Ateho  Elekma

Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys

  • 89 Vastauksia
  • 51881 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
kumpi noin 400hv tehoille
esim. onko toista tarkempi säätä kuin toista jne..

moottorin ohjauksesta ei vielä päätetty (saa ehdotella)

suorasytkä kiinnostaisi, mistä puolat ?

(ahdettu B230)
« Viimeksi muokattu: 22.02.2011, 17:22:23 kirjoittanut skebazu »

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #1 : 22.02.2011, 20:59:15 »
8v kannella ei voi kynäpuolia ajatellakaan, koska eivät kestä niillä main olevaa lämpöä. 16v:ssä voisi ehkä toimiakin. Sen sijaan 4 kpl erillistä race puolaa asennettuna peltilevyyn vähän viileämpään paikkaan mahdollisimman lyhyillä johdoilla tuntuu olevan suosituin ratkaisu. Yksi esimerkki tyypistä http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html?osCsid=5b6f21f3dbe4d3cdb3a8d3516b39613c . Tällä metodilla täytyy tietysti olla joku joka ohjaa sytkää, Mega tai vastaava, jolla tietysti saisi samalla myös ruiskun ohjauksen. Mega taitaa olla se edukkain versio, ei ehkä niin säädettävä kuin kalliimmat. Orkkis LH-Jetillä menee suorasytkäys aika virittämiseksi.

Kyllä kait perinteisellä jakajamallillakin likimain noille tehoille pääsee, mutta sitten pitää kyllä panostaa suurteho puolaan, virransaantiin ja hyviin johtoihin (http://www.msdignition.com/).
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #2 : 22.02.2011, 21:11:25 »
8v kannella ei voi kynäpuolia ajatellakaan, koska eivät kestä niillä main olevaa lämpöä. 16v:ssä voisi ehkä toimiakin. Sen sijaan 4 kpl erillistä race puolaa asennettuna peltilevyyn vähän viileämpään paikkaan mahdollisimman lyhyillä johdoilla tuntuu olevan suosituin ratkaisu. Yksi esimerkki tyypistä http://www.diyautotune.com/catalog/ign1a-race-coil-p-394.html?osCsid=5b6f21f3dbe4d3cdb3a8d3516b39613c . Tällä metodilla täytyy tietysti olla joku joka ohjaa sytkää, Mega tai vastaava, jolla tietysti saisi samalla myös ruiskun ohjauksen. Mega taitaa olla se edukkain versio, ei ehkä niin säädettävä kuin kalliimmat. Orkkis LH-Jetillä menee suorasytkäys aika virittämiseksi.

Lainaus
They are the same coils used in the Huber Mustang, which makes over 250 hp per cylinder

tuntuisi riittävän mulle  ;)
on tässä viimeiset 3h lueskellut aiheesta netin ihmeellisessä mailmassa, ja täytyy sanoa että jakajan saa skruuvailla irti ja heittää leipää.

oikeastaan kun itse jaksoin 3h opiskella, niin kysyttävää aiheesta jäi enään että mitä pitää ottaa huomioon kun puolia valitsen ? tatech tai hestec suunnitteilla
« Viimeksi muokattu: 24.02.2011, 20:33:51 kirjoittanut skebazu »

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #3 : 03.03.2011, 19:02:36 »
tuntuisi riittävän mulle  ;)
on tässä viimeiset 3h lueskellut aiheesta netin ihmeellisessä mailmassa, ja täytyy sanoa että jakajan saa skruuvailla irti ja heittää leipää.

oikeastaan kun itse jaksoin 3h opiskella, niin kysyttävää aiheesta jäi enään että mitä pitää ottaa huomioon kun puolia valitsen ? tatech tai hestec suunnitteilla

Tatech + 034-motorsport puolat.  ;) Kysy vaikka Peetulta että kuinka toimii. Mun mielestä Tatechin kanssa täytyy olla tai on ainakin suositeltavaa (jommin kummin) olla sisäisellä kipinänvahvistimella olevat puolat. Noi Motorsport puolat sisältää kipinänvahvistimet ja pitäis riittää huomattavan pitkälle.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #4 : 03.03.2011, 19:49:18 »
Tatech + 034-motorsport puolat.  ;) Kysy vaikka Peetulta että kuinka toimii. Mun mielestä Tatechin kanssa täytyy olla tai on ainakin suositeltavaa (jommin kummin) olla sisäisellä kipinänvahvistimella olevat puolat. Noi Motorsport puolat sisältää kipinänvahvistimet ja pitäis riittää huomattavan pitkälle.

ja jo oikein olen käsittänyt, niin nuo puolat voi korvata sitten vaikka tuommoisella VAG 032 905 106B tarvike hukkakipinäpuola ?



tatechilta ohjaus tuohon ja tuosta tulpille ? eli ei tarvitse edellisiä puolia?
en vaan oikein tajua sitä hukkaan menevän kipinän tarkoitusta ? ymmärään kyllä toiminnan mutta mikä sen tarkoitus on ?

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #5 : 03.03.2011, 19:56:50 »
Yleensä hukkakipinä puolassa on sisällä kaksi puolaa, mutta neljä lähtöä tulpalle (tai 6 sylinterisessä kolme puolaa). Ei siis jokaiselle sylinterille omaa puolaa. Näin saadaan tuplattua puolan varausaika, ja vaikka se toisaalta tyhmältä tuntuukin räiskiä kipunoita turhaan tyhjään sylinteriin, ei siitä mitään haittaakaan ole. Juuri tuon kyseisen kapineen sielunelämästä en ole varma.

Ja miksikö ei sitten omaa puolaa jokaiselle ? Varmaan kustannus ja tila kysymys...
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #6 : 03.03.2011, 19:59:50 »
aivan  :)

eli yksittäiset puolat voi tuommoisen jälkeen unohtaa ?  ;)
tuo sopii ainakin mun budjetille ennemmin kuin 4x 100e puolat  :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #7 : 04.03.2011, 03:06:23 »
ja jo oikein olen käsittänyt, niin nuo puolat voi korvata sitten vaikka tuommoisella VAG 032 905 106B tarvike hukkakipinäpuola ?

tatechilta ohjaus tuohon ja tuosta tulpille ? eli ei tarvitse edellisiä puolia?
en vaan oikein tajua sitä hukkaan menevän kipinän tarkoitusta ? ymmärään kyllä toiminnan mutta mikä sen tarkoitus on ?

Kyllä, tuo mokkula hoitaa neljän erillisen puolan tehtävät.

Hukkakipinä on autoissa sitä säästämistä. Eli korvataan rivinelosen neljä erillistä puolaa kahdella. Jolloin puolakuluissa säästetään kahden puolan hinta. Prätkissä se on ollut kustannusten sanelema pakko.

Systeemi toimii, koska valitaan pytyt joissa tahtien ero on tasan kierros, jolloin toisessa on puristustahti ja toisessa pakotahti.

Menetelmää on käytetty moottoripyörissä jo 70-luvulla, koska niissä virranjakaja olisi ollut liian iso ja vaikea sovittaa koneen kylkeen, eikä magneetolle ihan helposti sovi kahta useampia katkojankärkeä. Lisäksi se olisi vaatinut ylimääräistä mekaniikkaa.
Jos homman voi hoitaa kahdella puolalla ja katkojan kärjellä ja systeemi toimii, niin miksi ei käyttää sitä (siis prätkissä).   :o

Sen haittana on puolittunut komponenttien elinikä, varsinkin tulpissa, koska ne saavat kipinän tuplaten useammin kuin jakajasytkässä ja jokainen kipinä kuluttaa tulppaa. Varsinkin suurenergia systeemeissä. Toisaalta kun laskee tulppien kestoa Jouleina, niin voi todeta, että melkoisen monta Mega Joulea (MJ) ne kestävät.  :juhau:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #8 : 04.03.2011, 03:16:39 »
jösses kun oli hyvä vastaus  :juhau:

tuli historiaa ja hunojapuolia esille  :)

kiitos  O0

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #9 : 04.03.2011, 11:00:28 »
aivan  :)

eli yksittäiset puolat voi tuommoisen jälkeen unohtaa ?  ;)
tuo sopii ainakin mun budjetille ennemmin kuin 4x 100e puolat  :D
Riippuu tottakai mikä kone, ja sekin kannattaa ottaa huomioon, että tulpan päälle tulevilla, esim 1,8T puolilla päästään eroon sytytysjohdoista, jokta syövät sytytysenergiaa nekin ja tottakai johdot maksavat.

Eli 70e hukkakipinäpuola ja laadukkaat johdot (70e) = 140e. 4x 1,8T puolat = 4x 30e = 120e. Johtosarjan kummatkin tarvitsevat, 1,8T puoliin sai ostaa 25e johtosarjan, hukkakipinäpuolaan pitää laskea kustannukseksi 5-15e.

Tosin, JOS kyseessä on 8v vinokone, tulpan päälle tulevat puolat eivät ole vaihtoehto, eli sytytysjohdot on kuitenkin oltava.
DOHC koneen ollessa kyseessä on melkein aina mahdollista käyttää tulpan päälle tulevaa puolaa. Näitä käytetään autoteollisuudessa, koska luotettavuus on paljon parempi kun sytytysjohdoilla toteutettuna.

Kukin noista sitten valitsee omaan tarpeeseensa sopivan systeemin, kunhan unohtaa sen jakajasytkän. ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #10 : 04.03.2011, 13:57:52 »
Näitä käytetään autoteollisuudessa, koska luotettavuus on paljon parempi kun sytytysjohdoilla toteutettuna.

Kukin noista sitten valitsee omaan tarpeeseensa sopivan systeemin, kunhan unohtaa sen jakajasytkän. ;)

Autoteollisuus ei tee mitään muutosta, mikä ei ole heidän mielestään halvempi jossakin mielessä kuin edellinen menetelmä. Ellei sillä saavuteta jotakin merkittävää myyntivalttia ja sitä kautta saada markkinaosuutta kasvamaan.

Jos suorasytkä on kalliimpi ja luotettavampi, se ei tullut käyttöön luotettavuutensa vuoksi, vaan jonkin muun syyn, kuten pienentyneiden valmistuskustannusten vuoksi.

Yksi syy, miksi suorasytkät ovat yleistyneet on EMC-asiat. Nykyisin autoillakin on niitä koskevia EMC-määräyksiä ja vaatimuksia.
Jokainen vanhempi heebo varmasti muistaa ajan, jolloin lähellä kulkevan mopon tai auton saattoi nähdä telkkarista tai kuulla radiosta. Vaan ei enää nykyisin.  8)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #11 : 04.03.2011, 14:09:48 »
Yksi syy, miksi suorasytkät ovat yleistyneet on EMC-asiat. Nykyisin autoillakin on niitä koskevia EMC-määräyksiä ja vaatimuksia.
Jokainen vanhempi heebo varmasti muistaa ajan, jolloin lähellä kulkevan mopon tai auton saattoi nähdä telkkarista tai kuulla radiosta. Vaan ei enää nykyisin.  8)

Itse en pidä itseäni vielä kauhean vanhana (27v) niin muistan kyllä ajan jolloin mopoilla ajeltiin.  ;D Kyllä, vanhemmat mopot, silloin oli Tunturi Tiger Aquaa ja Helkamoita, häiritsi huomattavasti telkkaria. Tiesi aina telkkaria katsoessa kun serkkupoika tuli käymään.  ;D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #12 : 04.03.2011, 16:16:00 »
Eli 70e hukkakipinäpuola ja laadukkaat johdot (70e) = 140e. 4x 1,8T puolat = 4x 30e = 120e. Johtosarjan kummatkin tarvitsevat, 1,8T puoliin sai ostaa 25e johtosarjan, hukkakipinäpuolaan pitää laskea kustannukseksi 5-15e.

Tosin, JOS kyseessä on 8v vinokone, tulpan päälle tulevat puolat eivät ole vaihtoehto, eli sytytysjohdot on kuitenkin oltava.
DOHC koneen ollessa kyseessä on melkein aina mahdollista käyttää tulpan päälle tulevaa puolaa. Näitä käytetään autoteollisuudessa, koska luotettavuus on paljon parempi kun sytytysjohdoilla toteutettuna.

Kukin noista sitten valitsee omaan tarpeeseensa sopivan systeemin, kunhan unohtaa sen jakajasytkän. ;)

kyseessä 16v winokone kyseessä ;)
ehkä tuo puola systeemi olisi järkevä, tarkoitus myös rakennella suhkoht kliini konehuone, eli olisi hyvä saada myös nuo tulpanjohdotkin pois.

sitä en sitten vielä osaa sanoa päädynkö 034motorsport vai 1.8T puoliin
onko tutun näköinen


googlella noita puolia etsiessäni löysin keskustelu aiheita että noita olisi audeissa silloin tällöin leimahdellut ?
« Viimeksi muokattu: 04.03.2011, 16:26:13 kirjoittanut skebazu »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #13 : 04.03.2011, 16:44:12 »
Tuollaiset cop-puolat sopivat suoraan Volvon 16v kanteen, mutta tosiaan omaavat ilmeisesti vähän huonon maineen. (kohta SJS sanoo, että hyvin ovat toimineet :) ) Aluksi noissa oli vissiin tuskaa ja niitä vaihdettiin takuuseen, mutta nykyiset sarjat taitavat siis olla ihan ok.

Erikoista kyllä, mutta DTA:n ohjelmoitavan ruiskun edustaja suositteli kytkemään erilliset puolatkin kuitenkin hukkakipinä tyyliin, eli 1-4 ja 2-3 puolat piti kytkeä sarjaan keskenään. Eli saavutettavaa hyötyä ei siis ole muuta, kuin kliini ulkonäkö, verrattuna hukkakipinäpuolaan.

Virranjakajan unohtaisin jokatapauksessa ja valitsisin hukkakipinäpuolan tai erillisten puolien väliltä.

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #14 : 04.03.2011, 17:44:06 »
Virranjakajan unohtaisin jokatapauksessa ja valitsisin hukkakipinäpuolan tai erillisten puolien väliltä.



eiköhän tuo lennä tuosta hevon kuuseen  :2funny:

ja vielä on kaasari ja 8v paikoillaan  :-[

 

Proturbo  Autodiagnoosi