RallyBaron  Samppasport

Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”

  • 218 Vastauksia
  • 144326 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #75 : 15.08.2015, 09:31:19 »
Jos palataan taas siihen Project Binkyyn, niin siinä ne kiinnittivät laserosoittimen pyörännapaan ja piirsivät seinään viivan. Siitä saa sitten vaikka otettua videokuvaa, kun tunkkaa ripustuksia ylös/alas.

Mä olen laittanut kolmeen vanhaan autoon hammastangon ja ne on kaikki katsastettu ilman poikkeuslupaa. Ohjausvaihdetta ei ole edes osaluettelossa lueteltu, niin siitä ei tule  muutosprosenttejakaan.


Tai jos vaan mittaat, että raidetangot on keskenään yhtäpitkät orggiksessa ja uudessa, ja että asennuskorkeus sama. Tällöin ainoa ero olisi se, että simpukan kanssa raidetangot liikkuu myös auton pituussuunnassa...

Tämä keino toimii joustoliikkeen aiheuttaman aurauksen muutoksen korjaamiseen, mutta kaartoharitukset menee tuolla systeemillä ihan ketuilleen  :(

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #76 : 15.08.2015, 14:51:24 »
Mittasitko Kulmamies aurauksen muuttumista?

Minä mittasin aurauksen muutoksiksi +1´- -1,2´ per puoli. Max sisäänjoutolla siis auraa 2´ja ulosjoustolla 2,4´ harituksella. Milleissä 18-20mm vanteesta mitattuna, eli aika paljon enemmän mitä luulin aiemmin mitanneeni. :facepalm: Jouston aikana muuttuu tietysti myös camber eri pituisten tukivarsien vuoksi ja se muuttaa omalta osaltaan aurausta. Vielä pitäisi mitata vertailuarvot 140:sta. Kaartaessa auraus pysyy lähes vakiona ja sisempi pyörä kääntyy enemmän kuten kuuluukin.

Toki jos järkevästi ajattelisi, niin 140:n ohjauksella saisi konetta laskettua yli 30mm alemmaksi ja vasemmalle koneenkorvalle tulisi lisätilaa. Ja saisihan siihenkin tehostuksen. Vielä järkevämpänä laittaisi sen vajaat 400€ tappikoneen viritykseen ja katsastaisi tuommoisenaan.

Laitetaan vielä kuva noista omista suuntauslaitteista:


Tai jos vaan mittaat, että raidetangot on keskenään yhtäpitkät orggiksessa ja uudessa, ja että asennuskorkeus sama. Tällöin ainoa ero olisi se, että simpukan kanssa raidetangot liikkuu myös auton pituussuunnassa...
Raidetangoissa on pituuseroa 40mm (142:n 370mm vastaan 330mm), eli siihen ei voine vedota. Asennuskorkeus ja -kulma "suht" samat kuitenkin.

Vaihda koko akselisto hammastankoiseen. Tai hommaa tehostettu simpukka jostain maasturista tms. Tuossahan ei ole muuta estettä kuin ohjauksen tyypin muuttuminen.
Jotenkin tykkään käyttää Volvoon Volvon osia niin pitkälle kuin mahdollista, eikä siksi "sopivaa" akselistoa taida olla. Toisekseen sen verran työtä jo tuossa muutoksessa ettei heti haluaisi tehdä uudestaan.

No tässähän on vielä puolitoista viikkoa aikaa ihmetellä.(koska olen loppukuun reissussa) Täytyy käydä alkuviikosta konttorilla vaikka koko auton kanssa. Tuo korin vahvistus kysymys on kanssa aika mielenkiintoinen.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6346
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #77 : 15.08.2015, 22:19:52 »
Mittasitko Kulmamies aurauksen muuttumista?

Joo, mutta en noin tieteellisesti, eikä niistä kyllä kukaan mitään kysynytkään. Aurauksen muuttuminen on helpohko kompensoida hammastangon korkeutta muuttamalla, mutta kaartoharitusta ei saa oikein millään toimimaan ihan oikein Volvon etuakselityypillä.

Mitä tulee tuohon jonkun muun auton akselin käyttämiseen, niin aika vähän on kolmiotukivarsilla ja hammastangolla varustettuja autoja. Ekana tulee mieleen A/B Ascona ja Manta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #78 : 17.08.2015, 18:11:37 »
Tänään hinattu pihanperiltä Hemik:n kanssa 142GL vertailumittaukseen. Hieman oli jarrut jumissa 15V seisonnan jälkeen. Jousia ei edes yritetty irroittaa, vaan painoin kätevästi kaivinkoneen kauhalla keulaa alas.(Yhtään Volvoa ei vahingoitettu tämän elokuvan kuvauksissa :idiot2:) Mutta joo, aika hyvin pysyy auraus kohdallaan. Piirsin tuommoisen käppyrän:

Eli eroa sen verran että tuskin käy rafille.


Konttorillakin kävin ja ihmeteltiin noita kysymyksiä, etenkin
Lainaus
Jotta poikkeus hakemuksen mukaiselle merkittävästi auton alkuperäistä moottoria tehokkaammalle moottorille voitaisiin myöntää, on auton kori-/runkorakennetta vahvistetta asianmukaisesti vastaamaan vaihdettavan moottorin suorituskykyä
-kohtaa. Tulin siihen tulokseen että pari talli-iltaa tulee lisää ja vaihtuu sitten 142:n ohjaus. Pitäisi vain löytää jostain tehostettu simpukka. Kokonaisuutta ajatellen moottorin asennuskin helpottuu huomattavasti, tulee sitten mikä kone hyvänsä. Öljypohjalle ja vasemmalle koneen korvalle tulee samalla lisätilaa, kun rattiakseli hieman siirtyy.

Korin vahvistuksistakin piirsin kuvat:

Täytyy koittaa nyt kirjoittaa sen verran tekstiä ettei jää enää epäselviä kohtia.

En ole uhkapelejä kokeillut, mutta eiköhän tämä katsota loppuun asti! ;)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport”
« Vastaus #79 : 04.10.2015, 09:36:28 »
Koulussa tulee pyöriteltyä numeroita, niin tuli mieleen tutkia tätäkin projektia, kun kerran jonkinlaista kirjanpitoa olen pitänyt. Eli tänään tuli kuluneeksi täysi vuosi kun PV talliin työnnettiin, tai oikeammin 52 viikkoa. Sinä aikana on työtunteja tullut 233h 94:ä eri päivänä, eli noin 29 täysimittaista 8h:n työpäivää. Jonkinmoista suunnittelua harrastettu 20h ja lupa-asioiden tutkimista, piirtämistä ja kirjoittamista 33h! Erilaista tuumailua en ole laskenut, mikä yleensä muodostaakin suurimman osan autonlaitosta. Rahaa on mennyt kaikkiaan 951€ ja kallein yksittäinen ostos on ollut pintamaalit 212€ kustannuksellaan. Peltiä on kulunut n.5,5m2 ja valmiita korjauspaloja 2kpl. Toisista autoista olen leikannut 3 korjauspalaa joista yksi korvaantui sittemmin uudella. Reikien lukumäärää en ole laskenut, mutta niitä on kyllä löytynyt.. Osia muuten on jo nyt kahdeksasta eri autosta otettu ja neljästä eri mallisarjasta. Kaasupullo on pitänyt käydä täytättämässä kahdesti ja kolmas lankakela on menossa hitsauskoneessa. Laikkoja on kulutettu varmaan yli 50kpl ja yksi puukko katkaistu, sekä lenkkiavain hukattu. Hiekkaa on lakaistu tallin lattialta ainakin 50litraa ja vanhaa massaa, äänieristettä ym. roskaa pari jätesäkillistä. Kun vanhat hiekat oli viety kivenkoloon käytin 5 pussia uutta puhallukseen. Jäätelöä syöty tänä aikana melko paljon, johon suuresti vaikuttanut pakastimen sijainti tallin nurkassa. Oikeudet laskuvirheisiin pidätän.

Homma ei ole oikein edistynyt viime aikoina. Kävin lenkkeilemässä ja kaverin mökillä, kiitos vielä reissusta. Kori piti maalata, mutta jäänyt lupa-asioiden takia odottamaan. Pohjia ehdin vähän aloittaa. Näillä näkymin pitäisi hitsata etusisälokasuojat kiinni, tavaratilan seinä umpeen ja tuplata helmakotelot ym. mutta ei ennen kuin se lopullinen päätös tulee. Myös taka-akseli menisi uusiksi, koska PV:n omat tukivarret ei käy.

Takaluukun saranoita muokkasin ja sain luukun aukeamaan vähän enemmän sekä poistin ylhäälläpito mekanismin. Nyt luukku pysyy auki kaasujousilla ja menee lukkoon keskuslukolla.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #80 : 16.10.2015, 19:53:14 »
Tämä alkoi taas edistyä. Taakse tuommoinen lisätuki Ø25 putkesta ja näkyy myös nuo takaluukun kaasujouset:


Nyt on semmonen koppa perässä, että saa nopeussignaalin.

Takalattia osa kaksi:


Taka-akselin asennusjigi:

Eli hitsasin "vanhan" akselin ja tarkistusmittojen mukaan väliaikaisen kiinnityksen akselille. Sitten tukivarret ja pala 240:n lattiaa kiinni akseliin ja tunkilla lattia sopivaan korkoon ja hitsaten kiinni autoon.
Viikonlopun voimavirtamiggi käytössä, niin vois saada tuon lattiahomman valmiiksi. Kai tästä nyt tulee parempi? Harmitti vaan vähän leikata jo kertaalleen korjatut takalattiat poies..

Olisi halvalla tälläinen taka-akselin päivitysosa PV:een, jos joku tarvitsee:

(5x108 jako, nopeusmittari mahdollisuus mm.)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #81 : 18.10.2015, 19:46:20 »
Akseli vaihdettu ja lattia taas ummessa. Poikkeuslupa siis tuli viikko sitten ja tämä on yhtenä ehtona, että taka-akseli vaihdetaan kokonaisuutena. Vielä jäi panhard-tanko irti, kun molemmat kiinnikkeet on nyt samalla puolen autoa..


Kakssatasen palkit ei ihan riittäneet poikkipalkkiin asti, joten niitä piti vähän jatkaa. Toivottavasti hitsisaumat kelpaa. Auto pitää viedä katsastukseen verhoilemattomana. Tuon päälle tuli vielä lattiapelti palkkiin asti kiinni.

Samalla yhdistyivät alkuperäiset pitkittäisrunkopalkit poikkipalkkiin. Se varmasti tukevoittaa korin takaosaa. Lattiamuutoksen takia akulle pitää etsiä uusi paikka, kun se ei enää sovi takapenkin alle.


Pohja nyt maalia ja ruostesuojausta vaille. Leikkasin murikasta turhat korvakot(sama valu 740/940) pois, kun niille ei ole käyttöä. Painonsäästö oli kuitenkin vähäistä. Ei taida olla ihan jokaisessa PV:ssä takana kallistuksenvakaajaa?

Vielä olisi viisi luvan vaatimaa korimuutosta, niin voisi taas suunnitella maalaushommia. Kojetaulu odottaa jo pohjamaalissa. :nälkä:

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #82 : 25.10.2015, 19:35:37 »
Tänä viikonloppuna touhuttu mm. tällaista:


Eli korin vahvistuksia uutta konetta varten. Sain putkentaivuttimen kaverilta lainaan niin pitkäksi aikaa kuin tarvitsee, mutta ei mennyt kuin päivä tuon kehikon tekemiseen. Putket kiertää iskaritornin ja menee tavaratilan lattiaan jousien kohdille. Nyt on koppa ovista taaksepäin "maalausvalmiina". Ehdin jo aloittaa sisähelmojen hitsauksen, joiden jälkeen jatkuu elokuussa aloitettu hiominen.

Tiivisteitäkin tuli nippu odottamaan että saisi joskus siihen vaiheeseen.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #83 : 01.11.2015, 18:47:56 »

Ihan hyvä tuli tuosta vetarinkumista. Ei mene enää hiekka ym. sinne koteloon. Näitäkin jouduin muokkaamaan, kun iskarien alakiinnitys ja siten linjaus muuttui. Oli työläät irroittaa.. Volvon iskarit ei siis enää käyneet, mutta onneksi löytyi kuitenkin sopivat ilman muutoksia. Kyselin kavereilta iskareita mittojen mukaan jos näkyy töissä sopivia niin ottaa mallin ylös. Yhdeltä sattui sitten löytymään uudet ja juuri sopivan mittaiset, tuli vieläpä jäykkyyssäädöllä.


Takalattian vaihdon jälkeen akku ei mahtunut enään penkin alle. En oikein tykännyt ajatuksesta että se veisi tavaratilaa, eikä se mahtunut varapyöräkoteloonkaan suoraan. Niinpä rälläkällä jo kertaalleen hitsattu kotelo auki ja alaspäin lisää tilaa. Pokkasin pohjaan "kaatoa" ja laitoin tuommoisen alkuperäisosan niin pääsee mahdollinen kondensio vesi valumaan pois.

Vielä pitäisi irroittaa se huonekaluputki lattian alta ja vaihtaa isompaan. Viime päivinä on tullut työtunteja vähän enempi, mutta näkyvää ei niinkään.

Poissa puhisantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #84 : 03.11.2015, 21:26:11 »
Kyllä nyt tullee nätti paavali!  O0 on se hienoa että jollaki intoa rakennella ihan viimesen päälle  :) seurantaan menee :P
Volvo V70 D5 -03, Volvo 740 GLE -85, Volvo 740 GLE -88

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #85 : 18.11.2015, 21:02:24 »
Kyllä nyt tullee nätti paavali!  O0 on se hienoa että jollaki intoa rakennella ihan viimesen päälle  :) seurantaan menee :P
Kiitos, mutta ei tämä ihan viimesen päälle ole. Yritän kuitenkin omien taitojeni mukaan.

Sain viimein poikkipalkin vaihdettua vaatimusten mukaiseksi:

Eli nyt hieman painava 100x50 RHS, joka kestää, eikä ruostu ihan heti puhki. Hitsasin päihin M8 mutterit, niin sai yleismallin kumeista hyvät tunkin paikat. Vanhoja tunkinkorvia ei enää ole, koska kuvassa näkyvän sisäpuolisen lisähelman ja ruostevaurioiden vuoksi jouduin ne poistamaan.


Tänään sain jotain näkyvää aikaiseksi, eikä vain hiomista. "Pohjamaalaus" tehty. Uretaania ja väri mitä sattui hyllystä löytymään, mutta lisää korroosion kestoa.



Sitten oviaukot ja ikkunanpielet oikeaan värisävyyn, kun tuo kuivuu. Välikatsastuskin tehtynä, niin saa rauhassa maalailla.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #86 : 24.11.2015, 15:33:12 »
Talvi tuli viimein ja aika "sisähommien". Eli työjärjestyksen epäloogisuus jatkuu ja aloin suunnittelemaan ja tekemään sisustaa. Koetaulun päälinen oli ehjä ja se jäi isän projekteihin. Tähän tuli sitten tosi huonokuntoinen, joka oli monesta kohti halki.


Tästä se alkoi. Kuka arvaa mistä materiaali on?


Ja tuollainen siitä tuli. (Paitsi kamera muutti värejä)

Ompelin nahan alle 10mm täytteen ja liimasin sitten kontaktiliimalla kiinni. Ihan täysin tyytyväinen en ollut, mutta en heti ala tekemään uudestaan. Muutama pieni ryppy jäi, mutta niitä ei ehkä huomaa autossa paikoillaan.
Sitten päällystin rattiakselin ympärysmuovit punaisella keinonahalla ja aiemmin tekemäni keskikonsolin samalla nahalla kuin koetaulun päälisen. Keskiosa oli tarkoitus maalata korin väriin, mutta pelti oli aalloilla leikkaamisen ja kiinnityspulttien hitsauksen takia, joten siitä ei olisi tullut siistiä ilman paklaamista. Helpommin sai siistin keinonahalla päällystämällä. Tämä on ensimmäinen verhoiluhomma, eli hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Netin ihmeellisessä maailmassa olikin hyviä videoita. Tarkoitus on verhoilla penkit kokonaan itse kahden väristä nahkaa käyttäen. Väriksi tulee punainen/vaaleanruskea ja tyyli ES:n sisustaa mukaillen. Keinonahka oli yllättävän "kallista" saati oikea, niimpä ostin kaksi käytettyä nahkasohvaa raaka-aineiksi. Samalla tuli täytemateriaalia, saman väristä keinonahkaa(taustat) ja puupalikoita tallin lämmitykseen. Samalla hinnalla olisi saanut pari metriä halvinta keinonahkaa. Nyt on aitoa tavaraa ja kestää kulutusta.

Niin mistäs se päällinen olikaan lähtöisin? Sitä varten en ostanut kolmatta sohvaa, vaan ruskean nahkatakin kahdella eurolla kirpparilta. Hihat riitti juuri tuohon päälliseen ja lopustakin saa vielä jotakin tehtyä. ;)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #87 : 28.11.2015, 20:44:11 »
Ei ehkä ollut paras mahdollinen materiaalivalinta enskertalaiselle tuo nahka, mutta ainakin oppii taas uutta. Niinkuin arvata saattaa niin ei äiteen ompelukoneessa riittänyt vääntö, mutta onneksi ullakolla oli ukin vanha Singeri.


Vanhoja autoja korjataan wanhoilla wehkeillä?

Muutama tunti meni koneen huoltoon ja tutustumiseen. Muutama osa piti tehdä/korjata ja vielä pitäisi varmaan uusia alalangan ympäri pyörivä osa, joka sieppaa ylälangan, mikä lie nimeltään? Toimii kuitenkin ja ompelee nahkaa siinä missä uudet koneet pelkkää kangasta. Toki sähkömoottoria kaipaisi, kun juotuu keskittymään ompelun lisäksi polkemiseen. :o




Toisen istuinosan päälipala, sivut vielä, ja loppusisusta.

En tiedä oliko tyhmää liimata superloonia nahan alle, koska se vaikeuttaa ompelua entisestään. Toisaalta pysyy helpommin rypyt poissa ja pienet kaarteet saumassa ei jää niin näkyviin. Ompeleitten päättelyt olen tehnyt solmimalla langanpäät toisiinsa, kun kerran peruutuuttamalla ajoin langan poikki.. Taidan varuiksi laittaa liimaa saumojen loppuihin ja välillekin ennen lopullista asennusta.
Tämmöistä tänään.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #88 : 11.12.2015, 12:39:06 »
Ompeluhomma kesken, kun kone jättää alalangan välillä nostamatta ja osia ei tunnu Suomesta saavan..

Jotain näkyvää saatu kuitenkin aikaiseksi:

Päälinen ei oikein toppauksen kanssa pysy oikeassa paikassa, enkä taida liimata sitä ennen kuin tuulilasi on paikoillaan.

Puuhapiuhahomma menossa nyt. Ajattelin että teen kokonaan sähköt itse, kuin alan korjaamaan ja lisäämään auton omaan sarjaan ominaisuuksia. Samalla pääsen eroon "sokeripaloista". Koulussa on syksy opiskeltu kunnossapitoa ja yhtenä terminä on ollut kunnossapidettävyys. Termeistä viis, eli käytännössä tein koetaulun sähköt erikseen ja ne liittyvät muuhun järjestelmään kahdella pistokkeella. Jos joskus tarvitsee irroittaa, ei tarvitse purkaa niin paljoa.


Lumi kaatoi viime talvena kirsikkapuun, joten keksin sille parempaa käyttöä kuin saunapuuna. 240:n viikset ei oikein mielestäni muuhun tyyliin käyneet, niin sorvasin kirsikkapuusta uudet päät. Väri kävi hyvin ratin kanssa ja punertunee vielä kun ne lakkaa. Aioin tehdä myös katkaisijoiden nupit itse, mutta laitoinkin 140:n nupit, kun niissä oli nuo symbolit. Pikku yksityiskohtana maalasin kuviot korin väriin. Kulmamiehen Pyhimyksen kuvia taas katselin, joten sorvasin noihin halpis merkkivaloihinkin sitten kehykset. Nopeusmittari on vielä kesken, kun Volvon omat sähköhilppeet ei mahdu Ø80mm sisään. Tilasinkin kauko idästä valmiin sähköisen mittarin, johon vaihdan taulun, neulan ja kehyksen kunhan se saapuu, ja jos sen saa toimimaan. Samalla tulisi digitaalineen trippi.

Tähän pitäisi saada jostain lattiamatot(halvalla) ja olisi samaa harmaata messumattoa, jolla verhoilin ATA:n peräkontin. Millähän sen värjäisi? Ajatuksena olisi vaalean ruskea. Mustaa mattoa olisi kanssa vaihtoehtona.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Volvo PV544 ”Sport Classic 16V”
« Vastaus #89 : 11.12.2015, 17:40:28 »
Hienoa jälkeä  O0 Vaalean ruskea sopisi kyllä värimaailmaan, jos sävy menee lähelle rattia ja viiksiä. Puhtaanpidon kannalta ei varmaan helpoin väri.

 

Carcom Oy  Ateho