Futurez  Kulkukoira

Elektroniikka ja piensähkö

  • 444 Vastauksia
  • 152714 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #375 : 14.09.2015, 17:45:29 »
Kuinka kauan 4ah akku kestää 60w valoilla 12v jännitteellä?

Teoriassa:

60W/12V=5A 4Ah/5A=0,8h (48 minuuttia) Eli vajaan tunnin.

Mutta koska purkuvirta on noinkin iso akun kapasiteettiin nähden, on turvallista käyttää kerrointa 0,7 akun keston suhteen. Eli puoli tuntia se palaa ja sen jälkeen akku on typötyhjä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #376 : 14.09.2015, 17:59:12 »
Teoriassa:

60W/12V=5A 4Ah/5A=0,8h (48 minuuttia) Eli vajaan tunnin.

Mutta koska purkuvirta on noinkin iso akun kapasiteettiin nähden, on turvallista käyttää kerrointa 0,7 akun keston suhteen. Eli puoli tuntia se palaa ja sen jälkeen akku on typötyhjä.
Okei. Pitänee siis tehdä optio että vain toinen valo palaa kerralla niin saa tuplattua keston
No kun halvalla sai.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #377 : 14.09.2015, 18:09:25 »
Minkä tyypin anturi tämä on?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Miten liipaisu? Perus rautakehä hampailla, vai kuinka?

VW: 012409191D
Tuolta selviää kaikki tarvittava kyseisestä anturista: http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/168463.phtml
Jäitä housuun!

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #378 : 14.09.2015, 20:51:35 »
Tuolta selviää kaikki tarvittava kyseisestä anturista: http://forums.quattroworld.com/s4s6/msgs/168463.phtml
Erittäin paljon kiitoksia

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa teepee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #379 : 15.09.2015, 11:22:25 »
Laskennallisesti 48 minuuttia täysin tyhjään, käytännössä purettavissa ehkis puolet joten lähempänä puolta tuntia liikutaan.
Akusta taitaa tulla entinen jos sen tyhjäksi päästää, pakkasessa ainakin jäätyy ja poksahtaa.
XC60 D4 MY18

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #380 : 15.09.2015, 14:52:45 »
Okei. Pitänee siis tehdä optio että vain toinen valo palaa kerralla niin saa tuplattua keston

Eli akun on tarkoitus polttaa halogeeneja tms. valoja?

Tuo tyhjä akku tuossa laskentaesimerkissäni on sitten niin tyhjä, että se on oikeasti tyhjä ja ei välttämättä kestä kuin tuon yhden purku-kerran. Jos akun yhteydessä on jokin alijännitevahti, joka katkaisee virrat akun tyhjennyttyä tyhjäksi, akku voi kestää muutamia purkukertoja mutta lyhyt-ikäinen se joka tapauksessa on. Tämä koskee erityisesti lyijyakkuja.

Jos akulla pitää tuottaa pelkästään valoa, niin laita ledit halogeenien tilalle, niin tuo 4Ah akulla saa valoa useita tunteja rikkomatta akkua (liian tyhjäksi purkaminen).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #381 : 15.09.2015, 16:53:21 »
Eli akun on tarkoitus polttaa halogeeneja tms. valoja?

Tuo tyhjä akku tuossa laskentaesimerkissäni on sitten niin tyhjä, että se on oikeasti tyhjä ja ei välttämättä kestä kuin tuon yhden purku-kerran. Jos akun yhteydessä on jokin alijännitevahti, joka katkaisee virrat akun tyhjennyttyä tyhjäksi, akku voi kestää muutamia purkukertoja mutta lyhyt-ikäinen se joka tapauksessa on. Tämä koskee erityisesti lyijyakkuja.

Jos akulla pitää tuottaa pelkästään valoa, niin laita ledit halogeenien tilalle, niin tuo 4Ah akulla saa valoa useita tunteja rikkomatta akkua (liian tyhjäksi purkaminen).
Juu. Työvalosta mikä on tallilla meni toinen halogeeni pimeäksi viime viikolla, ja ajattelin vaihtaa kummatkin pois ja tilalle 9V-32V jännitteellä toimivat LED työvalot joissa on 10x3W ledejä. Tallikäytössä sisällä virtalähteenä toimii älylaturi, ja jos syystä x tarvitsee mennä ulos tekemään jotain pimeällä, voi laturin irroittaa ja mennä tekemään se mitä tarvitsee. Hylkäsin tuon 4Ah akun ja kävin hakemassa 15Ah version, mille teen jonkinmoisen telineen valojen jalustan varteen. Ja jos akku vaurioituu, ei investointi ole järin suuri kun ainakin tässä kokeilussa käytän halvinta lyijyhyytelö-akkua mitä motonetistä löytyy :D
No kun halvalla sai.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #382 : 17.09.2015, 15:28:07 »
Ja eihän nuo akkujen kestot ihan noin minuutilleen mene. Kun jännite alkaa pudota yleensä myös virranotto putoaa, joka puolestaan hidastaa sitä purkua jne..

Led valaisimessa voi tietysti olla jokin älykkäämpikin piiri joka lisää virrankulutusta jännitteen pudotessa, mutta tulee silläkin raja jossain vastaan.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #383 : 17.09.2015, 16:06:18 »


Tuollainen kötöstys siitä nyt tuli. Vielä kunhan volttimittari saapuu, asennan sen tuohon katkaisijan viereen
No kun halvalla sai.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #384 : 17.09.2015, 17:09:33 »
Ja eihän nuo akkujen kestot ihan noin minuutilleen mene. Kun jännite alkaa pudota yleensä myös virranotto putoaa, joka puolestaan hidastaa sitä purkua jne..

Led valaisimessa voi tietysti olla jokin älykkäämpikin piiri joka lisää virrankulutusta jännitteen pudotessa, mutta tulee silläkin raja jossain vastaan.

Kyllähän kaikki oikeat ledi-valaisimet ottavat vakio tehon, kuten tässäkin esimerkin tapauksessa. Koska itse LED-komponenttinakin vaatii vakiovirran, joka voidaan tehdä kiinteällä jännitteellä etuvastuksella mutta nykyisin poikkeuksetta tuollaiset valaisimet sisältävät itsessään sen vakiovirtalähteen.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tuollainen kötöstys siitä nyt tuli. Vielä kunhan volttimittari saapuu, asennan sen tuohon katkaisijan viereen

Oikein oivasti kötöstelty! :tykkää:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #385 : 17.09.2015, 17:59:37 »
Oikein oivasti kötöstelty! :tykkää:
Eikä pitäis ainakaan tuo teline hajota ihan heti :D 30x30x3mm kulmarauasta taiteltu ja hepattu kulmista kasaan :D pikkusen olis voinut olla isompi kun nyt tuo akku jää aika jämptisti siihen kiinni. Olisin halunnut laittaa lattiamattoa tms sinne väliin. Katkaisijan teline on 850:n sähkölasien katkaisijoiden pohjamuovi mikä jäi ylimääräiseksi männäviikolla :D
No kun halvalla sai.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #386 : 05.10.2015, 21:33:44 »
Moro.  Puidenhakuvalona on ollut jonkun vuoden tollanen Ebay-valo.
Verkkovirtalaturissa on merkkivalo, joka muuttuu vihreäksi kun akku on täynnä. Nyt yhtäkkiä ilmeni sellaista vikaa että laturin merkkivalo muuttuu vihreäksi jo alle minuutissa, ja akku ei tietenkään ole latautunut = otsavalo toimii muutaman minuutin.

Täältäkö uusi, vai kestääkö tuo ajaa ihan 12voltilla?




Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #387 : 05.10.2015, 22:30:22 »
Moro.  Puidenhakuvalona on ollut jonkun vuoden tollanen Ebay-valo.
Verkkovirtalaturissa on merkkivalo, joka muuttuu vihreäksi kun akku on täynnä. Nyt yhtäkkiä ilmeni sellaista vikaa että laturin merkkivalo muuttuu vihreäksi jo alle minuutissa, ja akku ei tietenkään ole latautunut = otsavalo toimii muutaman minuutin.

Ei siinä muuta, akku sökö. Uutta putkeen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5996
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #388 : 13.08.2016, 16:15:48 »
Nyt tulis varmasti tyhmä amatöörikysymys. :P Sähkö-oppia on viimeksi ollut kai 20 vuotta sitten. Yritän laittaa aurinkopaneeleiden akkuihin volttimittarin joka menee päälle kun mkirokytkimestä painaa. Kun yleismittarilla testaan tuon kolmi-liittimisen mikrokytkimen niin virta kulkee 1 -> 3 jos ei paina kytkintä, ja jos painaa kytkintä virta kulkee 1 -> 2.

Kuitenkin kun kytken tuon vaikka 9 voltin paristoon, kulkeekin virta koko ajan 1 -> 2 vaikken paina kytkintä ja jos painan kytkintä virta ei kulje ollenkaan. Vuotaako tuo jotenkin ja pitääkö mun rajoittaa siihen menevää virtaa, volttimittari ei varmasti vie kun muutaman kymmenen milliampeerin. Mikrokytkimessä lukee 1A 125v AC mutta kai sitä voi tasavirrallakin käyttää? Kokeilin kahdella samanlaisella pikku mikrokytkimellä ja käyttäytyivät samalla tavalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa TapioR

  • Aamun virkuhko
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1918
  • S60 T6 AWD -11
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #389 : 13.08.2016, 16:28:53 »
Onhan sulla mikrokytkin sarjassa eikä rinnan sen patterin kanssa.
460 1.7 SE -92 ->S40 1.8 -96 ->S40 2.0T -03  ->S60 2.4 T5 -07 ->S60 3.0 T6 A AWD Summum -11 , Honda Goldwing 1500 -90 Kemi

 

Futurez  Kulkukoira