eli kamppi-akselin  - nokka-akselin välinen asento on säädetty kohdalleen, mutta pumppua ei ???
Jos nyt sitten laittaisit sen taittopyörän osoittimen siihen asentoon, että se on kohdakkain kannessa olevan syvänteen kanssa (kun pyörää katsotaan vasemmalta päin, niin se on jossain n. klo 1-2  paikkeilla)
Säädät sen pumpun siten, että dynaaminen ajoitus näyttää vaikka jotain -0,5, siitä on sitten säätövaraa riittäviin molempiin suuntiin
(eli pumpunpään nokka-akselin hammaspyörän ruuvi auki, kopautat pyörää niin, että se ei varmasti harraa nokka-akseliin, vaan pyörii vapaasti, käännät siitä nokka-akselin pyörästä sitten haluamaasi suuntaan vähäsen, ruuvi kiinni ja tarkasta ajoitus, toista tarvittaessa :)  )
Sillä se lie menee suurinpiirtein kohdalleen.

Volvo745D

  • Vieras
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #24 : 17.01.2012, 18:03:56 »
Kyllä se on tuo "kotikonstein" suoraan sanottuna itsemurha.... Tänään saatiin tehhä uus kierreholkki kanteen ja porata sitä varten isompi reikä kun alemmman kiristäjän pinnapultista korkkas kierteet.... sen jälkeen siinä väsyneenä ei saanu sit millään enää ajotuksia kohdalleen, jäi sille tielle että oli 18 astetta liian aikaisessa, jotenkin tekis mieli viiä Tammerille säädettäväks että on kerralla hyvä... Onko kellään tietoa mitä ottavat hihnan säädöstä kun hilippeet on kuitenki uudet?

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #25 : 18.01.2012, 10:58:21 »
Onko kellään tietoa mitä ottavat hihnan säädöstä kun hilippeet on kuitenki uudet?

Viime talvena käytin Volvolla varta vasten pumpun säädöilleen, n. 60eur köyhtyi. Varmasti nyrkkipajoilla edullisempi. Hinta tällä operaatiolla huimasti noussut viime aikoina.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #26 : 23.01.2012, 12:29:32 »
Okei, mutta esim. autocomilla tarkastusta tehtäessä auto on asetettu säätötilaan(kierrosnopeus 1200 rpm),lämpötila on käyntilämpö ja polttoaineen lämpö väh. 50 astetta, silloin asteet on -0,5 ja -2,0 välillä. Noi arvot pätee vaikka polttoaineen lämpötila nousee. Muuta muuttuvaa tekijää ei käsittääkseni ole. Ohjearvo 0,275 mm ja -0,5 / -2,0 astetta ovat vertailukelpoisia, joten eikö sille 0,55 mm löytyisi periatteessa samanlailla asteluku?

Kun syöttöpumpun männän nousuksi ykkössylinterin puristustahdin yläkuolokohdassa laittaa 0,55 millimetriä, eikä ohjearvon mukaista 0,275 mm, lisääntyy ennakko 3,4 asteella.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2012, 16:49:09 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa juurela

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #27 : 07.11.2013, 22:50:46 »
MORJES Foorumilaiset :)

Onkos ketään foorumilaisista mahdollisesti kymenlaaksosta ja mielellään semmoin kuka omistaisi semmosen laitteen millä voi laittaa volvo v70 vm 1998  2.5tdi pumpun ajotuksen kohilleen?
tietysti korvausta vastaan  ;)
tarttis saada omast volvost ennen talven tuloa ajotus kohilleen .

Jos sinulta löytyy tarvittavat vehkeet tommoiseen hommaan niin ota ihmeessä yhteyttä!! puh num : 0503052415

Kyselee jätkä kouvolasta.

Poissa brother

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 2,5TDI Syöttöpumpun paras ajoitus?
« Vastaus #28 : 27.08.2015, 21:40:17 »
Näin vuosia jälkeenpäin voin todeta että 1 aste "ylimääräistä" ennakkoa on ollut paras säätö autossani käyntiinlähtöä ajatellen. En ole enää kahteen talveen tarkastanut hehkuja, ei ole tarvinnut. Paljonko se yksi ylimääräistä on milleinä pumpun perästä, en osaa sanoa. Heittokelloa en ole koskaan tarvinnut vaikka kuinka lahjakkaasti olen pumpun ajoituksen hukannut.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo