Autoracing  KL-varaosat

Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti

  • 40 Vastauksia
  • 17227 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Ihan vaan tälläisenä "ajatusleikkinä", mutta miksei joskus toteutettavanakin ideana on jo pitkään pyörinyt Sähkövolvon teko. Kohteena olisi todennäköisimmin 740/940 farkku, pitäisi olla vielä kepeämmät säädökset ja taakse on tilaa tehtävissä myös akuille. Auto voi olla 4 tai vaikka vain 2 paikkainen. Kantavuuttakin riittänee ja takarenkaille tuleva lisäpaino ei ole pahasta, olispahan pitoja :)

Millainen moottori tuohon tulisi olla ja mitähän sellainen mahtaisi maksaa? Näistä en juuri ymmärrä. Huippunopeuden ei tarvitse olla mun puolesta kuin 120km/h. Riittää kyllä vähempikin, mutta tuo lienee järkevä.

Miten voimansiirto? Mitä muutoksia vaatii? Voiko hyödyntää alkuperäistä vaihteistoa (automaatti vai manuaali helpompi?) ja miten perä, yms. Tarviiko koskea välityksiin? Voimaahan sähkömoottori antaa ihan eri tavalla (enemmän) kuin bensa/diesel (ainakin ymmärtääkseni).

Millaista akkupakettia sinne pitää ajatella? Toimintasäde riittää periaatteessa joku 50km, mutta 150km olis hyvä.

Mahdollista talvikäyttöä ajatellen varmasti sitten lisälämmitin on oltava jonkinlainen?

Varavirraksi takakonttiin pieni aggregaatti ja laturi varmaan pitää ottaa :D

Vähän olen selaillut jotain nettisivujakin aiheeseen liittyen, mutta otetaan tämä nyt ihan aiheeksi tänne :) Varmasti on sellaisia, jotka osaa laskea virrankulutukset ja riittävän/sopivan moottorin autoon.

Ei nyt vielä takerruta sellaisiin seikkoihin, kuten talvella lämmitys ja ikkunoiden pysyminen sulana, vaan otetaan ensin tavoitteeksi saada listaus miten se auto saadaan ensinnä liikkumaan sähköllä. Pyrin ajan mittaan keräämään tähän ekaan postaukseen suositetut/lasketut moottoritehot, mahdolliset mallit, akkukapasiteetit, jne. Pyrkikäähän laittamaan vastauksenne siten, että ne on myös tähän alle helppo liittää.


Hyödyllisiä sivustoja
www.sahkoautot.fi
« Viimeksi muokattu: 24.01.2012, 21:51:53 kirjoittanut Tome- »
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
« Vastaus #1 : 24.01.2012, 21:16:11 »
Siskon mies sähköisti vanhan Seat Ibizan. Aika mopo moottori siihen tuli, huiput jossain 60 kieppeillä. Tällä hetkellä autossa on ihan normi lyijyakut, mutta talven aikana meinaa ostaa siihen litium polymeeri akut. Sillä saisi nostettua toimintasäteen reiluun 100km vaikka laittaisi tehokkaaman moottorin. Kantavuudesta ei tarvinut tinkiä, taisi sähköinen versio olla jopa kevyempi omalta massaltaa kuin polttomoottori versio. Turhaa painoa kannattaa välttää koska se vain syö akkuja ja niistä tulee turhaan painoa. Tuolla Seatilla kuulema nyky sähkönhinnalla 100km kustannukseksi tulee n. 1.5€. Ei sillä pääse taajamanopeuksia lujempaa mutta eipä ole kulutkaan pahat. Taitaa olla koko auton budjetti tälläkin hetkellä siinä 3000€ tienoilla. Tuohon hintaa pitää osat vain tilata Kiinasta. Tehokkaammat akutkin sieltä saa halvalla kun tilaa pari kennoa kerrallaan niin jää alle tullin :)

Eli itse ottaisin jos Volvo pitää olla jonkun muun kuin vanhan lankun. 400 sarjalaisesta motti pois ja s-moottori laatikkoon kiinni. Siitä lähtisin itse. HC veto olisi ottaa 300 sarjalainen aihioksi ja laittaa se moottori taka-akselille suoraan. Mutta noissakin taitaa paino olla reilu 1000kg?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
« Vastaus #2 : 24.01.2012, 21:23:25 »
Siksi lähinnä tuo 740/940, koska sitä voi sitten vähän tuunailla, esim. vaihtamalla tuoreempaa keulaa, jne. ::)

Nyt kun tarkemmin miettii, niin kyllä se 150km toimintasäde voisi olla hyvä. Antaisi vähän liikkumavaraa, jäisi myös lisälämmittimelle vähän varoja.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
« Vastaus #3 : 24.01.2012, 21:24:43 »
Siksi lähinnä tuo 740/940, koska sitä voi sitten vähän tuunailla, esim. vaihtamalla tuoreempaa keulaa, jne. ::)

Nyt kun tarkemmin miettii, niin kyllä se 150km toimintasäde voisi olla hyvä. Antaisi vähän liikkumavaraa, jäisi myös lisälämmittimelle vähän varoja.
taitaa vain iso Volvo vaatia muutamalla tonnilla akkuja että saa tuommoisen toiminta säteen.  :-\ Varsinkin kaupunki ajelussa massa on myrkkyä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
« Vastaus #4 : 24.01.2012, 21:43:43 »
Perus akkusetti Elcattiin 2500€ ja ihan koko ajan saa olla narun päässä talvella.

Poissa da3bal

  • MM -09
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • Volvolkkaristi
Vs: Volvon sähköistäminen ( =sähköautoksi )
« Vastaus #5 : 24.01.2012, 21:44:47 »
480 olisi kans hyvä aihio, kevyt ja muutenkin jo sähköauton näköinen. ;D

'83 Volvo 240 DL Rat Looker
'70 VW 1600 Kombiwagen

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #6 : 24.01.2012, 21:54:13 »
http://www.fiat500ev.info/topic/index.html

Eipä tuossakaan paha olisi, pelottaa vaan ne Fiatin mahdolliset sähköviat :D Hintojahan tuolla ei tosin näy, mutta tuon kokoluokan auto voi olla ihan kustannustehokaskin.

Mulla on nyt vielä hyvä tilanne, kun on lämmin autotalli, niin siellä auto voisi olla lämpimässä ja latauksessa yöt. :)

Kyllä se sähköauto vielä joskus tulee (tehtyä).
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #7 : 01.03.2012, 10:50:19 »
Milloinkas porukka alkaa hommaamaan näitä sähkökiesejä  :) ?

Sähköauton toimintasäde saattaa puolittua jo viiden asteen pakkasessa.

Tähän tulokseen on tullut saksalainen autokatsastuksia ja alan testauksia suorittava palveluyritys Dekra.

Dekran mukaan sähköauto kärsii selvästi enemmän kylmästä kuin perinteisillä polttoaineilla tai kaasulla kulkeva peli.

 Yrityksen testeissä sähköautojen akkujen kapasiteetti putosi merkittävästi heti lämpömittarin laskettua nollan alapuolelle. Viidessä pakkasasteessa akkujen kapasiteetista katosi helposti puolet pois.

Testit osoittivat pakkasen alentavan myös sähkömoottorin hyötysuhdetta niin, että ajomatka lyhenee kesäkeleihin verrattuna. Akkuja syövät miinuslukemisssa edelleen muun muassa eri lämmityslaitteet ja puhaltimet.

Dekran mukaan pakkasella pärjäävät parhaiten kaasuautot. Kasvisöljyllä kulkevat autot voi talviliikenteessä unohtaa kokonaan. 


http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/index.jsp?oid=201202119289&ext=rss

Radion uutisissa aamulla autoillessa kuulin sitten tästä:

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/03/01/400-wh--kg--tamako-akku-mullistaa-sahkoautot/201224313/304

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #8 : 02.03.2012, 00:50:04 »
http://www.abb.com/cawp/seitp202/68cd717cb93c07c1c12575f3001cabfe.aspx tuosta autosta löytyy jonkun verran netistä tietoja.
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #10 : 22.10.2013, 10:00:27 »
Nyt olis yhtä unelma-autoista saatavilla: http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tesla-model-s-myynnissa-suomessa

Jos katsotte vaikkapa youtubesta videon koeajosta niin huomatkaa ihan täyskokoinen ajotietokone auton sisällä ;)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #11 : 23.10.2013, 10:01:50 »
Kuinka noissa sähköautoissa on toteutettu sisätilan lämmitys? Ilmeisesti joku puhallin joka syö akkuja tietenkin, kun normaalisti lämpö saadaan moottorilta (bensa/diesel)

Sillon kun sähköautoja alko tuleen markkinoille, niin aloin miettiin tällästä ratkasua. Olis huoltoasemilla vaihtoakkuja. Jossain päin maailmaa varmaan onkin tällästä jo. Mut mikäs sen helpompaa kun ajaa huoltikselle ja vaihtaa akut ja vanhat sinne lataukseen, että seuraava saa ne. Tietenkin tarttis joku leima lyödä kylkeen, että tietää niiden käyttöiän. Siinä olis samalla huoltamoille lisää bisnestä ja kuluttajalle palvelua. Olishan siinä huoltamoille lisä hommaa, mut myös ehkä työllistävä vaikutus.
V70 TDI

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #12 : 23.10.2013, 10:15:17 »
Kuinka noissa sähköautoissa on toteutettu sisätilan lämmitys? Ilmeisesti joku puhallin joka syö akkuja tietenkin, kun normaalisti lämpö saadaan moottorilta (bensa/diesel)

Sillon kun sähköautoja alko tuleen markkinoille, niin aloin miettiin tällästä ratkasua. Olis huoltoasemilla vaihtoakkuja. Jossain päin maailmaa varmaan onkin tällästä jo. Mut mikäs sen helpompaa kun ajaa huoltikselle ja vaihtaa akut ja vanhat sinne lataukseen, että seuraava saa ne. Tietenkin tarttis joku leima lyödä kylkeen, että tietää niiden käyttöiän. Siinä olis samalla huoltamoille lisää bisnestä ja kuluttajalle palvelua. Olishan siinä huoltamoille lisä hommaa, mut myös ehkä työllistävä vaikutus.
Se on juurikin toteutettu noin. En muista missä lehdessä oli juttua Nissan Leafista, mutta siinä oli -10 lämpötilassa täydellä latauksella ajaa enää vajaa 60km matkan  :o.

Tuo olisi kätevä tapa, mutta pitäisi saada kaikkiin samanlaiset akut. Ja kuka jaksaisi 50km välein jumpata pari sataa kiloa akkuja edes takaisin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4017
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #13 : 23.10.2013, 10:17:36 »
Kuinka noissa sähköautoissa on toteutettu sisätilan lämmitys? Ilmeisesti joku puhallin joka syö akkuja tietenkin, kun normaalisti lämpö saadaan moottorilta (bensa/diesel)

Sillon kun sähköautoja alko tuleen markkinoille, niin aloin miettiin tällästä ratkasua. Olis huoltoasemilla vaihtoakkuja. Jossain päin maailmaa varmaan onkin tällästä jo. Mut mikäs sen helpompaa kun ajaa huoltikselle ja vaihtaa akut ja vanhat sinne lataukseen, että seuraava saa ne. Tietenkin tarttis joku leima lyödä kylkeen, että tietää niiden käyttöiän. Siinä olis samalla huoltamoille lisää bisnestä ja kuluttajalle palvelua. Olishan siinä huoltamoille lisä hommaa, mut myös ehkä työllistävä vaikutus.

Olen ajanut täys-sähköautolla jossa lämmitys oli hoidettu polttoainekäyttöisellä lämittimellä, kyseessä ihan autotehtaan tekemä kampe. Siis lämmittimellä oma 12V akku sekä pienehkö polttoainesäiliö ja normaali nestekiertoinen kenno puhaltimella. Ei paha keksintö lainkaan.
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvon sähköistäminen / Sähköautoista yleisesti
« Vastaus #14 : 23.10.2013, 19:14:19 »
Olen ajanut täys-sähköautolla jossa lämmitys oli hoidettu polttoainekäyttöisellä lämittimellä, kyseessä ihan autotehtaan tekemä kampe. Siis lämmittimellä oma 12V akku sekä pienehkö polttoainesäiliö ja normaali nestekiertoinen kenno puhaltimella. Ei paha keksintö lainkaan.

Eihän tuo ole sitten täyssähköauto?

Mul on aika villi idea tohon akkujen vaihtoon. Olis valmiit paketit akkuja ja sen kun nostas vaikka trukilla kyytiin. Tarkotan et olis sellanen valmis kokonaisuus minkä sais joka autoon. Sehän nyt ei vielä ole mahdollista kun jokainen valmistaja tekee omia ratkasuja. Tällänen ratkasu helpottas jopa huoltamoiden työtä. Samalla tavalla homma toimis kun puhelimeen akun vaihto periaatteessa.
V70 TDI

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo