Carcom Oy  Ateho

v70 -00 tdi imusarjan puhdistus Forte diesel intake cleanerilla

  • 14 Vastauksia
  • 13772 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Alakulo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Teinpä melkoisen savotan kun siivosin imusarjan vollesta. Armotonta rassaamista polttoöljyssä kaikennäköisillä harjoilla ja lopputulos oli melkein siedettävä. Puolet autotallista oli kyllä karmivassa sotkussa.

Katselin sitten että kannen imukanavat ja venttiilit on myös n. neljän millin kurassa. Mites ne putsataan? Raavin siinä päätä, tutkin nettiä ja kompastuin juttuun jostain myrkyistä joilla homma kuulemma hoituu. Oikopäätä tietysti etsimään ja ensimmäinen paikka, mistä Tampereella etsimäni löysin oli AD -varaosat. Sielläkin mokoma oli tiskin alla ja hinta ujo 70 €.

Tänään otin sitten asiakseni ja irrotin ahtoputken ynnä tukin ohjeen mukaan 75% imuputkesta. Pönkkäsin kaasupolkimen että sain n. 2500 kierrosta mittariin ja ryhdyin suihkuttamaan Fortea pulsseina imusarjaan. Yli 20 min siinä meni ja joka ruuttauksella kierrokset nousi muutaman satasen ja välillä kolisi pelottasti. Odotin että pakoputkesta tulisi roinaa ihan kunnolla, mutta vaisuksi jäi.

Sen sijaan irti oleva ahtoputki alkoi sylkeä öljyistä nokea reippaasti. Hetkessä oli nokkapellin alaosa ihan musta. Levittelin rättejä koneen päälle ja tuulilasille jotta saisin totaalisotkun estettyä mutta putki puhalsi niin voimakkaasti nokkapellin ja lasin välistä, että mustia tippoja oli pitkin auton kattoa. Pesulle siis tuli lähtö kun homma oli valmis.

Nyt vähän ihmetyttää miten ton Forten ruuttaaminen imusarjaan saa turbon sylkemään nokista moskaa? Toki turbon pakopuolelta varmaan irtosi roinaa mutta miten painepuolelta? Kun käsittelyä jatkettiin niin tuo sylkeminen väheni lähes olemattomiin.

Olisko voinu olla niin, että jumissa olevat männänrenkaat päästi painetta ja Fortea alakertaan, jolloin huohotus painoi öljymoskaa turbolle? Kun männänrenkaat sitten aukes ja ryhtyi pitämään niin valskaus loppui? Mihin huohotusletku menee turbolla?

Muutoin auto tuntui kyllä herkemmältä käsittelyn jälkeen, joten kai se jotain siivosi pois kanavista.

Poissa allu-85

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Itsellä ja kaverin autosta oli imusarjat pois ja pesimme ne pesurilla, jossa turbosuutin. Lähti helposti puhtaaksi. Egr:rä kannattaa tukkia ja V70N-mallissa ohjelmoida pois käytöstä ja tukkia, muuten syttyy häiriövalo. Kannen aukkoja raaputimme puukolla, aika pikeä ol melkein puoli miliä ajetussa. Tuohon öljynlentämiseen en osaa sanoa.
V70N D5244T2

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Osaisikos joku kertoa mihin kohtaan tarkalleen nämä pakokaasut tässä imuilmaan sekoitetaan ja millä periaatteella? Eli turbon jälkeen on paine mutta onhan siellä pakoputkessakin toki jonkin verran painetta mutta onko pakoputken paine turbokoneessa aina suurempi kuin moottorin imupuolen paine?

Onko tämä musta möhnä moottoriöljyä turbon akseliin tiivisteeltä? Pakokaasujen noki varmaan öljyyn sopivasti rakentaisi lisää kerrostumaa. Oletteko muuten pesseet välijäähdyttimiä. Liikkuuko sielläkin kenties kerrostumia rakentavaa mustaa möhnää. Ihan tieteellisestä mielenkiinnosta kyselen.

Sattuisiko joku muistamaan, missä vuosimalleissa on hiukkasuodattimet? Omassani 2001 D5:ssa on jokin "katalysaattori". Mitähän virkaa tämä katti dieselin pakoputkessa mahtaa hoitaa?

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 769
  • www.vrcf.fi
2006 taitaa tulla hiukkaskiihdyttimet volvoihin?
Katalysaattorilla vähennetään hapetetaan palamattomia kaasuja CO2:ksi. NOx hapetetaan N2:ksi.
EGR:n tehtävä taitaa olla palolämpötilan laskeminen, jolla päästään käsiksi NOx-vähentämiseen itse palotapahtuman seurauksena.

Poissa Alakulo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Voiskohan toi nokimoska johtua halkeamasta pakopesässä? En ihan ymmärrä turbon rakennetta, mutta voiko halkeama päästää pakokaasua painepuolelle vai hourinko ihan levottomia? Laittelin kyllä samalla dunlopin ahtopainemittarin ja se näyttäis että alkaa ahtaa jostain 1700 kierroksen kohdalta ja 3000 kierroksen kieppeillä käy 1,2 baarissa, jonka jälkeen tasoittuu 0,9 baariin. Ymmärtääkseni noi on aika normiahdot. Askarruttaa kyllä vielä että kuinka äkkiä noi ahdot pitäis nousta eli paljonko mittarin pitäisi näyttää tuolla alle kahden tonnin kierroksilla.

Koko putsaus- ja tutkimisprojektiin ryhdyin kun autossa on vasta puolen miljoonan rajapyykki tulossa ja tuntui vähän nuhaiselta erityisesti alakierroksilla. En ole ihan varma tuliko sinne ihan alas lisää potkua mutta muuten tuntuu kyllä pirteämmältä. Suuttimet taitaa olla seuraava tutkimisen aihe kun en saa millään jäämään Batman -savua kiihdytyksissä. Mahtaako saada tarpeeksi soppaa? Eikö vähän kuuluisi pöllyttää?

Kuka osaisi neuvoa millaiset suutinkärjet tuohon tilaisi kun en saa mitään tolkkua noista Dieselkontor.de:n numerosarjoista. Mitkä noista olisi orkkiksen kokoiset ja mitkä naksua isommat?

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
1700  kiekassa kuuluuki herätä ehjällä vakioahtimella. Kokeile - jos et vielä ole - putsata map-anturin nippa siitä imusarjan päästä ja sen letku, vaikuttaa yllättävänki paljon jos siellä on moskaa.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
2006 taitaa tulla hiukkaskiihdyttimet volvoihin?
Katalysaattorilla vähennetään hapetetaan palamattomia kaasuja CO2:ksi. NOx hapetetaan N2:ksi.
EGR:n tehtävä taitaa olla palolämpötilan laskeminen, jolla päästään käsiksi NOx-vähentämiseen itse palotapahtuman seurauksena.

Jep, mutta kun tuo NOx hajotus typeksi edellyttää bensakäyttöisissä yhden lambadaa ja dieselissä sitä happea tuppaa olemaan runsaasti jäljellä. Hapetuskatalyytti siellä varmaan voisi toimiakin, mutta voiko typenoksideja pelkistävä katalyytti toimia hapettavissa oloissa. Jos niin miksi sitten bensakrematorioissa lambda on oltava justiinsa tarkasti yhdessä ja dieselissä ei sitten tarvitse?

Tuota EGR:ää epäilen syylliseksi noihin möhnäongelmiin. Noki ja öljy ovat yhdessä varsin himmeä yhdistelmä ja savutuskaan ei ainakaan pienene pakokaasulaimennuksen myötä. Koskahan niitä pakokaasuja sinne oikein päästellään pilaamaan hyvää ilmaa. Ihanko jatkuvasti vaiko ainoastaan huipputehoilla? Kuumiakin lienevät.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Voiskohan toi nokimoska johtua halkeamasta pakopesässä? En ihan ymmärrä turbon rakennetta, mutta voiko halkeama päästää pakokaasua painepuolelle vai hourinko ihan levottomia?

Tuota tuota. Sikäli kuin nyt oikein ymmärsin, eikös ne ilma ja pakokaasukanava ole melko hyvin erillään toisistaan, ainakin siinä ahtimen kohdalla. Ymmärtääkseni ahtimessa kaasut eivät voi mitenkään mennä minkään mekaanisen vian vuoksi sekaisin. Pitäisi poistaa se akseli vispilöiden välistä.... Voihan kai se pesä tietty haleta ja puhallella kuumat katkunsa konehuoneeseen mutta se on sitten jo eri juttu.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Egr:rä kannattaa tukkia ja V70N-mallissa ohjelmoida pois käytöstä ja tukkia, muuten syttyy häiriövalo.

V70N:ssä?? Minkäslainen pakkaus tuo sitten on. Syttyisiköhän häiriövalo minun 2001 D5:ssa? On ihan Normi paketti, 120 kW, liukkailla renkailla melkein raketti.

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Syttyy se vikavalo egr:n tulppauksesta ykköskopan v70:ssäkin, olikohan -98 kun vaihtuu moottorinohjaus msa 15.8 joka on sitten pullaposkisessakin. Ilmanmäärämittari vaihtuu ilmanmassamittariin, siitä tunnistaa jos ei oo varma kumpi itellä on.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Mistähän ne pirun lastut muuten oikein tietävät, kulkeeko siellä jarrua henkeen vain ei, jos EGR putken tulppaa jotenkin. Luulisi koneen haukkovan happea innoissaan.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Mistähän ne pirun lastut muuten oikein tietävät, kulkeeko siellä jarrua henkeen vain ei, jos EGR putken tulppaa jotenkin. Luulisi koneen haukkovan happea innoissaan.

Kun EGR -venttiili aukeaa niin imupuolella ei ole ahtoja juuri lainkaan kun taas pakopainetta on hiukan enemmän ja pakokaasujen ohjautuminen imuilman sekaan hidastaa tuoreen ilman virtausta IMM:ssa, samalla kun syöttö pienenee. Nämä jos eivät toteudu yhtäaikaa venttiilin avautumisessa niin häiriövalo tietää syttyä.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 253
  • www.vrcf.fi

Sen sijaan irti oleva ahtoputki alkoi sylkeä öljyistä nokea reippaasti. Hetkessä oli nokkapellin alaosa ihan musta. Levittelin rättejä koneen päälle ja tuulilasille jotta saisin totaalisotkun estettyä mutta putki puhalsi niin voimakkaasti nokkapellin ja lasin välistä, että mustia tippoja oli pitkin auton kattoa. Pesulle siis tuli lähtö kun homma oli valmis.

Nyt vähän ihmetyttää miten ton Forten ruuttaaminen imusarjaan saa turbon sylkemään nokista moskaa? Toki turbon pakopuolelta varmaan irtosi roinaa mutta miten painepuolelta? Kun käsittelyä jatkettiin niin tuo sylkeminen väheni lähes olemattomiin.

Olisko voinu olla niin, että jumissa olevat männänrenkaat päästi painetta ja Fortea alakertaan, jolloin huohotus painoi öljymoskaa turbolle? Kun männänrenkaat sitten aukes ja ryhtyi pitämään niin valskaus loppui? Mihin huohotusletku menee turbolla?


TDI:n imuputkissa ja välijäähdyttimessä on aina mustaa moottoriöljyä, joka on peräisin kampikammion tuuletuksesta (huohottimesta) ja ahtimen laakerin vähäisestä vuotamisesta. Kun ahtoputki on välijäähdyttimen perästä irti, sieltä luonnollisesti alkaa putkistossa oleva ja välijäähdyttimen pohjalla lainehtiva öljy lentää ulos, kun moottorin pyörimisnopeus nousee ja ahdin alkaa lisätä puhallustehoa. Ilman vastapainetta ilman virtausnopeus on kanavassa isompi, kuin normaalissa ajossa. Mustan öljysumun tulo loppuu, kun putkisto ja välijäähdytin ovat puhaltuneet tyhjiksi. Muutaman sata kilometriä ajoa, niin taas siellä on öljyä, joka lentää ulos samalla tavalla.

Kaasua ei kannata painaa lähellekään pohjaa silloin, kun putki on auki: ahdin pyörii ilman vastapainetta ylikierroksilla, laakerin öljy kavitoi ja laakeri menee rikki.

Huohotin menee ahtimen imupuolelle.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Eli ei se tavara sitten sentään moottoriöljyä kummempaa siellä ole. Öljystä ei pitäisi muodostua välijäähdyttimeen ja putkistoon kerroksia, joita pitäisi välttämättä liuotella ja pestä pois. Mitähän ahdin ja moottori tykkäisi, jos imettäisi vähän tuoretta moottoriöljyä. Moottoriöljyhän puhdistaisi sitä hyvin. Toki tuo Fortekin mutta vaikuttaa kalliilta ...

Poissa Alakulo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Mukava kuulla jokin järjellinen selitys öljyn lentämiselle kun itse mietti vain, että turbon laakeri morjesti tai muuta mukavaa

Niin siitä Fortesta sen verran että nyt kun on ehtinyt vähän ajella käsittelyn jälkeen niin tyytyväinen olen. Mitä ilmeisimmin imukanavista ja venttiileitten ympäriltä lähti hyvin moskaa koska auto selvästi kulkee "kevyemmin" ja kiihtyy paremmin. Täytyypä kokeilla seuraavaksi isäukon ruuhkarenuun, siinä kun on imusarjan ja EGR-venttiilin irrottaminen perin hankalaa. Kuulemma ainakin toi 1,9 dieselmotti noissa Traficeissa ja Vivaroissa on herkkä nokeentumaan totaaliumpeen. Velipojalla jopa kajahti turbo Vivarosta ja ounasteltiin että oisko yhteyttä aivan tukossa olleeseen imusarjaan/EGR-venttiiliin.

Forten lisäksi vastaavia tuotteita on ainakin Liqui Molylla ja BG:llä. Fortessa taitaa nimi pikkuisen tehdä hintaa?


 

Samppasport  Futurez