Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: tepa_kla - 22.07.2011, 11:05:36
-
Posti toi tullessaan hehkutulpat,pitäs vaihtaa.Homma ei liene vaikea.Onko kukaan vaihtanut? Onko tulpat lähteny nätisti pois?olen kuullut paljon juttua että tulpat katkeillu joissain automerkeissä irtiottaesa.Eipä niitä kovin tiukkaan laiteta, 5nm ohjetiukkuus.
ja oma auto siis v50 2.0d -04
-
En tohon koneeseen ole koskenut; homma yleisesti helppo. Ellei suunnittelija ole laittanut tulppia "mahdottomaan" paikkaan.
Yleisesti:
-moottorin suojakansi pois
-paikallista hehkut
-nyppää piuhat irti
-Ruuvaa vanhat pois ja uudet tilalle -piuhat ja kansi paikoilleen.
-
Olisikin noin helppo tässä tapauksessa.
Mitä nyt katselin tuota hommaa,niin ainakin egr-venttiili/jäähdytin täytyy irrottaa edestä pois.
Täytyy koittaa vaihtaa.Mieluummin kyllä maksaisin jollekin, mutta budjetti ei anna myöten.
-
170€ piti köyhtyä että sai tulpat vaihettua, ja siis pelkkä työ tuo hinta.
-
Kellään tietoa missä hehkut tässä otsikon mallissa sijaitsee? (vm05)Löytyisikö räjäytyskuvaa esim?
-
Hehkut on koneen takapuolella, EGR:n jäähdyttimen alla, joka pitää irroittaa jotta hehkuihin pääsee käsiksi.
Ei mitään mahdotonta, mutta kohtuullisen V-mäinen paikka, eli kyllä noiden vaihtoon aikaa saa kulumaan.
E: Tuossa kuva koneen takapuolelta ilman EGR:ää:
(http://i39.tinypic.com/2en0pya.jpg)
-
Kiitoksia!
-
Kyllä tosiaan ovat tuossa moottorissa hankalassa paikassa, jakopääremontinkin tekee puolet nopeemmin kuin hehkujen vaihdon..
-
Kuis vaivattomasti tässä lähtee hehkut irti? Joidenkin autojen hehkut jämähtävät karstan takia niin tiukkaan että menevät poikki aukaistessa. Sitten saa tehdä jakopää ja kansirempankin samaan vauhtiin.
-
Vanha ketju, mutta yksi näkemys hehkuihin ja jos jollekin apua: V50 1.6 -08 hehkujen vikakoodin takia limb modessa. Oli korjaamolla pari päivää. 2/4 hehkuista lähti helposti, mutta kahta ei saatu edes poraamalla (?). Tuli ehdotus kannen irrottamisesta ja sen viemisestä sorvaamoon, kannen tiiviste, töineen kaikkineen hintaan 1260e..
Kieltäydyin. Pyysin autoa hakiessa vielä vikakoodien nollauksen. Koodi poistui ja kustannukset 200e. Auto toiminut täysin normaalisti 2 hehkulla. Eberi käytössä pakkasella, joten en näe miksi olisi kannattanut maksaa tuo jäätävä hinta.