Race.fi  Puotilan autokorjaamo

262C

  • 288 Vastauksia
  • 99119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #240 : 08.06.2015, 09:36:25 »
Eiköhän tuo auto ole sellaisessa kunnossa, ettei se kaipaa mitään tekniikan muutoksia. Pitäähän sitä nyt edes yksi pussihousu 262 olla. 8)

No, itselle ei kyllä tule mieleen yhtään vanhempaa Volvoa joka ei kaipaisi loikkaria.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #241 : 11.06.2015, 20:06:14 »
Niin pussihousuperiaatteellahan tätä on yritetty laittaa kuntoon. Viime viikonloppuna tuli pyöräytettyä yhteensä noin 400 kilometrin lenkki kun kävimme Savonlinnassa Puruveden ympäriajossa.











Laatikko tiputtelee nestettä ilmeisestikin neljästä kohdasta: momentinmuuntimen seutuvilta (stefa?), kick-down-vaijerin läpiviennistä, vaihdevivun seutuvilta ja nopeusmittarin läpiviennistä. Sinänsä laatikko toimii todella hyvin ja pehmeästi. Esimerkiksi tämä kick-down-juttu taitaa olla ihan selvä tapaus.



En ehdi paneutumaan tähän asiaan kuin vasta juhannuksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2015, 20:13:24 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #242 : 12.06.2015, 10:11:22 »
Täältä myös ääni aw71(L) laatikolle, loikkari ja mahdollinen lukkoturbiini nostaa maantienopeuksissa mukavuustasoa huomattavasti.

Mistä vuosimallista alkaen loikkari-aw:ta on 240 sarjaan saanut? Nimittäin omassa -76 mallissa joutui poraamaan uudet reiät pohjaan vaihteistopalkkia varten.

En osaa sanoa, mutta PRV+AW71 vaihteiston kannake tulee samoihin reikiin kuin vinokone+m45 tekniikalla, uskoisin että nuo reijät löytyy kaikista 260-korisistakin autoista.

Tuon AW71:n kanssa käy siis myös sama kartaani kuin vinokone+m45 komboon.

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #243 : 12.06.2015, 21:25:12 »

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #244 : 13.06.2015, 22:47:01 »
Enpä osaa sanoa mutta hieno näyttelijä on tuo Esko Hukkanen, vähän unohdettu välillä. Ja hieno on tuo Volvo, muistan hyvin nuoruudesta 80-luvulta kun naapurin hyvin menestynyt hammasteknikko ajeli kulmakunnan huoltokeikat Turbolla, en kyllä muista enää mikä malli se tarkkaan ottaen oli.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #245 : 25.07.2015, 16:50:56 »
Irrotimme tänään kaverin autotallissa vaihdelaatikon huoltoa varten. Noudatimme Volvon vihreä kirjan ohjetta, jonka vaiheista esitän tässä kuvia joistakin vaiheista. Kick-down irrotetiin ja lootan öljyt laskettiin irrottamalla mittatikun putki.



Kardaani irrotettiin myös ja vaihteenvalitsimen tanko vasemmalta puolelta. Vanha keskeltä paikattu pakoputki alkoi olla tiensä päässä, joten pakoputkesta irrotettiin etu- ja keskiosa. Näin laatikko on helpompi laskea alas ihan lihasvoimalla ilman erikoisvalmisteista telinettä (fixture).



Oikealta puolelta laatikon edestä jouduttiin poistamaan starttimoottori, jotta sieltä suojalevyn takaa päästiin käsiksi vauhtipyörään ja sieltä löytyvään neljään kiinnityspultiin.  Tämä tapahtuu siis edestäpäin, sieltä startin kohdalta. Pultit löytyvät kehältä vuorotellen kiertämällä kampiakselista moottorin etupäästä 36mm avaimella.

Saimme kannateltua laatikon alas kohtuullisen turvallisen tuntuisesti kolmen miehen voimin.



Seuraavaksi vaihdoimme vielä moottorin perästä löytyvän stefan. Sitä varten joudutaan irrottamaan kuusiokoloavaimella perässä oleva koppa.





Uusi stefa saatiin puristettua uraansa puukalikoiden ymsjne avulla. Koppaan laitettiin uusi paperitiiviste. Olipa onni että tajusin lisätä aikoinaan scandcar.nl-tilaukseen moottorin tiivistesarjan. Lopuksi koppa paikoilleen.



Kopan alareunassa ei ole tiivistettä, vaan se kiristetään alhaalta päin. Näin ollen kannattaa kiristää ensiksi alhaaltapäin ja sitten ylemmät stefan ympärillä olevat kuusiokoloruuvit.



Vien seuraavaksi laatikon huoltoon ammattimiehen tarkistettavaksi ja huollettavaksi.




Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #246 : 26.07.2015, 02:42:15 »
Muistitko stefaa asentaessa käyttää vaseliiniä, kuten paikoilleen laittaessa? Muuten ei ole pitkäikäinen
Ois pystynny vaihtaa ilman kopan irroitusta. Ruuvi kylkeen ja pihdillä nykäsy tai ulosvetäjällä
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #247 : 26.07.2015, 14:56:57 »
Muistitko stefaa asentaessa käyttää vaseliiniä, kuten paikoilleen laittaessa? Muuten ei ole pitkäikäinen
Ois pystynny vaihtaa ilman kopan irroitusta. Ruuvi kylkeen ja pihdillä nykäsy tai ulosvetäjällä

Joo rasvattiin. Vaikutti vähän siltä niinkuin stefa olisi vaihdettu joskus. Joku kuusiokoloruuvi oli aivan löysällä (unohtunut asentajalta?), joten päätimme samantien irrottaa sen kopan. Etenkin kun sen tiiviste löydettiin tiivistesarjan joukosta. Öljyä on joskus tihkunut ulos sieltä kopan välistä tai stefan seutuvilta mutta muuten se sisustakaan ei ollut edes erityisen öljyinen.

Työhön meni meiltä ensikertalaisilta kaikkine äimistelyineen noin 4 tuntia. Kaveri on kyllä kokenut autoharrastaja (mutta valitettavasti Audi-miehiä :D ) ja kaiken lisäksi koneinsinööri. Loota lähtee ensi viikolla ammattilaisen käsiin ja sen jälkeen päästään asentamaan takaisin paikoilleen.

Jos jollakulla on tarvetta vanhalle (34 vuotta) PRV:n pakoputken etuosalle (alkupään haarukka noin 2 metriä pitkä), niin LAHJOITAN ilomielin harrastajalle. Maksaa muistaakseni jotain reilun 150€ sinisellä. Putki on periaatteessa ehjä mutta aika lailla ruosteessa ja paikattukin jostain kohtaa.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2015, 15:13:11 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #248 : 27.07.2015, 13:53:15 »
Pervoilijalle ei vaihdelaatikon pudotus ole paha operaatio. Vaikein vaihe on yleensä sen kesekllä alhaalla olevan suojapellin irroitus, joka kestää minuutin jos käytössä on räikkälenkki. Ainoa paikka jossa tuon PRV:n konehuoneessa on tilaa on siellä koneen takapäässä.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #249 : 27.07.2015, 16:28:04 »
Diagnoosi: momentinmuuntimen etupäässä on kulumaa. Laatikon etupään stefa oli päällisin puolin ok. Pitää löytää jostain after-market-osa, ehjä käytetty, tai kunnostuttaa tuo vanha jollain tavalla.

Kyseessähän on siis tässä kuvassa oleva osa numero 2. Korjausoppaassa neuvotaan vaihtamaan koko osa jos sen välistä vuotaa vaihteistoöljyä.



EDIT Googletusta:

Epsanjassa €-alueella näyttäisi olevan tämmöinen kun automaticchoice.es, jolla näyttäisi ainakin listalla olevan tuo muunnin: http://www.automaticchoice.es/Catalogo%20AC/Catalogue/bw55.pdf

Lisäksi löysin monelta US-sivulta sen muuntimen tarvikeosana. Eri asia tietysti on löytyykö enää varastosta ja hinnan saa varmaan tuplata kotiin kannettuna.

Korjauksia tekeviä olisi seuraavia:

http://www.jntrading.fi/

http://recro.eu/en/ (Latviassa)
« Viimeksi muokattu: 28.07.2015, 11:23:20 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #250 : 28.07.2015, 22:04:42 »
Mä suosittelisin että hankit (nyt kun on hyvä tekosyy) sen AW71 laatikon sinne tilalle.

Tuosta katalookista en tiedä, mutta kun mä vaihdoin (turhaan) sen bw55 askin toiseen, niin huomasin että vinokoneisen auton bw55 askissa on erilainen turbiini. Mitenkään kovin tarkasti mä en niitä eroja tutkinut kun ei ollut tarvetta, mutta turbiinien välinen ero oli vetolevyn pulttijaon lisäksi muutenkin ihan ilmeinen.

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #251 : 29.07.2015, 00:33:15 »
Mä suosittelisin että hankit (nyt kun on hyvä tekosyy) sen AW71 laatikon sinne tilalle.


AW71L  :juhau: on sitten turbiininlukko
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #252 : 29.07.2015, 09:19:25 »
Tuosta katalookista en tiedä, mutta kun mä vaihdoin (turhaan) sen bw55 askin toiseen, niin huomasin että vinokoneisen auton bw55 askissa on erilainen turbiini. Mitenkään kovin tarkasti mä en niitä eroja tutkinut kun ei ollut tarvetta, mutta turbiinien välinen ero oli vetolevyn pulttijaon lisäksi muutenkin ihan ilmeinen.

Siinä yo viestin kataloogilinkissä näyttää olevan erilaiset väännönmuuntimet 4- ja 6-sylinterisille: "straight spiggot" ja "mushroom spiggot". Sanakirjan mukaan toi spiggot olisi kai "tappi".

Ei taida löytyä kunnollista AW-laatikkoakaan helposti mistään enää tälle kaudelle.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #253 : 02.08.2015, 21:03:15 »
Jos pitää päästä nopeesti liikkeelle, niin mä laittaisin sen takaisin kasaan alkuperäislelä turbiinilla uusien stefan ja sitten ajan kanssa ettii sen AW71 (mahd L) askin.

Siihen aw71:n tarvii vähän muutenkin varustautua, eli järjestellä loikkarille sähkö ja haalia Vinokone+M45 kartaani (jos pikkukartaani niin tarvii vielä laipatkin).

Sen L mallin hankkiminen ei mielestäni ole mitenkään erityisesti perusteltua, tietysti jos vastaan tulee, niin ok, mutta ei siitä lukkoturbiinista harrastepelissä erityistä hyötyä ole, vähän sen pudottaa kulutusta, mutta harvemmin se harrasteautossa mikään kynnyskysymys on.

btw: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=66090.0
« Viimeksi muokattu: 02.08.2015, 21:10:57 kirjoittanut Jule »

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: La Volvo 262C anno 1981
« Vastaus #254 : 09.08.2015, 21:55:29 »
Niin tehdään, alkuperäinen laitetaan kasaan jotta saadaan peliaikaa seuraavan siirron tekemiseen. Momentinmuunnin on nyt jntradingillä korjattavana ja sen kaulusholkin joutuu etsimään joltain US-toimittajalta. Ei taida tulla montakaan kilometriä ajoa tänä kesänä. Vedettiin tänään auto ulos tallista muiden töiden edestä.


 

Ateho  Elekma