Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys

  • 89 Vastauksia
  • 51605 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #75 : 14.01.2017, 08:47:33 »
On. Ei havaintoa latausajoista. Tbricksillä oli eri puolista juttuja ja ton olevan paras vakion tilalle.

Minkälaisia ongelmia sulla on? Ezk saa muistaakseni muuteltua puolan arvoja.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #76 : 14.01.2017, 10:19:25 »
Nää kipuna jutut taitaa olla välillä tähtien asennosta riippuvaisia  :) meillä edellisessä vinossa fordin hukkakipinäpuola, 0.7bar ahdoilla hirmuinen sprötääminen. Uusittin pa linjasto, tehtiin keräyssäiliö jne. kun oireet oli senkaltaisia että em. asiat voisi olla syynä. Ei muutosta. Sitten vaihdettiin toinen vastaava puola niin ongelmat poistui.

Toinen esimerkki kaverin historic vapari joka tehty parhaista osista suurella tietämyksellä. Rulladynossa vähän epämääräinen sprötääminen n. 5000-6000rpm välillä, siitä kun yli niin lauloi hyvin. Sitten kone kiinni moottoridynoon ja siinä ilmeni että häiriöt aika massiiviset. Puolana oli joku msd tai vastaava high rmp voltage jonka piti iskeä kuin korkeajännitys. Sitten kokeilu 70-80 luvun taitteen kauhtuneella vakio boschin tölkillä, kaikki oireet hävisi ja peli kiersi läpi kierrosalueen!!

Noista cop puolista eräs tuttu huoltokorjaamoon työnjohtaja sanoi että valtaosa niiden hajoamisesta todella huonoista tulpista, jos on öljynvaihto longlife niin tulpanvaihto nykyisellään vielä huonommalla tolalla.

Syttyongelmat osaa kyllä olla aika hankalia oli sitten kyseessä jakaja vai mikä tahansa käytössä.

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #77 : 14.01.2017, 11:47:00 »
Itse huomasin myös rötäämistä liian tehokkaalla puolalla, mutta tämä johtui ihan sytytyksen aiheuttamasta häiriöstä vr-anturin johdotukseen. Ongelma poistui kun vaihtoi kunnolliset tulpanjohdot. Logista näki, että latausaikaa nostaessa alkoi tulemaan triggeri signaaliin häiriötä.

Edit: Sanotaan nyt vielä, että oli häiriösuojattu kaapeli ja kaapeli meni eri puolelta moottoria, kuin puola ja muut moottorinohjauksen johdotukset.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #78 : 14.01.2017, 15:17:18 »
On. Ei havaintoa latausajoista. Tbricksillä oli eri puolista juttuja ja ton olevan paras vakion tilalle.

Minkälaisia ongelmia sulla on? Ezk saa muistaakseni muuteltua puolan arvoja.

Vipecin ruisku, siinä voi tehdä latausaikakartan. Skoopilla katottaessa kipinä vaihtelee.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #79 : 14.01.2017, 15:20:36 »
Itse huomasin myös rötäämistä liian tehokkaalla puolalla, mutta tämä johtui ihan sytytyksen aiheuttamasta häiriöstä vr-anturin johdotukseen. Ongelma poistui kun vaihtoi kunnolliset tulpanjohdot. Logista näki, että latausaikaa nostaessa alkoi tulemaan triggeri signaaliin häiriötä.

Edit: Sanotaan nyt vielä, että oli häiriösuojattu kaapeli ja kaapeli meni eri puolelta moottoria, kuin puola ja muut moottorinohjauksen johdotukset.

Bamse sekotti omat triggaukset ja sammutti dynon ohjauksen omalla sytytyksellään
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #80 : 14.01.2017, 16:23:38 »
Löytyisikö tuosta Blaster 137mJ lukemasta jotain "dokumenttia"?

Se oli mainittuna msd:n sivuilla aikaisemmin, nykyisin uudistetut sivut sisältävät hyvin vähän teknistä tietoa puolista esim. latausajoista, virroista yms.

Oletko jotenkin määritellyt latausajat? Mulla on jotenkin epäilyksiä omasta 407 puolasta ja kipunan riittämisestä. Latausajat on tapissa.

Latausajat pyörivät muistaakseni tyhjäkäynnillä minimikuormalla siellä 5ms nurkissa ja muualla sitten siellä 3ms nurkassa.
Eli puliuk0lla on sellaiset asetukset kun olen sattunut EZK:n jättämään.

EZK:ssa on 4*16 kartta latausajalle kuorman/kierrosluvun funktiona.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #81 : 14.01.2017, 16:38:04 »
Ok, ja arvatenkin latausjännitteen mukaan korjaus?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #82 : 14.01.2017, 17:20:30 »
Ok, ja arvatenkin latausjännitteen mukaan korjaus?

Kyllä, 1*16 kartta tuohon toiminteeseen, kuten LH:ssakin...

Kuten sanottu monasti, tuotanto-auton ruiskutusjärjestelmissä on kaikki tuollaiset omituisuudet ja vähän päällekkin, vaikkei paukkua tms. systeemejä suoraan olekkaan.

Mutta tuohon latausaikaan palatakseni vielä.
Huomasin jo kauan sitten sen vinokoneen omituisuuden, että tyhjäkäynti rauhoittuu kummasti kun puolan papu kasvaa (latausaika ja kipinän energia).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #83 : 14.01.2017, 19:38:23 »
0 221 503 407 puola itselläni ja riittänyt +500hp. Latausaika on muistaakseni 5ms, 3ms latausajalla loppui vorssi ja alkoi rötäämään ahdoilla. Max. 70 mJ / Max. 1.9 kV/μs

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #84 : 14.01.2017, 21:34:23 »
Tuo puolan valinta on hyvin monipiippuinen juttu!

Jännitteen nousunopeus (kV/µS) kertoo siitä, miten nopeasti puola kykenee luovuttamaan energiaansa (=pieni induktanssi). Puolan energia on taasen kertoo siitä, miten paljon papua on puolan magneettikenttään ladattu. Se voi tarkoittaa pientä kipinävirtaa ja pitkää purkuaikaa tai suurta virtaa ja lyhyttä purkuaikaa.

Ihan moottorista riippuen, jompi kumpi on parempi kuin toinen.

Maksimijännite puolalta ei ole sinällänsä se tavoiteltava asia tai merkityksellinen, vaan se on ainoastaan se mihin puola kykenee maksimissaan. Kipuna todennäköisesti hyppää huomattavasti maksimijännitettä aikaisemmin, sylinterin olosuhteista riippuen (paine, lämpötila, seos yms.) tai siis toivottavasti näin.

Kovin korkea purkausjännite ei ole tavoiteltava asia, sillä kipuna löytää helposti toisen reitin kuin sytystulpan kärkiväli.
Tästä olen blasterin kanssa kärsinyt monasti, koska kipuna karkaa välillä mielummin tulpan vartta pitkin kuin kärkivälissä, jos tulpanhatun ja tulpan väliin on päässyt yhtään likaa. Samasta syystä minulla menee melkein poikkeuksetta vaihtoon piuhat tulppien keralla. Tosin kansi, polttoaine yms. vaikuttavat tähän.

Tästä syystä hukka-kipinä on tietyssä vaiheessa parempi ratkaisu kuin jakaja-systeemi, mutta kuitenkin periaatteeni on, "älä korjaa sitä, ellei se ole rikki!".

Myöskään korkea kipinävirta ei ole tavoiteltava asia, sillä se generoi kovin kerkeästi häiriösignaaleja antureille.
Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti....

Kotioloissa oskiloskooppi on ainoa mittalaite, jolla voi yrittää edes katsella mitä palotilassa tapahtuu. Kun sitä aikansa tutkailee, voi tehdä jännittäviä havaintoja kipinän käytöksestä ja palotapahtumasta sylinterissä.

Paras kipinä systeemi olisi suurtaajuusvalokaari, mutta teknisesti hitusen hankala ja niin kallis, ettei sitä kannata tuotanto-autoissa tehdä.

Toisaalta, jos vähemmän hyvälläkin saa kelvollisia tuloksia, niin miksi lähteä tekemään yyber-systeemiä, ellei harrastuksen vuoksi. Toki validi perustelu on "koska voin!".  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa harrastaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #85 : 14.01.2017, 23:44:27 »
0 221 503 407 puola itselläni ja riittänyt +500hp. Latausaika on muistaakseni 5ms, 3ms latausajalla loppui vorssi ja alkoi rötäämään ahdoilla. Max. 70 mJ / Max. 1.9 kV/μs
Jos lataus oli 5ms ja voidaan olettaa jännitteen olevan vähintään 12V, niin energyä olisi n. 90 mJ. Ja isommalla jännitteellä enemmän.

Itse en ole MSD:n sivuilta koskaan löytänyt merkityksellistä tietoa, joten hieman kyseenalaistan tuon lähteenä.  :buck2:

Jos kipinävirta on "liian suuri" ja aiheuttaa häiriöitä, niin on tosiaan syytä tutkia häiriön vaimennusta.
« Viimeksi muokattu: 15.01.2017, 11:12:44 kirjoittanut harrastaja »

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #86 : 15.01.2017, 12:58:04 »
Jos lataus oli 5ms ja voidaan olettaa jännitteen olevan vähintään 12V, niin energyä olisi n. 90 mJ. Ja isommalla jännitteellä enemmän.

Itse en ole MSD:n sivuilta koskaan löytänyt merkityksellistä tietoa, joten hieman kyseenalaistan tuon lähteenä.  :buck2:

Jos kipinävirta on "liian suuri" ja aiheuttaa häiriöitä, niin on tosiaan syytä tutkia häiriön vaimennusta.

Paikkaansa pitävyydestä en tiedä sen enempää. Mutta ongelmia tuon puolan kanssa ei ole ollut.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/documents/550bedaf32fb6/Double_Fire_Coil_2x2_Datasheet_0221503407.pdf

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #87 : 15.01.2017, 13:24:08 »
On se nyt kumma jos ei Boschin 2*2 hukkakipinäpuola riitä.
Onko ahtopainetta paljon yli 3.0 bar tai kierroksia yli 9000 rpm?
Onko auton johdotukset ja latausjännitteet kunnossa?
« Viimeksi muokattu: 15.01.2017, 13:32:38 kirjoittanut Eikka »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #88 : 15.01.2017, 19:46:33 »
Täytyy tarkastella oikeastaan vähän kaikkia yksityiskohtia. Tuossa minun tapauksessa on Boschin kaksoisyttypääte kun tuo Vipec 88 tarvitsee sen puolan ohjausta varten.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa hempp2_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Suorasytytys(erilliset puolat) VS. Virranjakajasytytys
« Vastaus #89 : 17.01.2017, 09:34:28 »
Tulpanjohtoon liitin kiinnittyisi "itseporautuvalla" ruuvipäällä.
 Tuottaanko komponentissa oleva 1Kohmin vastus ongelmia? Entäs kannattaako lähteä koittamaan liittämistä tuolla itseporautuvalla ruuvipäällä mihinkään johtoon?
Toivoisin tuohon aiempaan kommenttiini ymmärrystä omaavien kannanottoo...

Sytkän ohjaus asioista ja ongelmista voisi ihan hyvin myös muistuttaa että noissa ohjaimissa on eri sisuskaluja. Joissakin on sisäänrakennettua latauksen säätöä tai heikommin kestävää komponenttia.
Tämä voisi selittää osaltaan monien käyttäjien eroavia kokemuksia kuinka saadaan vaatimattomammallakin puolalla hyvinkin erikoisissa olosuhteissa kipinä hyppäämään tulpan välin läpi.
Toisella voi moottoriohjaukseen piilotettu komponentti tapittaa helposti sen mitä puola voi tarjota kunhan vaan antaa tarpeeksi jännitettä ja riittävän kaapeloinnin.
Toisella taas bosch vakiotuote tai tarvike ohjainkivi rajaa energian maksimimäärää vaikka kuinka säätäisi latausaikaa tai kaapelointi jarruttaa virrankulkua niin ennen puolaa kuin sen jälkeen.
Tähän voin antaa esimerkin erään kaverin ostamasta benarista löytyi sytkäongelmien syyksi se että puolan tulojännite oli otettu ehkä noin 1.5 neliömillisestä alkuperäis johdosta jonka johtimet oli vuosiensaatossa saaneet vihreän värin.
Näin karkeaa ongelmaa tuskin porukalla esiintyy mutta muistutin vaan...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo