Autoracing  KL-varaosat

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200214 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #405 : 13.02.2016, 21:29:17 »
Kyllästyin viimeinkin ajoittain ilmenevään starttausvikaan, ja releytin startin solenoidin.
Nyt tuntuu toimivan mitä nyt ajelin sen jälkeen, ja starttailin noin 20 kertaa.

Eihän tuo viritykseni tosiaan kuin ohita sen edellisen vian mistä se aiheutui, mutta mennään nyt tällä kun se toimii.  ::)

Pari huonoa kuvaa aiheesta:






Rele on 12V/30A yleisrele.

Kytkentä releen napoihin:

- 30 virta (startin plussasta, sulake välissä)
- 85 solenoidin herätejohto
- 87 solenoidin liitin
- 86 maa


Johdotukset tein 1,5 mm2 johdolla, jonka pitäisi riittää.
Alarajalla menee, mutta eivät johdot ainakaan kuumentuneet kun tein testiä ja starttailin pihassa ensin 6 kertaa, kävin kaupassa ja kaupan pihassa vielä pari starttausharjoitusta, ja kotipihaan taas tullessa 5 starttausta.

Meinasin nyt kuitenkin, että ensi viikolla kävisin ostamassa 2,5 mm2 piuhaa, ja laittaa uusiksi sillä nuo johdotukset.
Suurin syy nyt tähän 1,5 mm2 johtoon oli, kun sitä löytyi kotoa (tai kaikki tarvikkeet löytyivät).

Aluksi oli sulakkeena 20A, mutta pihassa tein vielä enemmän starttausyrityksiä, ja kokeilua eri kokoisilla sulakkeilla (10 - 30A), niin totesin,
että 10A on myös riittävä, kun ei palanut sillä aikaa, kun putkeen starttaili 6 kertaa (moottorin antoi käydä 5 sekuntia, sammutti, odotti 2 sekuntia ja starttasi uudestaan).

1,5 mm2 johto kestää jatkuvaa virtaa noin 10A, mutta tässä tapauksessa kun kuormitus kestää muutaman sekunnin, niin kestää varmaan hetkellisesti enemmän. Eikä releen virtajohtokaan kuumentunut tuossa.
Enkä tiedä paljon tuo startti puskee ampeereja, kun en pysty omilla mittareilla mittaamaan ampeerituottoja.


Eli yhteenvetona: Toimii ilman ongelmia nyt 1,5 mm2 johdoilla, mutta ajattelin päivittää varmuuden vuoksi 2,5 mm2 johtoihin kytkennät.  :)



Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #406 : 16.03.2016, 15:51:12 »
Iski "pieni" v*tutus päälle, kun aloin vaihtamaan lämpötila-anturia.

En ostamisen jälkeen nimittäin katsonut uutta anturia, enkä näköjään alunperin tiskillään huomannut katsoa,
niin se uusi anturi on moottorin lämpömittarille...

En kyllä voi kokonaan itseäni syyttää, koska puhelimessa kyllä silloin tilasin moottorin lämpötila-anturin.

Huono tuota on palauttaakaan, kun on yli kuukausi sitten ostettu.

Kai sen mittarin lämpötila-anturin voisi sitten urheilun vuoksi vaihtaa, kun imusarja on muutenkin irti.  :idiot2:

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #407 : 17.03.2016, 16:46:39 »
Volvo olisi taas kasassa ja pelittää hyvin.

Jouduin sitten käydä ostamassa tarvikeanturin, kun ei päivän varoitusajalla olisi saanut Boschin anturia mistään.

Mittasin sen alkuperäisen Boschin anturin, niin ohmit olivat pielessä.
Mittausympäristö oli +22C sisätiloissa.

Taulukon mukaan ko. lämpötilassa anturin vastus pitäisi olla noin 2000 ohmia.
Bosch näytti 1783 ohmia.

Uusi tarvike on merkiltään FAE, ja sen vastus oli lähempänä oikeaa, samassa paikassa ja lämpötilassa mitattuna 1943 ohmia.

Kerrankin siis tarvikeanturi, joka toimii uutena niin kuin pitää.  ::)

Molemmat anturit tosiaan vaihdoin:


Eilen illalla, kun en saanut valvonta-anturin puuttumisen takia autoa kasaan, niin ajattelin sitten että imusarjan ja kannen välistä kulmaa voisi optimoida.

Kannen kanavat ja imusarja, kun eivät ihan kohtaa, niin tarkoituksena oli yrittää korjata asia.
Eikä imusarja nyt vakiona muutenkaan mikään sileä ole:


Vertailuna yksi hiottu:


Puolet tehtynä:


Suunnilleen 2 milliä tavaraa otin pois jokaisen kanavan päästä, tasoittaen kylkiin, jotta kanavan muoto ei muuttuisi.
Tuo 2 milliä oli sen mukaan mitattu, että imusarjaa pidin raollaan kannesta, ja välistä sain katsottua kynnyksen mitan kanssa.
Enemmänkin olisi todennäköisesti voinut ottaa, mutta pelasin varman päälle.

Hioin vingulla karkealla kivellä, jos se nyt ketään kiinnostaa.
Pitäisi kyllä sijoittaa kunnon metallikaroihin, kun nuo karkeatkin kivet menevät aika nopeasti tukkoon.

Toimenpide nyt taisi olla enemmän ajanviettoa, koska mitään mullistavia tuloksia ei saavuteta tasoittamalla 5 senttiä kanavan päästä,
ja muuttamalla imusarjan ja kannen kanavien kulmaa suotuisammaksi.

Ajossa en huomannut mielestäni alle 4000 rpm mitään eroa, mutta siitä ylöspäin tuntuu vetävän paremmin.
Ei se ainakaan huonontunut, niin viritys oli onnistunut...  :D



Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #408 : 17.03.2016, 17:05:39 »
Kun Boschin anturi saapuu, käy se noutamassa ja vaihda joko heti tai sitten kun FAE antautuu.

T: kaksi viikkoa vanha FAE näytti +10°C ~280kOhm...

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #409 : 17.03.2016, 17:39:54 »
Kun Boschin anturi saapuu, käy se noutamassa ja vaihda joko heti tai sitten kun FAE antautuu.

T: kaksi viikkoa vanha FAE näytti +10°C ~280kOhm...

Itse asiassa ehdinkin jo tänään tilata Boschilaisen:
http://www.topautoosat.fi/bosch-1150181.html

Ei kyllä itsellänikään ole juuri luottoa noihin tarvikkeisiin...

Kuuleman mukaan saa imusarja paikallaankin vaihdettua anturin (koska ei huvita sitä noin uudestaan parin minuutin homman takia irroittaa).
Ainakin näyttää, että pääsee pitkän jatkon kanssa suoraan vääntämään.

Sen ainakin olen itse huomannut, että kun koko imusarjan käyttää irti, joka oli nyt kolmas kerta omistusaikana,
niin aina on kestänyt kauemmin purkaa.
Eilen meni tunti purkamiseen ja tänään noin puoli tuntia kasaamiseen. Tai, niin purkaessa saa kyllä varoa enemmän letkuja, ja jos ne tarkastaa kaiken niin saahan siihen aikaa kulumaan.

Liekkilukolta imusarjaan menevän pikkuletkun jouduin tänään uusimaan, koska oli aivan murkkeentunut.
Itse liekkilukko oli puhdas, ja öljynerotuspönttökään ei juuri likainen sisältä ollut,
mutta lilluttelin öljynerotinta löpössä sen aikaa, kun vinguttelin imusarjaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #410 : 17.03.2016, 18:35:07 »
Otinkohan omasta sopivalla räikkälenkillä/pikkuräikällä ja hylsyllä anturin irti.
Imusarjasta "haliote" ja 10 min nyhräämistä niin on anturi vaihdettu.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #411 : 17.03.2016, 20:19:30 »
Taittuvapäinen räikkälenkki on kurko, vasemmalla kädellä tarjoaa avainta imusarjan alle etupuolelta ja oikealla avustaa takapuolelta avaimen paikalleen anturin kantaan. Been there done that... ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #412 : 17.03.2016, 22:35:46 »

Täälläkin hiottu imusarjan alusta tavaraa pois, kohistamisen helpottamiseksi. Käytin lamellia, sai paljon sileämmän lopputuloksen  :)

940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #413 : 17.03.2016, 23:37:38 »
Kiitoksia vinkeistä. :)
Täälläkin hiottu imusarjan alusta tavaraa pois, kohistamisen helpottamiseksi. Käytin lamellia, sai paljon sileämmän lopputuloksen  :)
Ei tosiaan tule kovin sileää karkealla "hiomakivellä".

Tällä vakiokannella tuo kohdistaminen tuo juuri jotain havaittavan rajalla olevaa, niin paremmin virtaavalla kannella voisi ollakin hyötyä.

Seuraava etappi onkin sitten jossain vaiheessa paremmin virtaava venttiilikansi ja lisää ruttuja.

Nälkä kasvaa syödessä, ja kun aloittaa virittämisen, niin noidankehä on valmis... :D



Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #414 : 19.03.2016, 20:41:30 »
Lämpöanturin vaihto ei näköjään vaikuttanut mihinkään, jos ei nyt huonontanut tilannetta.

Nimittäin oireina on ollut plussan puolellakin (esim. 16. maaliskuuta oli +7), että päivän ensimmäinen starttaus, ja jää 3. yrittämällä käyntiin.
Pakkasilla tuon voi jo laittaa osittain RE85:n piikkiin, jos ei ole ollut lämmityksessä, mutta ei plussa keleillä.

01.10.2015 tosiaan asensin sen muutossarjan, ja loppu vuoden plussakelit mentiin ilman ongelmia, ja vastaavia ongelmia alkoi olemaan vasta kun pakkasta oli noin -10C.

------

Tänään kun töistä lähdin, niin jäi 4. käymään (lämpötila -1C, auto seisonut 9,5 tuntia).
Tosin sammui heti, kun lähti liikkeelle, vaikka vaihtoi pidin kierroksia hieman yli tyhjäkäynnin, kun laitoin D:n päälle.

Toisen kerran sammui, kun piti ajaa firman parkkiselta tielle 200 m myöhemmin...

Vähän aikaa tässä on kyllä ollut jo ominaisuutta, että kaasulla pitää kylmällä koneella pidellä kierroksi kierroksia yli tyhjäkäynnin, parissa ensimmäisessä pysähdyksessä, jos lämpötila on alle +10C.
Haiskahti vaan oireet aika vahvasti tuolle moottorin lämpötilan valvonta-anturille (joka on tällä hetkellä se FAEn tarvike).
Anturista ei tosin ole vikakoodia pukannut, mutta sehän ei suoraan tarkoita, ettei siinä on/olisi vikaa.

Pihassa mittailin anturia, noin +80C moottorista, niin mittari kertoi jännitteitä välillä 230 - 400 ohmia.
Osin menee varmaan yleismittarinkin piikkiin, kun se maksoi vain 20€.

Toisin sanoen tällä haavaa ei pysty mitään isompia johtopäätöksiä aiheesta vetämään.

Boschin anturi saapuu Saksasta sitten kun ehtii, niin sitten ihmettelen sitä ja sen vaihtoa.

Ajellaan nyt tässä normaalisti, niin käytössähän se sitten ilmenee, miten toimii  -JOS toimii.


Pitää kyllä sijoittaa kunnolliseen yleismittariin, sitten kun lompakko antaa periksi.
Huono noita tarkempia vastusmittauksia on tehdä, jos mittari näyttää vähän mitä sattuu...


Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #415 : 19.03.2016, 20:57:44 »
Mistäpäin mittasit anturin?

Ettei ole johtovika?

s73

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #416 : 19.03.2016, 21:38:38 »
Nollaa boksit, ongelmat voi olla vanhoja peruja talven jäljiltä.

Sammuminen kylmänä on tyyppivika, omakin auto sammuu jos ei anna tyhjäkäynnin tasaantua, ajelen 95e bensalla.
Pitkä vieteri startissa tulee ehkä viinasta, laita lämmitykseen, näet muuttuko.
Pysyykö tyhjäkäynti korkealla kun laitat kylmänä käyntiin, jotain 2000r/rpm?
« Viimeksi muokattu: 19.03.2016, 21:47:01 kirjoittanut tulijyrä »

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #417 : 19.03.2016, 23:57:29 »
Mistäpäin mittasit anturin?

Ettei ole johtovika?

Plus anturin toisesta navasta, ja miinus maihin.
Lähin "varma" maadoitus on oman kokemuksen mukaan imusarjan tuessa, johon laturikin on alunperin maadoitettu.
Tai näin olen sitä anturia aina mittaillut.

Viimeksi keskiviikkona mittasin anturin liittimen, ja siihen tuli hyvä 12,2 volttia.

Mutta tosiaan täytyy vanhanaikaisesti empiirisellä käyttötutkimuksella tällä haavaa lähteä liikkeelle, kun täyttä luottoa ei ole tuon nykyisen yleismittarin kertomiin ohmiarvoihin.
Vasta 3 päivää kun on ehtinyt tuo FAE olla kiinni, ja eihän se kallis ollut, kun duunista ostin ~13€.

Edellinen Boschin 0280 130 032 numerolla oleva anturi saattoi olla hyvinkin ihan ehta alkuperäinen, noin 24 vuotta sitten venttiilikanteen asennettu.
Tilalle tuleva Bosch on 0280 130 069, joka korvasi aikoinaan tuon yllämainitun.

Topautoosat.com:sta olen vuoden ajanjaksolla Boschin osia tilaillut, ja nyt oli 3. tilaus samaan lafkaan (eli tuo mainittu anturi on tuloillaan).
Valikoima on aika kattava näihin wanhoihin takapotkuihinkin, ja palvelu pelittää jopa kohtuu nopeasti,
kun ainakin noilla 2 edellisellä kerralla on paketti ollut postista noudettavissa noin viikossa.

Itse yleensä tykkään nämä kansainvälisetkin ostot maksaa suoraan tilaushetkellä, niin ei tässäkään ole ollut ko. firman kanssa ongelmaa.

Uskallan suositella tuota nettisivua muillekin.


Nollaa boksit, ongelmat voi olla vanhoja peruja talven jäljiltä.

Sammuminen kylmänä on tyyppivika, omakin auto sammuu jos ei anna tyhjäkäynnin tasaantua, ajelen 95e bensalla.
Pitkä vieteri startissa tulee ehkä viinasta, laita lämmitykseen, näet muuttuko.
Pysyykö tyhjäkäynti korkealla kun laitat kylmänä käyntiin, jotain 2000r/rpm?

Itsellä ollut nyt pari kuukautta diagnostiikassa se ongelma, että ei anna jostain syystä nollata.
En ole sen enempää katsonut, mutta diagnostiikan pistokkeen johdon kupari on rasian puolelta tullut esiin, ja johdon langoissa näkyy "rispaantumista".

Pitäisi jaksaa ottaa se koko diagnostiikan rasia irti, ja käydä liitokset läpi, sekä korjata/vaihtaa se pistokkeen johto.

Oli kyllä tänään lohkolämmitin 2 tuntia kellokytkimellä ennen kuin lähdin töihin. 3. startti ja ontuen käyntiin.

Huomennakin täytyy töihin mennä, niin varuilta laitoin sitten 3 tuntia lohkolämmitystä kelloon.


Tuokin on ollut vähän häilyvää, että heittääkö rikastukset päälle kylmäkäynnistyksessä.
Välillä tulee rikastus päälle, kun lähtee käymään, ja kierrokset pysyy jonkun aikaa siinä 2000 rpm kohdilla, ennen kuin katkaisee rikastukset.

Toisinaan käynnistyessä heittää suoraan tyhjäkäynnille, ja sitten ontuu tai sammuu aluksi.
Esim. nyt tänään kun lähdin töistä, niin "kylmäkäynnistys" 9,5 tunnin jälkeen, lämpötilassa -1C, niin Volvo päätti, että laitetaan käyntiin ilman kylmärikastuksia. Ei hyvä näin.
Aika kauhean kuuloinen kalkatus tulee, kun tälläinen yli 420 tkm ajettu, kuluneilla männänhelmoilla, lyödään moottorinohjauksen sallimana "raakana" käyntiin.

Moottorin ohjauksen puolelta ei tosiaan anna mitään muita vikakoodeja, kuin 2-3-2 (lambda-arvo, seos väärä tyhjäkäynnillä).
Tuo vikakoodi yllämainittu vikakoodi tulee todennäköisesti tällä hetkellä siitä, että kannessa on pakopuolella 2 pulttia/mutteria, joita ei saa kunnolla kiristettyä.
2. sylinterin alempi (kannesta meni kierteet, kun vaihdoin lohkolämmittimen vastuksen tiivisteen, ja tein uudet kierteet, mutta ei ole pitänyt...)
4. sylinterin alempi (josta on joku aiempi "seppä" joskus katkaissut pinnapultin kannen sisään, ja porattu tilalle 6 mm pultti, ja sen kierteet eivät pidä).

Eiköhän tästäkin selvitä.





 








Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #418 : 20.03.2016, 19:16:22 »
Eihän se Möhkö suostunut aamulla yhteistyöhön, kun ei viitsinyt pysyä käynnissä.
3 tuntia oli sentään ollut roikan päässä...

5 minuutin starttailun ja Volvon rykymisen jälkeen, alkoi olla jo kiire töihin, niin päätin että jos paska ei pysy käynnissä, niin ei sitten.  >:(
Tuntuu nyt tosiaan, että vika vaan paheni sillä tarvikeanturin vaihdolla...

Onneksi oli Punto pihassa, niin sillä sitten töihin.

Huomenna on vapaata, niin täytyy käydä tankkaamassa bensaa sekaan ja jos se auttaa, niin sitten vika ei ole välttämättä siinä FAEn anturissa.
Jos ei parane tuolla "dopingilla", niin sitten pyristellään siihen asti kunnes Günther ja Posti saavat Boschin anturin toimitettua.

Melkein alkaa huumori loppua, kun kuten aiemmin jo kirjoitin, niin tuolla muutosboksilla toimi viime vuonna samoissa lämpötiloissa oikein kivasti,
ja nyt ei meinaa toimia ollenkaan...

Eikä ainakaan minun konsteilla pysty selvittämään, että voiko siinä muutossarjan boksissa olla vikaa.
Vielä kun ei pysty sulkemaan mitään vaihtoehtoja pois, kun ei tule vikakoodeja mistään, mikä liittyy polttoaineeseen tai ruiskun toimintaan.

The moose

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #419 : 20.03.2016, 20:07:37 »
Ei rikkinäinen tai loppuunkulunu suutinrele tee vikakoodia.

Tai sit se re85 poksi on kypsä.

 

Kulkukoira  Proturbo