Kulkukoira  Proturbo

RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?

  • 11 Vastauksia
  • 14622 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« : 24.11.2016, 13:02:14 »
Hallituksen ilmastohjelman innoittamana pohdiskelin kuinka paljon (enemmän kuin E10 on) voi  bensaan sekoittaa etanolia ilman että tekee mitään muutoksia ohjelmointiin (antaa vakiosoftan hoitaa homma) tai mekaniikkaan ja että Volvo vielä käy hyvin. Erityisesti kiinnostaa B230K eli kaasutin kone missä Bendix-Rex-moottorinohjaus.

Onko kokemuksia aiheesta?

Tarkoitus ei siis ole ottaa lisää tehoa koneesta vaan vähentää päästöjä ja ehkä säästää jokunen euro samalla.

Tässä topikkia : http://re85-muunnos.wikidot.com
245 -89 B230KG (non-Kat)

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 366
  • Jee jee
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #1 : 24.11.2016, 15:19:35 »
Tarkoitus ei siis ole ottaa lisää tehoa koneesta vaan vähentää päästöjä ja ehkä säästää jokunen euro samalla.
Tyhjänaikaista läträämistä eikä sillä tule mitään säästöäkään.
!

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #2 : 24.11.2016, 16:06:21 »
Sähköruiskuissa pystyy ilman muutoksia ajamaan 50%-100% seoksella. Itse ajelen 2.4T Volvolla noin 50% e85/95e10 seoksella. Säästöä ei juuri synny, se mikä hinnassa säästyy, kulutuksessa häviää. Mulla motiivi on se, että mielummin ajan edes osittain kotimaisella jätteestä tehdyllä polttoaineilla kuin venäläisestä öljystä tehdyllä.

Kaasarikoneen voisi saada toimimaan ihan ok jos vaihtaisi pykälää suuremmat suuttimet. Käsiryyppy olis kova sana. Ja varmaan vois hivenen jo säästääkin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #3 : 24.11.2016, 18:02:01 »
Meillä on molemmissa b6034 (vanhempi ohjaus) täysin vakio, paitsi suuttimet on 315cc (muistaakseni) ei suurempaa ongelmaa kylmänä vähän kankea lähtee vasta 3-4 yrittämällä muuten ok kulutus siinä 13.5-16.5 eli ei säästöä
Myös ratalelussa vakio motronic 200et siinä taas jotkut 640cc se ei taas lähe ilman pensa ryyppy ja kulutus jotain ei tarvii mainita  :)
samoilla linjoilla kun taavi että suositaan suomalaista

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #4 : 24.11.2016, 21:53:52 »
Sähköruiskuissa pystyy ilman muutoksia ajamaan 50%-100% seoksella. Itse ajelen 2.4T Volvolla noin 50% e85/95e10 seoksella. Säästöä ei juuri synny, se mikä hinnassa säästyy, kulutuksessa häviää.

Minulla on ollut nyt jonkun aikaa B230F:ssä noin 60/40 95E10/RE85 seos ja uudempana B230FT:ssä noin 25/75 98E5/RE85 kokeilussa. Ei suuremmin havaittavia eroja toimivuudessa, voi olla että käytös on vähän terävämpää kuin pelkällä bensalla mutta voi olla lumevaikutustakin. Vaparin kulutuksesta on mahdoton sanoa mitään kun matkamittari on dööd mutta turbolla pääsee vähän halvemmalla, samalla rahalla tankaten sellaiset viitisen prosenttia pidemmälle.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #5 : 24.11.2016, 22:15:23 »
Meillä on molemmissa b6034 (vanhempi ohjaus) täysin vakio, paitsi suuttimet on 315cc (muistaakseni) ei suurempaa ongelmaa kylmänä vähän kankea lähtee vasta 3-4 yrittämällä
Noin 1bar nostat bensanpainetta niin lähtee kerralla. Kerralla lähtee myös -25 pakkasilla kylmänä kun on noin 5-7l bensaa seassa 60l tankissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12494
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #6 : 25.11.2016, 07:52:29 »
Sähköruiskuissa pystyy ilman muutoksia ajamaan 50%-100% seoksella. Itse ajelen 2.4T Volvolla noin 50% e85/95e10 seoksella. Säästöä ei juuri synny, se mikä hinnassa säästyy, kulutuksessa häviää. Mulla motiivi on se, että mielummin ajan edes osittain kotimaisella jätteestä tehdyllä polttoaineilla kuin venäläisestä öljystä tehdyllä.

Kaasarikoneen voisi saada toimimaan ihan ok jos vaihtaisi pykälää suuremmat suuttimet. Käsiryyppy olis kova sana. Ja varmaan vois hivenen jo säästääkin.
Joo tällä hetkellä bensan hinta ei ole niin korkea että oikeasti säästäisi. Pari vuotta sitten kun viina maksoi 99cnt/l ja 98E oli 1.6€/l niin olisi jo säästänyt. Kulutus kun käytännössä on 30% suurempi, eli jos bensa maksaa 1.3€ tai enemmän niin pitäisi alkaa säästöä tulemaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #7 : 25.11.2016, 14:40:20 »
Noin 1bar nostat bensanpainetta niin lähtee kerralla. Kerralla lähtee myös -25 pakkasilla kylmänä kun on noin 5-7l bensaa seassa 60l tankissa.

Tätähän vois koitta, kuitenkin on lähtenyt sen verran hyvin ettei ole menoa haitannut. Huomasin myös tämän kun mulla on toisessa 960 ilmeisesti lämpötilaanturi vika, niin se lähtee kylmänä heti. Eli ilmeisesti saa liikaa

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #8 : 30.11.2016, 16:49:00 »
Onko kellään kokemuksia smart fuel e85 sarjasta?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #9 : 27.12.2016, 10:30:11 »
S90 royal B6304S1 koneella ja 6-7v ajeltu melkein pelkästään E85.

Kojelaudassa vaihtonappi ja moottoriohjauksen lämpöanturi kytketty sitä kautta, nappia painamlla vaihtaa 2K vastuksen kautta, ni kylmästartti toimii kun se on käynnistyksen ajan painettuna. Pakkasilla lämmitän webastolla ja/tai moottorilämmittimellä, ni käynnistyy paukkupakkasillakin ekalla.

Toimii nätisti, "100%" E85 seos tankissa ei reagoi kaasuun yhtä nätisti kun bensalla, etenkin kylmänä (alle 40-50ºc) jos hyppää kaasulle liian nopeasti ni nytkähtää, mut itse en muutenkaan harrasta sitä. Huipputehoista hitusen hukassa, mut käyttökierrosten vääntö on perstuntumalta jopa hitusen parempi.
 
Bensalla kulutus 12L/100km keskimäärin, 10L maantiellä. E85 14,5-15L ja maantiellä 13L nurkilla. Säästöä syntyy bensakuluissa about 20%.

Kiinnostava havainto on että viimeiset vuodet katsastettu E85 tankissa, HC arvo oli 2010 80ppm, 2011 60ppm, 2012 40ppm 2013 30ppm 2014 20ppm 2015 21ppm ja tänä vuona bensalla 80ppm TYHJÄKÄYNNILLÄ. Kierroksilla 10-30ppm. Eli käy ainakin puhtaammin tyhjäkäyntiä.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #10 : 27.12.2016, 11:35:46 »
Lainaus
Huipputehoista hitusen hukassa
Tuohon pakko lisätä, että noin siinä käy kun suuttimet loppuvat kesken.
Isommilla suuttimilla korjaantuisi ko. tilanne , polttoaineen kulutuksen ei pitäisi muuttua kun moottorinohjaus pitää seossuhteen joka tapauksessa ennemmin hieman laihan puolella.

Ettei tule väärää käsitystä ihmisille..
Niitä on monia, jotka sanoneet että tehoja kadonnut E85:seen siirryttäessä, ja sitten lopulta todenneet että suuttimet "100%" auki jo ennen huipputehon kierroslukua. ;)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Kiiki

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
    • Instagram KV-Technix
Vs: RE85 käyttö vakio moottoriohjauksella?
« Vastaus #11 : 06.02.2017, 03:33:13 »
Mitenkä löytyykö ihmisiä jotka 850 ajelevat etanolilla? Itse pohdin jos alkaisi ajamaan "bensa"paineita nostamalla.. Parempia ideoita?
Volvo V70 2.4T -99 Silver metallic
Volvo V70R AWD -98 Nautic blue
Volvo V70R AWD -99 Laser blue

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo