Proturbo  Autodiagnoosi

S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805

  • 28 Vastauksia
  • 21721 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #15 : 05.07.2014, 16:36:42 »
Kiitokset selventävistä tiedoista, varsikin alipaineen käytöstä turbolla.
Mikäli nyt vielä innostun tässä tutkimaan alipainetta moottorintukinyinyllä, niin riittääkö esim tälläisen mittarin tarkkuus http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Auton-mittauslaitteet/Ahtopainemittari-32240/, vai tarvitseeko jotain hifimpää tai muuten tarkempaa?

Olet varmasti täysin oikeassa turbon johdesiipien puhdistuksesta. En vaan oikein hirviäisi moiseen ryhtyä kerrostalon parkkipaikalla. Varsinkaan yksin, kun ensi kertaa olen suoranaisesti turbojen kanssa tekemisissä. Tarvitsee ainakin katsoa sopiva aika että pääsee parempiin tiloihin kaverin kanssa tekemään.

Kokeile laittaa alipainemittari niihin kumityynyille menevään letkuun. Mullakin oli näennäisesti ja imemällä testaamalla ehjät kumityynyt, mutta alipainemittari paljasti vuotavan kumin. Mittari näytti aluksi noin 0,2 alipainetta tyhjäkäynnillä ja ehjän kumin vaihtamisen jälkeen lukema nousi noin 0,5-0,6 lukemiin.

Sanoisin, että ne turbon johdesiivet pitää puhdistaa, ei tuosta vaivasta ennen varmaan eroon pääse.

Alipaine menee turbon kellolle jatkuvasti ja kiihdytettäessä, kun haluttu ahtopaine on saavutettu alipainetta aletaan päästämään pois kellolta. Tämä siksi, että vikatilanteessa siivet palautuvat aina minimiasentoon, niin ei tule moottorivaurioita. Jos alipaine ei pääse kellolta pois riittävän nopeasti, tai alipaineen päästämisestä huolimatta johdesiivet eivät palaudu (jumittaa), niin silloin syntyy vikakoodi 6805.

eidt.
Mr.Muscle käytöstä. Tämä voisi olla ihan varteen otettava vinkki, mutta melkein tehtävä myös jossain muualla kuin parkkipaikalla. Täytyy katsoa jos lomalla saisin aikaseksi jossain hoitaa edes tämän jumppaamisen.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2014, 16:40:35 kirjoittanut Itsok »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #16 : 05.07.2014, 17:01:20 »
Ihan vastaava halpa ahtopainemittari mullakin oli, kun niitä alipaineita mittasin. Tuollainen vaan t-haaralla siihen ilmansuodatinkotelon kupeessa olevan magneettiventiilin letkun väliin. Siis siihen letkuun, joka lähtee kohti kumityynyjä.

Turbon putsaus on ehkäpä on turhan mielenkiintoinen projekti tehdä parkkipaikalla, kun auton allekin pitää päästä työskentelemään.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #17 : 05.07.2014, 17:04:47 »
Ok, käyn huomenna biltemassa ostamassa mittarin ja katon vielä tuon alipaineen tyhjäkäynnillä. Toteutusidea kävin hyvin jo selväksi.
Lisäksi tuo Tampereella autojen räplääminen on ollut muuten pakko tehdä hyvin suunniteltuna kun joutuu käyttämään minuuttivelotteista nosturia, jos on tarvinnut auton alle päästä. Eikä sillä nosturilla raaski jäähdytellä kuumaa konehuonetta ihan hirveän kauaa :)
« Viimeksi muokattu: 05.07.2014, 17:10:06 kirjoittanut Itsok »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #19 : 06.07.2014, 13:28:03 »
Ihan vastaava halpa ahtopainemittari mullakin oli, kun niitä alipaineita mittasin. Tuollainen vaan t-haaralla siihen ilmansuodatinkotelon kupeessa olevan magneettiventiilin letkun väliin. Siis siihen letkuun, joka lähtee kohti kumityynyjä.

Turbon putsaus on ehkäpä on turhan mielenkiintoinen projekti tehdä parkkipaikalla, kun auton allekin pitää päästä työskentelemään.

Bilteman ahtopainemittarilla nytten testattu alipainetyynyjen alipaineen pitävyys. Mittari painui -0.9 barin lukemaan normaali-ilmanpaineesta tyhjäkäynnillä. Testasin myös mittarin "luotettavuutta" 100ml injektioruiskulla. Ruiskulla saa mittarin pohjaan molempiin suuntiin. Ja alipainepuolella tilavuuden kaksinkertaistaminen antoi todentuntuisia lukemia (obar@30ml -> -0.5bar@60ml), joten mittari antoi mielestäni huomattavan uskottavia tuloksia.
Ts. näyttää siltä että alipainetyynyt on ehjät eivätkä vuoda.

Taidan lukita Kulmamiehen vastauksen että turbon puhdistukseen tieni käy.
Tässä jo vähän mietinkin josko lähtisin lähiaikoina käymään kotipuolessa, jos vaikka saisin turbon putsattua tai purettua ja putsattua...

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #20 : 07.07.2014, 13:28:04 »
Voihan sinulla liikkua se kara jonkin verran, mutta jos se ei pääse perille  asti? Muskelikäsittelyllä voisit kotikonstina kokeilla puhistaa turbon pakopuolta. Siihen kyllä joudut irrottamaan sen moottorin ylätuen ja lämpösuojan sekä vielä sen pakoputken turbosta. Volkkarimiehillä kovin suosittu toimenpide ja tulihan tuo itselläkin kokeiltua. Rupesi säätökara liikkumaan laidasta laitaan ilman nitinää.
Niin ja löytyihän tästä viestiketjusta linkki toiseen keskusteluun missä ohjeet turbon purkamiseenkin.

Näyttäisi nyt vähän siltä että sopiva rako aikatauluihin löytyi ja voisin lähteä loppuviikosta kotipuoleen koittamaan turbon putsausta. Ensin on kyllä tarkoitus koittaa puhdistaa turboa mr.muscle:lla ja jos näyttää ettei siivet liiku vieläkään kunnolla, niin pakko harkita turbon irroittaminen vielä.

Mutta kun kotipuolessa on vähän pitkähkö matka ruuvikauppaan tai siniselle, niin pari kysymystä ennakkoon. En muistanut katsoa viikonloppuna kun olin auton alla, että minkälaisilla ruuveilla pakoputki on turbossa kiinni? Eli pärjäänkö tavallisilla hyvälaatuisilla kuusio- ja kuusikoloavaimilla?
Onko odotettavissa ettei ruuvit aukea suosiolla ja olisi hyvä varautua jo valmiiksi uusilla ruuveilla (jos näin, niin mistä ruuvit, ruuvikaupasta vai siniseltä?)
Tarkoitus on kyllä jumpata arkipäivänä, eli jos pakottavaa tarvetta tulee, niin kaupoille kyllä ehtii Kuopioon.

Muuten operaatio alkaa kyllä hahmottumaan melko selkeäksi näin ensikertalaisellekin. Kiitos mm. tämän foorumien hyvien vastausten :)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #21 : 07.07.2014, 14:21:54 »
Näyttäisi nyt vähän siltä että sopiva rako aikatauluihin löytyi ja voisin lähteä loppuviikosta kotipuoleen koittamaan turbon putsausta. Ensin on kyllä tarkoitus koittaa puhdistaa turboa mr.muscle:lla ja jos näyttää ettei siivet liiku vieläkään kunnolla, niin pakko harkita turbon irroittaminen vielä.

Mutta kun kotipuolessa on vähän pitkähkö matka ruuvikauppaan tai siniselle, niin pari kysymystä ennakkoon. En muistanut katsoa viikonloppuna kun olin auton alla, että minkälaisilla ruuveilla pakoputki on turbossa kiinni? Eli pärjäänkö tavallisilla hyvälaatuisilla kuusio- ja kuusikoloavaimilla?
Onko odotettavissa ettei ruuvit aukea suosiolla ja olisi hyvä varautua jo valmiiksi uusilla ruuveilla (jos näin, niin mistä ruuvit, ruuvikaupasta vai siniseltä?)
Tarkoitus on kyllä jumpata arkipäivänä, eli jos pakottavaa tarvetta tulee, niin kaupoille kyllä ehtii Kuopioon.

Muuten operaatio alkaa kyllä hahmottumaan melko selkeäksi näin ensikertalaisellekin. Kiitos mm. tämän foorumien hyvien vastausten :)

Öljynpaluuputki on ahtimessa kiinni T30 kokoisilla torx-kantaisilla ruuveilla.

Paluuputken tiivisteet kannattaa ostaa uudet. Turbon ja pakosarjan välinen tiiviste, sekä pakoputken tiivisteet voi laittaa vanhat, kun sipaisee vaan vähän pakoputkikittiä niihin. Eipä ne toisaalta paljoa maksakkaan, joten fiksu asentaja vaihtaa nekin uusiin.

Turbon purkamisessa tarvitaan lisäksi T20 kokonen torx-väännin.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #22 : 07.07.2014, 15:32:19 »
Minä en purkänut turboa pois kun tein tuon "käsittelyn". Ainoastaan Downpipe olikohan kolmella mutterilla kiinni ja yksi putken kannake. Lähtivät omassani helposti irti.
V70 D5

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #23 : 13.07.2014, 11:57:53 »
Laitetaanpa vielä yksi päivitys tähän minun osaltani. Perjantaina tein turbon pakopuolelle mr. Muscle -käsittelyn. Työ itsessään oli varsin helppo, ajoin korjausluiskalle auton niin pääsin sopivasti roplaamaan sekä ylä- että alapuolelta. Poikkutuki irti, lämpösuoja irti, pohjamuovi irti ja turbolle pääsee helposti sen jälkeen. Turbon downpipen kupariset mutterit oli aika napakasti kiinni, mutta aukesivat kyllä kohtuudella. Kasatessa käytin uusia muttereita ja pakoputken tiivistettä.
Johdesiipien karaa koitin liikuttaa pitkillä pihdeillä, muttaoli hieman hankalaa. En siis irroittanut alipainekelloa. Otin sitten alipaineletkun irti ja oma silikoniletku kiinni ja iso injektioruisku toiseen päähän. Kara liikkui ruiskun avustuksella herkästi ja takertelematta. Oletettavasti laidasta laitaan, mutta tätä on vaikea todeta kun en irroittanut alipainekelloa, että olisi päässyt tätä käsin testaamaan.

Turbon sisälle en kunnolla nähnyt, mutta otin muutamia valokuvia tilanteesta. En ole vielä kuvia katsonut koneella, mutta päivitän myöhemmin luultavammin kuvat myös tänne.
Pakopesä oli kuitenkin kevyesti nokinen ja nähtävästi myös pakopyörä(?) oli pinnasta nokinen. No pakopesä täyteen uuninpuhdistusainetta ja samalla toinen liikutti jatkuvasti ruiskulla johdesiipien karaa edestakaisin. Välillä pyöritin varovasti tylpällä esineellä pakopyörää, että puhdistusvaahto menisi syvemmälle. Lisäsin vielä kahdesti vaahtoa pakopesään ja kaikkiaan vaahto vaikutti ehkä 30 min.

Rojut kiinni ja auto käyntiin. Tyhjäkäynnillä ja varovaisilla kierroksilla öljyjen lämmittelyä, ei näkyvää savua pakoputkesta tai turbon liitoksesta. Loput osat kiinni ja maantielle testaamaan. Ensimmäisessä lappu lattiassa kiihdytyksessä mustaa tuli koko pakoputken täydeltä. Samalla tavalla kuin iso ja vanha sora-auto paahtaa soramontulta ylös. Toisellakin polkasulla savu näkyi vielä peilistä, mutta sitten rauhottui.

Perstuntumalta ei muutoksia kulkupuoleen eikä myöskään mitään ongelmia tai virheilmoituksia (tosin en ole saanut virheilmoitusta tulemaan viikkoon edellisen kenkimisen jälkeen). Nyt ei sitten voi tehdä muuta kuin ajaa ja jos tulee yhä ongelmia, niin ottaa uudet aseet käyttöön.
Pitkään matkaan kun lähdin korjaamaan autoa, niin samalla herkistelin sitten jarrut ja vaihdoin tehostimen öljytkin...

Kiitokset kaikille neuvoja ja vinkkejä kertoneille. Ilman niitä olisi ollut kyllä varmasti hankalampaa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2014, 12:01:24 kirjoittanut Itsok »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #24 : 13.07.2014, 12:34:59 »
Kun se turbo oli jo kädessä, niin olis ollu helppo avata se pakopesä ja puhdistaa kunnolla, mutta ehkä seuraavalla kerralla :)
Se kellokin olis siinä yhellä sokalla ja kolmella ruuvilla vain kiinni :)

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #25 : 13.07.2014, 14:39:27 »
Kun se turbo oli jo kädessä, niin olis ollu helppo avata se pakopesä ja puhdistaa kunnolla, mutta ehkä seuraavalla kerralla :)
Se kellokin olis siinä yhellä sokalla ja kolmella ruuvilla vain kiinni :)

Turbo olisi ollut kyllä todella helppo irroittaa irti astikin kun kaikki ylimääräinen oli poissa tieltä. Ja luultavimmin helpohko puhdistaakin. Nyt siis tein puhdistuskäsittelyn turbo paikoillaan. Koska kara liikkui niin helposti ruiskulla (viiveettä ja takertelematta), niin en alkanut tutkimaan alipainekellon irroittamista :)
Jos vaivat uusiutuu, niin sitten täytyy purkaa turbo. Loput tiivisteet onkin jo valmiina, vain nyt käytetyt tarvitsee hankkia mahdollisesti uudelleen.

Nyt kun pääsin katsomaan koneelta kuvat ja vaalentamaan tummat yksityiskohdat esille, niin huomasin että pakopyörä oli ohuessa nokikerroksessa. Tökin sormin turbon pakopuolta sen jälkeen ja tämä ohut nokikerros on ollut aivan irtonaista, koska kaikki minne olin sormin tökkinyt muuttui kirkkaaksi. Ja nyt kun katson noita kuvia, niin olisi pitänyt laittaa puhdistusvaahtopurkin suuttimen tilalle ohut letku ja ujuttaa se pakopyörän ohitse. Nyt täytyy vaan toivoa että vaahto tunkeutui riittävän syvälle ja pakopyörän pyörittäminen myötäpäivään työnti vaahtoa syvemmälle aina johdesiiville asti.
Parista kuvasta näkyy huonosti karan liikkuminen ja itse ruisku.

Toivottavasti jorinoistani ja muutamista kuvista on muille ensikertalaisille apua.

https://plus.google.com/photos/109477044756783732039/albums/6035505921029719697/6035505937027449986?pid=6035505937027449986&oid=109477044756783732039




Poissa JiiV70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 850
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #26 : 16.07.2014, 14:27:33 »
Saimpa auton käytettyä vikakoodinluvussa. Tyrkkäs tuota 6805-vikakoodia.
Ahtopaineen sääntely, virheellinen virtaus, katkonainen.

Eli mitä tuosta sitten pitäisi tulkita? Onko kellään heittää kuvaa noista ahtoputkien sijainnista, niin voisi käydä läpi ettei niissä ole vuotoja?
Kehuvat korjaamolla että pitää purkaa jotain edestä pois ennenkun pääsee tutkimaan putkia/letkuja.
Aloitetaan halvimmasta, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.......
Volvoton

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #27 : 16.07.2014, 14:49:29 »
Hmm, ei kai siinä kovin paljoa pitäisi olla edessä. Altapäin näkee muovisen ahtoputken mikä lähtee turbolta ja menee moottorin ali. Tulee moottorin etupuolelle ja vaihtuu letkuksi joka menee välijäähdyttimeen jakopään puoleiseen päätyyn. Toisesta päästä välijäähdytintä lähtee letku egr-yhdyskappaleeseen ja siitä edelleen letkuna imusarjaan. Luulen että vihellys olisi kyllä melkoinen jos on vuoto painepuolella.

E: Aloita tuosta http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=122035
« Viimeksi muokattu: 16.07.2014, 15:01:08 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 Diesel 2003 Puutuu 60km/h ja vikakoodi 6805
« Vastaus #28 : 16.07.2014, 15:47:38 »
Ilmanputsarilta on varmaan järkevin lähteä seuraamaan ilmakulkua. Putsarilta lähtee kuminen letku turbon suuntaa ja sen pystyy tutkimaan purkamatta mitään. Poikkituki on kolmella pultilla ja mutterilal kiinni ja sen poistamisen jälkeen pääsee tunnustelemaan turbossa kiinni olevan kumiletkun. Voi olla että joutuu irroittamaan myös pakosarjan lämpösuoja, en muista enää
Ahtimelta lähtee muovinen ahtoputki välijäähdyttimelle. Jotta tätä pääsee tutkimaan, pitää mennä auton alle ja poistaa pohjamuovi. Lisäksi jos haluaa tutkia putken kunnolla, niin se pitää irroittaa, on paikoteleen sellaisissa väleissä ettei sormet mahdu väliin. Tämän muoviputken jälkeen taitaa olla ahtoletku välijäähdyttimeen, joka on hyvin esillä. Välijäähdyttimeltä on sitten kumiletku egr-yhdysputkeen ja siitä viimeinen letku imusarjaan.

Mitenkäs paljon turbon läpi tulee öljyä ahtoputkiin (esim turbon laakeroinnilta tai huohotuksen kautta), eli näkyisikö ahtovuoto moottorin alapuolisessa ahtoputkessa öljyisenä kohtana?

Sitten seuraavaksi kannattaa tutkia varmaankin kaikki kohteet, mitkä olen selostanut tässä parin viikon aikana tehneeni: Isolla injektiorusikulla ja letkun pätkällä pääsee testaamaan kaikki alipaineletkut ja tukityynyt. Ja tähän kaveriksi halpa ahtopainemittari, joka näyttää alipaineen puolelle, niin saa suuremman varmuuden alipainetyynyjen vuotojen varalle.
Sitten ahtopainesäätöventtiilin putsaaminen. Sitten varmaan kannattaa jo irroittaa alipainekello, niin pääsee testaamaan kuinka herkästi johdesiipien karaliikkuu. Ja tarvittaessa turbon puhdistus tavalla tai toisella.

 

Futurez  Kulkukoira