Kulkukoira  Proturbo

V70 2.5 20V -98 ABS oireilu

  • 61 Vastauksia
  • 49210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa peculiar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« : 23.05.2011, 15:47:32 »
Olen tapellut Volvon abs-oireiden kanssa jo jonkin aikaa, eikä selvyyttä asiaan tunnu oikeen löytyvän. Eli ABS-valo syttyy aina satunnaisesti kesken ajon ja pudottaa abs:n pois pelistä, mutta jarrut toimii muuten. Abs-valo myös sammuu suht. satunnaisesti kun auton sammuttaa ja lähtee ajeleen ja kun vauhtia 21km/h se tekee ilmeisesti jonkilaisen pikadiagnoosin abs:sta ja valo monesti sammuukin. Vikakoodit merkkiliikkeestä 314+324 jotka viittaa takapään abs-antureihin, mutta ne tuntuvat olevan täysissä voimissaan. Nyt on tehty seuraavat toimenpiteet ja oireet jatkuvat:

Vikakoodien luku+nollaus
ABS-kehien putsaus/tarkastus
ABS-antureiden putsaus/tarkastus
Jarrujen huolto/tarkastus
ABS-antureiden liitosten ja johtojen mittaus/tarkastus
Jarrunesteet OK jne.

Vika tuntuisi nyt olevan siellä ohjausyksikössä jota tässä olenkin ikäänkuin pois sulkemalla muut viat hakenutkin. Nyt sitten pitäisi saada apua ABS-yksikön tinaukseen/putsaukseen, sekä infoa kannattaako hankkia tarvikkeena vai viedä vaan kylmästi merkkihuoltoon ja ostaa se kallis boksi. Jotkin firmat ja jopa yksityiset tyypitkin tekevät noita tinauksia. Jos jollain nimeenomaan Oulun alueella ois tarjota vinkkiä tai apua se olisi tervetullutta.
P.S. Antaako armelias katsastusmies/nainen leimaa autoon jos ABS herjaa tai ei pelaa?

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #1 : 23.05.2011, 17:56:05 »
Kyllä katsatuksessa pitää kaikki ok.Valo ei saa palaa.Sanoit että nopeus nousee yli 21 km/h niin sammuu se on sellainen itse diaksnoosi jonka Volvo tekee että kaikki on kunnossa jolloin valo samuu .
3-1-4 oikean takapyörän nopeustunnistin katkos tai oikosulku
3-2-4 oikean takapyörän nopessingaali yli 40km/h nopeudessa epänormaali.

Olethan putsannut sen jarrupolkinen asentotunnistimen se on siinä jarrutehostimen etupinnassa on sellainen  sähköliitin jossa on painettava rautalanka lukitus muista irrottaa - kaapeli akusta ennen irrotusta ja annaa olla sen 15 minuutia irrallaan siinä ajssa putsaa sen liittimen kaikesta töhnästä..
Korjaamolla jos antaa vikakoodia vaihdetaan anturi kun vika voi olla ajoittanen mikä teilläkin on?
ABS boksin korjausvinkki http://pp.kpnet.fi/huhtala/abs/
« Viimeksi muokattu: 23.05.2011, 18:01:15 kirjoittanut Nercs »

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #2 : 23.05.2011, 20:57:14 »
Jos et itse ala korjaamaan sitä ohjainyksikköä, niin voithan mahdollisesti tulla poikkemaan Keminmaassa.  ;)

www.sercap.fi
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa peculiar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #3 : 23.05.2011, 22:16:08 »
Kiitos vihjeistä. Tuo asennontunnistin onkin tutkimatta, jospa vika olisikin siinä. Sitten tähän liittyykin jo toinen ongelma, nimittäin akun irrottaminen. Mulla on autossa varashälytin ja kaukosäätimet mykkänä, eikä akku todennäköisesti kestä ottaa irti vaan hälytin alkaa huutaa. Jotain toivoa ilmeisesti on avaimellakin saada se hiljaseksi, mutta alkaakos se huutaman vaikka hälytintä ei kytketä päälle. (en siis ilman toimivaa kaukoa sitä voi kytkeä päälle) Merkkiliikkeestä jo kysyinkin, onko se akku varmennettu ja ne sanoi, että ei voi päällisin puolin olla varma, vaan pitäisi alkaa purkaan jotain roinaa edestä, että asiaan saisi varmuden. Uusien kaukojen hankinta/ohjelmointi on sen verran hintavaa, että koitan elää ilman, vaikka pitäähän se akku saada joskus irtikin.  ;D

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #4 : 23.05.2011, 22:27:14 »
Ei mee hälyt päälle akun irroituksesta, ainakaan tuossa omassa 99 mallisessa.

Siitä torvesta kyllä pitäis toopemmankin nähdä, että onko se akkuvarmennettu, sehän on siinä tulipellissä koneen yläpuolella, eikä siinä mitään edessä ole. Jos se näyttää normaalilta ohkaiselta töötältä, niin ei ole akkua ja jos vähän isompi mokkula, niin sitten akkuvarmennettu.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #5 : 24.05.2011, 08:37:32 »
Totta akku vain irti ei ne hälyttymet huuda  ne akulla varmistetetut hälyt on tuoreempien Volvojen riesa.Ja jos pelkäät niin nappase se torvessa oleva virtajohto pois on sitten tupla varmistettu.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #6 : 24.05.2011, 08:47:11 »
Totta akku vain irti ei ne hälyttymet huuda  ne akulla varmistetetut hälyt on tuoreempien Volvojen riesa.Ja jos pelkäät niin nappase se torvessa oleva virtajohto pois on sitten tupla varmistettu.

On niitä akkuvarmennettuja myös tämän ikäisissäkin.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #7 : 24.05.2011, 08:52:39 »
Ajattelin vain kun tuo  vanhemman Volvon hälytysjärjetelmä toimii auton omalla akullaa .Mutta aina oppii uutta
« Viimeksi muokattu: 24.05.2011, 08:59:13 kirjoittanut Nercs »

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #8 : 24.05.2011, 08:59:50 »

Poissa peculiar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #9 : 24.05.2011, 12:58:05 »
Juu, pikaisella tutkimisella ei torvea tai muuta löytynyt, eli pitääpä alkaa purkamaan siitä niitä katteita auki ja tutkia mitä sieltä löytyykään. Tuohon alkuperäiseen vaivaan liittyen, jotenkin on sellanen tunne, että tuon asennon tunnistimen putsaus/perkkaus vie vaivan mennessään. Odotukset ovat ainakin korkealla, jokohan saisi rauhan..?

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #10 : 24.05.2011, 15:00:50 »
Juu, pikaisella tutkimisella ei torvea tai muuta löytynyt, eli pitääpä alkaa purkamaan siitä niitä katteita auki ja tutkia mitä sieltä löytyykään. Tuohon alkuperäiseen vaivaan liittyen, jotenkin on sellanen tunne, että tuon asennon tunnistimen putsaus/perkkaus vie vaivan mennessään. Odotukset ovat ainakin korkealla, jokohan saisi rauhan..?

En sitten tiedä missä se on, mutta 80:ssä se on tuolla:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=17479

Poissa peculiar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #11 : 24.05.2011, 19:40:37 »
Nyt on sitten jarrupolkimen asennon tunnistinta irroteltu ja putsailtu. Voi olla mielikuvitusta, mutta vaikuttaa niin kuin jotain auttais. Tosin vaiva ei poistunut, mutta jotenkin tuntu, että vaivais nyt vähemmän. Mene ja tiedä.

Tarkennetaanpas tuosta vielä sen verran, että valo syttyy siis myös paikallaan ollessa, ja usein juuri silloin. Nytkin kävin putsaksen jälkeen ajeleen ja sytty kerran tai pari, sammutin auton ja lähdin taas ja valo sammui joka kerta, kun aiemmin oli satunnaisempaa. Kun tuossa kotopihalla sitten annoin auton käydä ja katoin syttyykö se vielä niin ilman muuta se syttyi jälleen. Hankalaa on elämä sähkövikaisella. :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #12 : 25.05.2011, 09:01:36 »
Mitä vikakoodia sulla antaa kun sytyttää valon? Jos koodi viittaa antureihin niin silloin polkimen tunnistimessa ei varmasti ole vika.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa peculiar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 25
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #13 : 25.05.2011, 09:17:59 »
Juu se olikin tuossa hieman ylempänä ketjussa eli vikakoodit seuraavanlaiset:
314+324
Anturit vaikuuttaa päällisin puolin sekä yleismittarin kanssa tutkittuna olevan täysin toimivat, samoin jarrut muuten. Vaihtoehdot lienee sitten se ohjainboksi tai juuri tuo asennon tunnistin. Vian kuvauksesta puuttui vielä se, että joskus (tosin harvemmin) jarrua painettaessa ABS "turahtaa" ja sen jälkeen jarrupoljin sekunnin murto-osan veltto, sitten valo syttyy ja ABS ulkona pelistä ja jarrut toimivat hyvin mutta menevät lukkoon tietysti.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 2.5 20V -98 ABS oireilu
« Vastaus #14 : 25.05.2011, 09:38:39 »
Tuossa arkistossa oli tälläinen linkki http://grahik.dy.fi/~jlankila/1995/anti%20lock%20brake%20system%20and%20traction%20control.pdf

Kun mittailit noita antureita mitä se vastusarvot oli.Oliko samat molemilla taka-akselilla eikös ne liiku siinä 800-1400 ohmin välissä.Kerro kun kerkiät konee viereen

 

Elekma  Autoracing