Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Elektroniikka ja piensähkö

  • 444 Vastauksia
  • 153143 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #315 : 07.06.2014, 21:36:48 »
Noniin. Dipoli tuli tehtyä, keskieristimenä toimii 110 viemäriputki (PVC) ja tämän ympärille on kääritty tuo choke, joka käsittää kahdeksan kierrosta koksia. Antennielementit paremman puutteessa 0.8 mm miginlankaa, noin 11,7 m pitkät.

Ripustin antennin noin 5-6 metrin korkeudelle ja lopputulos oli fiasko. SWR kuului erittäin heikosti 5980 kHz taajuudelta rajusti feidaten varsin korkeataajuisen ininän ja hitaasti aaltoilevan, suihkumoottorin ääntä muistuttavan huminan alta. Irrotin antennin radiosta ja vedin teleskooppipiiskan ylös; kas kummaa, humina katosi, ininä vaimeni huomattavasti ja asema tuli läpi selvästi voimakkaammin, mutta edelleen reippaalla feidauksella.

Tässä kohtaa otin langat alas puista suhteellisen rivakkaan tyyliin ja suksin sisätiloihin tuolta sääskien seasta. Tämänhetkisessä sijainnissani en saa SWR:ää kuuluviin tuolla kiinteällä antennilla lainkaan, onpahan vaan useasti aikaisemmin kuulunut päivälläkin tuossa samaisella pöydänkulmalla. Huoh... :facepalm:
« Viimeksi muokattu: 07.06.2014, 21:38:22 kirjoittanut Spoileri »
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #316 : 08.06.2014, 22:29:35 »
Dipolin suuntakuvio muuttuu, kun se on kovin matalalla aallonpituuteen nähden. Kuvio kääntyy ylöspäin matalalla.
Tosin ympäristö tekee vielä oman mausteensa suuntakuvioon, koska lähikenttä on oma osuutensa tuohon suuntakuvioon.

Mutta sinuna kokeilisin nostaa dipolin korkeutta reilusti ja muista myös se, ettei dipoli kuule mitään päätyjensä suunnasta. Joten SWR:n kuuntelemista varten sinun pitää tietää missä ilmansuunnssa he ovat antenniisi nähden.

Ja jos dipolilla ei natsaa, niin pitkälanka seuraavaksi.
Tai jokin muu antenni, sillä antenni-tyyppejä riittää kokeiltavaksi ihan yhtäpaljon kuin sinulla on mielenkiintoa niitä veivata.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #317 : 10.06.2014, 16:32:30 »
Dipolin suuntakuvio muuttuu, kun se on kovin matalalla aallonpituuteen nähden. Kuvio kääntyy ylöspäin matalalla.
Tosin ympäristö tekee vielä oman mausteensa suuntakuvioon, koska lähikenttä on oma osuutensa tuohon suuntakuvioon.

Mutta sinuna kokeilisin nostaa dipolin korkeutta reilusti ja muista myös se, ettei dipoli kuule mitään päätyjensä suunnasta. Joten SWR:n kuuntelemista varten sinun pitää tietää missä ilmansuunnssa he ovat antenniisi nähden.

Korkeutta saisi olla lisää juu, mutta vaatii vaan tällä tontilla joitain kymmeniä metrejä pidemmän syöttökaapelin. Suuntauksen piti olla niin sanoakseni "dead on". Ero tuon langan ja mankan oman piiskan välillä oli vain niin huima, ettei oikein meinaa luotto riittää omiin kykyihin. Tosin tässä vaiheessa haluaisin elää siinä uskossa, että vika on ensisijaisesti vastaanottimessa.

Ja jos dipolilla ei natsaa, niin pitkälanka seuraavaksi.
Tai jokin muu antenni, sillä antenni-tyyppejä riittää kokeiltavaksi ihan yhtäpaljon kuin sinulla on mielenkiintoa niitä veivata.

Niinkö vähän niitä on?  :2funny:
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #318 : 10.06.2014, 16:58:56 »
Korkeutta saisi olla lisää juu, mutta vaatii vaan tällä tontilla joitain kymmeniä metrejä pidemmän syöttökaapelin. Suuntauksen piti olla niin sanoakseni "dead on". Ero tuon langan ja mankan oman piiskan välillä oli vain niin huima, ettei oikein meinaa luotto riittää omiin kykyihin. Tosin tässä vaiheessa haluaisin elää siinä uskossa, että vika on ensisijaisesti vastaanottimessa.

Ihan normaalia käytöstä HF-kuuntelussa, että antennin pienikin sijainnin muutos vaikuttaa dramaattisesti signaalin voimakkuuteen.

Niinkö vähän niitä on?  :2funny:

Juu... Vain niin vähän....

http://www.antenna-theory.com/antennas/main.php


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #319 : 18.06.2014, 19:56:07 »
Onkos mitään tehtävissä ? Pikku-epelin Hondaan laiteltiin tuommoinen tuhkakupin tilalle, mutta tuntuu voimallisesti häiritsevän radion kuuntelua, alkaa heti särisemään ja muutenkin kanavat häviää.

Siinä on tyyppiesimerkki CE-hyväksytystä (CE=China Export) hakkurivirtalähteestä. Sen saa hiljaiseksi (radiohäitiöttömäksi), kourallisella suotokomponentteja tai tekemällä uusiksi alusta pitäen.
Jos tuote minisi tukesin markkinavalvontaohjelman mukana testiin, kyseinen laite saisi myyntikiellon!    >:(

Eli kyseinen härpätin tuottaa laaduttomuutensa vuoksi radiohäiriöitä uskomattoman määrän. Aika vähän tuolle on tehtävissä ellei EMC-asiat ole tuttuja ja kolvi pysy kädessä, mittalaitteitakin pitää löytä, eli skooppi on minimi vaatimus.  :(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #320 : 18.06.2014, 20:58:59 »
Jospa sen värkin avaisi ja poistaisi tuon USB-option hakkureineen hittoon ?

Toimii, jos pelkästään se USB-liitäntä on sillä hakkurilla väsätty!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #321 : 18.06.2014, 21:48:05 »
Jospa sen värkin avaisi ja poistaisi tuon USB-option hakkureineen hittoon ?
Väsää siihen päälle Faradayn-häkki ;) ;D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #322 : 18.06.2014, 22:12:49 »
Väsää siihen päälle Faradayn-häkki ;) ;D

Se melkein kaiman häkki, ei poista johtuvia häiriöitä, jotka tuollaisessa kurassa ovat ne varsinainen ongelma.

Sillä 1cm antennin säteilyhyötysuhde on surkuhupaisan ja naurettavan rajamaastossa, mutta se 50cm virtapiuha alkaa toimimaan jo hyvin antennina 3m aallonpituusalueella.  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #323 : 19.06.2014, 06:52:07 »
 :D Siellähän näyttää olevan yksi elko jo tiensä päässä. CE indeed.
144-70

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #324 : 19.06.2014, 14:54:34 »
:D Siellähän näyttää olevan yksi elko jo tiensä päässä. CE indeed.

Jep!

Hyvää CE-laatua!  :P

Tuo on siis viikko sitten ostettu, milläs tuon saa todisteuksi vialliseksi, jos ei laitetta saa avata takuun raukeamisen vuoksi ?

Et vielä millään, sillä se konkka ei ole hajonnut vielä lopullisesti!

Tai oikeastaan tukesin markkinavalvonta voisi tuon testata ja laittaa myyntikieltoon!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #325 : 10.08.2014, 21:30:25 »
Mites noi watit ja amppeerit nyt meneekää...
Olikos siitä haittaa, jos virtalähteessä on enemmän potkua ku tarttee?
Eli mulla on muuntaja 230V / 13W --> 12V / 500mAh
Jos sen perään laittaa 12V / 2W ledivalon, ni ottaako valo vaan tarttemansa
virran, vai tuleeko siihen kaikki poweri ja ledi ylikuormittuu/palaa hetkessä?

Pitäs lasivitriinin spottiin vaihtaa ledivalo ja keksiä sille sopiva virtalähde
ja jotain tollasia vanhoja 12V muuntajia löytyy nurkista.
Tollasta siis kokeilin ja alle minuutissa alko ledit savuumaan,
johtuuko liiasta kuormasta vai siitä että on uusia hiton tehokkaita ledejä
pienessä ryppäässä ilman jäähdytystä jolloin kuumenevat hitokseen?

S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #326 : 14.08.2014, 22:22:12 »
Jos ilmoitetaan esim 12V 500mA se tarkoittaa että teholähde antaa (suht) tasaista 12V jännitettä 500mA laitteelle joka kuluttaa 0-500mA. Watteina menee kun lasketaan 12*0,5=6W maximissaan. Tuo 13W on ottoteho sähköverkosta. 7W muuttuu lämmöksi. Tämä siis tavallinen vakiojännitelähde.

Jos ilmoitetaan vaikka 9-15V 350mA (eikä siinä ole jotain selvää vipua josta säätää jännite) niin kyse on vakiovirtalähteestä, joka antaa 350mA virran nostaen jännitettä automaattisesti niin kauan kunnes tuo 350mA virrankulutus täyttyy. Tuon tyyppisiä käytetään esim latureissa ja LED valoissa joissa ei ole ohjainta tai jotain muuta virranrajoitinta.

Jotain esim kännyköiden latureita on sellaisia että niissä ilmoitetaan maksimi jännite ja virta, jonka laite voi antaa ja kännykän oma latauspiiri käyttää sitä sitten hyödyksi parhaalla katsomallaan tavalla, mutta laturi ei itsessään sisällä mitään vakioarvoja.

E: niin jos ne ledit on tosiaan tarkoitettu 12V niin kyllä niiden sillä pitäisi toimia. Toisaalta eipä sen muuntajan tarvitse antaa kuin pari volttia yli jännitettä niin ledit on jo helisemässä.
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 22:29:30 kirjoittanut Jule »

Poissa Yesse

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 518
  • T4 Racing
    • Kuvia
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #327 : 21.08.2014, 14:16:40 »
Juu, testasin toista vähemmillä ledeillä varustettua polttimoa ni seki kuumeni, joten vaihoin muuntajan toiseen 12V (1A).
Senki kanssa tehokas polttimo kuumeni, mutta vähempi ledinen ei lämmenny joten olkoon nyt sit toi kombo ku tuntuu toimivan.
Pitäs kyl piruuttaan ettiä jostain joku pienempi jännitteinen muuntaja yms. ja testeri ja kattoa että mikä ton tehokkaan ongelma on,
ku kuumenee. Kuitenki samoja ledejä hyvässä ryppäässä myös autokäytössä ja isommissa kattovaloissa eikä ne kuumene nii että savu nousis.
S40 T4 BTCC. 310hv/425nm @1.6bar [Holset HE221w] 

 (PS. Multa ei kannata kysyä apua ku ledivaloihin, en oo tekniikkavelho)

Poissa leka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 692
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #328 : 21.08.2014, 22:43:17 »
Mittaa se jännite kuorman alla.
Diodeja voi kytkeä sarjaan vähentämään jännitettä, ~0,6v kappale.
esim. 6*1N4007 = 3,6V.
144-70

Poissa MS940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 96
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #329 : 23.08.2014, 23:23:39 »
Olisi kysymys..Ei ihan pienjännite, mutta kuitenkin.
Miten kylmiön kompressori, joka käynnistyy omia aikojaan pitäisi kytkeä kellokytkimen perään, niin että tuo kellokytkin pitäisi aikansa? Tavoitteena on saada sille tunnin parin lepoaika yöksi jäänmuodostumisen estämiseksi. Tuo kompura käy lähes koko ajan, mutta kun se pysähtyy itsestään, myös kellokytkin pysähtyy samalla. Tästä seuraa n. tunnin jättämä päivän aikana.
Siihen ilmeisesti pitäisi saada joku pieni nimellinen kuorma väliin, mitenkähän sen toteuttaisi helpoiten tai olenko oikeilla jäljillä?

 

Carcom Oy  Ateho