Elekma  Autoracing

Yksityinen pysäköinninvalvonta

  • 266 Vastauksia
  • 99106 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Yksityinen pysäköinninvalvonta
« : 18.02.2011, 19:14:43 »
Aihe jakaa taatusti autoilevan kansan mielipiteitä vahvasti. Viime vuonna Korkein Oikeus linjasi, että yksityinen pysäköinninvalvonta on laillista ja asiasta on ollut lakiesitys vireillä. Mutta nyt korkeimman lakia säätävän elimen eli eduskunnan perustuslakivaliokunta linjasi, että yksityinen pysäköinninvalvonta on perustuslain vastaista:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021813217366_uu.shtml
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110261409

Asia on aika monitahoinen. Oma mielipiteeni on, että tarkasti lailla säädettynä ja rajattuna yksityinen pysäköinninvalvonta voitaisiin sallia. Tällä hetkellä tilanne muistuttaa hieman villiä länttä, alalla on jos jonkinlaista entistä talousrikollista yms. hämärähiipparia.

Kaikkein paras ratkaisu tietyisti olisi julkisen pysäköinninvalvonnan resurssien huomattava nostaminen.

Ottakaapa kantaa, tarvitaanko yksityistä pysäköinninvalvontaa vai ei?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13476
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #1 : 18.02.2011, 19:17:50 »
Tähän pitäs laittaa että sekä että... turhat autot sais sakotettua yksityisiltä pihoilta mutta sitten nämä natsi päätökset että maksimi pysäköinti 5min ja sitten sakkoa jos ei siirrä pois...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #2 : 18.02.2011, 19:32:43 »
Tähän pitäs laittaa että sekä että... turhat autot sais sakotettua yksityisiltä pihoilta mutta sitten nämä natsi päätökset että maksimi pysäköinti 5min ja sitten sakkoa jos ei siirrä pois...

Niin, sakotetun kannalta tämä on tietysti p*rseestä, mutta mielestäni kiinteistö saa hallinnoida alueitaan.
Siten tällaiset "viiden minuutin natsi-parkit" ovat ok, mutta silloin kuuluu äänestää (osto)käyttäymisellään (siis, jos ko. P-alue
on esim. kauppakeskuksen alueella).
Taavin kanssa samoilla linjoilla, selkeät säännöt pitää olla.


JL

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13476
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #3 : 18.02.2011, 19:45:28 »
Juu en vastusta yksityistä sakotusta. kaksi parkkisakkoa saanut kyllä, molemmat ihan huolimattomuutta, unohdin kiekon laittaa ja maksu oli ihan kohtuullinen 18€

Mutta jus se villin länen meininki 5min ja sitten 60€ sakkoa mitä järkeä eikö sama olisi laittaa pysähtyminen kielletty merkki paikalle???

Täällä maalla ei ole tosin mitään tämmöisiä ongelmia ole...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #4 : 18.02.2011, 20:08:11 »
Meidän taloyhtiön parkkipaikkaa aloitti maanantaina valvomaan yksityinen valvontafirma. Meille jaettiin tiedotteet että 8-19 välillä olisi käytettävä pysäköintikiekkoa ja pysäköintiaika olisi 3h. Mutta minkäänlaista liikennemerkkiä tai ilmoitusta pysäköinninvalvonnasta ei löydy. Eli jos joku sakottaa meidän vieraita siitä että ovat vieraspaikalla yli 3h, eikös sakko ole aiheeton?

Ymmärrän kyllä täysin että pihalle tuli pysäköinninvalvonta yritys koska vieraspaikkoja on vain muutama ja ne aina käytössä joten välillä on ollut ahdasta saada omaa autoa parkkiin omalle paikalle kun käytetään mielikuvitusta parkkipaikan etsimisessä. ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

The moose

  • Vieras
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #5 : 18.02.2011, 20:16:40 »
meille tuli viimeviikolla tampereen vartioinnin kyltti talon pihaan johtavalle pätkälle ja talon seinään toiseen päähän..

40€ virheellisestä pysäköinnistä, piha alue on pelastustie. asukkaille ei mitään infoa ole annettu. itse haastattelin ko tyyppiä ja sano parkki kiekon ja puhelin numeron riittävän meille jotka jättää auton pihaan ns huoltoajon ajaksi, toisinsanoen pakatessa/purkaessa autostaan jotain..

ot: pitäiskö pyytää vanhaa työkaveria tulemaan tikasautolla kokeileen pelastustien leveyttä. hyvä jos ambulanssi mahtuu  :2funny:

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #6 : 18.02.2011, 20:27:46 »
Eihän noissa yksityisissä mitään oneglmaa ole jos se sakottaja tekee hommaansa tuntiliksalla, ja pysäköintikielto osoitetaan normaalein liikennemerkein. Nykyinen käytäntö tuntuu olevan että jossa parkkiksen toisella reunalla on roskakatoksen seinässä plakaatti jossa on 10cm halkaisijaltaan oleva "pysäköintikielletty" merkki, ja tuon perusteella jakavat niitä pikavoittoja.

Huoltoajotkin on hemmetin kivoja tuollaisilla alueilla, huoltoauto pitäisi ajaa sinne taloyhtiön toisella parkkiksella takareunassa olevaan vierasparkkiin.

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5860
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #7 : 18.02.2011, 20:42:52 »

Ottakaapa kantaa, tarvitaanko yksityistä pysäköinninvalvontaa vai ei?

Vastustan ankarasti.

Perustelu: kohta olisi yksityisiä nopeudenvalvontafirmoja tulossa ihmisten kiusaksi. Toki vain "väliaikaisesti" tai "kokeilumielessä".

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #8 : 18.02.2011, 21:41:33 »
Vastustan, koska kyse ei ole virkamiehestä.

Ja vaikka sakko tulee yksityiseltä niin ei sitä tarvitse edes maksaa. Niillä on näyttövelvollisuus, että sinä olet autosi ajanut siihen parkkiin. Viranomaisella taas ei. Joten ei mitään merkitystä ainakaan minulle.


Toisaalta kaksi parkkisakkoa olen elämäni aikana saanut.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa J-VP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #9 : 18.02.2011, 21:52:07 »
Yksityisten alueiden valvontaan ok, yleisille alueille ehdoton ei.
S70 2,4 20V man 2000
Ex 960 II 2,5 man 1995

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #10 : 18.02.2011, 21:56:10 »
Luetun jutun mukaan suurin osa yksityisistä parkkivalvontafirmoista on häthätää pystyyn pistettyjä pöytälaatikkofirmoja, joiden johtajilla on velkoja ulosotossa. mm. pysäköintivirhemaksuja  :2funny:
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Stirlitz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #11 : 18.02.2011, 22:09:35 »
Yksityistä pysäköinninvalvontaa ei tule missään nimessä sallia, koska virhemaksut ovat julkisoikeudellisia maksuja ja niiden antaminen kuuluu viranomaisen tehtäviin. Myöskään periaatteellisella tasolla en voi hyväksyä virhemaksun käyttöä "bisneksenä". Tästä olisi lyhyt matka yksityiseen nopeudenvalvontaan, vankilatoimintaan, miksei joku ehdottaisi vartijoille sakotusoikeutta tietyistä järjestysrikkomuksista.
Exät: Opel Astra 1.8 -92, Volvo S40 1.8 -97, BMW 325i -91, Saab 9-3 2.0t -01, Volvo S40 1.6d -08

Nyt: Volvo V50 2.0d -08

Poissa altsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
  • Entinen Volvoilija
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #12 : 18.02.2011, 22:10:43 »
Kunhan nyt joku edes valvoisi ja saisi järjestykseen kaikki itsekkäät minä-minä-minä-kuskit, jotka ovat niin_paljon_muita tärkeämpiä, että voivat oman ylemmyytensä perusteella pysäköidä vaikka sairaalan ensiapupoliklinikan oven eteen jos parhaakseen katsovat.

...jokainen, jonka henkilökohtaiselle pysäköintipaikalle tämmöinen minä-minä-minä on joskus autonsa jättänyt osaa kyllä arvostaa sitä, että edes jotain rotia noihin saisi...
Nykyinen: BMW 520dA Touring (F11) - Vaimolla: Audi A4, Avant
Entisiä: S60 2.5T/08 & V70 2.4 /02

Poissa Stirlitz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #13 : 18.02.2011, 22:18:04 »
...jokainen, jonka henkilökohtaiselle pysäköintipaikalle tämmöinen minä-minä-minä on joskus autonsa jättänyt osaa kyllä arvostaa sitä, että edes jotain rotia noihin saisi...

Paskamainen tilanne, mutta en tuolla perusteella lähtisi jakamaan viranomaisten tehtäviä yksityisille toimijoille. Oikea toimintatapa tuossa tilanteessa on soittaa kunnalliselle pysäköinninvalvojalle. Ei välttämättä tehokkain, mutta tähän voi yrittää vaikuttaa vaikka kunnallisvaaleissa. Mihin kunnan resurssit käytetään?
Tuskin sinunkaan paikallesi kukaan säännöllisesti pysäköi? Jos näin on, niin kannattaa varmaan ilmoittaa poliisille jos tuo on jatkuvaa tai vaihtoehtoisesti hoitaa asia itse.
Exät: Opel Astra 1.8 -92, Volvo S40 1.8 -97, BMW 325i -91, Saab 9-3 2.0t -01, Volvo S40 1.6d -08

Nyt: Volvo V50 2.0d -08

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Yksityinen pysäköinninvalvonta
« Vastaus #14 : 18.02.2011, 22:19:02 »
Yksityisten alueiden valvontaan ok, yleisille alueille ehdoton ei.

Samaa mieltä, mielestäni kunnat saavat hoitaa "omat tonttinsa" ja yksityiset (esim. kauppakeskukset, kiinteistöt yms.) voivat ottaa avuksi yksityisiä firmoja.
Mulle kiinteistön (ja sen maa-alueen) haltijan oikeudet menevät "mä pysäköin nyt tähän, kun mä oon vaan muutaman minuutin poissa"-kuskien oikeuksien edelle.


JL

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron