Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 584796 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
No onhan se tavallaan väärin kytketty, mutta aika yleisesti käytetty kytkentä.

Vm-98 Sisussa on jotenkin erikoinen se kytkentä. Takasumuvalon saa päälle kytkemällä kojelaudan takasumarinapin sekä a) etusumarit viereisestä napista tai b)takasumari kytkimen vilkkuviiksen vartta pyöräyttämällä ajovalojen ollessa päällä.

Tuokin on ihan tehdastekoinen kytkensä noin, mä en vaan ymmärrä miksi se on pitänyt jakaa niin että aina pitää olla 2 nappia päällä että takasumari syttyy. Sinsähän tuo kyllä täyttää lain kirjaimen, pelkillä parkeilla ei takasumari syty.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2016, 17:33:18 kirjoittanut Jule »

turkoosi

  • Vieras
Iltaa arvon foorumilaiset.
Ostin syksyllä Mitsubishi L200 -90. Aivan mainio peli etenkin kunnon talvikelissä, mutta ikävin vika on nuo alkuperäiset valot kun niillä ei tee mitään. No lisäpitkät laitoin siihen melko heti ja nyt näkee kauas, mutta kun tarvii vaihtaa lyhkäsille ettei häikäise vastaantulijaa, niin näkyvyys putoaa oikeasti muutamaan metriin. Eli auton omat lyhyet on kanssa aivan surkeat.
Ajatus: jos laittaisin lisäpitkien umpioon h4 kannat ja polttimot niin saisin varmasti kunnolliset lyhyetkin. Vaan onko ne liian tehokkaat sitten ne lyhyetkin lisäpitkän heijastimella, häikäisee vastaantulijat? Toisaalta samalla heijastimellahan se h4 on aina pitkä ja lyhyt. Tietysti katkaisijalla tulisi koko lisävalot sitten ettei tarvii päivällä polttaa. Niin mitä luulette toimisiko tuollainen ratkaisu vai sokaiseeko kaikki tielläliikkujat lyhyelläkin valolla. Laillisethan ne ei varmasti ole ja katsastuksessa ei kelpaa myöskään mutta mieluummin näkisin eteeni pimeässä.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Iltaa arvon foorumilaiset.
Ostin syksyllä Mitsubishi L200 -90. Aivan mainio peli etenkin kunnon talvikelissä, mutta ikävin vika on nuo alkuperäiset valot kun niillä ei tee mitään. No lisäpitkät laitoin siihen melko heti ja nyt näkee kauas, mutta kun tarvii vaihtaa lyhkäsille ettei häikäise vastaantulijaa, niin näkyvyys putoaa oikeasti muutamaan metriin. Eli auton omat lyhyet on kanssa aivan surkeat.
Ajatus: jos laittaisin lisäpitkien umpioon h4 kannat ja polttimot niin saisin varmasti kunnolliset lyhyetkin. Vaan onko ne liian tehokkaat sitten ne lyhyetkin lisäpitkän heijastimella, häikäisee vastaantulijat? Toisaalta samalla heijastimellahan se h4 on aina pitkä ja lyhyt. Tietysti katkaisijalla tulisi koko lisävalot sitten ettei tarvii päivällä polttaa. Niin mitä luulette toimisiko tuollainen ratkaisu vai sokaiseeko kaikki tielläliikkujat lyhyelläkin valolla. Laillisethan ne ei varmasti ole ja katsastuksessa ei kelpaa myöskään mutta mieluummin näkisin eteeni pimeässä.

Kokeileppa vaihtaa ne orkkisumpiot uusiin, ja niihin kunnon polttimot. Veikkaan että riittää. Monessa autossa on todella surkeat valot huonojen umpioiden takia.

Tuolla alle 10€kappale. http://alvadi.ee/fi/varaosat/mitsubishi/l200-i-1987/ajovalo/
« Viimeksi muokattu: 13.02.2016, 20:51:46 kirjoittanut V70 2.5 »
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Kokeileppa vaihtaa ne orkkisumpiot uusiin, ja niihin kunnon polttimot. Veikkaan että riittää. Monessa autossa on todella surkeat valot huonojen umpioiden takia.

Tuolla alle 10€kappale. http://alvadi.ee/fi/varaosat/mitsubishi/l200-i-1987/ajovalo/

Tuo lisäksi kannattaa tarkistaa polttimon kannalle tuleva jännite. Jos ei ole kohdallaan, niin releytys ja kunnon kaapelit tai motonetistä valovahvistin.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Niko_S

  • Vieras
Valoisan aikaan tulee 745:lla ajeltua huomiovalot päällä. Huomiovaloina on vanhan-kunnon-vanhanliiton, keltaiset Talmun huomiovalot.

Jokaisessa mahdollisessa tilanteessa ajan ne päällä.
Kytkin parkeista virran, niin palaa jopa takavalot samaan aikaan. Tai ei se ole saavutus, kun ei tuosta vakiona saa valoja täysin pimeäksi,
kun aina palaa vähintään parkkivalot.

Nyt on 4 kuukautta olleet nuo Talmut autossa kytkettynä, niin olen laskenut 3 kertaa jolloin joku on valoisan aikaan räpäyttänyt pitkiä, että "Laita ajovalot päälle".

Ei kyllä ole tuo "huomauttelu" itseäni häirinnyt kun olen ajellut Etelä- ja Länsi-Suomea pitkin useamman tuhatta kilometriä, ja tämän noin 4 kuukauden ajanjaksolla vain 3 kanssa-autoilijan huomautusta, mitkä olen itse ratin takaa rekisteröinyt.

Oma käyttökulkine on niin vanha, että lain mukaan saa näyttää keltaista valoa eteen päin, huomiovaloilla tai ilman.
Eiväthän kaikki sitä tiedä.


Pari kertaa kun olen ajanut kaupan pihaan parkkiin, ja vaihtanut ajovaloille, jotta Talmut sammuu, niin kanssa-autoilija on huomauttanut:
"Ajelit sitten sumuvalot päällä".

Minä siihen vastaten, että "En, koska nämä ovat huomiovalot".


Yhden kerran olen joutunut avaamaan konepellin, ja näyttämään kuinka olen vetänyt johdot Talmuille, ja selvittänyt kaikki tekemäni kytkennät, jotta toimivat niin kuin toimivat.
Lopuksi kysyin oliko koskaan nähnyt näin keltaisia sumuvaloja, niin vastaus oli kieltävä.

Mielestäni en tässä edellä kuvaamassani tilanteessa kukaan ei voittanut.















Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Onkos noissa uudemmissa seiskoissa sitä alkuperäistä huomiovalokytkentää enää? Mulla on molemmissa tiilikeuloissa ollut ja sitä hyödyntämällähän nuo talmutkin olisi helppo kytkeä toimimaan automaattisesti 0-asennossa.

Yleensähän tuo on poistettu käytöstä ottamalla sulake pois. Sen kun laittaa paikalleen niin 0-asennossa palaa 21w langat etuparkeissa ja takanakin parkit normaalisti. Parkki- ja ajovaloasennossa palaa sitten etuparkeissakin 5w langat.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Valoisan aikaan tulee 745:lla ajeltua huomiovalot päällä. Huomiovaloina on vanhan-kunnon-vanhanliiton, keltaiset Talmun huomiovalot.

Jokaisessa mahdollisessa tilanteessa ajan ne päällä.
Kytkin parkeista virran, niin palaa jopa takavalot samaan aikaan. Tai ei se ole saavutus, kun ei tuosta vakiona saa valoja täysin pimeäksi,
kun aina palaa vähintään parkkivalot.

Nyt on 4 kuukautta olleet nuo Talmut autossa kytkettynä, niin olen laskenut 3 kertaa jolloin joku on valoisan aikaan räpäyttänyt pitkiä, että "Laita ajovalot päälle".

Ei kyllä ole tuo "huomauttelu" itseäni häirinnyt kun olen ajellut Etelä- ja Länsi-Suomea pitkin useamman tuhatta kilometriä, ja tämän noin 4 kuukauden ajanjaksolla vain 3 kanssa-autoilijan huomautusta, mitkä olen itse ratin takaa rekisteröinyt.

Oma käyttökulkine on niin vanha, että lain mukaan saa näyttää keltaista valoa eteen päin, huomiovaloilla tai ilman.
Eiväthän kaikki sitä tiedä.


Pari kertaa kun olen ajanut kaupan pihaan parkkiin, ja vaihtanut ajovaloille, jotta Talmut sammuu, niin kanssa-autoilija on huomauttanut:
"Ajelit sitten sumuvalot päällä".

Minä siihen vastaten, että "En, koska nämä ovat huomiovalot".


Yhden kerran olen joutunut avaamaan konepellin, ja näyttämään kuinka olen vetänyt johdot Talmuille, ja selvittänyt kaikki tekemäni kytkennät, jotta toimivat niin kuin toimivat.
Lopuksi kysyin oliko koskaan nähnyt näin keltaisia sumuvaloja, niin vastaus oli kieltävä.

Mielestäni en tässä edellä kuvaamassani tilanteessa kukaan ei voittanut.

Yksi kysymys miksi et vain aja ajovalot päällä? Eikait halogeenipolttimot nyt, niin paljoa kulu tai vaihtaminen ole hankalaa?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

turkoosi

  • Vieras
Kokeileppa vaihtaa ne orkkisumpiot uusiin, ja niihin kunnon polttimot. Veikkaan että riittää. Monessa autossa on todella surkeat valot huonojen umpioiden takia.

Tuolla alle 10€kappale. http://alvadi.ee/fi/varaosat/mitsubishi/l200-i-1987/ajovalo/
Tuo lisäksi kannattaa tarkistaa polttimon kannalle tuleva jännite. Jos ei ole kohdallaan, niin releytys ja kunnon kaapelit tai motonetistä valovahvistin.
jep, eihän nuo mätänetissäkään maksa kun 12,90€. Ne johdotukset tarvii kanssa käydä läpi (kesän tullen kun ei oo tallia), kun niihin on joku tehnyt ihme räpellyksiä varmaan ne on releytetty. Minkä paksuinen kaapeli olisi hyvä ajovaloihin, jos vetäisin kokonaan uudet piuhat sinne?

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
jep, eihän nuo mätänetissäkään maksa kun 12,90€. Ne johdotukset tarvii kanssa käydä läpi (kesän tullen kun ei oo tallia), kun niihin on joku tehnyt ihme räpellyksiä varmaan ne on releytetty. Minkä paksuinen kaapeli olisi hyvä ajovaloihin, jos vetäisin kokonaan uudet piuhat sinne?

2.5 tai 4 jos haluaa ihan viimeisen päälle tehdä. Harmi että motonet lopetti noiden valovahvistimien maahantuonnin. Ainaki vanhemmassa skeidassa huomasi heti eron, kun napajännite nousi 13.1v-->14.7v. Toki lampun elinkaari oli se 4kk 10tkm, mutta ei ainakaan minua haitannut. Toki umpiotkin olin uusinut.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
2.5 tai 4 jos haluaa ihan viimeisen päälle tehdä. Harmi että motonet lopetti noiden valovahvistimien maahantuonnin. Ainaki vanhemmassa skeidassa huomasi heti eron, kun napajännite nousi 13.1v-->14.7v. Toki lampun elinkaari oli se 4kk 10tkm, mutta ei ainakaan minua haitannut. Toki umpiotkin olin uusinut.
Eihän tommosen valovahvistimen itse tekeminen oo kummonenkaan homma ja saa tehtyä paremman kuin nuo valmiit paketit on.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Eihän tommosen valovahvistimen itse tekeminen oo kummonenkaan homma ja saa tehtyä paremman kuin nuo valmiit paketit on.

No motonet:n paketeissa ei tarttenut kuin alkuperäinen johtosarja lyödä tuohon valovahvistimeen kiinni ja virta akulta valovahvistimelle. Irroittamiseen meni 5 minuuttia. On tullut nähtyä paljon surkeampia tekeleitä näiltä sähköalan ammattilaisilta.

Ja ei tässä ole ongelmaa, kun noita ei enään edes saa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
No motonet:n paketeissa ei tarttenut kuin alkuperäinen johtosarja lyödä tuohon valovahvistimeen kiinni ja virta akulta valovahvistimelle. Irroittamiseen meni 5 minuuttia. On tullut nähtyä paljon surkeampia tekeleitä näiltä sähköalan ammattilaisilta.

Ja ei tässä ole ongelmaa, kun noita ei enään edes saa.
No ei tommosen tekemisessä mitään sähköalan ammattilaista tarvita. Kunnon abikopihdit ja muut tarvikkeet. No eipä siitä sen enempää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ajatus: jos laittaisin lisäpitkien umpioon h4 kannat ja polttimot niin saisin varmasti kunnolliset lyhyetkin. Vaan onko ne liian tehokkaat sitten ne lyhyetkin lisäpitkän heijastimella, häikäisee vastaantulijat? Toisaalta samalla heijastimellahan se h4 on aina pitkä ja lyhyt. Tietysti katkaisijalla tulisi koko lisävalot sitten ettei tarvii päivällä polttaa. Niin mitä luulette toimisiko tuollainen ratkaisu vai sokaiseeko kaikki tielläliikkujat lyhyelläkin valolla. Laillisethan ne ei varmasti ole ja katsastuksessa ei kelpaa myöskään mutta mieluummin näkisin eteeni pimeässä.

Ajatuksesi ei tule toimimaan kuin vastaantulijoiden häikäisyssä.
Pitkien valojen umpiosta et polttimen vaihdolla saa tehtyä ns. lyhyitä valoja.
Syy: koska umpion heijastimen/linssin geometriaa ei ole suunniteltu muulle kuin suunnitellulle polttimolle.

Vähän samalla tavalla, kuin Canonin kameroiden optiikka ei toimi Nikonissa.


No ei tommosen tekemisessä mitään sähköalan ammattilaista tarvita. Kunnon abikopihdit ja muut tarvikkeet. No eipä siitä sen enempää.

Tuo Karpan tarkoittama valonvahvistin on ihan oikea hakkurivirtalähde, joka ottaa sisäänsä vaikkapa 9V jännitteen ja työntää ulos tuon 14,7V, oli sisääntulojännite mitä tahansa.

Joten väittäisin, että jää rakentamatta, ellei nyt sitten satu olemaan elektroniikan edistynyt harrastaja tai ammattilainen. Sillä nuo rakenteet ovat myös tavis-sähköasentajan mukavuusalueen ulkopuolella.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/483971/Valovahvistin-H7-12V

Bilteman "valonvahvistin" on pelkkä relesarja, jonka tekee jokainen edes lievästi sähköstä hajulla oleva.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2016, 16:57:44 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Aijaa, kuvittelin et toikin on pelkkä relehässäkkä, jollaisen kasaa tosiaan melkein kuka vaan. Sori olin väärässä. Mutta aika heikko on saatavuus näemmä moponetissä.
Niin ja tommosen väsää elektroniikkaan hieman enempi perehtynyt hemmo, mutta tohon hintaan ei paljon ite kannata alkaa kasaileen.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2016, 17:12:38 kirjoittanut Justus »

 

Carcom Oy  Ateho